Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag inga exempel att rada upp men jag upplever, att när något händer så hörs andra länder tydligt, medan Sverige ligger lågt eller lägger en rätt tyst intetsägande kommentar, som mest kan tolkas att man säger något för att inte vara tyst. Så att Sverige inte är tydliga i vare sig Grönlandsfadäsen eller nu Ukraina eller Trump annars förvånar mig på sätt och vis inte. Det är typiskt svenskt att inte göra sin röst hörd, att hålla sig i bakgrunden och "vänta ut" vad det nu är man väntar ut.
Det är ofta bäst att tänka efter före innan man agerar.
Att det inte låter något betyder inte att det inte händer något.
Att säga något neutralt betyder att man har fått och förstått budskapet.

I övrigt så brukar tomma tunnor skramla mest.
Som Trump.
Han skramlar mycket.

Det är ofta bäst att tänka efter före innan man agerar.
Att det inte låter något betyder inte att det inte händer något.
Att säga något neutralt betyder att man har fått och förstått budskapet.

I övrigt så brukar tomma tunnor skramla mest.
Som Trump.
Han skramlar mycket.
Fast det vore trevligt om man i så fal luttalade sig senare. Nu är det bara lamt trams och sedan tyst. Jag kan helt klart köpa att det inte är lämpligt att skrika i affekt men ett balanserat uttalande bör kunna göras rätt snabbt som innebär annat än trams i så här viktiga frågor går inte att jämföra med Trumps sladdrande i full affektläge passande en 3-åring. Vad står Sverige egentligen för. Har inte jag som medborgare rätt att veta någonting om vad mitt land har för åsikt i någon fråga?

Fast det vore trevligt om man i så fal luttalade sig senare. Nu är det bara lamt trams och sedan tyst. Jag kan helt klart köpa att det inte är lämpligt att skrika i affekt
Vi har ännu inte kommit till att det har blivit "senare".
Det är fortfarande mitt i eländet.

Vad står Sverige egentligen för. Har inte jag som medborgare rätt att veta någonting om vad mitt land har för åsikt i någon fråga?
Det framgår av handlingar och uttalanden i EU-mötet.
Sverige köper vapen till sig själva och Ukraina.

Vi har ännu inte kommit till att det har blivit "senare".
Det är fortfarande mitt i eländet.
Det här är inget nytt och inget kopplat helt till den här regeringen utan är ett mönster över decennier som nu förstärkts och är tydligare än tidigare.

Det framgår av handlingar och uttalanden i EU-mötet.
Sverige köper vapen till sig själva och Ukraina.
Ja det gör vi men det svarar inte på grundfrågan och visar ingen ryggrad

Fast det vore trevligt om man i så fal luttalade sig senare. Nu är det bara lamt trams och sedan tyst. Jag kan helt klart köpa att det inte är lämpligt att skrika i affekt men ett balanserat uttalande bör kunna göras rätt snabbt som innebär annat än trams i så här viktiga frågor går inte att jämföra med Trumps sladdrande i full affektläge passande en 3-åring. Vad står Sverige egentligen för. Har inte jag som medborgare rätt att veta någonting om vad mitt land har för åsikt i någon fråga?
Förutom länder som tycker att Trump tar USA åt rätt håll, så står väl egentligen Mexikos president ut i sitt förhandlande med Trump. Hon håller huvudet kallt, men samtidigt kan ingen missta henne för att vara nåt slags medlöpare åt Trump. Och det verkar ha gått bättre för henne att förhandla med Trump än hur det gått för Trudeau. Och hon är både kvinna och vänster.

Det här är inget nytt och inget kopplat helt till den här regeringen utan är ett mönster över decennier som nu förstärkts och är tydligare än tidigare.
Tidigare så var Sverige ett neutralt land som var tvunget att uttrycka sig mycket försiktigt.
Så det var en helt annan tid, nu är vi med i NATO.

Ja det gör vi men det svarar inte på grundfrågan och visar ingen ryggrad
Det är inte ryggrad som vi behöver nu utan list.
Den här situationen hanteras med strategier och bakhåll och inte med stora ord.

Förutom länder som tycker att Trump tar USA åt rätt håll, så står väl egentligen Mexikos president ut i sitt förhandlande med Trump. Hon håller huvudet kallt, men samtidigt kan ingen missta henne för att vara nåt slags medlöpare åt Trump. Och det verkar ha gått bättre för henne att förhandla med Trump än hur det gått för Trudeau. Och hon är både kvinna och vänster.
Hon är kvinna.
Trump älskar kvinnor.

Jag hoppas på att Ursula von der Leyen kan komma fram där.

Kanada räknas inte i Trumps värld, det är ju en del av USA och Trudeau bara en vasall.

Exakt. Det är raka stenhårda puckar därifrån.
Det kan säkert gå att lisma för honom men det är en rejäl balansgång där det är en gigantisk risk att man blir trampad på. Det har vi sett ett antal exempel på den senaste månaden.

Hon är kvinna.
Trump älskar kvinnor.

Jag hoppas på att Ursula von der Leyen kan komma fram där.

Kanada räknas inte i Trumps värld, det är ju en del av USA och Trudeau bara en vasall.
Samtidigt har många sagt att Trump har problem med Danmarks statsminister för att hon är en kvinna, och sosse.

Jag tror inte att von der Leyen räknar med att Trump kommer lyssna på henne, däremot så verkar EU hoppas rätt mycket på den lilla fascisten Giorgia Meloni som har en bra relation med Trump (och Musk). Problemet med det resonerandet är ju dock det uppenbara - att förlita sig på någon som har värderingar som stämmer väldigt bra överens med Trump och Putin (även om hon formellt stöttat Ukraina på ett helt ok sätt).

Exakt. Det är raka stenhårda puckar därifrån.
Det kan säkert gå att lisma för honom men det är en rejäl balansgång där det är en gigantisk risk att man blir trampad på. Det har vi sett ett antal exempel på den senaste månaden.
Man skall inte lisma eller svara med samma mynt.
Man skall gå bakom ryggen på Trump.
Han skall frysas ut.

Om man väntar ut saken så kan den lösa sig på annat sätt.

https://marcusoscarsson.se/trump-i-krismote-svanger-om-elon-musk/
Fast det här mötet är till följd av att folk inte väntat ut det, utan för att man aktivt bestrider det Musk håller på med i olika domstolar. Oscarsson går inte direkt in på det, men såhär står det i artikeln från Politico som han utgår ifrån:

"It comes just as some of those lawsuits reach a new fact-finding phase that could produce more clarity on the SpaceX boss’ involvement in running the government.

A federal judge last week ordered sworn testimony from some DOGE officials and affiliates to more fully understand the group’s work. And two lawsuits aimed at stopping Musk himself — one in Washington, D.C., and one in Maryland — are reaching crucial milestones as well.

Those lawsuits allege that Musk has been exercising an unconstitutional degree of power for a government official who has not been confirmed by the Senate." https://www.politico.com/news/2025/03/06/trump-cabinet-musk-025093

Fast det här mötet är till följd av att folk inte väntat ut det, utan för att man aktivt bestrider det Musk håller på med i olika domstolar. Oscarsson går inte direkt in på det, men såhär står det i artikeln från Politico som han utgår ifrån:
Mötet är resultatet av att man inte har gått direkt på Trump utan väntat ut att andra människor reagerar.
List och gå bakom ryggen.

Det är meningslöst att konfrontera Trump eller att förödmjuka honom offentligt.

Mötet är resultatet av att man inte har gått direkt på Trump utan väntat ut att andra människor reagerar.
List och gå bakom ryggen.

Det är meningslöst att konfrontera Trump eller att förödmjuka honom offentligt.
Jag tycker nog att det här låter som att konfrontera? "The timing of the meeting was influenced by recent comments from Senate Majority Leader John Thune (R-S.D.), who said on CNN Tuesday that Cabinet secretaries should retain the full power to hire and fire, according to one official. The official said Trump has been flooded with similar concerns from other lawmakers and Cabinet secretaries."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka