Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det HÄR gör mej så "förvånad" , VARFÖR skulle Frankrike och Tyskland INTE "hota" med sina kärnvapen om NATO land blir attackerat av utomstående "främmande makt" (säger inte Ryssland enbart då det finns fler länder som kan attackera) ... Menar alla EU länder i NATO att de FÖRVÄNTAR SEJ att USA kommer som en riddare på vit höst och räddar det landet ? JAG trodde NATO var en GRUPP av länder som SJÄLVKLART ska kasta sej in i striden enligt NATOs regler.
Det är ju lite det här jag menar på REDAN NU. Varför är EUländer så "rädda" för att våga tro på sej själva ?
Problemet är att de flesta kärnvapen i Europa står under amerikansk kontroll. De förvaras i specialbyggda bunkrar och varje kärnvapenladdning har en koddosa som enbart USA har tillgång till. Frankrike och GB är de enda europeiska länderna med egna kärnvapen.
1741285309882.webp

USA har ca 100 kärnvapenladdningar utplacerade i Europa. GB 225 och Frankrike 290.

Hur många operativa stridsspetsar och bomber Ryssland förfogar över är mer oklart. ACA uppskattar antalet till cirka 1 500 strategiska vapen. De finns utplacerade på sex robotbaser, tre ubåtsbaser och två flygbaser, enligt öppen data.
Europas egen arsenal är förhållandevis liten i jämförelse. Storbritannien har 120–225 egna stridsspetsar som kan avfyras från fyra atomdrivna ubåtar i Vanguard-klassen. Frankrike bedöms ha upp till 290 stridsspetsar som kan avfyras från ubåtar eller stridsflygplan.

Det är främst de franska kärnvapnen som står i centrum för diskussionen om en europeisk kärnvapenstrategi vid sidan av Nato. Frankrike har, till skillnad från Storbritannien, full kontroll över sin egen arsenal trots Natomedlemskapet.

Landet har också kapacitet att tillverka fler nya kärnvapen.

Storbritanniens ubåtsburna Trident II-robotar är utvecklade i samarbete med USA och är därtill uppbundna i Natos övergripande kärnvapenplanering.

Om du behöver veta så vet du redan, är min åsikt.

Om du tolkar det som om jag trycker till dig, så må det vara hänt.

Till detta har det hänt eoner, om vi pratar internationell politik, mellan 2025.02.12 och 2025.03.06
Haha, så jag skulle bara svarat "om du behöver veta så vet du redan" när du skrev att jag skulle berätta mer om hur jag "vet"?

Sedan fattar såklart alla att det pågår mer diskussioner än vad som luftas utåt, och det sker ju i nuläget decennier inom loppet av veckor händelsemässigt. Trump har ju dock hintat om att hans andra period som president skulle bli ungefär som den är, vilket vänstersidan - mer än Tidö, varnat om och tagit på allvar under en längre period.

@Jeffery
Du brukar diskutera sakfrågan och argumentera och förklara om någon "har fel".
Jag har förklarat min syn på icke-problemet med DCA-avtalet i rådande världssituation tidigare.
Jag har inte så mycket mer att säga än så här:

2025.03.02
#1642, #1647, #1649
med start vid
https://www.bukefalos.se/threads/do...-pa-valet-i-usa.1532870/page-83#post-20750328

Angående vad vår regering och ev. delar av opposition pratar om INNAN de har bestämt något, inklusive att finna en bra tidpunkt att presentera beslutet, tycker jag är ganska verklighetsfrånvänt att kräva att enskilda medborgare ska ha transparent och direkt insyn i.

Om man nu ändå vill ha det rekommenderar jag att börja med politik, se till att man blir invald i riksdagen för att slutligen hamna i regeringen. Då kommer du få mer information än vad du kan hantera, dessutom i realtid.

Och nu säger de på TV4 att Ukrainare ska "tappa" sin asylbehörighet, ska handla om 240 000 Ukrainare som då inte längre har skäl att vara i USA.

https://www.tv4.se/artikel/6lk4KvpX...llbaka-skyddsstatus-foer-ukrainska-flyktingar

Han "ger" med ena handen men slår med basebollträ med den andra handen. Han är verkligen helt i Putins händer.
VARFÖR kan vi inte inse att VI KLARAR OSS utan USA, flera har gått ut med att vi i Europa är tillräckligt starka för att kunna hjälpa Ukraina. VARFÖR gör vi inte det då ? Vem är vi så rädda för ? Kan ju inte vara ryssland ? Är de så rädda för att hamna i onåd hos Trump ?
Tydligen hade de redan planerat att skicka tillbaka dem före de skällde ut Zeljenkyj i Ovala rummet, de är tänkta att skickas tillbaka 1:a april. :(

Jag har förklarat min syn på icke-problemet med DCA-avtalet i rådande världssituation tidigare.
Jag har inte så mycket mer att säga än så här:

2025.03.02
#1642, #1647, #1649
med start vid
https://www.bukefalos.se/threads/do...-pa-valet-i-usa.1532870/page-83#post-20750328

Angående vad vår regering och ev. delar av opposition pratar om INNAN de har bestämt något, inklusive att finna en bra tidpunkt att presentera beslutet, tycker jag är ganska verklighetsfrånvänt att kräva att enskilda medborgare ska ha transparent och direkt insyn i.

Om man nu ändå vill ha det rekommenderar jag att börja med politik, se till att man blir invald i riksdagen för att slutligen hamna i regeringen. Då kommer du få mer information än vad du kan hantera, dessutom i realtid.
Jag missade att du hade skrivit det här svaret också. Alltså, det är ju DU som kräver att jag visa hur jag "vet" saker? Jag hävdar för det första inte att jag "vet" något, jag återger framförallt retorik från olika politiska aktörer och partiers ställningstaganden - som man normalt sett brukar göra när man talar politik?

Vilka delar tvivlar du mest på? Är det Trumps uttalanden inför valet, uttalanden från regeringen och/eller vänstersidan?
Ingetdera.

Det jag vänder mig emot nu ikväll är jag ser det som att du anser retorik från Tidöregeringen är exakt bokstavstrogen dagens sanning om vad de står någonstans, om vad de gör, att vad du hör är allt de kommunicerar utåt.

Vad gäller Tidö finns det - sett från din vinkel - inget som helst utrymme för diplomati, eller att våra politiker i tysthet kommit överens med andra aktörer som EU eller andra motsvarande regeringar om att synkroniserat göra på ena eller andra sättet i den mycket ostabila tid vi plötsligt kastats in i;

(ett tidigare exempel)
Skönt att vi har en stridbar statsminister nu såhär i oroliga tider. Apropå att USA stoppar underrättelse till Ukraina kommer han med det stenhårda omdömet "USA fattar amerikanska beslut, det har vi respekt för."

Du är inte ensam i att låta så här.
Men jag upplever att du har tagit lead i denna approach, och arbetar konsekvent för att hitta nåt att försöka så misstro i vad vår regering håller på med.

Ja, vi har yttrandefrihet i Sverige, och du har all rätt att tycka precis vad du vill - och dessutom förmedla det.
Men jag använder - i den tid vi nu befinner oss i - precis samma rätt att ge dig de svar jag anser behöver vara motvikt till vad du förmedlar. Det här upplever du säkert som att jag bara är intresserad av att "trycka till dig", medan jag skulle säga att jag försöker ge andra läsare en annan förklaring till vad våra samtliga åtta politiska partier mer eller mindre samstämmigt tycker, och regeringen representerar och därför gör. Eller inte gör.
(Ibland gör jag det här lite bättre. Och ibland lite sämre.)

Vad var den nu Magdalena Andersson sade i söndagens Agenda?
"Det här är inte ett läge att hålla på och tjafsa med regeringen. Det tycker jag skulle vara oansvarigt."

Ingetdera.

Det jag vänder mig emot nu ikväll är jag ser det som att du anser retorik från Tidöregeringen är exakt bokstavstrogen dagens sanning om vad de står någonstans, om vad de gör, att vad du hör är allt de kommunicerar utåt.

Vad gäller Tidö finns det - sett från din vinkel - inget som helst utrymme för diplomati, eller att våra politiker i tysthet kommit överens med andra aktörer som EU eller andra motsvarande regeringar om att synkroniserat göra på ena eller andra sättet i den mycket ostabila tid vi plötsligt kastats in i;

(ett tidigare exempel)

Men jag upplever att du har tagit lead i denna approach, och arbetar konsekvent för att hitta nåt att försöka så misstro i vad vår regering håller på med.

Ja, vi har yttrandefrihet i Sverige, och du har all rätt att tycka precis vad du vill - och dessutom förmedla det.
Men jag använder - i den tid vi nu befinner oss i - precis samma rätt att ge dig de svar jag anser behöver vara motvikt till vad du förmedlar. Det här upplever du säkert som att jag bara är intresserad av att "trycka till dig", medan jag skulle säga att jag försöker ge andra läsare en annan förklaring till vad våra samtliga åtta politiska partier mer eller mindre samstämmigt tycker, och regeringen representerar och därför gör. Eller inte gör.

"Det här är inte ett läge att hålla på och tjafsa med regeringen. Det tycker jag skulle vara oansvarigt."
Att jag påpekar vad de kommunicerar, antingen via företrädare till media och/eller i debatter eller via skrivna dokument med policys eller beslutsunderlag som är offentliga är liksom vad man får utgå ifrån för att bilda sig en uppfattning om var politiska partier står. Att det pågår diskussioner allmänheten inte har koll på är liksom något som är givet när man talar politik, men det vore väldigt märkligt att förväntas fasa ut fullständigt från retoriken som presenteras utåt och förutsätta att det som är inte sägs är något helt annat och att detta okända är vad som gäller. Kanske rentav anta att detta okända är mer representativt för politiken som förs, än politiken som förs.

Utrikesministern har flera gånger fått frågor om var regeringen står gällande olika saker, och då talar hon svepande om att Sveriges utrikespolitik är densammas som EUs, problemet är bara att det Sveriges hållning i de fallen skilt sig rätt mycket från EUs linje. Det går också att se vilka resolutioner i FN som Sverige backar, och inte. Vilka länder man väljer att samarbeta närmare med osv. Och det var ganska många personer med kopplingar till högerpolitiken i Sverige som konstant försvarade Trump och tyckte att vi skeptiker bara överdrev, när det i själva verket var så att många kritiker hade kött på benen. Sedan tycker jag att det missas att det är just det här som många Natomotståndare från vänsterhållet var oroliga för, vad det skulle innebära med en president som Trump i Ovala rummet igen. Många förespråkade faktiskt vad vi talar om nu - fokusera på europeiska samarbeten istället för att förlita oss på USA i för stor uträckning.

Och om du inte märkt det - jag är väldigt mycket mer till vänster än regeringen vi har idag (även om jag regelbundet hyllar personer som Carl Bildt). Det är naturligt att jag motsätter mig en politik som på ett fundamentalt sätt strider emot mina värderingar, det är inte samma sak som att skapa "misstro". Det är en ganska grov anklagelse, och jag ser inte riktigt hur de ganska korta kommentarerna senaste dagarna har varit så mycket mer motvikt än en knäpp på näsan? Det här inlägget tycker jag är rimligare isf.

För tydlighetens skull kan jag säga att jag inte direkt är ett fan av Magdalena Andersson heller alla gånger.

Ingetdera.

(ett tidigare exempel)

Med tanke på att nuvarande regering tidigare visat att man har ryggrad lika fast som en vindflöjel så är det ju inte så märkligt att man ställer sig skeptisk när det är så tyst.
Jag tycker att man redan tidigare borde markerat betydligt skarpare mot Trumps uttalanden (om Grönland bland annat) så jag blir rätt provocerad av regeringens synbara flathet i frågorna som rör detta.

Nu har jag inga exempel att rada upp men jag upplever, att när något händer så hörs andra länder tydligt, medan Sverige ligger lågt eller lägger en rätt tyst intetsägande kommentar, som mest kan tolkas att man säger något för att inte vara tyst. Så att Sverige inte är tydliga i vare sig Grönlandsfadäsen eller nu Ukraina eller Trump annars förvånar mig på sätt och vis inte. Det är typiskt svenskt att inte göra sin röst hörd, att hålla sig i bakgrunden och "vänta ut" vad det nu är man väntar ut.

SD är uttalat Trump vänliga EU skeptiker som tidigare ville ha en Swexit. Kristerson är en ryggradslös amöba. Pehrson och Busch vågar inte säga pip. Oppositionen, förutom S, är EU skeptiker.
Det är listigt att vara litet försiktig i detta läget.
Expert rekommenderar att hantera Trump som en gisslansituation.
https://www.svd.se/a/rPy20R/zelenskyj-behover-agera-som-en-gisslanforhandlare-skriver-lars-johan-age

Och SD har i stundens allvar förstått meningen med EU.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigedemokraterna-i-det-har-laget-behovs-eu

Jag önskar sällan helt uppriktigt livet ur folk, men vilken fullkomligt genomvidrig människa Trump är. :banghead:
Jag hoppas att det skall få oss människor att uppskatta de Goda Människorna mera.
Även om de inte alltid är felfri och gör misstag eller för litet, så vill de i alla fall väl.
Till skillnad från de Onda Människorna.

Jag gillar inte hård kritik av de människor som faktiskt på riktigt försöker att lösa situationen.
De jobbar i alla fall på det och vill åt rätt håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka