Valet i USA

Jag håller med om att det är dumt att svenska staten inte äger kritisk infrastruktur själva, rentav idiotiskt. Nyliberalismen suger så sett.

Men annars så påverkar det väl snarare stabiliteten i världspolitiken negativt och uppfattas som onödigt aggressivt om USA skulle annektera Grönland? Eller urskuldande för Rysslands imperialism eller för den delen Israels ambitioner att utöka sitt lebensraum.
Varför skriver du annektera?

Det jag skrev handlade inte alls om Trumps uttalande utan om ditt du skrev
"Vad tror du själv? Varför skulle inte Ryssland och Kina vara intresserade av Grönland om de ges möjlighet?

Och jag har inte skrivit annektera, det handlar om att få kontroll och det kan ske på flera sätt."

Det antyder att om inte Trump annekterar ön så kommer Kina/Ryssland att ta kontroll över den på annat sätt. Min fråga till dig rör just att om Kina/Ryssland har förmågan att ta kontroll över ön på annat sätt, jag antog att du menade ekonomiskt, så måste ju USA ha samma möjlighet att ta den kontrollen UTAN att starta krig för att annektera ön. Så varför måste USA äga ön för att ha den kontrollen när du anser att Kina/Ryssland kan ha den utan äganderätten (framförallt som Grönland är en del av NATO via Danmark och USA redan idag har baser på ön.
Det här handlar återigen inte alls om säkerhet det handlar helt om att få sno åt sig öns resurser utan att behöva bry sig om några miljöregler eller andra besvärligheter.
Det antyder det inte alls, det är inte särskilt troligt att USA kommer starta någon form av militärt krig för att ta över Grönland. Så varför skriver ni det hela tiden som att det är vad som är på väg att ske och vad Trump vill?

Som jag skrev redan från början är det främst ett spel om kontroll av naturresurser, men inte enbart.

Hur Donald Trump tänker sig att köpa Grönland:

Hey, People of Greenland!
Ni får en miljon dollar var i engångssumma om ni röstar på att uppgå i U. S. of America!
Deal?

Jag håller med om att det är dumt att svenska staten inte äger kritisk infrastruktur själva, rentav idiotiskt. Nyliberalismen suger så sett.

Men annars så påverkar det väl snarare stabiliteten i världspolitiken negativt och uppfattas som onödigt aggressivt om USA skulle annektera Grönland? Eller urskuldande för Rysslands imperialism eller för den delen Israels ambitioner att utöka sitt lebensraum.
Att Ryssland och med uppbackning av Kina satsar stort, militärt och ekonomiskt, på att få kontroll över Arktis är ett faktum . Hur anser du att det skall mötas? Vem och hur skall balansera deras strävan? Eller skall väst bara sitta still och se på?

Det är viktiga frågor att fundera över. Självklart vore det fint om alla var fredliga och snälla och agerade med hänsyn till andra men världen fungerar inte så, man måste se till vad konsekvenserna blir och välja den väg som ger det bästa, eller snarare minst dåliga utfallet.

Jag har inte påstått att det är bra om USA tar över Grönland, det jag har skrivit är att det finns en logik i varför Trump kommer med sitt utspel, det är inte som det beskrivs här att det är en galenpannas irrationella agerande.

Det antyder det inte alls, det är inte särskilt troligt att USA kommer starta någon form av militärt krig för att ta över Grönland. Så varför skriver ni det hela tiden som att det är vad som är på väg att ske och vad Trump vill?

Som jag skrev redan från början är det främst ett spel om kontroll av naturresurser, men inte enbart.
Ja han säger ju att han tänker göra det, sen ljuger han iofs större delen av tiden men de tillfällen han talar mest sanning är när han kläcker ur sig vidriga saker så det här har ju en större chans att vara sant än att han ska fixa till en sjukvård där folk tigger om att de inte vill ha så mycket sjukvård ( eller hur han nu uttryckte det)

Att betala invånarna en miljon dollar var är nog inte det troligaste, men kanske att ge ledande grönländska politiker möjligheten att bli enormt rika, finns ju ett antal svenska exempel på fd politiker som nu sitter på mycket stora förmögenheter.

Ja han säger ju att han tänker göra det, sen ljuger han iofs större delen av tiden men de tillfällen han talar mest sanning är när han kläcker ur sig vidriga saker så det här har ju en större chans att vara sant än att han ska fixa till en sjukvård där folk tigger om att de inte vill ha så mycket sjukvård ( eller hur han nu uttryckte det)
Det har inte jag hört, att han säger att USA militärt kommer annektera Grönland?

Att Ryssland och med uppbackning av Kina satsar stort, militärt och ekonomiskt, på att få kontroll över Arktis är ett faktum . Hur anser du att det skall mötas? Vem och hur skall balansera deras strävan? Eller skall väst bara sitta still och se på?

Det är viktiga frågor att fundera över. Självklart vore det fint om alla var fredliga och snälla och agerade med hänsyn till andra men världen fungerar inte så, man måste se till vad konsekvenserna blir och välja den väg som ger det bästa, eller snarare minst dåliga utfallet.

Jag har inte påstått att det är bra om USA tar över Grönland, det jag har skrivit är att det finns en logik i varför Trump kommer med sitt utspel, det är inte som det beskrivs här att det är en galenpannas irrationella agerande.
Jamen USA har redan all tillgång till Grönland som de behöver av säkerhetspolitiska skäl. Det enda de saknar är att de inte kan exploatera ön fritt. Det här handlar återigen inte om säkerhetspolitik, eftersom de redan har den tillgången, utan om just exploatering och att rika individer ska kunna tjäna stora pengar.

Jamen USA har redan all tillgång till Grönland som de behöver av säkerhetspolitiska skäl. Det enda de saknar är att de inte kan exploatera ön fritt. Det här handlar återigen inte om säkerhetspolitik, eftersom de redan har den tillgången, utan om just exploatering och att rika individer ska kunna tjäna stora pengar.
Inte helt så, säkerhetspolitik är mer än bara militära baser, kontroll över viktiga naturresurser har oerhört stor betydelse för ett land som USA:s säkerhet.

Sen drivs det här säkert också mycket av de som ser möjligheter för egen vinnings skull, det håller jag helt med om.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 449
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 870
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 782
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka