Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara fråga @Bulldoozer om det är två av dina hundar som syns på bild på den lille hunden från julkalenderns Instagram? :love::D
Tycker att corgin och MASen ser väldigt bekanta ut :p

Var tvungen att kolla även om jag håller det för osannolikt att de träffar nån annan med corgi och mas 😁. Ja, det är Nessie och Nano hade glömt att vi körde gruppfoto på coachgruppen i Heelwork /freestyle sist.
Molly som julkalenders hunden heter träffade vi mycket när vi tävlade agility då hon och Nike går i samma klass xs 😊. Sen är det många som tror att Nike och Molly är släkt när Nike är fullpälsad då de bägge är vita och grå och långhåriga men de har inte ens samma raser i sig.

A och B är fritt och hos hovawart får vi endast avla på fria höfter. Något index har vi inte. Men vi röntgar om om 6 månader och skickar till nordiska panelen för ett 2:a utlåtande och ser om vi kan få igenom den ändå. Går att skicka till SKK också för omläsning men det finns det ingen anledning för tycker jag. Oavsett kommer jag inte ”spara” på henne utan vi fortsätter köra på som tidigare och skulle hon få problem så tar vi det då. Men det är surt när hon är en sån himla bra hund. Arbetsmässigt är hon allt vi önskade med ”bäst före kombinationen” och det är inte så att vi har ett överflöd på hoffar med den arbetsmotorn och sammarbetsviljan.

A och B är fritt och hos hovawart får vi endast avla på fria höfter. Något index har vi inte. Men vi röntgar om om 6 månader och skickar till nordiska panelen för ett 2:a utlåtande och ser om vi kan få igenom den ändå. Går att skicka till SKK också för omläsning men det finns det ingen anledning för tycker jag. Oavsett kommer jag inte ”spara” på henne utan vi fortsätter köra på som tidigare och skulle hon få problem så tar vi det då. Men det är surt när hon är en sån himla bra hund. Arbetsmässigt är hon allt vi önskade med ”bäst före kombinationen” och det är inte så att vi har ett överflöd på hoffar med den arbetsmotorn och sammarbetsviljan.

Förstår verkligen att det känns surt speciellt med tanke på att möjligheten att låta en riktigt bra hund gå i avel potentiellt är borta :( Det låter klokt att köra på. En sån hund mår ju ändå inte bra av att bara vara soffhund. Håller tummarna att höften egentligen är bättre än den såg ut på de första plåtarna.

För andra raser finns HD-index utan krav, där får C-höft användas i avel men det är önskvärt att kombinationen når minst 100 i index (dvs att C-hunden har ett bra index trots sin egen höft och paras med en hund med index över 100). Än så länge (vad jag vet) finns ingen ras som infört krav på HD-index över 100 för parning, men jag vet att det har diskuterats i flera raser.

Boxer har ju numera index och har som rekommendation att index är över 100, oavsett om föräldrarna har A, B eller C. Finns ju A:n och B:n som ligger under 100 också. Skulle gärna se sett krav för vi får in många kombinationer som ligger under 100, men det blir nog lite för besvärligt att använda importer då.

Idag körde vi drag igen, och Asni börjar fatta grejen med starten. Hon är ju en väldigt osäker individ och cyklar är verkligen inte hennes grej. Men vid fjärde och sista vändan (bara en sträcka på kanske 300 meter enkel väg) så gick det faktiskt rätt smidigt att sakta in, vända och åka iväg igen! Speciellt med tanke på att vändan innan så panikskällde hon över att jag satt på en cykel i typ en minut och vägrade röra sig framåt.

Stackarn, älskar att dra men är rädd för cykeln. Hoppas att glädjen över att dra kan ta över helt och få henne att glömma rädslan :)

I tisdags åkte vi till ett naturreservat och tpg en två timmars promenad, så mysigt.
Igår vallade vi, Nessie gick bra och vi jobbade på höger och vänster där jag inte ska visa henne utan hon ska gå på rent kommando. Nano stod och hoppade jämfota utanför hagen, det verkar som om hon faktiskt till slut har tänt till på fåren. Väldig glad liten mas när det var hennes tur och hon orkade hålla igång längre än tidigare.

Nessie, Nano och Nike
IMG_20201208_095553.webp

Vi går en flera hundra år gammal färdväg. Torsten tycker uppenbarligen det är tråkigt att knata grusväg. Han travar uttråkad rakt fram.

Vad gör man utan hund hemma? Igår kom mamma och hennes hund förbi en sväng om när de skulle åka visade Viktor tydligt och bestämt att han ville följa med. Bortskämd som han är så fick han som han ville 😂 Man vad ska jag hitta på nu då? Pga pandemin är det ju inte direkt läge att åka och fika eller nått sånt, shopping är också uteslutet. Än så länge ligger tjat i soffan och spelar mobilspel 🙈

Note på myself: lägg inte B-station (under rapportträning) precis intill en forsande å i denna råkalla kyla om du inte har strikt uppsikt över din ACD, det kan hända att hon inte ligger stilla lös på sin filt utan dyker som Gollum i det kalla vattnet.:angel:

Nu hade jag tur att mottagaren på A-station är beroende av kryckor, så bilarna var parkerade mitt på A-station för hennes skull. Så hund skickades dit och fick ha täcke på o ligga i bilburen tills nytt skick ut till C-station.

Så irriterad på Hurtta. Alvin brukar ha storlek 40 i täcken för han är ca 37 cm lång och Milou som är ca 38 cm är lite kraftigare brukar ha antingen 40 eller 45 i storlek. Nu har jag fått beställa hem 3 omgångar täcken och ligger ute med absurda summor pengar. Verkligen galet mycket pengar.

Provat 45, 40 och 35. Allt är för stort. Nu beställde jag storlek 30 och passar inte det ger jag upp

Bli så dyrt för båda behöver 2 täcken var för att dom inte hinner torka mellan rundorna och jag inte vill ta på dom blöta täcken.

Blir så frustrerad när inget passar, stl 30 har dom inte haft sen dom var små.

Hoppla...
Dags för vaccination. Så vi for till kliniken i byn. Väl framme drar han mot dörren. Jag hade tänkt att han skulle vara tveksam eftersom senast vi var där var efter schäferattacken och han mådde pyton. Men icke. Glad och viftande när J dök upp. Inga trista minnen kvar.

Vägde honom och han vägde 5 (FEM!!) kg. Jösses. Frågade om hans hull och han får högst bantas ett hg - sedan är han perfekt.
Det är mycket för en papillon. Han var tydligen minst i kullen som liten men det har han tagit igen med råge.

Hoppla...
Dags för vaccination. Så vi for till kliniken i byn. Väl framme drar han mot dörren. Jag hade tänkt att han skulle vara tveksam eftersom senast vi var där var efter schäferattacken och han mådde pyton. Men icke. Glad och viftande när J dök upp. Inga trista minnen kvar.

Vägde honom och han vägde 5 (FEM!!) kg. Jösses. Frågade om hans hull och han får högst bantas ett hg - sedan är han perfekt.
Det är mycket för en papillon. Han var tydligen minst i kullen som liten men det har han tagit igen med råge.
Det är klurigt med vikten på hundar, Alvin och Milou är exakt 34 cm höga båda två och det skiljer bara 1 cm på längden. Ändå skiljer det ca 1,5 kg mellan dom och båda har fått beröm från flera veterinärer för att dom är i så fint hull och dom är jätte fina. Dom är bara helt olika byggda. Milou är ett muskelknippe, synliga och tydliga och kännbara muskler. Mormor och morfar har en hund i samma kroppstyp som Milou och dom väger ungefär lika och han är för tjock.

Jag håller alltid koll på Alvin för han går lätt ner i vikt så jag nojjar en del men veterinären var nöjd sist och andra innan också så jag vet var han ska ligga viktmässigt, han ligger bra nu. Tror Alvin bara naturligt är smal men han får extra mat för att hålla vikten.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?