Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag glömde sambal.. Fast jag drar det direkt i grytan. Brukar krydda rätt så.. eh.. starkt :D

Det låter gott att ha i det direkt! :up: Och jag glömde skriva att jag byter ut hälften av kikärtorna mot grönsaker (typ blomkål, paprika, squash, svamp). Och juste, superviktigt, två skivade bananer i också :p Det passar jättebra faktiskt!

dsc03180_54439fe8ddf2b34b2c3e4f5e.jpg

(Hoppas att denna "gills" fast det är ägg i!)

- 1 gul morot
- 1 lila morot
- ca 2 dl ris
- 2 ägg
- Vitlökspulver
- Salt
- Sweet chili sås

Hyvla ned moroten och stek. Tillsätt ris och knäck ned två ägg under omrörning. Smaksätt med vitlök och salt. Servera med sweet chili såsen!

kokosmjölksgryta med basilikatofu blev det idag!

Hettade upp olja i en gryta, tillsatte en rejäl klick röd currypasta (thai) och fräste tillsammans med två hackade vitlöksklyftor. Tillsatte paprika, rödlök, zuccini hackat i stora bitar, fräste med en stund. Sedan på med en burk kokosmjölk och en burk skivade vattenkastanjer, grönsaksbuljong och salt. Den blev lite tam så jag hettade upp den med tuppsås (sirchasås eller vad den heter)

Serverade med ris samt basilikatofu som jag tärnat och fräst i olja tills de fick stekyta. Ursäkta skitdålig bild. Det var svingott!

h
thai_zpsc064e792.jpg

@Emiro i vanliga mataffären brukar miso finnas antingen i hälsokostsdelen av affären eller i sektionen för "världens mat". Även om Blue Dragons misopastapåsar inte ger världens godaste miso så är den tillgänglig och lätt att tillaga. Annars så brukar det gå att få tag på misopasta i asiatiska matbutiker. Vårlöken kallas ofta salladslök på svenska (det är alltså inte den som växer i gräsmattan på våren utan något annat) och ser ut som små spensliga purjolökar som är lite grönare, säljs ofta i buntar.

Jag gjorde Misosoppa till förrätt i fredags. Sambon och bonusdottern tyckte att det var ätbart men inte mer. Väldigt otippat så älskade min 7-åriga son den! Jag fick lova att göra den fler gånger. :up:

Idag ska jag göra lasagne! Har tyvärr inga bilder men här kommer recept iallafall :) Jag är dock inte hundra på att det är exakt såhär jag kommer göra eller så mycket jag kommer ha av allting, men se det som en fingervisning iallafall!

Tomatsås
2 st
gula lökar
2 st förpackningar med krossade tomater/körsbärstomater på burk (tycker det senare är godare)
2-3 st vitlöksklyftor
Rödvinsvinäger
Socker
Olivolja
Salt
Peppar

Stek lök och vitlök i olivolja. På med de krossade tomaterna och i med en nypa socker och en skvätt rödvinsvinäger. Låt götta ihop sig. Smaka av med salt och peppar. (Det går att ha i sojafärs eller röda linser om en vill!)

Ugnsrostade rotfrukter och svamp
ca 400 g
champinjoner
1 liten kålrot
5 st morötter
1 påse bladspenat
2 st vitlöksklyftor

Tärna/klyfta/skiva champinjoner, kålrot och morötter och lägg i en ugnsfast form tillsammans med olivolja, salt och peppar. In med det i ugnen som är på ca 200 grader tills det blir mjukt. Under tiden kan du steka bladspenaten tillsammans med vitlöken och blanda sedan detta med rotfrukterna och svampen.

Creme fraiche med parmesan
2 burkar
creme fraiche
1 bit parmesanost

Riv osten och blanda i creme fraichen!

Montera:
Tomatsåsen underst, sedan lasagneplattor, rotfruktsröran, creme fraiche, lasagneplattor, tomatsås, lasagneplattor, rotfruktsröran, creme fraiche och avsluta med riven västerbottenost på toppen!

Hoppas det blir gott, nu ska jag gå och laga :D

Jag efterlyser en riktigt gräddig pastasås, typ carbonara-aktigt.
Någon som har på lager?

Blanda lika delar grädde, philadelphia och tallegio. Smält ihop i en kastrull, rör ner t ex kronärtskockshjärtan, salta, peppra och servera med färsk pasta.

@Masqueradee det var riktigt gott, nallade av hästarnas morötter och hade det till kvällsmat. Ohmnomnom.

Ägg är himla fint, mitt tips är att om man har pasta över använda det i omeletten, det är också riktigt gott!
Särskilt om man har lite Carbonara över (kan världens bästa egen komponerade recept, men det innehåller facon, gills det?).

dsc03182_5446382bddf2b3026e145010.jpg

1 burk krossade tomater
2 morötter
2 vitlöksklyftor
salt
nypa socker

Värm tomaterna, ha i morötterna (rivna) och hackad vitlök. Smaka av med salt och socker. Låt stå och puttra ett tag på spisen. Done! (sagt med Gordon Ramsey-röst)

@Emiro Haha ;) Men kul att höra, visst är den god!

Hade glömt bort den här tråden, nu ska jag bort en vecka men sen ska jag försöka bli mer aktiv :) Ni andra också hoppas jag.

Kom ihåg recept OCH bilder bara ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar