Att Netanyahu proxys verkar gnälla i Israeliska medier får nog lov att ses som positivt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte att Musk lagt sig i politiken i Israel på det sättet än? Och ja, såklart säger Trump det av rent egoistiska skäl. Går dock inte att komma ifrån att det är positivt om avtalet blir av.
Egentligen är det väl ungefär samma som låg på bordet i somras (sedan dess har ju Israel kommit med flera krav, som nu verkar ha förhandlats bort till viss del).Det beror ju på vad avtalet innehåller och om det kommer att hålla.
Haaretz skriver att Trumps utsända tvingat Netanyahu att gå med på en deal, som han vid upprepade tillfällen vägrat: " Israeli sources say that the involvement of the incoming U.S. administration, led by Trump's aggressive Middle East envoy Steve Witkoff, revived hostage talks with Hamas. While Netanyahu's propaganda machine claims that Trump has left him no choice, what happens inside his coalition will determine whether the prime minister approves the deal"Det beror ju på vad avtalet innehåller och om det kommer att hålla.
Det är nog lite knepigare att ta över ett självständigt land? Att göra anspråk på en del av ett land är nog lättare, som Gotland Och sedan finns det såklart ett avtal mellan Island och USA- de är ju Natomedlemmar sedan länge.Undrar om Island blir nästa mål för USA, om de lyckas ta över Grönland? Den amerikanska militärbasen finns iofs inte kvar på Island längre, men en form av avtal finns fortfarande mellan länderna, vad jag förstår.
Fast Danmark har varit medlemmar lika länge som Island, och dem pissar han ju uppenbarligen obekymrat på...Det är nog lite knepigare att ta över ett självständigt land? Att göra anspråk på en del av ett land är nog lättare, som Gotland Och sedan finns det såklart ett avtal mellan Island och USA- de är ju Natomedlemmar sedan länge.
Håller med om att han pissar på Danmark, men det är ju än så länge "bara" Grönland som han gjort anspråk på - inte resten av landet. Det var så jag menade.Fast Danmark har varit medlemmar lika länge som Island, och dem pissar han ju uppenbarligen obekymrat på...
Undrar om Island blir nästa mål för USA, om de lyckas ta över Grönland? Den amerikanska militärbasen finns iofs inte kvar på Island längre, men en form av avtal finns fortfarande mellan länderna, vad jag förstår.
Varför hade USA en militärbas på Island tidigare? Fram till 2006 om jag minns rätt. Jag tänker snarare att läget kan vara av intresse för USA.Nä.
Min inre cyniker samt yttre geolog säger att det finns inte tillräckligt med malm där
Det är ganska stor skillnad att på en direkt fråga till Trump om han kan utesluta militär eller ekonomisk påtryckning för att få kontroll över Panamakanalen och Grönland svara att han kan han inte ge en sådan försäkran och att påstå att Trump säger att han tänker annektera Grönland, alltså med militärens hjälp ockupera området vilket påstods här.Han har, ganska rejält uppmärksammat, sagt att han inte utesluter varken ekonomiska eller militära tvångsmedel. Ett illa dolt militärt hot mot en NATO-allierad sedan 1949.
Jag ser Trumps imperialistiska ambitioner, om än halvtaskigt invirade i "säkerhetspolitik", som mycket lika Putins.
Vad har det för betydelse vem som får "äran" av en överenskommelse som gör att dödandet och förstörelsen slutar?Sedan är det förstås en enorm besvikelse att Trump kommer att kunna framstå som en fredsmäklare om det här faktiskt går i lås. Och det hade uppenbarligen inte behövt vara så, demokraterna hade kunnat vara hårdare. Aldrig hört israelisk media rapporterat om att deras utsända var "aggressiva" i förhandlingarna.
Menade mer att det är ett sånt jävla underbetyg för demokraterna, som inte lyckats få till i stort sett samma avtal som legat på bordet sedan i början av sommaren. Det är en skam att de som "ska" bry sig mer om mänskliga rättigheter inte gjort mer för att de efterlevs.Vad har det för betydelse vem som får "äran" av en överenskommelse som gör att dödandet och förstörelsen slutar?
Varför hade USA en militärbas på Island tidigare? Fram till 2006 om jag minns rätt. Jag tänker snarare att läget kan vara av intresse för USA.
Glöm inte bort Kina, de satsar stort på att få inflytande och kontroll över territorium och viktiga naturresurser långt utanför sitt lands gränser, i stort sett över hela världen. Sverige har varit helt aningslösa och naiva som närmast gjort allt för att underlätta kinesiskt ägande och inflytande inom strategiska områden som kraftproduktion, nu börjar man väl förstå faran men det är ingen lätt sits när de fått in mer än en fot.Jag ser Trumps imperialistiska ambitioner, om än halvtaskigt invirade i "säkerhetspolitik", som mycket lika Putins.
I ekvationen får du också lägga in en lång kust mot grunt hav som i princip är oprospekterat.Som sagt, Trump är inte intresserad av Grönland pga militärbaser även om han kanske påstår det. Men Grönland är rikt som f-n på ren svenska när det gäller naturtillgångar och med den smältande isen blir fler och fler av mineraliseringarna intressanta eftersom de då går att bryta och få ekonomi i det.
Om det nu ändå ska brytas på Grönland, önskar man ju att Grönlänningarna själva, med Danmarks hjälp, kunde få nytta av den inkomsten. Och att den givetvis görs på ett så skonsamt sätt som nu är möjligt i ett sånt område. Inte att USA ska dundra in och ta för sig.Som sagt, Trump är inte intresserad av Grönland pga militärbaser även om han kanske påstår det. Men Grönland är rikt som f-n på ren svenska när det gäller naturtillgångar och med den smältande isen blir fler och fler av mineraliseringarna intressanta eftersom de då går att bryta och få ekonomi i det.
Om det nu ändå ska brytas på Grönland, önskar man ju att Grönlänningarna själva, med Danmarks hjälp, kunde få nytta av den inkomsten. Och att den givetvis görs på ett så skonsamt sätt som nu är möjligt i ett sånt område. Inte att USA ska dundra in och ta för sig.
(HELT helt off topic, men jag läste häromdagen någon som föreslog att vi inte längre ska kalla USA för USA, utan att det borde försvenskas till AFS. )
Helt riktigt är väl inte detta? Att få ett stopp på kriget och dödandet i Ukraina var efter immigration och inhemsk ekonomi den största saken i hans valkampanj och en mera grundläggande rättighet än att inte behöva bli dödad finns väl inte? Sen har han stora brister på området också så det är inte enbart ros men vi få se hur det utvecklar sig, som jag skrivit är det vad som händer i praktiken som har betydelse och han har inte svurits in än.Tror inte att någon seriös människa tror att Trump kommer att bry sig om mänskliga rättigheter när det kommer till internationella relationer, dels är det inget han signalerat och vi vet ju hur det var förra gången liksom. Å andra sådan har väl ganska få amerikanska presidenter varit det när det väl kommer till kritan.