Testamente

Jag undrar om det verkligen gick rätt till. Är det en gåva med förbehållet enskild egendom bör inte det gå att ändra i efterhand av gåvotagaren. Hittade också detta på internet:

"Min farbror dog för ett tag sedan och lämnade mig ett större arv. Min syster och bror har ärvt lika mycket. Enligt testamentet ska arvet vara min enskilda egendom. Jag undrar om jag själv kan göra så att arvet även ska tillhöra min fru och delas vid en eventuell skilsmässa. Blir den enskilda egendomen giftorättsgods om jag köper saker för pengarna?

Arvet som du fått utgör enskild egendom och det var alltså testatorns vilja att det skulle skyddas och inte skulle tas med vid en bodelning mellan dig och din hustru. Huvudregeln är att testatorns vilja ska respekteras och du har därför ingen möjlighet att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods som ska ingå vid en bodelning. Att köpa saker för arvet innebär inte heller att den enskilda egendomen upphör. Det är nämligen så att även det som träder i stället för enskild egendom blir enskild egendom."

Det gicks igenom av deras bodelningsadvokater och tydligen var det inget snack som saken. De hade bott i huset i 10 år om det spelar någon roll

Jag lånar tråden för en relaterad fråga...

Om den ena parten köpt ett hus, som var menat för båda att bo i, medan paret var sambo. Och paret sedan gifter sig. Inga förbehåll eller äktenskapsförord finns, ej heller barn i tidigare förhållanden.
Är det då med automatik så att den som inte står som ägare på huset ärver huset om ägaren avlider först? Räcker äktenskapet för att i princip räknas som samägande? Eller bör man skriva in den andra parten som ägare också, för säkerhets skull?

Vid ett giftemål så ärver maka/make 1/4 av kåken.
Eftersom de är gifta delar de på allt, om inget är skrivet.
Den andra halvan delas mellan make/maka och bröstarvingarna.
Men efterlevande make/maka har rätt att sitta i orubbat bo. Kan även vara så att barnen tvingas vänta tills båda föräldrarna är borta. lite osäker där
Det är endast de barn som den avlidne har med sig in i äktenskapet som har rätt att få ut sin lott
Har de däremot klart fastställt att huset ska vara enskild egendom och inte omfattas av giftorätten (äktenskapsförord) då gäller andra regler

Jag lånar tråden för en relaterad fråga...

Om den ena parten köpt ett hus, som var menat för båda att bo i, medan paret var sambo. Och paret sedan gifter sig. Inga förbehåll eller äktenskapsförord finns, ej heller barn i tidigare förhållanden.
Är det då med automatik så att den som inte står som ägare på huset ärver huset om ägaren avlider först? Räcker äktenskapet för att i princip räknas som samägande? Eller bör man skriva in den andra parten som ägare också, för säkerhets skull?
Om personen avlider så räknas det som samägande, det största problemet uppstår om den som står som ägare på huset blir sjuk i exempelvis en demenssjukdom. Då får inte den andra göra något alls, eller jo om man går omvägar och får en förvaltare som godkänner en eventuell försäljning osv. Det är tydligen ett rätt vanligt problem, den som står som ägare på huset (oftast mannen) hamnar på ett äldreboende och är inte längre tillräknelig och frun står kvar med ett stort hus som hon inte orkar sköta men inte får sälja.

Däremot spännande nog, så hade visst jag något att säga till om när vi tog ut pantbrev på huset, trots att det är skrivet som enskild egendom när maken fick det i ett "generationsskifte". Men i det avtalet står det inskrivet att han har rätt att ändra det så att även jag står som ägare, något som vi ska ta tag i. Men när han skulle ta ut pantbrevet så var jag tvungen att skriva på papperna också.

Det gicks igenom av deras bodelningsadvokater och tydligen var det inget snack som saken. De hade bott i huset i 10 år om det spelar någon roll
För att det ska vara möjligt så måste det anges i testamentet/gåvohandlingen att mottagaren ska ha möjlighet att omvandla det till giftorättsgods. Annars ska det inte vara möjligt att ändra på det (spec inte inför ett giftemål).

Men eftersom du pratar om bodelningsadvokater så låter det som att det hela skedde i samband med en skilsmässa och då skulle man kunna tänka sig att parterna kommer överens om att den enskilda egendomen ska ingå.

För att det ska vara möjligt så måste det anges i testamentet/gåvohandlingen att mottagaren ska ha möjlighet att omvandla det till giftorättsgods. Annars ska det inte vara möjligt att ändra på det (spec inte inför ett giftemål).

Men eftersom du pratar om bodelningsadvokater så låter det som att det hela skedde i samband med en skilsmässa och då skulle man kunna tänka sig att parterna kommer överens om att den enskilda egendomen ska ingå.

Nej. Själva bodelningen är en sak. Men huset blev giftorättsgods i samband med att de gifte sig 10 år innan.

Det vore ju förskräckligt bittert om det är så att min bror har blivit lurad även av de inblandade juristerna

Om personen avlider så räknas det som samägande, det största problemet uppstår om den som står som ägare på huset blir sjuk i exempelvis en demenssjukdom. Då får inte den andra göra något alls, eller jo om man går omvägar och får en förvaltare som godkänner en eventuell försäljning osv. Det är tydligen ett rätt vanligt problem, den som står som ägare på huset (oftast mannen) hamnar på ett äldreboende och är inte längre tillräknelig och frun står kvar med ett stort hus som hon inte orkar sköta men inte får sälja.

Däremot spännande nog, så hade visst jag något att säga till om när vi tog ut pantbrev på huset, trots att det är skrivet som enskild egendom när maken fick det i ett "generationsskifte". Men i det avtalet står det inskrivet att han har rätt att ändra det så att även jag står som ägare, något som vi ska ta tag i. Men när han skulle ta ut pantbrevet så var jag tvungen att skriva på papperna också.
Vad många advokater då rekommenderar är en skilsmässa . Då kan en försäljning framtvingas.
Problemet är att då hamnar 1/2 boet i klorna på en god man. Så det bästa är att ha det hela skriftligt. innan papperet behövs..

en fråga som jag antar att det finns korta och enkla svar på?

Jag vill skriva ett testamente. Av den enkla anledningen att jag vill garantera att min kvarlåtenskap blir min enda arvinges enskilda egendom.

Kan jag göra det själv? Finns det formalia man kan missa när det sedan ska registreras (tingsrätt väl?)
-fullständiga uppgifter om mig
-fullständiga uppgifter om den som ska ärva mig
-testamentet (att all min kvarlåtenskap ska vara arvtagarens enskilda egendom).Om arvtagaren är avliden ska allt istället gå till xxx)
-underskrift och vittnen

Räcker det?
Ett testamente skall/kan registreras hos tingsrätten vill jag minnas. Visst sitter du ting också eller ? Kolla med dem.

Han fick gåvan som enskilld egendom. Vad han sedan gör med gåvan är hans sak. Om vill sälja eller om han vill dela den. Nu skrev han ju på att huset skulle ingå som gemensamt vid giftermålet och får då naturligtvis stå sitt kast. Enda gången en gåva kan villkoras är exempelvis då en förlägenhet skänkes till en kommun, med villkoret att avkastningen ska komma ex. ensamma mödrar till godo. Detta går att ändra men är rätt besvärligt. Att skänka en fastighet med villkoret att mottagaren ska bo och sköta den kan göras genom avtal, men hur det sedan är möjligt att förhindra ex en försäljning vet jag inte..

Vad många advokater då rekommenderar är en skilsmässa . Då kan en försäljning framtvingas.
Problemet är att då hamnar 1/2 boet i klorna på en god man. Så det bästa är att ha det hela skriftligt. innan papperet behövs..
En skilsmässa kan även vara något otänkbart för många äldre, så även om det kanske är den logiska lösningen så kan det en omöjlig känslomässig lösning. Så ja att tänka på det innan man hamnar i situationen är helt klart det bästa!

Ett testamente skall/kan registreras hos tingsrätten vill jag minnas. Visst sitter du ting också eller ? Kolla med dem.
Ett testamente ska egentligen vara bevittnat av 2 personer som inte har anknytning till den som skrivit testamentet. Dessa behöver inte bevittna vad som står i. Utan bara att de sett personen skriva ner testamentet, lagt det i ett kuvert som de sedan undertecknar att de kollat att det gick rätt till. Då är det giltigt som juridiskt dokument.
Om man sedan har brevet i sitt privata bankfack så låses detta vid ens död. och det är svårt att fibbla med brevet.

Han fick gåvan som enskilld egendom. Vad han sedan gör med gåvan är hans sak. Om vill sälja eller om han vill dela den. Nu skrev han ju på att huset skulle ingå som gemensamt vid giftermålet och får då naturligtvis stå sitt kast. Enda gången en gåva kan villkoras är exempelvis då en förlägenhet skänkes till en kommun, med villkoret att avkastningen ska komma ex. ensamma mödrar till godo. Detta går att ändra men är rätt besvärligt. Att skänka en fastighet med villkoret att mottagaren ska bo och sköta den kan göras genom avtal, men hur det sedan är möjligt att förhindra ex en försäljning vet jag inte..

Fast nu har ju två stycken användare här varav åtminstone en är jurist visat att det inte alls stämmer. Läs gärna vad Saigon skrev till mig eller vad Anders skrev. Är gåvan formulerad så att den inte kan bli giftorättsgods så ska den heller inte kunna bli det

Jag hittade det här svaret på Lawline som kanske kan vara till ledning.
"Omvandling av enskild egendom till giftorättsgods
2013-01-27 i Äktenskap och äktenskapsförord
FRÅGA
Jag har erhållit arv som enskild egendom (en summa pengar). Kan jag göra om min enskilda egendom till gemensam egendom (giftorättsgods)? Om ja, hur gör jag detta?
SVAR
Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel kan enskild egendom omvandlas till giftorättsgods genom att makar skriver ett äktenskapsförord som undertecknas av båda makarna och sedan lämnas in till tingsrätten (se här). I ert fall är det dock inte möjligt att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods eftersom villkoret att egendomen ska vara enskild egendom ställts upp av tredje man i dennes testamente. Det du istället kan göra är att ge halva arvet efter din kusin i gåva till din fru. Pengarna kommer då att utgöra hennes giftorättsgods, men om ni vill så kan ni i ett äktenskapsförord avtala om att penninggåvan ska vara hennes enskild egendom."
http://lawline.se/answers/16213

Fast nu har ju två stycken användare här varav åtminstone en är jurist visat att det inte alls stämmer. Läs gärna vad Saigon skrev till mig eller vad Anders skrev. Är gåvan formulerad så att den inte kan bli giftorättsgods så ska den heller inte kunna bli det
vad de svarat på är avseende arv. Är det fråga om gåva så finns inte samma starka skydd som vid arv. En g

Jag utgick i från att gåvan var"Min bror fick ett halvt hus av våra föräldrar med formuleringen att det var enskild egendom och även att avkastningen därav var enskild egendom." Ingenting annat. Och med enskild egendom gör en vuxen, myndig människa vad den vill. Därför avtalades ju den enskilda egendomen bort vid giftermålet. Eller har jag förstått fel?
Alltså ett avtal mellan 2 vuxna människor.
Hade han inte skrivit på detta avtal så hade han haft äganderätten exklusivt.

Gåvan är förskott på arv
Ja och den ska då dras av från gåvomottagarens andel av dödsboet.
Innehåller ett dödsbo 1 Mille och har 2 delägare varav den ene fått en gåva som förskott på arv 200 000 så ska den andre ha 600 000 och gåvomottagaren 400 000 av dödsboet.Oavsett vad gåvomottagaren gjort med de 200 000. Har han delat dem med sin fru är det deras sak.

Liknande trådar

Samhälle Två personer är gifta utan barn eller utomäktenskapliga barn. Ena personen dör (1), ingen bouppteckning görs enligt uppgift, inget...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 623
Senast: Saigon
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 910
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle gärna vilja få lite tips på hur jag enklast gör med mitt kommande hästköp:-) Hästen i fråga finns redan hos mig då jag haft...
2
Svar
26
· Visningar
3 718
Senast: limona
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 662
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17