USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
Just nu i Wisconsin sÄ Àr det jÀmnt men Biden leder, om det skulle sluta sÄ sÄ kastar det vÀl om dina berÀkningar ovan?
Det var vÀl Fox News berÀkningar som @MJLee utgick ifrÄn, och hon listade vÀl Wisconsin som en av staterna Biden behöver ta redan? SÄ det kastar nog inte om de berÀkningarna.
 
NÄt jag tycker Àr sÄ otroligt mÀrkligt och odemokratiskt Àr att de kör med en winner takes it all regel. Om en kandidat i en delstat fÄr 51% och den andra fÄr 49% sÄ fÄr den första kandidaten 100% av elektorerna för den delstaten. DÄ sÀger man ju att 49% av de röstade i den delstaten inte rÀknas! Varför inte dela elektorerna proportionerligt enligt rösternas fördelning?

Vilket leder till att man kan vinna valet med 28% av rösterna. Om man vinner med minsta möjliga marginal i de stater som Àr vÀrda mest. Förra valet blev ju lite sÄ, dÄ Clinton fick flest röster totalt, men förlorade pÄ att Trump fick fler elektorer.
 
Det var vÀl Fox News berÀkningar som @MJLee utgick ifrÄn, och hon listade vÀl Wisconsin som en av staterna Biden behöver ta redan? SÄ det kastar nog inte om de berÀkningarna.
Jag var tydligen blind och tÀnkte att det handlade om Trump pÄ nÄgot vis O_o:o skyller pÄ den lÄnga valnatten :angel:
 
Nu tror jag ocksÄ att det Àr fullt möjligt att Biden kan ta Pennsylvania, trots att Trump leder med nÀstan 700.000 röster, med 1.400.000 absentee votes kvar att rÀkna.
 
Nu tror jag ocksÄ att det Àr fullt möjligt att Biden kan ta Pennsylvania, trots att Trump leder med nÀstan 700.000 röster, med 1.400.000 absentee votes kvar att rÀkna.
Åh? Intressant, för det Ă€r just de dĂ€r 700 000 rösterna som fick mig att tvivla precis.
Men man kan alltid hoppas att det Àr en övervÀldigande majoritet demokrater som poströstat.
 
Nu tror jag ocksÄ att det Àr fullt möjligt att Biden kan ta Pennsylvania, trots att Trump leder med nÀstan 700.000 röster, med 1.400.000 absentee votes kvar att rÀkna.

BerÀkningen Àr att poströsterna Àr ca 4,5/1 till Bidens fördel i PA. Han tar ocksÄ Nevada-2 vilket Àr otroligt viktigt. Enda positiva Àr Biden tog Arizona, mtp hur fel opinionsundersökningarna var. Florida (lÀs Miami-Dade) var för att alla underskattat kuban-amerikanarnas röster och deras ilska över att Obama normaliserade förhÄllandet med Kuba.
 
Åh? Intressant, för det Ă€r just de dĂ€r 700 000 rösterna som fick mig att tvivla precis.
Men man kan alltid hoppas att det Àr en övervÀldigande majoritet demokrater som poströstat.

Nyckeln nÀr man ser siffrorna Àr att se hur mÄnga procent av rösterna som redan rÀknats och vilka distrikt det Àr som rapporterat. Som jag sa tidigare, Georgias största valdistrikt har inte rÀknats Ànnu pga att en vattenledning gick sönder. Det Àr dessutom det distrikt som Atlanta (som Àr blÄtt) ingÄr i.
 
Om Fox News har rÀtt och Biden vann Arizona sÄ behöver han Michigan, Wisconsin, och Nebraska 2 valdistrikt för att ha 270 EC röster. Om jag har rÀknat rÀtt, det Àr fasiken inte lÀtt. DÄ behöver han inte Georgia, South Carolina eller Pennsylvania Àven om det vore grÀdde pÄ moset. Nevada Àr ocksÄ sena med att rapportera sina resultat ffa frÄn Maricopa county som Àr det i sÀrklass mest tÀtbefolkade. I Georgia leder Trump, men i Fulton County som Àr det största i Georgia och som innefattar Atlanta och dÀr en majoritet Àr demokrater har en trasig vattenledning gjort att de inte kan rÀkna förtidsrösterna förrÀn tidigast pÄ onsdag-fredag.

PA Àr vÄgmÀstaren, precis som förutspÄtts.
LÀste just att Biden verkar ha vunnit en elektorsröst i Nebraska (Omaha) medan de andra fyra verkar gÄ till Trump.

(TyvĂ€rr ingen kĂ€lla, kunde bara lĂ€sa lite och lĂ€nken till artikeln stoppade mig pga jag Ă€r i Europa đŸ€·â€â™€ïž)
 
Nyckeln nÀr man ser siffrorna Àr att se hur mÄnga procent av rösterna som redan rÀknats och vilka distrikt det Àr som rapporterat. Som jag sa tidigare, Georgias största valdistrikt har inte rÀknats Ànnu pga att en vattenledning gick sönder. Det Àr dessutom det distrikt som Atlanta (som Àr blÄtt) ingÄr i.
Jo jag lÀste det men detta handlade om PA, inte Georgia.
 
Åh? Intressant, för det Ă€r just de dĂ€r 700 000 rösterna som fick mig att tvivla precis.
Men man kan alltid hoppas att det Àr en övervÀldigande majoritet demokrater som poströstat.
En hel del poströster Àr redan rÀknade, och dem leder Biden med 78% mot 21%.
78% mot 21% pÄ 1.400.000 ger +798000 för Dems.

Och de poströster som Àr kvar Àr frÄn Philadelphia med omnejd, som Àr Àn mer Dems Àn PA i allmÀnhet.

Men den hÀr tar jag inte ut i förvÀg, den fÄr komma som bonus.
 
"The USPS has rejected a federal judge’s order to sweep mail-processing facilities in 15 states, after it disclosed in court filings that nearly 300,000 ballots nationwide could not be traced. The postal districts impacted include major Democratic strongholds within key swing states, such as Atlanta, Detroit, Philadelphia, and South Florida. U.S. District Judge Emmet G. Sullivan gave the USPS until 3:30pm to search for the ballots, but lawyers from Attorney General Barr’s Justice Dept announced that the USPS would refuse to comply with the order. In many states, ballots that arrive after Election Day will not be counted, even if they were mailed much earlier. Meanwhile, Trump’s postmaster general, Louis DeJoy, has been accused of intentionally slowing down the delivery of mailed ballots, and a federal judge says a compliance meeting is scheduled for November 4 at noon to assess if the USPS was able to deliver all ballots in time. A loss of mailed ballots could favor Pres. Trump’s reelection, as nearly 70% of Biden voters are estimated to have voted by mail, whereas the majority of Trump voters are believed to be voting in person on Election Day. In 2016, the entire election came down to fewer than 80,000 votes." (nowthisnews)
SÄklart att Trumps justice dept skulle vÀgra det :cautious::cautious::wtf:
 
SÄklart att Trumps justice dept skulle vÀgra det :cautious::cautious::wtf:
Var lÀser du det i ditt inlÀgg?
Den enda jag ser vĂ€gra nĂ„t Ă€r USPS (lokala Postnord) vars VD (och Trump-kompis) inte vill att federal judge’s ska blanda sig i postens fördröjningsrutiner.
 
Var lÀser du det i ditt inlÀgg?
Den enda jag ser vĂ€gra nĂ„t Ă€r USPS (lokala Postnord) vars VD (och Trump-kompis) inte vill att federal judge’s ska blanda sig i postens fördröjningsrutiner.
Just den regeln, att rösterna blir ogiltiga av bristande leveransrutiner - och pÄ EN dag, inte en vecka eller nÄgot rimligare - Àr som gjord för att ospÄrbara "misstag" ska kunna intrÀffa.
 
Det lutar Ät Biden just nu, Àven om Trump har en chans fortfarande.

Jag Àr mest ledsen för att Kanye behövt erkÀnna förlust.

Edit: Nevada blir spÀnnande... Som jag ser det kan det möjligen avgöra hela valet.
 
Senast Àndrad:
Det ser bÀttre ut för USA och vÀrlden Àn det gjorde under dagen.

Men tyvÀrr visar sig ocksÄ Àven i praktiken (inte bara i försnacket) att respekten för vÀljarna, folket och det demokratiska systemet frusit till strax under den absoluta nollpunkten hos Trump-sidan. Om det förekommer fusk Àr det klart att det ska ifrÄgasÀttas och prövas, men att pÄstÄ att inte alla medborgares röster bör rÀknas Àr en extrem instÀllning av en folkvald ledare.
 

Liknande trÄdar

SamhÀlle Vem tror ni vinner? Vem hoppas ni vinner?
36 37 38
Svar
759
· Visningar
32 101
Senast: Jeffery
·
  • Omröstning Omröstning
SamhÀlle En mÄnad kvar till valet. HÀr kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
24 101
Senast: Smoothi
·
Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
HÀstmÀnniskan Hej Jag försöker hitta hÀstfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Islaend
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp