Nej, testamenten registreras överhuvudtaget inte i Sverige.
Om man är sambo, räcker det med ett gemensamt testamente där man ärver varandra. Eller måste man skriva var sitt?
/Lizzie
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, testamenten registreras överhuvudtaget inte i Sverige.
Om man är sambo, räcker det med ett gemensamt testamente där man ärver varandra. Eller måste man skriva var sitt?
/Lizzie
Man kan skriva ett gemensamt, kallas inbördes testamente.
Problemet uppstår ju när en oberoende god man övertar beslutandet för den ena parten. Han företräder då bara den ena parten och får egentligen inte se på helheten.En skilsmässa kan även vara något otänkbart för många äldre, så även om det kanske är den logiska lösningen så kan det en omöjlig känslomässig lösning. Så ja att tänka på det innan man hamnar i situationen är helt klart det bästa!
Jodå. Jag har registrerat testamente hos tingsrätten i Göteborg och senare i Helsingborg inför längre utlandsvistelser.Men det är ju många år sedan. Så jag vet inte om den funktionen finns kvar.Nej, testamenten registreras överhuvudtaget inte i Sverige.
Jodå. Jag har registrerat testamente hos tingsrätten i Göteborg och senare i Helsingborg inför längre utlandsvistelser.Men det är ju många år sedan. Så jag vet inte om den funktionen finns kvar.
Det känns som att någon detalj i berättelsen är fel för det ska inte vara möjligt om inte testamentet/gåvohandlingen ger möjlighet till det.Nej. Själva bodelningen är en sak. Men huset blev giftorättsgods i samband med att de gifte sig 10 år innan.
Det vore ju förskräckligt bittert om det är så att min bror har blivit lurad även av de inblandade juristerna
Ja, under förutsättning att testamentsbanken finns kvar den dagen man går bort. TB har funnits under ett par år nu utan att bli riktigt populärt. Så fråga är hur länge till som de fortsätter om det inte blir ngn riktig fart. Likaså när de två grundarna avlider. Kommer det finnas ngn som vill ta över verksamheten? Jag tycker initiativet i sig är bra men tycker inte det är tillförlitligt icke-statlig regi.Man kan skicka sitt testamente till testamentsbanken. De kollar regelbundet dödsregistret och hör av sig till dödsboet omgående efter att den som finns registrerad hos dem har avlidit så att dödsboet får veta att det finns ett giltigt testamente. De skickar då också ut en kopia på testamentet till dödsboet men behåller originalet. Risken att någon kan ändra i testamentet mot testamenteinnehavarens vilja är obefintlig, det är billigare än ett bankfack och testamentet kommer alltid fram.
Ja, under förutsättning att testamentsbanken finns kvar den dagen man går bort. TB har funnits under ett par år nu utan att bli riktigt populärt. Så fråga är hur länge till som de fortsätter om det inte blir ngn riktig fart. Likaså när de två grundarna avlider. Kommer det finnas ngn som vill ta över verksamheten? Jag tycker initiativet i sig är bra men tycker inte det är tillförlitligt icke-statlig regi.