Så jag ska endast bry mig om henne och inte mig själv ? Hur blir det jämbördigt ?Av det du skriver i tråden att döma; inte för hens engagemang och trygghetsbehov för hens egen del, nej.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så jag ska endast bry mig om henne och inte mig själv ? Hur blir det jämbördigt ?Av det du skriver i tråden att döma; inte för hens engagemang och trygghetsbehov för hens egen del, nej.
Det du visar intresse för är DIG SJÄLV.
@Hero jag tror att det bästa om man vill ha gemenamt boende är att köpa ett. Annars blir det inte riktigt bådas oavsett pengar.
Jag tror det handlar väldigt mycket om hur stor obalans det är ekonomiskt och hur en förhåller sig till det. (Alltså generellt då och inte er specifika situation)I nuvarande relation så har vi bägge gått "all-in" (inte bara ekonomiskt) nästan från dag ett, första åren hade jag bäst inkomst och senaste åren har han tjänat mer. I slutändan, spelar det nån roll?
Jag tror det handlar väldigt mycket om hur stor obalans det är ekonomiskt och hur en förhåller sig till det. (Alltså generellt då och inte er specifika situation)
Är det väldigt stor obalans kan det spela väldigt stor roll, det känns som om risken att hamna i kvinnofällan är stor i slutänden om en (framförallt mannen då) sitter på den stora ekonomiska fördelen.
Jag och min sambo har det så - han äger mest, betalar mest och tjänar typ tre gånger så mycket som mig. Han är på inget sätt en dålig person som är snål eller utnyttjar det ekonomiska övertaget, men vi har verkligen helt olika förutsättningar och det märks väldigt tydligt när vi ex ska handla större grejer, åka på semester osv. Och skulle det ta slut, ja då är det jag som kommer ha betydligt större problem ekonomiskt att ta mig vidare.
Så jag ser det ändå som rätt vettigt att vara medveten om en ev obalans och hur den kan komma att påverka en själv.
Jag tror det handlar väldigt mycket om hur stor obalans det är ekonomiskt och hur en förhåller sig till det. (Alltså generellt då och inte er specifika situation)
Är det väldigt stor obalans kan det spela väldigt stor roll, det känns som om risken att hamna i kvinnofällan är stor även i slutänden om en (framförallt mannen då) sitter på den stora ekonomiska fördelen.
Jag och min sambo har det så - han äger mest, betalar mest och tjänar typ tre gånger så mycket som mig. Han är på inget sätt en dålig person som är snål eller utnyttjar det ekonomiska övertaget, men vi har verkligen helt olika förutsättningar och det märks väldigt tydligt när vi ex ska handla större grejer, åka på semester osv. Och skulle det ta slut, ja då är det jag som kommer ha betydligt större problem ekonomiskt att ta mig vidare.
Eh ja?Fast du får väl se till att skapa en ekonomisk trygghet som gör att du kan stå på egna ben om det tar slut? Du kan ju inte räkna med att leva på samma sätt om din man har en annan ekonomi som dig dock.
Är du inte tacksam över att ha fått det här förklarat för dig?Eh ja?
Jag anser ju att man har själv ett ansvar att se över sin ekonomiska situation. Dvs, så man inte är i beroende ställning till någon.Eh ja?
https://lh3.googleusercontent.com/-...0-h630-p-k-no-nu/blogger-image--991741904.jpg För att man ska kunna ha en jämställd relation så behöver man ju se till att alla får det dom behöver.Så jag ska endast bry mig om henne och inte mig själv ? Hur blir det jämbördigt ?
Jaha säger du det? Tack för förklaringen!Jag anser ju att man har själv ett ansvar att se över sin ekonomiska situation. Dvs, så man inte är i beroende ställning till någon.
Jo mycket! Min sambo har inte sagt något om det så det kom ju lite som en överraskning såklart, men jag är ju evigt tacksam för att jag nu fått rådet.Är du inte tacksam över att ha fått det här förklarat för dig?
Det där fungerar bara så länge man inte äger något tillsammans eller har barn med varandra.Jag anser ju att man har själv ett ansvar att se över sin ekonomiska situation. Dvs, så man inte är i beroende ställning till någon.
Precis, så jag ser inte vad fördelen ligger i att man ska äga allt tillsammans.Det där fungerar bara så länge man inte äger något tillsammans eller har barn med varandra.
Om ni skaffar barn tillsammans blir det ju lite märkligt att enbart du äger familjens bostad? Det handlar ju om makt, du har möjligheten att skicka din sambo på porten när som helst, då står hen utan bostad. Alternativt ska din partner behålla sin bostad under hela er relation, vilket kan bli lite bökigt om ni ändå tänkt bo tillsammans. Du som ägare av bostaden kommer ju alltid ha en tryggare tillvaro, vad som än händer har du en bostad. Det skapar obalans maktförhållandet.Precis, så jag ser inte vad fördelen ligger i att man ska äga allt tillsammans.
https://lh3.googleusercontent.com/-...0-h630-p-k-no-nu/blogger-image--991741904.jpg För att man ska kunna ha en jämställd relation så behöver man ju se till att alla får det dom behöver.
Är det väldigt stor obalans kan det spela väldigt stor roll, det känns som om risken att hamna i kvinnofällan är stor i slutänden om en (framförallt mannen då) sitter på den stora ekonomiska fördelen.
Så jag ser det ändå som rätt vettigt att vara medveten om en ev obalans och hur den kan komma att påverka en själv.
I mitt fall betyder det att min sambo som har svårt att skaffa en bostad pga betalninganmärkningar och som har dålig ekonomi är den som äger bostaden. Då har han en trygghet i att han sin bostad säkrad. Medans jag som har resurser och möjligheter att skaffa en annan bostad inte behöver äga eller stå på något kontrakt. Det handlar om att man anpassar sig efter den som har det största behovet, den lägsta inkomsten etc. Vilket varierar i varje relation.Vad innebär det egentligen ? Konkret ?
Jo om båda är ense, men det vet man ju inte innan hur parterna kommer att agera.Det där kan ju ge väldigt olika effekter.
Min syster levde i många år som sambo med en man med mycket rymligare ekonomi än hennes.
De köpte en gemensam lägenhet. I övrigt var min syster väldigt noga med att var och en har sina pengar.
Det var alltså den ekonomiskt svagare parten som inte ville att den ekonomiskt starkare parten skulle "bidra".
Det påverkade en del fritidsaktiviteter. Mannen ville gärna betala rubbet, hon ville betala för sig själv och hade inte alltid råd.
Nu har de separerat, för tre år sedan.
Lägenheten ligger ute till försäljning men det verkar ta tid.
Han har skaffat eget, nytt boende.
Hon bor i den gemensamma lägenheten och var och en betalar sin del av lånet medan hon betalar det löpande.
Behöver jag skriva att de inte var ovänner vid separationen...
En lösning som fungerar bra för båda parter, tillsvidare. Han har ekonomi nog att skaffa ytterligare ett boende och fortsätta betala på bostadslån till den gemensamma lägenheten.
Hon har inte ekonomi för att köpa loss honom utan behöver, om hon ska flytta, att man säljer lägenheten så hon får pengar att köpa ny bostad för.
Tur att de inte är ovänner.
Det var han som tog initiativet till separationen, och det är han som inte ville sätta henne på pottkanten genom att hon skulle bli utan bostad (plus att han ser lägenheten som en investering som ändå kommer att kunna säljas med plus).
Kanske ett udda exempel, men beskrivs för att visa hur det ibland går att lösa bostads-situationen väldigt smärtfritt även vid separationer.