USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
Intressant Àr att bÄde 2016 och nu 2020 var det demokraterna som hade flest röster men pga av EC systemet sÄ vann Trump och kan vinna igen. En person en röst som de flesta demokratiska lÀnder har, anvÀnder inte USA pga federalism och att historiskt, eg under sjutton och artonhundratalet nÀr USA var glest befolkat var det mest praktiskt att en mindre församling som lÀttare kunde samlas valde president. KÀnns som det Àr pÄ tiden att det uppdaterades Är 2020 men, men.
 
Det ser bÀttre ut för USA och vÀrlden Àn det gjorde under dagen.

Men tyvÀrr visar sig ocksÄ Àven i praktiken (inte bara i försnacket) att respekten för vÀljarna, folket och det demokratiska systemet frusit till strax under den absoluta nollpunkten hos Trump-sidan. Om det förekommer fusk Àr det klart att det ska ifrÄgasÀttas och prövas, men att pÄstÄ att inte alla medborgares röster bör rÀknas Àr en extrem instÀllning av en folkvald ledare.

Trump har redan börjat en insamling för att bekosta advokater som ska överklaga resultaten. Just nu tror jag det Àr i Michigan, Arizona, Wisconsin, Nevada och Pennsylvania. Det kommer sÀkert fler. FrÄgan Àr till syvende och sist om Supreme Court nÀr det drivs dit kommer att ta upp det. Trump och Republikanerna har ju viktat SC mycket konservativt, men frÄgan Àr om i just det hÀr fallet de gÄr pÄ Trumps linje. De Àr ju inte lÀngre beroende av honom sÄ jag antar att det kommer att hÀnga pÄ deras juridiska constitutional integritet.
 
Intressant Àr att bÄde 2016 och nu 2020 var det demokraterna som hade flest röster men pga av EC systemet sÄ vann Trump och kan vinna igen. En person en röst som de flesta demokratiska lÀnder har, anvÀnder inte USA pga federalism och att historiskt, eg under sjutton och artonhundratalet nÀr USA var glest befolkat var det mest praktiskt att en mindre församling som lÀttare kunde samlas valde president. KÀnns som det Àr pÄ tiden att det uppdaterades Är 2020 men, men.

Jo, fast systemet Àr etablerat och kÀnt, sÄ det bör inte ifrÄgasÀttas i ett pÄgÄende val. Men ingenstans i valsystemet har jag lÀst/hört att man ska strÀva efter att korrekt inlÀmnade röster inte ska rÀknas alls. Det Àr extremt. Illa. Av en ledare som sÀger sig representera och företrÀda folket.
 
Jo, fast systemet Àr etablerat och kÀnt, sÄ det bör inte ifrÄgasÀttas i ett pÄgÄende val. Men ingenstans i valsystemet har jag lÀst/hört att man ska strÀva efter att korrekt inlÀmnade röster inte ska rÀknas alls. Det Àr extremt. Illa. Av en ledare som sÀger sig representera och företrÀda folket.

Nja, glöm inte Gore-Bush i Florida dÀr skillnaden var extremt liten och dÀr Gore krÀvde att röster efter ett visst datum skulle rÀknas vilket Bush motsatte sig. Inte lika öppet som Trump men det finns ett prejudikat vad gÀller just hur röster ska rÀknas efter ett visst datum och vilka röster som var giltiga.

https://en.wikipedia.org/wiki/2000_United_States_presidential_election_recount_in_Florida
 
Det ser bÀttre ut för USA och vÀrlden Àn det gjorde under dagen.

Men tyvÀrr visar sig ocksÄ Àven i praktiken (inte bara i försnacket) att respekten för vÀljarna, folket och det demokratiska systemet frusit till strax under den absoluta nollpunkten hos Trump-sidan. Om det förekommer fusk Àr det klart att det ska ifrÄgasÀttas och prövas, men att pÄstÄ att inte alla medborgares röster bör rÀknas Àr en extrem instÀllning av en folkvald ledare.
Ja jag börjar faktiskt fÄ lite hopp nu! Men vi fÄr se...

Trump har ju pratat valfusk i flera mÄnader vilket gör att det ju kÀnns som vÀldigt genomskinligt.. Men vÀntat.

TiklÀgg: eh, citerade nog fel inlÀgg. Men men.
 
Jo, fast systemet Àr etablerat och kÀnt, sÄ det bör inte ifrÄgasÀttas i ett pÄgÄende val. Men ingenstans i valsystemet har jag lÀst/hört att man ska strÀva efter att korrekt inlÀmnade röster inte ska rÀknas alls. Det Àr extremt. Illa. Av en ledare som sÀger sig representera och företrÀda folket.
Han strösslar verkligen med uttalanden som strategiskt ska placera ut misstro. Mot resultatet, mot systemet,
Jag har kommit halvvÀgs igenom boken "SÄ dör demokratier" och det Àr vÀldigt intressant.
Just med vad som Àr politisk kamp inom ramarna för ett system som man gemensamt har en grundlÀggande respekt för, i jÀmförelse med nÀr man spelar med sjÀlva systemets funktion och anvÀnder det som ett verktyg/slagtrÀ i kampen för de egna intressena. Det Àr en central punkt för om demokratins överlevnad
Kan tillÀgga att USAs demokrati dÀr bedöms ha tappat i hÀlsostatus under en period redan före Trump. Men att han med rÄge slÄr rekord pÄ att agera demokratidödande enligt deras olika kriterier.
 
Nja, glöm inte Gore-Bush i Florida dÀr skillnaden var extremt liten och dÀr Gore krÀvde att röster efter ett visst datum skulle rÀknas vilket Bush motsatte sig. Inte lika öppet som Trump men det finns ett prejudikat vad gÀller just hur röster ska rÀknas efter ett visst datum och vilka röster som var giltiga.

https://en.wikipedia.org/wiki/2000_United_States_presidential_election_recount_in_Florida

Jag tÀnker att en representant som ska bli vald av folket skulle vara vÀldigt noga med att allas röster rÀknades. PÄ nÄgot sÀtt hellre alltid fler Àn fÀrre.
 
Nyckeln nÀr man ser siffrorna Àr att se hur mÄnga procent av rösterna som redan rÀknats och vilka distrikt det Àr som rapporterat. Som jag sa tidigare, Georgias största valdistrikt har inte rÀknats Ànnu pga att en vattenledning gick sönder. Det Àr dessutom det distrikt som Atlanta (som Àr blÄtt) ingÄr i.

Var kan man följa rapporteringen indelat pÄ valdistrikt osv?
 
Var kan man följa rapporteringen indelat pÄ valdistrikt osv?

Google, jag sökte pÄ US Election 2020 sÄ kom hela översikten direkt. De rapporterar bara 243 för Biden (kÀlla: Associated Press)


Ang. Trump sÄ kÀnns det som att han kör med "Divide and conquer" strategin.... Skapa kaos, missnöja och polarisering... Nervöst om det blir mycket vald i gatorna etc.
 
SnÀlla, snÀlla lÄt det bli Biden.

Nog för att det var ett val dÀr det stod mellan "bad" och "worse", men med Biden fÄr i alla fall Demokraterna (mer av) makten och dÀr finns det en otrolig massa mer vettiga personer Àn inom Republikanerna.
 
Nu kan det vÀl inte bli annat Àn Biden vinner och med tanke pÄ hur Trump har pratat sÄ möjligen ett inbördeskrig, nÀ men mycket oroligt iallafall.
 
AlltsĂ„, det Ă€r sĂ„ spĂ€nnande att jag inte vet vart jag ska ta vĂ€gen. Jag vill typ skratta och grĂ„ta samtidigt. Panik 😭
 

Liknande trÄdar

SamhÀlle Vem tror ni vinner? Vem hoppas ni vinner?
36 37 38
Svar
759
· Visningar
32 117
Senast: Jeffery
·
  • Omröstning Omröstning
SamhÀlle En mÄnad kvar till valet. HÀr kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
24 101
Senast: Smoothi
·
Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
HÀstmÀnniskan Hej Jag försöker hitta hÀstfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Islaend
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 30
  • TrĂ„den för spĂ„r
  • RetrievertrĂ„den

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp