Testamente

En skilsmässa kan även vara något otänkbart för många äldre, så även om det kanske är den logiska lösningen så kan det en omöjlig känslomässig lösning. Så ja att tänka på det innan man hamnar i situationen är helt klart det bästa!
Problemet uppstår ju när en oberoende god man övertar beslutandet för den ena parten. Han företräder då bara den ena parten och får egentligen inte se på helheten.
Sa , visst..tänk efter före gäller ju här med

Man kan skicka sitt testamente till testamentsbanken. De kollar regelbundet dödsregistret och hör av sig till dödsboet omgående efter att den som finns registrerad hos dem har avlidit så att dödsboet får veta att det finns ett giltigt testamente. De skickar då också ut en kopia på testamentet till dödsboet men behåller originalet. Risken att någon kan ändra i testamentet mot testamenteinnehavarens vilja är obefintlig, det är billigare än ett bankfack och testamentet kommer alltid fram.

Nej. Själva bodelningen är en sak. Men huset blev giftorättsgods i samband med att de gifte sig 10 år innan.

Det vore ju förskräckligt bittert om det är så att min bror har blivit lurad även av de inblandade juristerna
Det känns som att någon detalj i berättelsen är fel för det ska inte vara möjligt om inte testamentet/gåvohandlingen ger möjlighet till det.

Om man väldigt gärna skulle vilja komma runt villkoret om enskild egendom inför ett giftemål skulle man ju däremot kunna tänka sig att din bror gav hälften av fastigheten i gåva till sin blivande hustru. Och sen ett äktenskapsförord på det som gjorde hennes del till enskild egendom. För då blir resultatatet vid skilsmässa samma som om huset hade varit giftorättsgods. Det var inte någon sådan variant som skedde?

Man kan skicka sitt testamente till testamentsbanken. De kollar regelbundet dödsregistret och hör av sig till dödsboet omgående efter att den som finns registrerad hos dem har avlidit så att dödsboet får veta att det finns ett giltigt testamente. De skickar då också ut en kopia på testamentet till dödsboet men behåller originalet. Risken att någon kan ändra i testamentet mot testamenteinnehavarens vilja är obefintlig, det är billigare än ett bankfack och testamentet kommer alltid fram.
Ja, under förutsättning att testamentsbanken finns kvar den dagen man går bort. TB har funnits under ett par år nu utan att bli riktigt populärt. Så fråga är hur länge till som de fortsätter om det inte blir ngn riktig fart. Likaså när de två grundarna avlider. Kommer det finnas ngn som vill ta över verksamheten? Jag tycker initiativet i sig är bra men tycker inte det är tillförlitligt icke-statlig regi.

Ja, under förutsättning att testamentsbanken finns kvar den dagen man går bort. TB har funnits under ett par år nu utan att bli riktigt populärt. Så fråga är hur länge till som de fortsätter om det inte blir ngn riktig fart. Likaså när de två grundarna avlider. Kommer det finnas ngn som vill ta över verksamheten? Jag tycker initiativet i sig är bra men tycker inte det är tillförlitligt icke-statlig regi.

Ja det är såklart en förutsättning. Synd att det inte är mer känt och mer använt. Jag hade inte hört talas om det förren vår jurist föreslog dem som ett alternativ för förvaring av vårt testamente. Den dagen de ev. inte fortsätter finnas lär man trots allt få information om det och jag tänker att den dagen får vi hitta en annan lösning isåfall. Just nu är det den bästa existerande lösningen för oss.

Liknande trådar

Samhälle Två personer är gifta utan barn eller utomäktenskapliga barn. Ena personen dör (1), ingen bouppteckning görs enligt uppgift, inget...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 623
Senast: Saigon
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 910
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft...
2
Svar
26
· Visningar
3 718
Senast: limona
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 662
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix