USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
För hade det varit omvÀnt förra valet sÄ hade du inte klagat.

Vad vet du om det? LĂ€gg inte ord i min mun, tack.
Jag hade inte haft nÄgra bekymmer med att kalla Trump för idiot ÀndÄ, Àven om han hade fÄtt folkets röst i förra valet.
 
För Trump och hans vÀljare har en sÄ ödmjuk och respektfull approach gentemot Biden och hans vÀljare, menar du?
Jag förstÄr Àrligt talat inte hur man inte kan se Trump och hans anhÀngares bidrag vad gÀller polarisering.
Jag ser inga Trump-anhĂ€ngare i mina sociala medier, ej heller hĂ€r. Och hur lĂ„ter det om trumpanhĂ€ngare tror ni? RĂ€cker ju med att lĂ€sa i den hĂ€r trĂ„den liksom. Var det inte Michelle Obama som sa ”When they go low, we go high”? Vad hĂ€nde med det?

argumentet ”ahmendomrĂ„Ă„Ă„â€ please.
 
Vad vet du om det? LĂ€gg inte ord i min mun, tack.
Jag hade inte haft nÄgra bekymmer med att kalla Trump för idiot ÀndÄ, Àven om han hade fÄtt folkets röst i förra valet.
SÄ dÄ hade du skanderat hÀr dÄ om hur djupt orÀttvist det hade varit mot Trump dÄ? Det var det jag skrev om.
 
argumentet ”ahmendomrĂ„Ă„Ă„â€ please.

Ja, för du sjÀlv argumenterar ju pÄ sÄ hög nivÄ ser jag.

Om du inte ser nÄgra Trump-anhÀngare nÄgonstans och dÀrmed inte kan göra en bedömning av hur de agerar sÄ Àr det vÀl rimligt att lÀmna öppet att de kan vara lika illa stÀllt dÀr. Men det rÀcker vÀl egentligen att se hur Trump sjÀlv pratar om sin motstÄndare, journalister, kvinnor mm. för att bedöma att han sjÀlv idiotförklarar - minst sagt - rÀtt mycket pÄ egen hand.
 
Jag ser inga Trump-anhĂ€ngare i mina sociala medier, ej heller hĂ€r. Och hur lĂ„ter det om trumpanhĂ€ngare tror ni? RĂ€cker ju med att lĂ€sa i den hĂ€r trĂ„den liksom. Var det inte Michelle Obama som sa ”When they go low, we go high”? Vad hĂ€nde med det?

argumentet ”ahmendomrĂ„Ă„Ă„â€ please.

Jag har sett och mött mÄnga Trump-anhÀngare, Àven i min direkta nÀrhet. SÄ vÄra erfarenheter skiljer sig, vilket sÀkert ocksÄ har en inverkan pÄ vÄra olika perspektiv.

Jag föreslÄr att du steppar upp din diskussionsteknik ett snÀpp.
 
Fy fan vad deppigt.
Jag hoppas demokraterna tar ett stort omtag till nÀsta val. Jag fattar att de inte vÄgade gÄ med t.ex Harris som presidentkandidat pga kvinna och okÀnd men det kanske var ett misstag. DÄ hade det kommit fram mer vad Trump verkligen tycker om kvinnor med makt.Han hade ju inte kunnat hÄlla sig frÄn att hoppa pÄ henne. Sanders hade kanske ocksÄ varit bÀttre Àn Biden Àven fast de tycker han Àr vÀl mycket vÀnster men otroligt skicklig politiker med energi.

Oavsett ska vi inte glömma att det Àr extremt tight. Det Àr ju runt 50% pÄ bÄda i flera stater.
NÄgot alla delstater mÄste se över till nÀsta val Àr dock röstförfarandet. Det Àr inte demokratiskt eller bra för nÄgot parti att det ska vara sÄ otroligt svÄrt att rösta 2020. Det Àr helt ofattbart att det bara fÄr pÄgÄ.

4 Är gÄr snabbt och sen Äker han. Punkt. Hans hot om att sitta lÀngre ser jag som helt osannolikt. Att Àndra pÄ konstitutionen Àr inget han kan göra sjÀlv och dÀr tror och hoppas jag att hans partikamrater sÀtter stopp för cirkusen.
 
Fy fan vad deppigt.
Jag hoppas demokraterna tar ett stort omtag till nÀsta val. Jag fattar att de inte vÄgade gÄ med t.ex Harris som presidentkandidat pga kvinna och okÀnd men det kanske var ett misstag. DÄ hade det kommit fram mer vad Trump verkligen tycker om kvinnor med makt.Han hade ju inte kunnat hÄlla sig frÄn att hoppa pÄ henne. Sanders hade kanske ocksÄ varit bÀttre Àn Biden Àven fast de tycker han Àr vÀl mycket vÀnster men otroligt skicklig politiker med energi.

Oavsett ska vi inte glömma att det Àr extremt tight. Det Àr ju runt 50% pÄ bÄda i flera stater.
NÄgot alla delstater mÄste se över till nÀsta val Àr dock röstförfarandet. Det Àr inte demokratiskt eller bra för nÄgot parti att det ska vara sÄ otroligt svÄrt att rösta 2020. Det Àr helt ofattbart att det bara fÄr pÄgÄ.

4 Är gÄr snabbt och sen Äker han. Punkt. Hans hot om att sitta lÀngre ser jag som helt osannolikt. Att Àndra pÄ konstitutionen Àr inget han kan göra sjÀlv och dÀr tror och hoppas jag att hans partikamrater sÀtter stopp för cirkusen.

NÄt jag tycker Àr sÄ otroligt mÀrkligt och odemokratiskt Àr att de kör med en winner takes it all regel. Om en kandidat i en delstat fÄr 51% och den andra fÄr 49% sÄ fÄr den första kandidaten 100% av elektorerna för den delstaten. DÄ sÀger man ju att 49% av de röstade i den delstaten inte rÀknas! Varför inte dela elektorerna proportionerligt enligt rösternas fördelning?
 
NÄt jag tycker Àr sÄ otroligt mÀrkligt och odemokratiskt Àr att de kör med en winner takes it all regel. Om en kandidat i en delstat fÄr 51% och den andra fÄr 49% sÄ fÄr den första kandidaten 100% av elektorerna för den delstaten. DÄ sÀger man ju att 49% av de röstade i den delstaten inte rÀknas! Varför inte dela elektorerna proportionerligt enligt rösternas fördelning?
OcksÄ frÄn konstitutionen. Man Àndrar ju ingenting fast den Àr skriven 1789 och skrevs under en helt annan tid. Men det Àr ju upp till delstaterna att Àndra det. Men ingen verkar vara intresserad av det. Förutom de 2 som inte har det sÄ. För att vara ett modernt land Àr de helt efterblivna pÄ vissa grejer.
Samma med vapenlagarna. Det Àr ju skrivet för att man inte hade nÄgon armé och behövde ha en milis. Den Àr ju inte skriven utifrÄn att varje man har rÀtt till automatvapen liksom.
 
Det Àr ju lite sÄ i Sverige ocksÄ. Tex sÄ kan ju ett parti som fÄr 7% av rösterna fÄ större inflytande Àn nÄgon som fÄr 26%.
 
Det Àr ju lite sÄ i Sverige ocksÄ. Tex sÄ kan ju ett parti som fÄr 7% av rösterna fÄ större inflytande Àn nÄgon som fÄr 26%.

Fast de 7 % rÀknas ju i Sverige. Om ett parti fÄr 7 % och ett annat fÄr 26 % sÄ fÄr partiet som fick 7 % av rösterna Àven 7% av platserna i riksdagen och det parti som fick 26 % fÄr 26% av platserna i riksdagen. SÄ Àr det ju inte i USA.

De 49% som röstade för kandidat 2 fÄr ju inga elektorsröster alls för sina röster. RÀttvist och demokratiskt hade varit om kandidat 2 hade fÄtt 49% av elektorerna i den delstaten.
 
Jag ser inga Trump-anhĂ€ngare i mina sociala medier, ej heller hĂ€r. Och hur lĂ„ter det om trumpanhĂ€ngare tror ni? RĂ€cker ju med att lĂ€sa i den hĂ€r trĂ„den liksom. Var det inte Michelle Obama som sa ”When they go low, we go high”? Vad hĂ€nde med det?

argumentet ”ahmendomrĂ„Ă„Ă„â€ please.
HÀr har vi typexemplet pÄ "den blinde skyller den döve för stackare". Du anklagar folk för att sÀga nedsÀttande saker om en man som dagligen ljuger grovt, lÄngt innan valet prÀnta in att det Àr riggat, skapar motsÀttningar ned varje uttalande han gör osv.
I det lÀget finner du det relevant att klaga pÄ motstÄndarsidan för att de sjunkit för lÄgt istÀllet för att se det relevanta i kritiken.
Personligen Àr jag förvÄnad över att debatten varit sÄ pass bra frÄn demokraternas sida utifrÄn de katastrofala förutsÀttningar som funnits.
 
Fast de 7 % rÀknas ju i Sverige. Om ett parti fÄr 7 % och ett annat fÄr 26 % sÄ fÄr partiet som fick 7 % av rösterna Àven 7% av platserna i riksdagen och det parti som fick 26 % fÄr 26% av platserna i riksdagen. SÄ Àr det ju inte i USA.

De 49% som röstade för kandidat 2 fÄr ju inga elektorsröster alls för sina röster. RÀttvist och demokratiskt hade varit om kandidat 2 hade fÄtt 49% av elektorerna i den delstaten.
Absolut! Menade i regeringen. Var lite vÀl otydlig. Sorry. Skyller pÄ tröttheten :p
 
Jag vÄgar sticka ut hakan och sÀga att Biden vinner.
Men inte med mycket.

Nevada, Arizona lutar Ät Biden, och faktiskt ocksÄ Georgia - Àven om det ser mörkt ut hÀr, sÄ Àr de landsbygdscounties som Àr Rep rÀknade till 97-98-99%, medan Dems storstadscounties bara rÀknade till 80-85-90%...
Plus bÄda de dÀr extra-elektorerna i Nebraska och Maine.
 
Absolut! Menade i regeringen. Var lite vÀl otydlig. Sorry. Skyller pÄ tröttheten :p

Regeringen Àr en annan sak.

De enda röster i Sverige som inte rÀknas Àr de som lÀggs pÄ partier som fÄr mindre Àn 4% och dÀrmed inte fÄr nÄgra platser i riksdagen. Men det Àr ett rÀttlitet antal jÀmfört med det stora antal som i vÀrsta fall kan uppgÄ till hÀlften av de röster som USAs folk har lagt. Som sagt: i en delstat kan 49,9999% av befolkningens röster i praktiken ogiltigförklaras. I de delstater som alltid vinns av ett parti Àr det ju en inte ens lönt att de som hÄller pÄ det andra partiet röstar.
 
Jag vÄgar sticka ut hakan och sÀga att Biden vinner.
Men inte med mycket.

Nevada, Arizona lutar Ät Biden, och faktiskt ocksÄ Georgia - Àven om det ser mörkt ut hÀr, sÄ Àr de landsbygdscounties som Àr Rep rÀknade till 97-98-99%, medan Dems storstadscounties bara rÀknade till 80-85-90%...
Plus bÄda de dÀr extra-elektorerna i Nebraska och Maine.

Åh, jag hoppas att du har rĂ€tt!!
 
Om Fox News har rÀtt och Biden vann Arizona sÄ behöver han Michigan, Wisconsin, och Nebraska 2 valdistrikt för att ha 270 EC röster. Om jag har rÀknat rÀtt, det Àr fasiken inte lÀtt. DÄ behöver han inte Georgia, South Carolina eller Pennsylvania Àven om det vore grÀdde pÄ moset. Nevada Àr ocksÄ sena med att rapportera sina resultat ffa frÄn Maricopa county som Àr det i sÀrklass mest tÀtbefolkade. I Georgia leder Trump, men i Fulton County som Àr det största i Georgia och som innefattar Atlanta och dÀr en majoritet Àr demokrater har en trasig vattenledning gjort att de inte kan rÀkna förtidsrösterna förrÀn tidigast pÄ onsdag-fredag.

PA Àr vÄgmÀstaren, precis som förutspÄtts.
Just nu i Wisconsin sÄ Àr det jÀmnt men Biden leder, om det skulle sluta sÄ sÄ kastar det vÀl om dina berÀkningar ovan?
 

Liknande trÄdar

SamhÀlle Vem tror ni vinner? Vem hoppas ni vinner?
36 37 38
Svar
759
· Visningar
32 102
Senast: Jeffery
·
  • Omröstning Omröstning
SamhÀlle En mÄnad kvar till valet. HÀr kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
24 101
Senast: Smoothi
·
Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
HÀstmÀnniskan Hej Jag försöker hitta hÀstfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Islaend
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp