Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det promenad i naturreservatet igen, bara en timmes denna gång och sen körde jag lite heelwork/freestyleträning med vovvarna på en gräsmatta. Alltså det är väldigt bra miljöträning på denna slinga måste jag säga, vi mötte cyklister, joggare, stavgångare, folk med barnvagn och ryttare (vilket vi förvisso har gott om hemma också) m.m. och alla hundarna skötte sig utmärkt.

Idag ska vi iväg och köra agility med hela gänget och maken kollar på att anmäla sig påp en trick och klick kurs med Nano efter årsskiftet :).

Så irriterad på Hurtta. Alvin brukar ha storlek 40 i täcken för han är ca 37 cm lång och Milou som är ca 38 cm är lite kraftigare brukar ha antingen 40 eller 45 i storlek. Nu har jag fått beställa hem 3 omgångar täcken och ligger ute med absurda summor pengar. Verkligen galet mycket pengar.

Provat 45, 40 och 35. Allt är för stort. Nu beställde jag storlek 30 och passar inte det ger jag upp

Bli så dyrt för båda behöver 2 täcken var för att dom inte hinner torka mellan rundorna och jag inte vill ta på dom blöta täcken.

Blir så frustrerad när inget passar, stl 30 har dom inte haft sen dom var små.
Sånt där är så väldigt varierande mellan olika modeller på täcken... Min Aysu har 55 i vissa täcken, 60 i andra och hon kan ha 62 i vissa som finns i den storleken. Ebrah växlar mellan 60 och 65. Nu har ju vi problemet att det mesta är för stort och bylsigt, men jag kan ju tycka att själva längden på täcke borde vara samma oavsett modell? Men nej :p

Det är klurigt med vikten på hundar, Alvin och Milou är exakt 34 cm höga båda två och det skiljer bara 1 cm på längden. Ändå skiljer det ca 1,5 kg mellan dom och båda har fått beröm från flera veterinärer för att dom är i så fint hull och dom är jätte fina. Dom är bara helt olika byggda. Milou är ett muskelknippe, synliga och tydliga och kännbara muskler. Mormor och morfar har en hund i samma kroppstyp som Milou och dom väger ungefär lika och han är för tjock.

Jag håller alltid koll på Alvin för han går lätt ner i vikt så jag nojjar en del men veterinären var nöjd sist och andra innan också så jag vet var han ska ligga viktmässigt, han ligger bra nu. Tror Alvin bara naturligt är smal men han får extra mat för att hålla vikten.
@tanten, sån skillnad som Lillefrun skriver om är det för mina hundar också.
Två salukis, nära släkt, båda tikar. Den ena 62cm hög, 19,5kg. Den andra 63cm hög, 18kg. Den tyngre är även något längre och när man känner igenom henne så känns det att hon är grövre i kroppsbyggnaden. Syns inte lika tydligt på bild dock.

Sånt där är så väldigt varierande mellan olika modeller på täcken... Min Aysu har 55 i vissa täcken, 60 i andra och hon kan ha 62 i vissa som finns i den storleken. Ebrah växlar mellan 60 och 65. Nu har ju vi problemet att det mesta är för stort och bylsigt, men jag kan ju tycka att själva längden på täcke borde vara samma oavsett modell? Men nej :p
Jo det vet jag, mina grabbar lever i täcken stor del av sin tid. Håller med, jag mäter dom inför varje köp (onödigt men lite tvång) så jag vet ju hur långa dom är och läser måttbeskrivningen noga, ändå stämmer det inte.

Alvin har i princip alltid 40 och Milou 40-45, oftast 40 han med. Har samma storlek i nästan alla tröjor och täcken så dom kan dela på allt. Men 30 har dom inte haft sen dom var valpar

Jo det vet jag, mina grabbar lever i täcken stor del av sin tid. Håller med, jag mäter dom inför varje köp (onödigt men lite tvång) så jag vet ju hur långa dom är och läser måttbeskrivningen noga, ändå stämmer det inte.

Alvin har i princip alltid 40 och Milou 40-45, oftast 40 han med. Har samma storlek i nästan alla tröjor och täcken så dom kan dela på allt. Men 30 har dom inte haft sen dom var valpar
Vad är det för Hurrta täcken du tittat på? Jag har ett gäng,eller ska kanske säga Gissa o mopsen har ett gäng, jag köpte ju 70 11 st förra året 🙈 :o

Hoppla...
Dags för vaccination. Så vi for till kliniken i byn. Väl framme drar han mot dörren. Jag hade tänkt att han skulle vara tveksam eftersom senast vi var där var efter schäferattacken och han mådde pyton. Men icke. Glad och viftande när J dök upp. Inga trista minnen kvar.

Vägde honom och han vägde 5 (FEM!!) kg. Jösses. Frågade om hans hull och han får högst bantas ett hg - sedan är han perfekt.
Det är mycket för en papillon. Han var tydligen minst i kullen som liten men det har han tagit igen med råge.

Jag tycker Torsten har sett grövre ut än mina allihop gjort, utom möjligen en.
Men han är nog i samma stl och modell som mina tränares två pappai-herrar varit. De vägde ca 5-6 kg.
Mina alla tjejer har ju vart hälften så stora. 😅

Så glad att läsa att han inte hade några negativa känslor vid vet! Skönt! :heart

Var på träningsträff i NW igår. Vi brukar vara 5-6 personer plus instruktören, men igår var vi bara två större delen av tiden :)

Fick tränat massa på hundmötesuppgifterna i början, vilket var toppen då det främst är på kurs jag tycker hon stressar upp sig!
I söken var hon superduktig, så det var så kul :bump:

Kollar lite i Tidningen Hundsport. "Rasen har en mycket gammal historia som jakthund men används numera enbart som sällskapshund" står det... Fint då att jag har en afghanhundsägande vän som känner flera personer som har just afghanhundar till jakt, och att ingen någonstans i texten om afghaner verkar nämna att det finns flera typer av afghanhund :cautious: Utställningsvarianten som inte jagar är inte den enda afghanen...

Kollar lite i Tidningen Hundsport. "Rasen har en mycket gammal historia som jakthund men används numera enbart som sällskapshund" står det... Fint då att jag har en afghanhundsägande vän som känner flera personer som har just afghanhundar till jakt, och att ingen någonstans i texten om afghaner verkar nämna att det finns flera typer av afghanhund :cautious: Utställningsvarianten som inte jagar är inte den enda afghanen...

Vilken jakt kan/får man använda Afgahner till i Sverige :)?

Edit; Missade halva mitt inlägg :D! Jag tänker att artikeln kanske är inriktad mot Sverige, för här finns det väl bara sällskapsafgahner (även om jag håller med om att det är fel att skriva att de inte alls används till jakt om man tittar över världen och de fortfarande används)

Torsten var osedvanligt välkomnande är han äntligen fick mig att vakna. Så jag lyfte upp honom i sängen medan jag klädde mig.

När jag sedan skulle lyfta upp honom för att bära ner honom fick jag inte tag i honom. Hur kan en papillon vara så snabb och retfull att man inte klarar att fånga honom i en 1,20-säng? :D Han bara busade.
Knäpphund

Edit; Missade halva mitt inlägg :D! Jag tänker att artikeln kanske är inriktad mot Sverige, för här finns det väl bara sällskapsafgahner (även om jag håller med om att det är fel att skriva att de inte alls används till jakt om man tittar över världen och de fortfarande används)
Det finns ju fortfarande lure coursing och kapplöpning, lure coursing är vinthundarnas bruksprov. Även om kapplöpningen inte går under SKK så är det fortfarande populärt och i tex Finland går det att bli kapplöpningschampion. Jag tycker oavsett att det blir trist när en tydligt uppdelad ras får med bara ena typen i artiklar om rasen. För mig känns det lite som att man skulle skriva en text om golden retriever men bara skriva om utställningsvarianten.

Det finns ju fortfarande lure coursing och kapplöpning, lure coursing är vinthundarnas bruksprov. Även om kapplöpningen inte går under SKK så är det fortfarande populärt och i tex Finland går det att bli kapplöpningschampion. Jag tycker oavsett att det blir trist när en tydligt uppdelad ras får med bara ena typen i artiklar om rasen. För mig känns det lite som att man skulle skriva en text om golden retriever men bara skriva om utställningsvarianten.

Ja det håller jag absolut med om! Men jag tyckte att ditt inlägg var mest inriktad på jaktdelen, därför jag frågade :).

LC och andra arbetsprover borde verkligen nämnas. Men SKK suger ju ofta på att lyfta upp arbetande delar hos NÅGON hundras...

Ja det håller jag absolut med om! Men jag tyckte att ditt inlägg var mest inriktad på jaktdelen, därför jag frågade :).

LC och andra arbetsprover borde verkligen nämnas. Men SKK suger ju ofta på att lyfta upp arbetande delar hos NÅGON hundras...
Det är också en anledning till att jag inte är med i SKK... (och jo, jag vet att det krävs att "bra" personer är med, jobbar för förändring osv för att något ska ändras, men i dagsläget är jag nog inte rätt person att göra det och som passiv medlem känns det mer som att man stödjer galenskapen)

Nu har sista valpen flyttat och kvar är bara Imperia. Det är ju tur hon har en sån barnslig morsa som Impa för kul ihop det har dom. Och säkert 70% av gångerna är det Impa som drar igång den lilla för bus. Hon är verkligen en supermamma som gjord för att ha valpar och helt underbar ihop med dom små ❤️

Torsten var osedvanligt välkomnande är han äntligen fick mig att vakna. Så jag lyfte upp honom i sängen medan jag klädde mig.

När jag sedan skulle lyfta upp honom för att bära ner honom fick jag inte tag i honom. Hur kan en papillon vara så snabb och retfull att man inte klarar att fånga honom i en 1,20-säng? :D Han bara busade.
Knäpphund

Så fint att höra att han tinar upp mer och mer 🥰

Det är också en anledning till att jag inte är med i SKK... (och jo, jag vet att det krävs att "bra" personer är med, jobbar för förändring osv för att något ska ändras, men i dagsläget är jag nog inte rätt person att göra det och som passiv medlem känns det mer som att man stödjer galenskapen)
Samma här. Jag gick med stor sorg med i specialklubben för att göra VP åt en vän, men vill helst inte ha med SKK och deras ubderorganisationer att göra. Känns som att försöka vända ett kryssningsfartyg med handåra att vara med där och jobba för arbetande hundar...

Samma här. Jag gick med stor sorg med i specialklubben för att göra VP åt en vän, men vill helst inte ha med SKK och deras ubderorganisationer att göra. Känns som att försöka vända ett kryssningsfartyg med handåra att vara med där och jobba för arbetande hundar...
Jag är med i Vinthundsklubben när jag måste pga lure coursing, men that's it ungefär... Jag hade så gärna sett en förändring, men vet inte hur sjutton det skulle vara möjligt. Och som nu, när SKK har två "specialtidningar" utöver vanliga hundsport... Jakt och utställning. Alltså. Visst finns brukshundklubben med deras tidning, men varför inte ha tex Jakt, utställning och en för aktiva hundar som handlar om hundar som tex jobbar på gårdar som dina hundar, terapihundar, aktiva sällskapshundar osv? Det är ju inte som att sådant får speciellt mycket plats i tidningen hundsport eller andra tidningar heller för den delen.

Vad är det för Hurrta täcken du tittat på? Jag har ett gäng,eller ska kanske säga Gissa o mopsen har ett gäng, jag köpte ju 70 11 st förra året 🙈 :o
Det är den modellen som heter Extra warmer. Vilken storlek har dina i Hurtta? Vilka modeller har du? Skiljer det i storlek för er också i Hurtta jämfört med andra märken?

Jag kommer hela tiden på orsaker till nya täcken och tröjor så har 70 11 täcken jag med, och 4 av varje :eek: :D . Men just dom här är helt nödvändiga, Milou har inget bra vintertäcke som tål mycket regn/snö. Trodde han hade det men han har ju växt till sig sen han var runt 8 månader och sist hade dom... Och det kommer bli ännu kallare senare i vinter. Och vill klara 2 timmar ute i regn/snö i sträck som minst. Alvin har bra fodrade täcken som tål regn/snö men vill ha varmare.

Kineser är av naturliga skäl inte förtjusta i kyla och fryser lätt. Alvin är nertrimmad av praktiska skäl och för hans egna skull. Och kineser har ingen underull så han fryser lika mycket som nakna Milou oavsett om han är ett pälstroll eller korthårig. Och Milou är ju naken och går inte att ha utan täcken heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar