Ska man prata juridiska så är det snarare folkmord och brott mot mänskligheten än terrorism.Som staten Israel i Gaza?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska man prata juridiska så är det snarare folkmord och brott mot mänskligheten än terrorism.Som staten Israel i Gaza?
Jag tycker det helt klart uppfyller attributen för terrorism även om aktören i sig gör det till statsterrorism.Ska man prata juridiska så är det snarare folkmord och brott mot mänskligheten än terrorism.
Om inte annat så är ju personsökarattackerna i Libanon definitivt ett exempel på terrorism (och det är ju inte första gången nåt sånt händer...)Jag tycker det helt klart uppfyller attributen för terrorism även om aktören i sig gör det till statsterrorism.
Jag gjorde det mest för att jag antog att du skulle gå igång på det![]()
Och Trump hamnade 2013 och på adressen Tverskaya 3 i klorna på den Ryska Federationens Federala Säkerhetstjänst FSB. Idag är han bara en simpel rysk marionett.Jag trodde konsensus härinne var att roten till allt ont är Trump?
Nja... Jag är inte alls övertygad om att det "definitivt" är ett exempel på terrorism. Möjligen kan man säga att de åsidosatt krigets lagar en smula när de inte varit säkra på sina mål. Men det skulle lika gärna kunna jämställas med de skador på civila som kan uppstå när man angriper legitima militära mål. Här har faktiskt Israel försökt att slå mot en motståndares CCC-kedja och inte i första hand mot civila. Det är kanske en handling som går att kritisera, men den uppfyller nog inte rekvisiten för att utgöra ett terroristbrott i lagens mening.Om inte annat så är ju personsökarattackerna i Libanon definitivt ett exempel på terrorism (och det är ju inte första gången nåt sånt händer...)
Enligt krigets lagar är alla kombattanter legitima mål.Om inte annat så är ju personsökarattackerna i Libanon definitivt ett exempel på terrorism (och det är ju inte första gången nåt sånt händer...)
Fast - och nu är det ju rejält OT - det bygger ju uteslutande på Israels ensidiga och i allt väsentligt obekräftade utsagor. Om allt som skiljer ett bombat sjukhus i terrorsyfte från ett bombat sjukhus i legitimt militärt syfte är att yttra orden "Hamas var där" (eller "Hizbollah var där") så menar jag att man är ute på rätt tunn is.Nja... Jag är inte alls övertygad om att det "definitivt" är ett exempel på terrorism. Möjligen kan man säga att de åsidosatt krigets lagar en smula när de inte varit säkra på sina mål. Men det skulle lika gärna kunna jämställas med de skador på civila som kan uppstå när man angriper legitima militära mål. Här har faktiskt Israel försökt att slå mot en motståndares CCC-kedja och inte i första hand mot civila. Det är kanske en handling som går att kritisera, men den uppfyller nog inte rekvisiten för att utgöra ett terroristbrott i lagens mening.
För det första, är det verkligen så? Är kombattanter alltid legitima mål, oavsett var de befinner sig? Även om de är off-duty och befinner sig bland massor av civila? Kanske behöver de söka vård? Kanske åker de buss?Enligt krigets lagar är alla kombattanter legitima mål.
Vilka civila menar du använde Hizbollahs personsökare, och i vilken omfattning?
Ja, en kombattant kan alltid bekämpas. Man är antingen en del av de väpnade styrkorna eller inte. Det går inte att "ta ledigt" från den rollen. Det är med andra ord upp till medlemmar i en väpnad styrka att fundera över hur man t ex transporterar sig eller söker förläggning. En ambulans är t ex skyddad eftersom den transporterar skadade (dvs som är försatta ur stridbart skick och som inte deltar i striden) och framförs av sjukvårdspersonal. Den får inte bekämpas. Men om man som kombattant väljer att transportera sig själv med ambulansen så förlorar fordonet sitt skydd och får bekämpas. Om man som kombattant väljer att åka buss så utsätter man samtliga på bussen för risk.För det första, är det verkligen så? Är kombattanter alltid legitima mål, oavsett var de befinner sig? Även om de är off-duty och befinner sig bland massor av civila? Kanske behöver de söka vård? Kanske åker de buss?
Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade personer som var en del av Hezbollahs icke-militanta delar också ägare av personsökare (och walkie-talkies) och det dog som sagt 12 civila (bla. en flicka på på nio år och en pojke som var 11) och det skadades över 4000 civila.Ja, en kombattant kan alltid bekämpas. Man är antingen en del av de väpnade styrkorna eller inte. Det går inte att "ta ledigt" från den rollen. Det är med andra ord upp till medlemmar i en väpnad styrka att fundera över hur man t ex transporterar sig eller söker förläggning. En ambulans är t ex skyddad eftersom den transporterar skadade (dvs som är försatta ur stridbart skick och som inte deltar i striden) och framförs av sjukvårdspersonal. Den får inte bekämpas. Men om man som kombattant väljer att transportera sig själv med ambulansen så förlorar fordonet sitt skydd och får bekämpas. Om man som kombattant väljer att åka buss så utsätter man samtliga på bussen för risk.
Som kombattant kan man på olika sätt minska risken för att utsätta civila för risk. Man kan t ex låta bli att gruppera militär personal där civila finns. Och om man vill ta ledigt och inte längre delta i striden så kan man ge upp striden och överlämna sig till motståndaren som krigsfånge.
Det är vanligt att militära högkvarter ligger centralt. Jag har besökt ett par sådana och de har alla legat i stan. Vilket också innebär att om vi nu hamnar i krig med någon annan stat så kan vi inte grina över att motståndaren bekämpar militära mål i stan. Det är vårt val och vårt risktagande.Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade personer som var en del av Hezbollahs icke-militanta delar också ägare av personsökare (och walkie-talkies) och det dog som sagt 12 civila (bla. en flicka på på nio år och en pojke som var 11) och det skadades över 4000 civila.
Känns väl dock som att rätt många länder har sina militära högkvarter väldigt centralt? Israel har ju sitt militära högkvarter i centrala Tel Aviv. Ändå anklagas de sällan för att försätta civila i fara sett till sin placering...
En civilanställd i försvarsmakten i Sverige som jobbar med att vända papper på ett kansli är ett legitimt mål under en väpnad konflikt. Alla försvarsmaktsanställda är legitima mål, inklusive fackligt förtroendevalda och de som förmedlar post. De som städar toaletterna räknas som kombattanter.Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade personer som var en del av Hezbollahs icke-militanta delar också ägare av personsökare (och walkie-talkies) och det dog som sagt 12 civila (bla. en flicka på på nio år och en pojke som var 11) och det skadades över 4000 civila.
Helt enig!Helt ärligt... den svensk som säger något positivt om Putins Ryssland är en landsförrädare. Inget annat.
Icke-kombattanter i Svenska Försvarsmakten är fältpräster, militär sjukvårdspersonal och fältartister.En civilanställd i försvarsmakten i Sverige som jobbar med att vända papper på ett kansli...
Och Trump hamnade 2013 och på adressen Tverskaya 3 i klorna på den Ryska Federationens Federala Säkerhetstjänst FSB. Idag är han bara en simpel rysk marionett.
Så kokar du Trump lite till tittar Kreml fram i det sista lagret.
Thus "Roten till allt ont i världen just nu: Ryssland"
Det ena citatet är från den här tråden. Det andra är från den andra tråden.DÅ var filmen relevant som hållhake.
IDAG räcker inte filmen till, och skulle ändå bara rinna av Grab-them-by-the-Pussy-mannen som om han vore skapt av teflon.
Men DÅ användes filmen till att nästla fast Agent Orange ekonomiskt, ryska pengar och konkurshot blandades i en olöslig spiral. Och om Agenten skulle vilja lösgöra sig från fjättrorna, kommer fällan lösas ut och en privatekonomi haverera. Slut.