Testamente

MJLee

Trådstartare
Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en jurist. Släkting vill inte gå till jurist av rädsla för att hen ska lura hen.

Jag hittade någon mall på nätet där det står namn, address, personnummer osv, osv för testator.

Sedan står det:

Jag förklarar härmed att det är min yttersta vilja att min kvarlåtenskap efter att jag har avlidit skall tilldelas och fördelas enligt detta testamente.

Följt av en ruta där hen kan räkna upp hur den vill att hens tillgångar ska fördelas. Är det bäst/enklast att enbart tala om arv eftersom personen inte har några önskemål om hur arvet fördelas om vissa saker ska gå till vissa människor så att det bara kan skrivas som procent.

Undertecknad, bla, bla, bla

Två personer som skriver under testamentet. Namn, personnummer, bla, bla.

Hen har inga bröstarvingar och chanserna att testamentet kommer att ifrågasättas är mer eller mindre noll.

Ja, jag kan själv kontakta en jurist men har ärligt ingen lust att betala ett antal tusenlappar, särskilt som släktingen antagligen kommer ändra sig vad gäller procenten.

Undrar hur andras testamente har utformats? Läst mig blå på nätet, men det här är det enda som verkar fungera.

Vi skrev själva som sambos. Nu behövde vi inte använda det så vet inte om det hade hållit hela vägen, men har mycket svårt att se att det inte skulle det. Det viktiga är att det man skriver inte går emot eventuella laglotter och annat som är skarp reglerat för då blir allt ogiltigt. Vårt testamente blir ogiltigt så som vi skrivit när vårt barn föds, men det har vi löst på annat sätt.

Finns ju mallar man kan fylla i för en mindre summa på nätet där man som jag förstår det ändå kan fylla i lite info runt om för att få utformningen korrekt och lite hintar om hur man bör och inte bör formulera sig.

Liknande trådar

Äldre en fråga som jag antar att det finns korta och enkla svar på? Jag vill skriva ett testamente. Av den enkla anledningen att jag vill... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 369
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka