Jag undrar om det verkligen gick rätt till. Är det en gåva med förbehållet enskild egendom bör inte det gå att ändra i efterhand av gåvotagaren. Hittade också detta på internet:
"Min farbror dog för ett tag sedan och lämnade mig ett större arv. Min syster och bror har ärvt lika mycket. Enligt testamentet ska arvet vara min enskilda egendom. Jag undrar om jag själv kan göra så att arvet även ska tillhöra min fru och delas vid en eventuell skilsmässa. Blir den enskilda egendomen giftorättsgods om jag köper saker för pengarna?
Arvet som du fått utgör enskild egendom och det var alltså testatorns vilja att det skulle skyddas och inte skulle tas med vid en bodelning mellan dig och din hustru. Huvudregeln är att testatorns vilja ska respekteras och du har därför ingen möjlighet att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods som ska ingå vid en bodelning. Att köpa saker för arvet innebär inte heller att den enskilda egendomen upphör. Det är nämligen så att även det som träder i stället för enskild egendom blir enskild egendom."
Det gicks igenom av deras bodelningsadvokater och tydligen var det inget snack som saken. De hade bott i huset i 10 år om det spelar någon roll