Valet i USA

Lite komiskt att Biden fortfarande tycks vara övertygad om att han hade kunnat vinna mot Trump, och ångrar att han lät sig övertalas att hoppa av. https://www.theguardian.com/us-news/2024/dec/28/joe-biden-regrets-dropping-out-re-election

Bara det här visar ju att det var helt rätt av demokraterna att tvinga bort honom. Han är inte riktigt hundra i skallen.

Han kan ha rätt. Det kan vara så att det är en större nackdel att vara kvinna än att vara en mycket gammal och skröpplig man. Det är till och med troligt att det är så.

Bernie Sanders nämndes ovan och i hans nyårstal eller vad man skall kalla det ägnar han större delen till att belysa problemet med de enorma förmögenheter som skapats under de senaste decennierna. Jag har skrivit om det här i ett antal inlägg på forumet, det handlar inte bara om orättvis fördelning av resurser det är också ett direkt hot mot demokratin. Tyvärr verkar många tycka det är helt ok, se ovan i tråden t.ex.

Han kan ha rätt. Det kan vara så att det är en större nackdel att vara kvinna än att vara en mycket gammal och skröpplig man. Det är till och med troligt att det är så.
Snarare tvärtom, att en person som Kamala Harris överhuvudtaget kan väljas som demokraternas presidentkandidat bevisar det tycker jag.

Snarare tvärtom, att en person som Kamala Harris överhuvudtaget kan väljas som demokraternas presidentkandidat bevisar det tycker jag.

Hon valdes aldrig av folket. Hon valdes av partiet. Inte av folket i ett primärval. Oavsett så förlorade hon presidentvalet. Förmodligen för att USA hellre har en korrupt knäppgök till man än en kvinna. Hade hon varit man tror jag att han hade vunnit.

Jag tror tbh inte att det bara var så "enkelt" att problemet med Harris var att hon är en kvinna. Tror att problemet snarare ligger i att hon sågs som en försvarare av ett system/etablissemang som många lider av.

Bernie Sanders nämndes ovan och i hans nyårstal eller vad man skall kalla det ägnar han större delen till att belysa problemet med de enorma förmögenheter som skapats under de senaste decennierna. Jag har skrivit om det här i ett antal inlägg på forumet, det handlar inte bara om orättvis fördelning av resurser det är också ett direkt hot mot demokratin. Tyvärr verkar många tycka det är helt ok, se ovan i tråden t.ex.
Jag håller med dig om det, men jag förstår inte hur du kan blunda för att Trump liksom är en del av de enormt förmögna och att han fyller hela sin regering med i stort sett oligarker.

Jag håller med dig om det, men jag förstår inte hur du kan blunda för att Trump liksom är en del av de enormt förmögna och att han fyller hela sin regering med i stort sett oligarker.
Du får gå tillbaka och läsa vad jag skrev, som faktiskt var det rakt motsatta mot vad du påstår ovan.

Sen hänger jag inte med på vad du menar, på förra sidan skrev du att du inte såg något demokratiproblem med de enorma summor som läggs på reklam för att påverka i val.

Senast ändrad:
Du får gå tillbaka och läsa vad jag skrev, som faktiskt var det rakt motsatta mot vad du påstår ovan.

Sen hänger jag inte med på vad du menar, på förra sidan skrev du att du inte såg något demokratiproblem med de enorma summor som läggs på reklam för att påverka i val.
Du skrev inte om just reklam i inlägget jag svarade på nu? Jag håller dock med om att det är extremt problematiskt att de med förmögenheter blivit så enormt rika (eller snarare rikare), och att det skett på bekostnad av resten av samhället. Och jag gillar inte summorna som läggs på reklam etc. däremot så framstår reklam inför ett val som mer demokratisk än all jävla lobbying som sker mer i det dolda.

Du skrev inte om just reklam i inlägget jag svarade på nu? Jag håller dock med om att det är extremt problematiskt att de med förmögenheter blivit så enormt rika (eller snarare rikare), och att det skett på bekostnad av resten av samhället. Och jag gillar inte summorna som läggs på reklam etc. däremot så framstår reklam inför ett val som mer demokratisk än all jävla lobbying som sker mer i det dolda.
Men det jag skrev innan var att det är bra att Trump öppet visar vilket inflytande de här förmögenheterna ger genom att utnämna dem direkt till olika myndighetspositioner som nu med Musk och några till. Första steget till en förändring är att människor tar till sig och ser problemet. För som du också är inne på är att demokrati förutsätter öppenhet.

Reklamen är en del i hur påverkan sker, kontroll av media har ännu större betydelse och sen även direkt påverkan av politiker i form av lobbying och korruption.

Senast ändrad:
Men det jag skrev innan var att det är bra att Trump öppet visar vilket inflytande de här förmögenheterna ger genom att utnämna dem direkt till olika myndighetspositioner som nu med Musk och några till. Första steget till en förändring är att människor tar till sig och ser problemet. För som du också är inne på är att demokrati förutsätter öppenhet.

Reklamen är en del i hur påverkan sker, kontroll av media har ännu större betydelse och sen även direkt påverkan av politiker i form av lobbying och korruption.
Jag håller inte alls med om att det är vad Trump gör, att han är transaktionell och att det snappas upp innebär inte att han på något vis främjar öppenhet och demokrati.

Du menar att det varit bättre om han satt dit marionetter och att Musk mfl inverkan på politiska beslut skett i det fördolda?
Att kunna köpa sig ett skuggpresidentskap är väl illa nog? Och att någon slags ny halvmyndighet som ska effektivisera myndigheter kommer ledas av någon som drar in ENORMA summor på kontrakt med pentagon är så korrupt som det kan bli. Sedan pågår säkerligen samma mängd lobbyism i det fördolda samtidigt som det här publika spektaklet äger rum.

Att kunna köpa sig ett skuggpresidentskap är väl illa nog? Och att någon slags ny halvmyndighet som ska effektivisera myndigheter kommer ledas av någon som drar in ENORMA summor på kontrakt med pentagon är så korrupt som det kan bli. Sedan pågår säkerligen samma mängd lobbyism i det fördolda samtidigt som det här publika spektaklet äger rum.
Visst f-n är det illa att det går att köpa politiskt inflytande (även om jag tror det är att kraftigt överdriva att kalla Musk skuggpresident) och Trumps agerande lyfter det här upp i ljuset. Har inte följt det så noga under det senaste men nog har frågan uppmärksammats på ett helt annat sätt än om det skett mera dolt, då hade det bara varit spekulationer, nu är det svart på vitt och kan inte förnekas och det är bra.

Musk var väl först inom den här gruppen av personer med astronomiska förmögenheter som anslöt sig till Trump men nu efter att han vann verkar det vara närmast kö när de försöker ställa sig in hos Trump, som Bill Gates t.ex. Trump skojade, eller kanske ironiserade, och sa att hans personalitet eller nåt verkar ha ändrats för det är precis motsatsen till hur de behandlat honom tidigare..

Det här är inte demokrati och tydligare kan det knappt bli.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 430
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 846
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 769
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka