Tittar också men tycker att det blir mindre och mindre spännande varje år pga lagen var roligare när alla körde mot alla.
Jag håller med!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tittar också men tycker att det blir mindre och mindre spännande varje år pga lagen var roligare när alla körde mot alla.
Vad var det för idioter som skulle demonstrera, (eller sabba för det var norskt)?
Ja, jag hann bli rätt orolig. Heder till vakterna.Hade de lyckats putta omkull honom hade han ju kunna blivit skadad.
Fin och glad vinnare.
Det var väl de där våtmarksidioterna som vanligt skulle jag gissa...
Det är väl inte OT alls!Ganska sjukt att tänka på att kvinnor endast har tillåtits delta i Vasaloppet i lite mer än 40 år!
När Margit Nordin, som första kvinna, åkte Vasaloppet 1923 så skapade det sådan aversion att man passade på att förbjuda kvinnor att delta. Detta förbud höll i sig fram till 1979 då kvinnor tilläts börja delta i sk ”öppet spår”. Först 1981 fick de delta fullvärdigt. Rätt galet ändå!
Sorry OT, men jag tänker alltid på det på Vasaloppsdagen, trots mitt ointresse för sport i alla former.
Verkligen. Det är viktigt att det tas upp.Ganska sjukt att tänka på att kvinnor endast har tillåtits delta i Vasaloppet i lite mer än 40 år!
När Margit Nordin, som första kvinna, åkte Vasaloppet 1923 så skapade det sådan aversion att man passade på att förbjuda kvinnor att delta. Detta förbud höll i sig fram till 1979 då kvinnor tilläts börja delta i sk ”öppet spår”. Först 1981 fick de delta fullvärdigt. Rätt galet ändå!
Sorry OT, men jag tänker alltid på det på Vasaloppsdagen, trots mitt ointresse för sport i alla former.
Håller med.Heeeelt galet...
Startavgiften för Vasaloppet
1923: 5 kronor
1933: 5 kronor
1943: 10 kronor
1950: 15 kronor
1962: 60 kronor
1973: 95 kronor
1983: 260 kronor
1993: 800 kronor
2011: 1 580 kronor
2024: 2 195 kronor
Källa: Vasaloppet (från DN)
Personligen skulle jag inte åka om jag så FICK 2195 kr, så jag kanske inte är rätt person att avgöra om det är alldeles för dyrt...