Testamente

@LenaH, visst är det så att makar (det vill säga en potentiell partner till TS avkomma) bara ärver varandra om de är barnlösa eller har gemensamma barn; särkullbarn ärver väl allt den avlidne lämnar efter sig om det inte finns gemensamma barn eller om testamente säger annat? Såvida det inte görs om till giftorättsgods?
Det har jag alldeles för dålig kunskap om! :)

en fråga som jag antar att det finns korta och enkla svar på?

Jag vill skriva ett testamente. Av den enkla anledningen att jag vill garantera att min kvarlåtenskap blir min enda arvinges enskilda egendom.

Kan jag göra det själv? Finns det formalia man kan missa när det sedan ska registreras (tingsrätt väl?)
-fullständiga uppgifter om mig
-fullständiga uppgifter om den som ska ärva mig
-testamentet (att all min kvarlåtenskap ska vara arvtagarens enskilda egendom).Om arvtagaren är avliden ska allt istället gå till xxx)
-underskrift och vittnen

Räcker det?
Jag tror att du måste tänka ett led till.
Formuleringen att arvet efter dig ska gå till något speciellt om ditt barn är avlidet . Menar du då att ev arvingar efter ditt barn inte skall få ärva?
Skall arvet vara enskild egendom även i nästa led, för ditt barns arvingar? Läste någonstans att det är viktigt att det framgår om det skall vara enskild egendom även i kommande generationer

Formuleringen att arvet efter dig ska gå till något speciellt om ditt barn är avlidet . Menar du då att ev arvingar efter ditt barn inte skall få ärva?
Skall arvet vara enskild egendom även i nästa led, för ditt barns arvingar? Läste någonstans att det är viktigt att det framgår om det skall vara enskild egendom även i kommande generationer

Det får mig att tänka på efterarvsförordnande, vilket jag har för mig är vad som händer med det arv barnen fått om de skulle avlida. När jag gjorde lite snabb research verkar det vara en procedur som många jurister avråder starkt ifrån :nailbiting:

Nej.

Det man äger, det äger man.

Min avkomma får göra exakt som hen vill med sitt arv. Ge till hemlösa i Indien, köpa en vinkällare, en jordenruntresa eller en lyxbil. Eller sätta in på banken. Eller genast skänka vidare.

Det är just det jag vill försäkra. Att det är hens kapital och egendom. Som hen får göra exakt som hen vill med. Jag ska inte ha några synpunkter på vad hen gör.

OT men... jag är erbarmligt trött på människor som har synpunkter på andras göranden och låtanden med egendom. Som släktgården i grannkommunen som inte sköts som släktingarna skulle vilja. Det är nuvarande ägares egendom och inget som någon kan och eller ska ha synpunkter på.

Och bträffande arvingar till min arvinge. Det ska inte jag ha synpunkter på. Det får lagen sköta.

Mina tankar gäller om jag avlider och min avkomma också avlider och är barnlös.
Då går det till allmänna arvsfonden och det vore synd.

Nej.

Det man äger, det äger man.

Min avkomma får göra exakt som hen vill med sitt arv. Ge till hemlösa i Indien, köpa en vinkällare, en jordenruntresa eller en lyxbil. Eller sätta in på banken. Eller genast skänka vidare.

Det är just det jag vill försäkra. Att det är hens kapital och egendom. Som hen får göra exakt som hen vill med. Jag ska inte ha några synpunkter på vad hen gör.

OT men... jag är erbarmligt trött på människor som har synpunkter på andras göranden och låtanden med egendom. Som släktgården i grannkommunen som inte sköts som släktingarna skulle vilja. Det är nuvarande ägares egendom och inget som någon kan och eller ska ha synpunkter på.
Jag menade inte att ha synpunkter, bara påminna att du behövde tänka igenom detta också. Och det har du. Även om frågan om enskild egendom i nästa led inte har att göra med vad ditt barn gör med pengarna. Är de slut så finns det ju inget att ärva.

Och bträffande arvingar till min arvinge. Det ska inte jag ha synpunkter på. Det får lagen sköta.

Så som du skrev först så lät det som att du ville att ev barnbarn skulle bli barnlöst (om ditt barn har avlidit före dig). Men jag missuppfattade.

Det får mig att tänka på efterarvsförordnande, vilket jag har för mig är vad som händer med det arv barnen fått om de skulle avlida. När jag gjorde lite snabb research verkar det vara en procedur som många jurister avråder starkt ifrån :nailbiting:
Det har jag också förstått. Inga regler om hur efterkommande skall få göra med sommarstugan. Men enskild egendom är inte riktigt samma sak. Oavsett så är det saker man behöver fundera igenom och ev ta råd av jurist för att det ska bli som man vill, men också för att man inte ska " ställa till det" för arvingarna.

OT, ni har väl sett att @Lazy Lady fyller år idag?
ina_dance5.gif
Tack:love:

Du vill ombesörja vad som händer med arvet efter dig när din dotter avlider? Eller missförstår jag?

Om din dotter inte vill att en eventuell make ska få tillgång till arvet efter dig som giftorättsgods, är det inte bättre att dottern i så fall tar det beslutet och skriver äktenskapsförord?

Som tidigare beskrivits finns det mallar att hämta på nätet.
Låter du sedan några bevittna (de behöver inte få läsa) bara bevittna att du skrivit på exempelvis genom att bevittna det förseglade kuvertet . Sedan lägger du det i ditt bankfack som endast du har tillgång till.
Då blir det svårt för någon att låta det försvinna. Ty till bankfacket kommer då bara dödsboets företrädare tillsammans med bankens folk

Ni som är singlar, inte har barn och har skrivit testamente; vem eller vad får ärva er? Hur tänker ni runt det?

Arvsfonden ska inte ha något. Min partner ärver och skulle det vara så illa att han inte är i livet (eller att vi dör samtidigt i tex en bilolycka) ärver avlägsna släktingar på min pappas sida. Jag tänker inte låta någon släkt på min mors sida få tillgång till det jag lämnar efter mig, av diverse skäl.

Skulle mot förmodan de avlägsna släktingarna inte vara i livet heller (osannolikt) får det hela gå till forskning om Morbus Crohn.

Edit: Okej då, jag är ju inte singel utan särbo men iaf barnlös och kommer att så förbli ;)

Arvsfonden ska inte ha något. Min partner ärver och skulle det vara så illa att han inte är i livet (eller att vi dör samtidigt i tex en bilolycka) ärver avlägsna släktingar på min pappas sida. Jag tänker inte låta någon släkt på min mors sida få tillgång till det jag lämnar efter mig, av diverse skäl.

Skulle mot förmodan de avlägsna släktingarna inte vara i livet heller (osannolikt) får det hela gå till forskning om Morbus Crohn.

Edit: Okej då, jag är ju inte singel utan särbo men iaf barnlös och kommer att så förbli ;)
Ja, jag är också särbo och barnlös, så det är lite därför det blev aktuellt, kände jag.

Ja, jag är också särbo och barnlös, så det är lite därför det blev aktuellt, kände jag.

Det är ju upp till var och en men för mig är det viktigt att inget går till arvsfonden eller till släktingarna på mammas sida så då är ju ett testamente ett måste som det ser ut. Släktingarna på pappas sida är för avlägsna för att få ärva automatiskt.

Jag är singel och barnlös och medelålders och funderar på att skriva testamente.
Haken är bara att jag inte kommit på, ännu, till vem jag vill lämna eventuell kvarlåtenskap.
Om jag dör "nu" så går det ju till mina föräldrar och det är ju fine. Om de dör före mig, torde det gå till syrran, också fine.
Men om jag dör sist av oss???
syrran har heller inga barn och är ungefär lika medelålders som jag.

Jag är singel och barnlös och medelålders och funderar på att skriva testamente.
Haken är bara att jag inte kommit på, ännu, till vem jag vill lämna eventuell kvarlåtenskap.
Om jag dör "nu" så går det ju till mina föräldrar och det är ju fine. Om de dör före mig, torde det gå till syrran, också fine.
Bilda en fond?

Donera till någon fond?

Som det ser ut i dagsläget så ärver min mor och mina syskon mig om jag vänder näsan i vädret, men jag har funderat på att skänka bort mina tillgångar istället, alternativt att mina systerbarn får ärva mig om mamma är borta.

Tyvärr så kan ditt barn ändra det om hen vill.
Min bror fick ett halvt hus av våra föräldrar med formuleringen att det var enskild egendom och även att avkastningen därav var enskild egendom. Han första fru vägrade gifta sig med honom om han inte gjorde mina föräldrars gåvor till giftorättsgods. Så när de skilde sig krävde hon förstås sin del
Jag undrar om det verkligen gick rätt till. Är det en gåva med förbehållet enskild egendom bör inte det gå att ändra i efterhand av gåvotagaren. Hittade också detta på internet:

"Min farbror dog för ett tag sedan och lämnade mig ett större arv. Min syster och bror har ärvt lika mycket. Enligt testamentet ska arvet vara min enskilda egendom. Jag undrar om jag själv kan göra så att arvet även ska tillhöra min fru och delas vid en eventuell skilsmässa. Blir den enskilda egendomen giftorättsgods om jag köper saker för pengarna?

Arvet som du fått utgör enskild egendom och det var alltså testatorns vilja att det skulle skyddas och inte skulle tas med vid en bodelning mellan dig och din hustru. Huvudregeln är att testatorns vilja ska respekteras och du har därför ingen möjlighet att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods som ska ingå vid en bodelning. Att köpa saker för arvet innebär inte heller att den enskilda egendomen upphör. Det är nämligen så att även det som träder i stället för enskild egendom blir enskild egendom."

Liknande trådar

Samhälle Två personer är gifta utan barn eller utomäktenskapliga barn. Ena personen dör (1), ingen bouppteckning görs enligt uppgift, inget...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 623
Senast: Saigon
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 910
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft...
2
Svar
26
· Visningar
3 718
Senast: limona
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 662
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix