Valet i USA

Det beror ju på vad avtalet innehåller och om det kommer att hålla.
Haaretz skriver att Trumps utsända tvingat Netanyahu att gå med på en deal, som han vid upprepade tillfällen vägrat: " Israeli sources say that the involvement of the incoming U.S. administration, led by Trump's aggressive Middle East envoy Steve Witkoff, revived hostage talks with Hamas. While Netanyahu's propaganda machine claims that Trump has left him no choice, what happens inside his coalition will determine whether the prime minister approves the deal"
https://www.haaretz.com/israel-news...rejected/00000194-615c-d4d0-a1f4-fbfdce850000

Sedan är det förstås en enorm besvikelse att Trump kommer att kunna framstå som en fredsmäklare om det här faktiskt går i lås. Och det hade uppenbarligen inte behövt vara så, demokraterna hade kunnat vara hårdare. Aldrig hört israelisk media rapporterat om att deras utsända var "aggressiva" i förhandlingarna.

Undrar om Island blir nästa mål för USA, om de lyckas ta över Grönland? Den amerikanska militärbasen finns iofs inte kvar på Island längre, men en form av avtal finns fortfarande mellan länderna, vad jag förstår.
Det är nog lite knepigare att ta över ett självständigt land? Att göra anspråk på en del av ett land är nog lättare, som Gotland ;) Och sedan finns det såklart ett avtal mellan Island och USA- de är ju Natomedlemmar sedan länge.

Tror inte att någon seriös människa tror att Trump kommer att bry sig om mänskliga rättigheter när det kommer till internationella relationer, dels är det inget han signalerat och vi vet ju hur det var förra gången liksom. Å andra sådan har väl ganska få amerikanska presidenter varit det när det väl kommer till kritan. Läste en hyfsat uttömmande text i Foreign Affairs som tar upp att efter en tid med Trump, så kommer säkert omvärlden frestas att se tillbaka till Bidens tid med nostalgi. Problemet med det är bara att Biden också varit en enorm besvikelse, annat än i början:

"Biden initially lived up to his promises, issuing dozens of executive orders in just his first month to reverse steps Trump had taken to diminish the United States’ commitment to international human rights. Biden rejoined the UN Human Rights Council and the Paris climate accord. He removed Trump’s sanctions on the International Criminal Court. He directed federal agencies to promote protections for LGBTQ people abroad and issued the first comprehensive U.S. strategy to prevent atrocities.

Then something changed. Instead of treating the U.S. commitment to its values as a source of strength, the administration behaved as though its own stated principles were an albatross around its neck. Instead of leveraging U.S. power to advance human rights abroad, Biden hesitated to confront allies about their abuses. The administration downplayed concerns about international legal norms, and by the end of his term, Biden was sending antipersonnel landmines to Ukraine—even though a global ban on the weapons had been in place for decades—and sending arms to Israel’s government despite its serious violations of the laws of war in Gaza." https://www.foreignaffairs.com/united-states/how-biden-failed-human-rights

Och det är ju absolut inte bara hyckleriet med att se mellan fingrarna med Israels folkmord, samtidigt som man hyllat ICC för arresteringsordern mot Putin som är utmärkande (även om jag själv har svårast för den biten). Det rör också länder där flagranta brott mot mänskliga rättigheter plötsligt blev mindre viktiga, som Saudiarabien, Förenade Arabemiraten (och Sudan), Thailand, Indien och Egypten...

Han har, ganska rejält uppmärksammat, sagt att han inte utesluter varken ekonomiska eller militära tvångsmedel. Ett illa dolt militärt hot mot en NATO-allierad sedan 1949.
Jag ser Trumps imperialistiska ambitioner, om än halvtaskigt invirade i "säkerhetspolitik", som mycket lika Putins.
Det är ganska stor skillnad att på en direkt fråga till Trump om han kan utesluta militär eller ekonomisk påtryckning för att få kontroll över Panamakanalen och Grönland svara att han kan han inte ge en sådan försäkran och att påstå att Trump säger att han tänker annektera Grönland, alltså med militärens hjälp ockupera området vilket påstods här.

Hans svar är anmärkningsvärt och fått stor uppmärksamhet men det är viktigt att inte börja glida på vad han faktiskt sa och lägga till eller ändra för att göra det ännu större.

Sedan är det förstås en enorm besvikelse att Trump kommer att kunna framstå som en fredsmäklare om det här faktiskt går i lås. Och det hade uppenbarligen inte behövt vara så, demokraterna hade kunnat vara hårdare. Aldrig hört israelisk media rapporterat om att deras utsända var "aggressiva" i förhandlingarna.
Vad har det för betydelse vem som får "äran" av en överenskommelse som gör att dödandet och förstörelsen slutar?

Senast ändrad:
Vad har det för betydelse vem som får "äran" av en överenskommelse som gör att dödandet och förstörelsen slutar?
Menade mer att det är ett sånt jävla underbetyg för demokraterna, som inte lyckats få till i stort sett samma avtal som legat på bordet sedan i början av sommaren. Det är en skam att de som "ska" bry sig mer om mänskliga rättigheter inte gjort mer för att de efterlevs.

Varför hade USA en militärbas på Island tidigare? Fram till 2006 om jag minns rätt. Jag tänker snarare att läget kan vara av intresse för USA.

Som sagt, Trump är inte intresserad av Grönland pga militärbaser även om han kanske påstår det. Men Grönland är rikt som f-n på ren svenska när det gäller naturtillgångar och med den smältande isen blir fler och fler av mineraliseringarna intressanta eftersom de då går att bryta och få ekonomi i det.

Jag ser Trumps imperialistiska ambitioner, om än halvtaskigt invirade i "säkerhetspolitik", som mycket lika Putins.
Glöm inte bort Kina, de satsar stort på att få inflytande och kontroll över territorium och viktiga naturresurser långt utanför sitt lands gränser, i stort sett över hela världen. Sverige har varit helt aningslösa och naiva som närmast gjort allt för att underlätta kinesiskt ägande och inflytande inom strategiska områden som kraftproduktion, nu börjar man väl förstå faran men det är ingen lätt sits när de fått in mer än en fot.

https://www.svd.se/a/80200b66-80a9-370c-90a2-939193167a67/kina-vill-kopa-svenska-gruvor

Som sagt, Trump är inte intresserad av Grönland pga militärbaser även om han kanske påstår det. Men Grönland är rikt som f-n på ren svenska när det gäller naturtillgångar och med den smältande isen blir fler och fler av mineraliseringarna intressanta eftersom de då går att bryta och få ekonomi i det.
I ekvationen får du också lägga in en lång kust mot grunt hav som i princip är oprospekterat.

Om det nu ändå ska brytas på Grönland, önskar man ju att Grönlänningarna själva, med Danmarks hjälp, kunde få nytta av den inkomsten. Och att den givetvis görs på ett så skonsamt sätt som nu är möjligt i ett sånt område. Inte att USA ska dundra in och ta för sig.

(HELT helt off topic, men jag läste häromdagen någon som föreslog att vi inte längre ska kalla USA för USA, utan att det borde försvenskas till AFS. :laugh: )

Om det nu ändå ska brytas på Grönland, önskar man ju att Grönlänningarna själva, med Danmarks hjälp, kunde få nytta av den inkomsten. Och att den givetvis görs på ett så skonsamt sätt som nu är möjligt i ett sånt område. Inte att USA ska dundra in och ta för sig.

(HELT helt off topic, men jag läste häromdagen någon som föreslog att vi inte längre ska kalla USA för USA, utan att det borde försvenskas till AFS. :laugh: )

Skrattsmileyn var för sista paragrafen :D

Gruvdrift är dyrt och komplicerat, dvs jag är inte övertygad om att det finns kompetens eller kapital på Grönland för det. Men absolut att det ska göras med försiktighet och komma grönländarna till gagn.

Tror inte att någon seriös människa tror att Trump kommer att bry sig om mänskliga rättigheter när det kommer till internationella relationer, dels är det inget han signalerat och vi vet ju hur det var förra gången liksom. Å andra sådan har väl ganska få amerikanska presidenter varit det när det väl kommer till kritan.
Helt riktigt är väl inte detta? Att få ett stopp på kriget och dödandet i Ukraina var efter immigration och inhemsk ekonomi den största saken i hans valkampanj och en mera grundläggande rättighet än att inte behöva bli dödad finns väl inte? Sen har han stora brister på området också så det är inte enbart ros men vi få se hur det utvecklar sig, som jag skrivit är det vad som händer i praktiken som har betydelse och han har inte svurits in än.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 475
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 897
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 803
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat