En fråga till ni som kan jordarter

Fru_Tuvstarr

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden mellan morän och moränlera är. När jag tittar på lantmäteriets kartor så är det ofta intilliggande områden där det ena är morän och det andra är moränlera. Vad är skillnaden? :)

Morän är en blandad jordart bildad av inlandsisens rörelser och moränlera är enkelt uttryckt morän med hög lerhalt. Jag skulle tro att det är olika berggrund under jorden som avgör vad som har bildats.

Morän är en blandad jordart bildad av inlandsisens rörelser och moränlera är enkelt uttryckt morän med hög lerhalt. Jag skulle tro att det är olika berggrund under jorden som avgör vad som har bildats.
Tusen tack! Då skiljer sig lerhalten åt men även morän innehåller lera? Dvs består inte av grus/sand tex.

Morän är typ hela Sverige egentligen, det är det inlandsisen lämnade efter sig. Finns massa olika sorter, kan ligga ytligt eller under andra lager. Man kanske kan säga att typiskt för moräner är att det finns massa runda stenar av olika storlek i det?

Är det trädgårdsodling du ska ägna dig åt? Det spelar egentligen inte jättestor roll vad du har för jordart i trädgården om du odlar småskaligt, är det supersandigt/blocksten så går det att göra upphöjda bäddar.

Morän är typ hela Sverige egentligen, det är det inlandsisen lämnade efter sig. Finns massa olika sorter, kan ligga ytligt eller under andra lager. Man kanske kan säga att typiskt för moräner är att det finns massa runda stenar av olika storlek i det?

Är det trädgårdsodling du ska ägna dig åt? Det spelar egentligen inte jättestor roll vad du har för jordart i trädgården om du odlar småskaligt, är det supersandigt/blocksten så går det att göra upphöjda bäddar.
Nä göra nya hästhagar och vet vad skånsk lera betyder. Har mer sand i dagsläget och jag hoppades någonstans att morän var bättre än moränlera. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej kloka buke-folk Min gulliga lilla cocker 1,5 år har börjat skälla på fåglar. Aldrig i kopplet men när han är själv i trädgården...
Svar
4
· Visningar
259
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: 13579vas
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 074
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka