Vad blir det för (vegetarisk) mat?

I måndags gjorde vi kikärtspuckar med mandel och citron :)

12642592_10153142448771841_6555147391465921902_n_56aa110b2a6b225f6924ca65.jpg

Keso innehåller dock löpe (om jag minns rätt) :)

Tyvärr dom har bytt ut löpe mot ystenzym.
Keso Naturell 4% 500g Keso
keso-naturell-4--500g-keso-889.jpg

Just nu 24,95 kr/st
keso-naturell-4--500g-keso-889.jpg

Pris 24,95 kr
Ord.pris 31,95 kr
Jmf pris 49,90 kr/kg
st
Betyg:

Produktinformation
Keso Naturell 4% från Arla är en grynig färskost som tillverkas av svensk mjölk och ystas med mjölksyrakultur och löpe till små runda ostkorn. För att få en krämig och smakrik ost blandas kornen med mjölk, grädde och lite salt. Keso har ett högt proteininnehåll, vilket gör att många även använder den i samband med träning.

Innehållsförteckning
pastöriserad MJÖLK och GRÄDDE, syrningskultur, salt, ystenzym.

Näringsinnehåll
Energi 410 kJ/100 kcal, Fett 4,0 g, varav mättat fett 2,6 g, Kolhydrat 1,7 g, varav sockerarter 1,7 g, Protein 13 g, Salt 0,8 g

Förvaringsinformation
Förvaras vid högst +8°C.

Mejeriprodukter och ägg är vegetariskt men inte veganskt. Fisk och fågel är inte vegetariskt, inget kött öht oavsett ursprung är vegetariskt så även skaldjur är no no.

Det vet jag :)
Har dock fått uppfattningen att vegetarianer undviker animaliskt löpe som finns i keso och annat.

Har mest bara spanat sedan jag startade den här tråden någon gång 2014 (tror jag att det var), men nu tänkte jag berätta att jag inte ätit kött sedan den 4 december! :banana:Yaaay me liksom! :p Däremot har jag ätit fisk/skaldjur enstaka gånger och det fortsätter jag med ett tag till. Följer en del inspirerande veg.konton på t.ex instagram och blir allt mer taggad för att övergå helt till vegetarisk kost. Och det känns bra för mig, många i min närhet tycker bara att jag är fånig som slutat med kött, men vad ska jag göra, jag rycker bara på axlarna åt sådana påståenden.

Just nu är jag på jakt efter kalorisnåla men proteinrika rätter att laga då jag försöker att tappa i vikt också. Måste googla och läsa på lite mer om detta, så att jag kan hitta något som fungerar! Ville bara berätta att jag känner mig lite duktig :D

Hej alla i den här tråden!
Ursäkta trådkapet, men jag har en fråga som jag tänkte att jag kunde få svar på här.

Jag behöver tips på vegetarisk festmat. Både förrätter/tilltugg och varmrätter är välkomna. Jag har googlat runt lite och hittar en massa burgare, vilket det iofs inte är något fel på, men jag vill gärna ha lite andra förslag också.

"Kraven" jag har är följande:
-vegetariskt (gärna veganskt också, men inget krav)
-gärna lättlagat då vi kommer att bli ganska många
-"passa alla", olika åldrar och köttomaner mm

Några förslag? :)

I fredags gjorde jag en jättegod vegetarisk gratäng! Använde Anammas vegetariska färs som var godare än quornfärs enligt mig. Sen var det skivad potatis och skivad zucchini, la allting i lager. Gjorde en ostsås på vanlig mjölk och ost, kan ju byta mot havremjölk, något ostliknande alternativ kanske finns för veganer också? Hällde ostsåsen i botten så det inte skulle bränna fast och hällde sen resten överst. Lite riven ost uppepå också. Supergott!!

I veckan blir det på den vegetariska sidan ärtsoppa med pannkakor, vegetarisk köttfärssås (vegansk sås men ägg i spaghettin antar jag) och halloumiburgare med klyftad, ugnsrostad sötpotatis. Burgaren ska såklart ätas med rökig bbqsås och chilimajonnäs. :d

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar