Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@cherie @Vira

Tack för svar! :)
Tänkte just på det att julen ju är köttkonsumtionen i sitt esse på något vis och att det är rätt galet. Spännande att få lite alternativ (fast det får bli till nästa jul då orken inte riktigt fanns där i år).

kl

Jag funderar på en vegetarisk kasse, för max två personer. Det blir ju bara jag som kommer att äta av den maten antar jag, men frågan är då vilken som är bäst. Har ni andra någon erfarenhet? Såg ett recept som fanns i Linas matkasse, och den såg så god ut! :d Dock så levererar inte Linas matkasse ut till bushen där jag bor, så det är ju inte något alternativ, om de inte kan leverera till mitt jobb då..

@Strindlund Jag hade Linas matkasse en vecka för att få lite inspiration en gång (därifrån receptet på den underbara chakchoukan kommer ifrån :love: ) men de andra recepten föll mig inte alls i smaken tyvärr, främst för att de alla innehöll väldigt mycket söta smaker (pumpa, någon cidersås mm) som generellt inte alls är min kopp av te. Men det var nog mest otur.

Har hört gott om Middagsfrids veggokasse, kanske går den att leverera?

Idag lagade vi ett recept från ICA, väldigt enkelt i många avseenden men ändå goda smaker. Vi tog dock nästan hälften mängd citronsaft och det blev nog syrligt ändå! Glömde ta kort men puttar in ICAs bild.

en-valdigt-gron-pasta-718380.png

"En väldigt grön pasta" - 4 port

1 paket frysta sojabönor (à 250 g)
1 vitlöksklyfta
1/2 grön chilifrukt
3 msk pinjenötter
1 kruka färsk basilika
finrivet skal av 1 citron
2 msk färskpressad citronjuice (vi tog 1 msk)
1/2 dl olivolja
2 1/2 krm salt
2 krm peppar
250 g spagetti
3 mogna avokador (vi tog 2 stycken, en halv per portion)
3/4 dl kapris
flingsalt
hyvlad parmesanost till servering

Koka sojabönorna enligt anvisning på förpackningen. Häll av vattnet och låt ånga av.Skala vitlöken. Dela, kärna ur och grovhacka chilin. Mixa vitlök, chili, pinjenötter, basilika, citronskal och citronjuice med oljan. Krydda med salt och peppar. Koka pastan enligt anvisningar på förpackningen. Dela, kärna ur och skär avokadon i tärningar. Blanda ner basilikaröra, avokado, bönor och kapris i pastan. Strö över flingsalt och parmesan.

@Lillelorden Kul att höra, den är verkligen en hit :d

Idag gjorde vi zucchini- och fetaostbiffar, ett recept jag faktiskt inte trodde på alls men det var jättegott! Vi såg det på Halv åtta hos mig någon gång och då hyllade alla maten (trots att de som bjöds på maten var ovana, nästan lite anti veggoätare) men när jag såg receptet tyckte jag det lät ganska tråkigt. Men som sagt, tummen upp och definitivt en keeper.

biffar_zpsaff3ae97.jpg

Zucchini- och fetaostbiffar med klyftpotatis

0,5 st zucchini (vi tog 1/4 av en väldigt stor)
½ rödlök
2-3 msk dill
2 st ägg
150 g fetaost
2 tsk salt
Örtsalt
Svartpeppar
1-1,5 dl mjöl
Rapsolja till stekning
Potatis
Morötter
½-1 citron
2 vitlöksklyftor

Klyfta potatis och morötter, lägg på en plåt och ringla över olja. Salta och peppra. Mosa två vitlöksklyftor och lägg på plåten. Pressa över saften från citronen, så mycket som ni önskar. In i ugnen i 225 grader tills de är färdiga. Biffarna då: Riv zucchinin grovt, hacka rödlöken (jag stekte den också innan jag hade i den, gillar inte rå lök) och dillen och blanda allt i en bunke. Knäck äggen och rör i mjölet lite i taget tills alla klumpar försvunnit. Blanda i peppar, salt och örtsalt och smula i fetaosten. Häll riktigt med rapsolja i stekpannan. Lägg i en tesked av smeten för att se om oljan blivit tillräckligt varm. Det ska bubbla rejält! Klicka ut smeten i pannan, men var försiktig så att det inte stänker. Låt "biffarna" friteras i ca 1-2 minuter på varje sida tills den får en gyllenbrun färg och lägg sedan upp dem på hushållspapper för att få bort överflödig olja.

Såsen gjorde man genom att blanda ihop 200 gram creme bonjour vitlöksmak, 1 dl creme fraiche och en halv grönsaksbuljong. Kan nog göras godare såser men den var helt okej! :)

Jag gjorde grytan med cocosmjölk och currypasta som @Reykur la upp! Lade till lite svarta oliver och bytte ut vattenkastanjerna mot bambuskott, och så smög det ner lite sambal oelek också! Blev jättegott :)

Bilden vill inte :(

Jag är stolt ikväll! Fick för mig att jag skulle göra bönbiffar ikväll - något jag varken ätit eller smakat någon gång. (Överlag så äter jag/vi pinsamt lite vegetarisk mat)

Resultatet blev rätt awesome (om jag får säga det själv!) :D och serverades med ugnsbakade rotsaker, broccoli och hemgjord Tzatziki. :)

@Emiro

Tag en skiva squash, ca 2cm tjock, skär ett snitt nästan igenom skivan. Salta och låt ligga en stund. Peppra. Stoppa ost mellan i snittet och kläm lite på den. Rulla i ägg, mjöl, ägg, ströbröd. Fritera i olja som är ca 175 grader tills den är gyllenbrun.

Krispigt på ytan, mjukt inuti och så osten i mitten :d

@Emiro

Tag en skiva squash, ca 2cm tjock, skär ett snitt nästan igenom skivan. Salta och låt ligga en stund. Peppra. Stoppa ost mellan i snittet och kläm lite på den. Rulla i ägg, mjöl, ägg, ströbröd. Fritera i olja som är ca 175 grader tills den är gyllenbrun.

Krispigt på ytan, mjukt inuti och så osten i mitten :d
Tack!

Jag är stolt ikväll! Fick för mig att jag skulle göra bönbiffar ikväll - något jag varken ätit eller smakat någon gång. (Överlag så äter jag/vi pinsamt lite vegetarisk mat)

Resultatet blev rätt awesome (om jag får säga det själv!) :D och serverades med ugnsbakade rotsaker, broccoli och hemgjord Tzatziki. :)

Du glömde ju både bild och recept på de awesome biffarna :D

lasagne_zps5a717512.jpg

Lasagne med halloumi, spenat och pumpafrön

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 paket färska lasagneplattor (à 200-250 g)
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater (helst mutti)
1 tsk flytande honung
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk hackad färsk timjan (eller 1 tsk torkad timjan, för 4 portioner)
4 dl vatten
200 g fryst bladspenat
2 halloumiost (à 200 g)
1 1/2 dl pumpakärnor (gärna rostade)
1 1/2 dl riven prästost
salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Skala, dela och finhacka lök och vitlök.
3. Fräs lök och vitlök mjuk i olja utan att de tar färg, ca 3 minuter.
4. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, honung, buljongtärning, timjan och vatten.
5. Koka på medelvärme utan lock ca 5 minuter. Tillsätt spenaten och låt koka ytterligare ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
6. Skär halloumin i tunna skivor.
7. Varva tomatsås, lasagneplattor, pumpakärnor och halloumi i en ugnssäker form, ca 20 x 30 cm. Börja och avsluta med tomatsås. Strö över riven ost.
8. Ställ in i mitten av ugnen ca 20 minuter. Garnera ev med lite rostade pumpakärnor.

lasagne_zps5a717512.jpg

Lasagne med halloumi, spenat och pumpafrön

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 paket färska lasagneplattor (à 200-250 g)
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater (helst mutti)
1 tsk flytande honung
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk hackad färsk timjan (eller 1 tsk torkad timjan, för 4 portioner)
4 dl vatten
200 g fryst bladspenat
2 halloumiost (à 200 g)
1 1/2 dl pumpakärnor (gärna rostade)
1 1/2 dl riven prästost
salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Skala, dela och finhacka lök och vitlök.
3. Fräs lök och vitlök mjuk i olja utan att de tar färg, ca 3 minuter.
4. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, honung, buljongtärning, timjan och vatten.
5. Koka på medelvärme utan lock ca 5 minuter. Tillsätt spenaten och låt koka ytterligare ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
6. Skär halloumin i tunna skivor.
7. Varva tomatsås, lasagneplattor, pumpakärnor och halloumi i en ugnssäker form, ca 20 x 30 cm. Börja och avsluta med tomatsås. Strö över riven ost.
8. Ställ in i mitten av ugnen ca 20 minuter. Garnera ev med lite rostade pumpakärnor.
Den ska jag prova! :)

Gårkvällen blev take away från grekiska restaurangen nere på gatan. Vi tog en moussaka och en grekiska färsbiffar och delade på. Kanongod tzatziki och trist "grekisk kålsallad" ingick. Ett riktigt gott shiraz till det och Marabou biscuit till efterrätt :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar