Valarbetaren där jag var sa till annan medborgare att man fick välja; vika in el slicka igen.
Där vi röstade fanns det klister om man nu ogillar att slicka igen kuvertet. När jag var liten minns jag att jag tyckte klistret smaka gott...... Hörde på radio att dom tyvärr få kasta röster för de kan innehålla två olika röstsedlar:meh: och endel ritar på sin så det kan bli svårt att veta vad man rötsta på osv.
 
Det stämmer att det är lika ok att vika in fliken som att klistra. Jag jobbade som röstmottagare och inga röstsedlar föll ur kuverten även om vi missat att en del varken var invikta eller ihopklistrade.
Ett problem med klistrade kuvert är att valsedeln kan klistras fast också! Då blir det lite svårare att få ut den….
 
Det var något år de sa att hela krysset måste rymmas innanför rutan, men när många kryssar kan ju linjerna ibland sticka lite utanför. Jag minns inte hur det gick med detta?
 
Där vi röstade fanns det klister om man nu ogillar att slicka igen kuvertet. När jag var liten minns jag att jag tyckte klistret smaka gott...... Hörde på radio att dom tyvärr få kasta röster för de kan innehålla två olika röstsedlar:meh: och endel ritar på sin så det kan bli svårt att veta vad man rötsta på osv.
Är det två sedlar i samma kuvert så räknas den som ogiltig om det är olika partier. Sen bedömer Länsstyrelsen det. Så ingen kastar något för att det kan innehålla, det sorteras som bedömning ogiltig för att det innehåller två eller fler.
 
Är det två sedlar i samma kuvert så räknas den som ogiltig om det är olika partier. Sen bedömer Länsstyrelsen det. Så ingen kastar något för att det kan innehålla, det sorteras som bedömning ogiltig för att det innehåller två eller fler.
I år fick jag svaret att även 2 valsedlar från samma parti också blir ogiltig. Var det svaret jag fick när jag fick tag i två valsedlar och var nära att missa det.
 
Där vi röstade fanns det klister om man nu ogillar att slicka igen kuvertet. När jag var liten minns jag att jag tyckte klistret smaka gott...... Hörde på radio att dom tyvärr få kasta röster för de kan innehålla två olika röstsedlar:meh: och endel ritar på sin så det kan bli svårt att veta vad man rötsta på osv.
Inget kastas.
 
Är det två sedlar i samma kuvert så räknas den som ogiltig om det är olika partier. Sen bedömer Länsstyrelsen det. Så ingen kastar något för att det kan innehålla, det sorteras som bedömning ogiltig för att det innehåller två eller fler.

Ups sorry! Fel av mig inget -kastas utan rösten räknas som ogiltig. Grejen är detsamma för det partiet som inte fick rösten. Rösten är värdelös.
 
Ups sorry! Fel av mig inget -kastas utan rösten räknas som ogiltig. Grejen är detsamma för det partiet som inte fick rösten. Rösten är värdelös.
Om kuvertet innehåller två likadana sedlar, skickas det till länsstyrelsen, som sen bedömmer det som en godkänd röst. För det är lätt att se vad väljaren vill rösta på.

Är det två olika sedlar i kan man inte veta vad väljaren ville och rösten ogiltigförklaras. För att set ska hamna två olika sedlar i måste väljaren ha lagt dem där "med flit". I båsen ligger inte sedlarna huller om buller, de hålls under strikt kontroll/ordning med täta kontroller.
 
Vid minsta avvikelse från standarden skickas materialet till länsstyrelsen. Ingenting som kan påverka valets utgång kastas. Länsstyrelsen kontrollräknar även det som godkänts i vallokalen. Och de går igenom röstlängden.

I min arbetsgrupp var vi 9 personer. Med olika bakgrund, olika utbildning och olika mycket erfarenhet av valarbete. Jag misstänker att vi hade blandade politiska åsikter, men eftersom vi inte diskuterade politik under valdagen kan jag ju inte veta detta säkert. De flesta av oss jobbade dock ihop vis förra valet och vi hade roligt ihop även denna gång. Är man osäker på hur opartisk och korrekt en valgrupp jobbar; gå dit som observatör nästa gång. Eller engagera er i arbetet.
 
Som det redan skrivits så är det ok att klistra igen eller vika in fliken. Vissa kuvert vägrar klistret funka.
Den som tar emot kuvertet för att lägga ner det i urnan ska vara uppmärksam på att kuvertet är stängt, just pga att det blir krångligare med rösträkningen om sedeln åker ur.
 
I år fick jag svaret att även 2 valsedlar från samma parti också blir ogiltig. Var det svaret jag fick när jag fick tag i två valsedlar och var nära att missa det.
Inte rätt.
Om det är någon tvekan om rösten kasseras den. Att nån lagt två likadana sedlar i samma kuvert ger ingen tvekan om vilket parti rösten tillfaller.
 
Inte rätt.
Om det är någon tvekan om rösten kasseras den. Att nån lagt två likadana sedlar i samma kuvert ger ingen tvekan om vilket parti rösten tillfaller.
Fick det till svar när jag sa "oj, fick med 2 men var ju från samma parti iallafall" när jag var och röstade.
 
IMG_2971.jpeg
 
Ringer man i tid så kan valnämnden komma hem till en så man får rösta privat.
Grejen är att om du är blind så ser du ju ändå inte vad som står på lapparna för att kunna personkryssa eller så kanske du har svårighet att skriva. Att ta sig till vallokalen tänker jag är den minsta svårigheten. Har sett ett par Twitter trådar om ämnet så jag är inte direkt 100% insatt, men har förstått att det är en problematik.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 257
Senast: MJLee
·
  • Omröstning
Samhälle En månad kvar till valet. Här kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
21 314
Senast: Smoothi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 920
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
5 309
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Linser
  • Turister och värmen
  • Konstiga uppringningar.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp