USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
Det Àr lungt.
Trump har vetat ett tag att han inte kan vinna pÄ vanligt sÀtt, sÄ dÄ tar han till domstolsmetoder. SÄ nu ÄterstÄr det att se hur robust USA's demokrati verkligen Àr.

Och den litar jag pÄ, trots 6-3 Rep vs Dem i högsta domstolen.
Problemet Àr att det finns en enorm mÀngd mÀnniskor som redan etablerat en tro pÄ att det pÄstÄdda valfusket m.m. Àr verklighet. Och jag tvivlar pÄ att framtida domstolsbeslut har nÄgon nÀmnvÀrd betydelse för dem.
 
Screenshot_20201105_073455_com.android.chrome.webp
Screenshot_20201105_073455_com.android.chrome.webp

Trump vill ha recount i Wisconsin, och verkar ha deklarerat krig redan.... "War Room"?!!?

Nevada Àr jÀmt, jag vÄgar inte ta det för givet att Biden segrar Àn. :nailbiting:
 
Nevada Àr jÀmt, jag vÄgar inte ta det för givet att Biden segrar Àn. :nailbiting:
De senaste siffror jag har ger 588.252 rÀknade Dems-röster, och 580.605 rÀknade Reps, 49.3% Dems mot 48.7 Reps. Och en diff till Bidens fördel pÄ 7.647 röster.


Nevada bestÄr i princip av en drös öde counties med 11.1% av Nevadas befolkning pÄ 3.08 milj invÄnare. HÀr Àr det övervikt Ät TrumphÄllet.
Trump leder som mest med 88.4% mot 9.8% (i ett county med 2.000 invÄnare), sÄ om county för counties rÀknas med att Trump-övervikt hÄller i sig kommer det ge Reps +6.700.
Det rÀcker inte Ànda fram.


Men vi har ytterligare tvÄ counties;
Clark County (med staden Las Vegas). 2.27 milj invÄnare. HÀr Àr 84% av rösterna rapporterade, med en viktning sÄ hÀr lÄngt pÄ 52.9% Biden vs 45.4% Trump.
Om Bidens ledning hÄller i sig ger det +9400 för Dems.

Washoe County (med staden Reno). 471.000 invÄnare. HÀr Àr 89% av rösterna rapporterade, med en viktning sÄ hÀr lÄngt pÄ 50.8% Biden vs 46.6% Trump.
Om Bidens ledning hÄller i sig ger det +1040 för Dems.


SÄ Nevada kommer bli blÄtt, om inte Trump hittar pÄ nÄt fulspel som slinker igenom.
 
Problemet Àr att det finns en enorm mÀngd mÀnniskor som redan etablerat en tro pÄ att det pÄstÄdda valfusket m.m. Àr verklighet. Och jag tvivlar pÄ att framtida domstolsbeslut har nÄgon nÀmnvÀrd betydelse för dem.
Ja. Seriöst problem.
 
De senaste siffror jag har ger 588.252 rÀknade Dems-röster, och 580.605 rÀknade Reps, 49.3% Dems mot 48.7 Reps. Och en diff till Bidens fördel pÄ 7.647 röster.


Nevada bestÄr i princip av en drös öde counties med 11.1% av Nevadas befolkning pÄ 3.08 milj invÄnare. HÀr Àr det övervikt Ät TrumphÄllet.
Trump leder som mest med 88.4% mot 9.8% (i ett county med 2.000 invÄnare), sÄ om county för counties rÀknas med att Trump-övervikt hÄller i sig kommer det ge Reps +6.700.
Det rÀcker inte Ànda fram.


Men vi har ytterligare tvÄ counties;
Clark County (med staden Las Vegas). 2.27 milj invÄnare. HÀr Àr 84% av rösterna rapporterade, med en viktning sÄ hÀr lÄngt pÄ 52.9% Biden vs 45.4% Trump.
Om Bidens ledning hÄller i sig ger det +9400 för Dems.

Washoe County (med staden Reno). 471.000 invÄnare. HÀr Àr 89% av rösterna rapporterade, med en viktning sÄ hÀr lÄngt pÄ 50.8% Biden vs 46.6% Trump.
Om Bidens ledning hÄller i sig ger det +1040 för Dems.


SÄ Nevada kommer bli blÄtt, om inte Trump hittar pÄ nÄt fulspel som slinker igenom.

Var hittar du sÄn hÀr statistik? Den hittar jag inte pÄ googlegrafiken som tipsades om tidigare :)
 
Var hittar du sÄn hÀr statistik? Den hittar jag inte pÄ googlegrafiken som tipsades om tidigare :)
Jag Àr snikprenumerant pÄ NYT, som generellt sett Àr ypperlig pÄ att visa trender mha grafik.
Men CNN borde ha liknade statistik.

edit: jo'rÄ, klicka pÄ Nevada pÄ den hÀr kartan, sÄ kan du checka dig ned pÄ county för county.
https://edition.cnn.com/election/2020/results/president?iid=politics_election_national_map

edit2: eventuellt Àr NYT öppen för valet. isf:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/11/03/us/elections/results-nevada-president.html
Det riktigt roliga pÄ NYT-sidorna Àr att alltid ha högerspalten med "Latest Updates" framme.
 
Senast Àndrad:
Ja, jag har haft vÀldigt vÀldigt svÄrt att fokusera pÄ jobbet bÄde igÄr och idag! Vore ju enormt skönt om det blev nÄnslags vanlig, mer förutsÀgbar president igen.

Jag kommer att bryta ihop och böla vem som Àn vinner, av lycka eller av sorg. Efter ett vÀldigt tungt Är kan Biden blir den som lyser en strimma hopp i mörkret. En liten glimt av att vi vill bÀttre och kan bÀttre. Jag kÀnner verkligen att jag behöver det just nu.
 
Ja, jag har haft vÀldigt vÀldigt svÄrt att fokusera pÄ jobbet bÄde igÄr och idag! Vore ju enormt skönt om det blev nÄnslags vanlig, mer förutsÀgbar president igen.

Jag tycker nog att de hÀr fyra Ären har visat att Trump som president Àr ganska förutsÀgbar i sitt agerande. Inte bra, inte vanligt - men ganska förutsÀgbart.
 
Jag kommer att bryta ihop och böla vem som Àn vinner, av lycka eller av sorg. Efter ett vÀldigt tungt Är kan Biden blir den som lyser en strimma hopp i mörkret. En liten glimt av att vi vill bÀttre och kan bÀttre. Jag kÀnner verkligen att jag behöver det just nu.
Ja. Och det blilr alltmer skrÀmmande.

DN har en rubrik - "Vad hÀnder om Trump vÀgrar att lÀmna Vita Huset?
"Donald Trump har tidigare antytt att han bara kommer acceptera ett valresultat som Àr till hans förmÄn. Det har fÄtt mÄnga amerikaner att oroas över att Trump kan undergrÀva den demokratiska processen och kasta in landet i en nationell kris. Oron för vad en slags husockupant med kÀrnvapenkoder till sitt förfogande kan ta sig till delas Àven av Trumps tidigare advokat Michael Cohen."

Jag vill mest bara lÀmna alla media och vakna upp om en vecka eller sÄ nÀr alltförhoppnnigsvis Àr klart. :cry:
 
Jag tycker nog att de hÀr fyra Ären har visat att Trump som president Àr ganska förutsÀgbar i sitt agerande. Inte bra, inte vanligt - men ganska förutsÀgbart.
Jag har nog en gnutta naivitet kvar 😂 MĂ„nga av mina reaktioner pĂ„ hans agerande de senaste fyra Ă„ren har varit förvĂ„nade "men... men... han kan vĂ€l inte?". SĂ„ jag omformulerar mig, jag Ă€r nöjd med en vanlig president.
 
Ja. Och det blilr alltmer skrÀmmande.

DN har en rubrik - "Vad hÀnder om Trump vÀgrar att lÀmna Vita Huset?
"Donald Trump har tidigare antytt att han bara kommer acceptera ett valresultat som Àr till hans förmÄn. Det har fÄtt mÄnga amerikaner att oroas över att Trump kan undergrÀva den demokratiska processen och kasta in landet i en nationell kris. Oron för vad en slags husockupant med kÀrnvapenkoder till sitt förfogande kan ta sig till delas Àven av Trumps tidigare advokat Michael Cohen."

Jag vill mest bara lÀmna alla media och vakna upp om en vecka eller sÄ nÀr alltförhoppnnigsvis Àr klart. :cry:

HÄller med. Men jag Àr MER orolig för vad han kan Ästadkomma pÄ fyra Är till vid makten.

Mitt hopp börjar bubbla lite. Funderar pÄ om man ska köpa champagne och baka en riktigt trevlig amerikansk Àppelpaj om det blir lÀge att fira.
 
För övrigt att statsvetaren Merrick som syns i alla medier just nu min gamla professor. Han kuggade ALLA. Jag hade honom i komparativ politik och skrev fyra sidor pÄ en frÄga, med korrekt och helt relevant information. 0 poÀng av 4, inte tillrÀckligt utförligt tyckte Merrick :D Tentaresultaten kom in ett par dagar innan julafton och det blev ett himla antiklimax inför julledigheten för oss flesta. "Merrick is being bad Santa" hette det dÄ :D
 
Clark County (med staden Las Vegas). 2.27 milj invÄnare. HÀr Àr 84% av rösterna rapporterade, med en viktning sÄ hÀr lÄngt pÄ 52.9% Biden vs 45.4% Trump.
Om Bidens ledning hÄller i sig ger det +9400 för Dems.
Clark County uppdaterar ikvÀll 18:00 svensk tid. (125.600 orÀknade röster)
(12 noon ET.)
 

Liknande trÄdar

SamhÀlle Vem tror ni vinner? Vem hoppas ni vinner?
36 37 38
Svar
759
· Visningar
32 117
Senast: Jeffery
·
  • Omröstning Omröstning
SamhÀlle En mÄnad kvar till valet. HÀr kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
24 101
Senast: Smoothi
·
Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
HÀstmÀnniskan Hej Jag försöker hitta hÀstfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Islaend
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 30
  • TrĂ„den för spĂ„r
  • RetrievertrĂ„den

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp