Valet i USA

Trump har även vevat om att han vill byta namn på Mexikanska golfen till "Amerikanska golfen", vilket har fått Mexikanska presidenten Claudia Sheinbaum att dra fram en gammal karta, och skämtsamt föreslå att byta namn på Nordamerika till "América Mexicana" eller "Mexican America" “That sounds nice, no?” :D

https://apnews.com/article/mexico-us-trump-sheinbaum-gulf-b6f516380709f6a3ba32c03959f6038e

Sheinbaum är väl f.ö en av få vettiga ledare som valts senaste åren, som kontrast till alla reaktionära högermän med fascistoida tendenser.

Utspelet speglar nog mest Grönlands (och Arktis) betydelse som inte är kopplat till Trump specifikt, skillnaden är väl mest hur det kommuniceras där Trump skiljer sig från vanliga politiker.

Utspelet speglar nog mest Grönlands (och Arktis) betydelse som inte är kopplat till Trump specifikt, skillnaden är väl mest hur det kommuniceras där Trump skiljer sig från vanliga politiker.
Förstår inte riktigt hur du menar? Skulle en vanlig politiker kommunicera annorlunda gällande att de vill annektera Grönland, snarare än att de inte skulle vara ute efter att annektera ön? För den strategiska platsen nyttjas ju redan av USA med en stor militärbas, som till och med förvarat kärnvapen åt dem under kalla kriget. Eller menar du mer som i att ön är rik på viktiga mineraler?

Förstår inte riktigt hur du menar? Skulle en vanlig politiker kommunicera annorlunda gällande att de vill annektera Grönland, snarare än att de inte skulle vara ute efter att annektera ön? För den strategiska platsen nyttjas ju redan av USA med en stor militärbas, som till och med förvarat kärnvapen åt dem under kalla kriget. Eller menar du mer som i att ön är rik på viktiga mineraler?
Den militära närvaron är väl en del men det Trump signalerat är att det är naturtillgångarna man vill åt och det har även nuvarande administration gjort.

Det politiska läget är väl också så att det finns de på Grönland som vill frigöra sig helt från Danmark och man får se Trumps utspel i det ljuset också.

https://www.dn.se/varlden/kampanj-for-sjalvstandighet-vaxer-lavinartat-pa-gronland/
Jag förstår att Grönland vill frigöra sig från Danmark, speciellt sett till spiralskandalen etc. Men det går väl inte riktigt att se Trumps imperialistiska sug efter att expandera i samma ljus som ett land som vill bli självständiga från deras kolonisatör?

Jag förstår att Grönland vill frigöra sig från Danmark, speciellt sett till spiralskandalen etc. Men det går väl inte riktigt att se Trumps imperialistiska sug efter att expandera i samma ljus som ett land som vill bli självständiga från deras kolonisatör?
Som jag skrev är det inte enbart Trump, det är USA som vill det här och i praktiken är kontroll över råvarutillgångar ett måste för att de på längre sikt skall kunna behålla sin position i världen, de andra supermakterna Kina, Ryssland och även delvis Indien agerar liknande.

Jag skrev inte "i samma ljus" utan i ljuset av att Grönland politiskt är i ett läge där de vill frigöra sig från Danmark, det öppnar upp för USA att få ökat inflytande över området.

Senast ändrad:
Jag har svårt att tro att Grönland skulle klara sig som självständig faktiskt. När jag bodde där var det mycket ”misär”.
Det bor väl 50-60 tusen personer på Grönland.

Det är ungefär lika många människor som i en medelstor svensk stad.

Det lär bli svårt med en självständig statsbildning med så få människor.

Beroendet till andra torde bli väldigt stort.

Det bor väl 50-60 tusen personer på Grönland.

Det är ungefär lika många människor som i en medelstor svensk stad.

Det lär bli svårt med en självständig statsbildning med så få människor.

Beroendet till andra torde bli väldigt stort.

Är det inte så att hälften av de offentliga utgifterna är bidrag från Danmark? Hur ska Grönland klara sig utan det? De är ju så få. Det lär krävas en övergångsperiod där Danmark hjälper dem.

Är det inte så att hälften av de offentliga utgifterna är bidrag från Danmark? Hur ska Grönland klara sig utan det? De är ju så få. Det lär krävas en övergångsperiod där Danmark hjälper dem.

Det är där USA kommer in.

För Trump och hans gäng är detta helt enkelt en fördelaktig affär.

På vilket sätt skulle det förbättra för grönländarna? De lär ju inte få del av vinsten från att Trump mfl förstör deras ö totalt eftersom USA inte direkt har något socialt skyddsnät att skryta med.

JAG tror inte att det blir bättre för grönländarna. Men jag tror att Trump och hans gäng har verktyg för att påverka debatten inför det kommande grönländska valet, och med tanke på den ilska som redan finns mot Danmark på många håll så finns det absolut en risk att det kan användas till USA:s fördel.

Även Om Trump hotar med militär så jag inte han kommer att använda den, det skulle bli alldeles för mycket motstånd både internt och inom Europa. Men om det skulle bli så att de lyckas påverka opinionen till att få till en folkomröstning och det blir ett ja - vad ska EU göra då, när grönländarna själva röstat för det...?

Senast ändrad:
Nyckeln är att de är så få att Trump kan erbjuda dem väldigt fina förmåner under den period skövlandet ska ske. Fri sjukvård, fria bostäder, massor av jobb - är inte alls särskilt dyrt att ordna för den lilla mängden invånare. Även om jag kanske inte tror att det blir riktigt så frikostigt.

Hade det varit miljontals invånare hade det varit mycket svårare.

Trump är en sån människa som ser allt i ”deals” och här skulle förutsättningar kunna finnas om man bara ignorerar andra inblandade och internationellt överenskomna regler.

Nyckeln är att de är så få att Trump kan erbjuda dem väldigt fina förmåner under den period skövlandet ska ske. Fri sjukvård, fria bostäder, massor av jobb - är inte alls särskilt dyrt att ordna för den lilla mängden invånare. Även om jag kanske inte tror att det blir riktigt så frikostigt.

Hade det varit miljontals invånare hade det varit mycket svårare.

Trump är en sån människa som ser allt i ”deals” och här skulle förutsättningar kunna finnas om man bara ignorerar andra inblandade och internationellt överenskomna regler.

Lite mindre genomskinligt är att det plötsligt kommer fram någon amerikan som vill starta ett stort företag där, som har behov av en massa personer och utbildning och erfarenhet spelar ingen roll, och företaget erbjuder väldigt bra villkor för både den anställde och dess närstående inklusive boende, bil, sjukvård osv.

Det är inte så svårt att fixa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 449
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 868
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 782
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka