Idag ska jag göra lasagne! Har tyvärr inga bilder men här kommer recept iallafall
Jag är dock inte hundra på att det är exakt såhär jag kommer göra eller så mycket jag kommer ha av allting, men se det som en fingervisning iallafall!
Tomatsås
2 st gula lökar
2 st förpackningar med krossade tomater/körsbärstomater på burk (tycker det senare är godare)
2-3 st vitlöksklyftor
Rödvinsvinäger
Socker
Olivolja
Salt
Peppar
Stek lök och vitlök i olivolja. På med de krossade tomaterna och i med en nypa socker och en skvätt rödvinsvinäger. Låt götta ihop sig. Smaka av med salt och peppar. (Det går att ha i sojafärs eller röda linser om en vill!)
Ugnsrostade rotfrukter och svamp
ca 400 g champinjoner
1 liten kålrot
5 st morötter
1 påse bladspenat
2 st vitlöksklyftor
Tärna/klyfta/skiva champinjoner, kålrot och morötter och lägg i en ugnsfast form tillsammans med olivolja, salt och peppar. In med det i ugnen som är på ca 200 grader tills det blir mjukt. Under tiden kan du steka bladspenaten tillsammans med vitlöken och blanda sedan detta med rotfrukterna och svampen.
Creme fraiche med parmesan
2 burkar creme fraiche
1 bit parmesanost
Riv osten och blanda i creme fraichen!
Montera:
Tomatsåsen underst, sedan lasagneplattor, rotfruktsröran, creme fraiche, lasagneplattor, tomatsås, lasagneplattor, rotfruktsröran, creme fraiche och avsluta med riven västerbottenost på toppen!
Hoppas det blir gott, nu ska jag gå och laga