Valet i USA

Tycker det är väldigt stor skillnad mot hur han uppträder nu jämför med 2016, självsäkrare och mera målinriktad och ganska mycket revanschlust känns det som.

Jag tror att många, liksom jag, känner en stor osäkerhet men att något kommer hända och att det kan sluta i vad som helst, från fred och slut på krigandet till total katastrof.

Tycker det är väldigt stor skillnad mot hur han uppträder nu jämför med 2016, självsäkrare och mera målinriktad och ganska mycket revanschlust känns det som.

Jag tror att många, liksom jag, känner en stor osäkerhet men att något kommer hända och att det kan sluta i vad som helst, från fred och slut på krigandet till total katastrof.
Ja, det är en stor osäkerhet men med vetskap om en president och tillsatt ministär som är rena skämtet i termer av kunskap och personligt beteende så är det en osäkerhet med vetskap om att det inte blir så bra som det kunde ha blivit.

Nåt av bottennappen hade redan gett upp i alla fall idag, så kanske nästa förslag är epsilon bättre i alla fall.

Edit: jag hörde idag om att hen lämnat in handduken , men själva handduksinlämnandet hade nog skett tidigare om jag minns rätt.

Ja, det är en stor osäkerhet men med vetskap om en president och tillsatt ministär som är rena skämtet i termer av kunskap och personligt beteende så är det en osäkerhet med vetskap om att det inte blir så bra som det kunde ha blivit.

Nåt av bottennappen hade redan gett upp i alla fall idag, så kanske nästa förslag är epsilon bättre i alla fall.

Edit: jag hörde idag om att hen lämnat in handduken , men själva handduksinlämnandet hade nog skett tidigare om jag minns rätt.
Lite som att gå till kirurgen för att få hjälp med en tumör och välja den kirurg som tycker läkarvetenskap är bullshit och har självlärt sig hela klabbet, en lång rad av historiska misslyckanden med avlidna och stympade patienter - med en stab av sköterskor och assistenter som har lika låg respekt för kunskap - nog är det stor osäkerhet allt. Men inte på ett väldigt bra sätt.

Vi har facit på vad Biden-Harris regimen ledde till, den som ni så hyllade, Trump har inte tillträtt än.

Helt riktigt är väl inte detta? Att få ett stopp på kriget och dödandet i Ukraina var efter immigration och inhemsk ekonomi den största saken i hans valkampanj och en mera grundläggande rättighet än att inte behöva bli dödad finns väl inte? Sen har han stora brister på området också så det är inte enbart ros men vi få se hur det utvecklar sig, som jag skrivit är det vad som händer i praktiken som har betydelse och han har inte svurits in än.
Saken är väl att det inte handlar om mänskliga rättigheter för Trump, eller att krigförande länder ska följa internationell humanitär rätt - det handlar ju om att han inte vill slösa pengar på konflikter. Det han signalerade innan valet gällande Ukraina, var ju att de eventuellt skulle tvingas gå med på något som snare gynnar Putin. Nu har ju dock europeiska ledare varit försiktigt hoppfulla gällande att Trump inte kommer överge Ukraina, efter privata samtal. Så det är möjligt att en del av detta var just valfläsk.

Saken är väl att det inte handlar om mänskliga rättigheter för Trump, eller att krigförande länder ska följa internationell humanitär rätt - det handlar ju om att han inte vill slösa pengar på konflikter. Det han signalerade innan valet gällande Ukraina, var ju att de eventuellt skulle tvingas gå med på något som snare gynnar Putin. Nu har ju dock europeiska ledare varit försiktigt hoppfulla gällande att Trump inte kommer överge Ukraina, efter privata samtal. Så det är möjligt att en del av detta var just valfläsk.
Tycker du att Biden-Harris och Europas ledare skött det här bra? Hur många har dött i Ukraina? Det kan liksom inte bara fortsätta i samma spår.

Tycker du att Biden-Harris och Europas ledare skött det här bra? Hur många har dött i Ukraina? Det kan liksom inte bara fortsätta i samma spår.
Jag tycker att Biden är helt galen som skickar olagliga landminor. Utöver det så önskar jag väl snarare att ledare i USA och Europa skulle behandla Israel som de behandlar Ryssland. Åtminstone vad gäller FN-resolutioner, sanktioner, vapenhandel och att inte ge sig efter ICC för att de gör sitt jobb.

Jag tror den vägen riskerar leda till ett kärnvapenkrig som skulle utspela sig här uppe i glesbefolkade Norden i första skedet.
Och jag tror och hoppas att det finns olika sätt att nå dit utan kärnvapenkrig. Vi kan inte ha en framtida tillvaro där alla bara väntar på att Ryssland återhämtat sig tillräckligt mycket för att återuppta expansionen.

Jag tror den vägen riskerar leda till ett kärnvapenkrig som skulle utspela sig här uppe i glesbefolkade Norden i första skedet.
Man kan tro mycket, att kärnvapen skulle användas mot Norden är dock inte så sannolikt. Det finns bättre mål att sikta på. Men lyfta rykten om att Ryssland fortfarande har fungerande kärnvapen är sånt som folk som hejar på Ryssland gillar att göra.

Jag är helt övertygad om att ifall det visar sig att en kärnvapenmakt med hjälp av sin tillgång på just dessa vapen kan hota sig till att få ägna sig åt obegränsat erövringskrig så kommer risken för bruk av kärnvapen öka explosionsartat. Orsaken till det är att vid det scenariot så måste alla länder förse sig med en egen arsenal för att kunna försvara sig mot den typen av aggression.

Man kan tro mycket, att kärnvapen skulle användas mot Norden är dock inte så sannolikt. Det finns bättre mål att sikta på. Men lyfta rykten om att Ryssland fortfarande har fungerande kärnvapen är sånt som folk som hejar på Ryssland gillar att göra.
Men va? Är det pro-ryskt att utgå ifrån att Ryssland har en kärnvapenarsenal? Läser från en rapport till kongressen i USA att: "Russia remains the U.S. rival with the most capable and diverse nuclear forces. Today it is unique in the combination of strategic and non-strategic nuclear forces it fields that enables nuclear employment ranging from large-scale attacks on the [U.S.] homeland to limited strikes in support of a regional military campaign [in the Euro-Atlantic region]" https://news.usni.org/2024/12/04/report-to-congress-on-russias-nuclear-weapons-2

Även om Trump och vissa MAGA-stollar har en lite osund relation till Ryssland, så gäller det inte riktigt faktiska militäranalyser och statsdepartementet under Biden-administrationen.

Ingen av oss här inne vet utan det är gissningar men det finns en logik i att Norden skulle vara första målet vid en upptrappning med kärnvapen om Ryssland och Putin känner sig tillräckligt hotade. En begränsad kärnvapenattack mot ett mål i Norden ger en möjlighet att undvika ett fullskaligt kärnvapenkrig samtidigt som det sänder ut ett mycket starkt hot, kärnvapenanvändning mot något av de stora länderna i centraleuropa är en helt annan sak, Frankrike och UK har dessutom egna kärnvapen att svara med.

Bara för idag så är jag lite MAGA, för Trump har lyckats med något Biden inte kunnat (eller velat). Mashallah!
GhWYsl1WoAEu0mH

Quid pro quo

Plus att det är Bidens administration som fixat frigivningen. Nu när Israel är mer eller mindre i krig med Syrien behöver inte heller Netanyahu spä på konflikten med Hamas och Libanon. Särskilt som det inte finns något kvar av Gaza och i Västbanken blir palestiniern dödade och ännu mer land stjäls av settlers.

Fattar inte hur någon ens för en sekund kan ge Trump cred och ignorera både USA och världsläget med Trump som president.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 475
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 897
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 803
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka