F
Fruentimber
Är den borta nu?
Ja, inte skulle jag låta den ränna runt här och skälla i ett helt dygn.
Den försvann vartefter, säkert upplockad av ägaren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är den borta nu?
Haha, ja det vore lite konstigt om den sprang runt hela nattenJa, inte skulle jag låta den ränna runt här och skälla i ett helt dygn.
Den försvann vartefter, säkert upplockad av ägaren.
Sånt där är så väldigt varierande mellan olika modeller på täcken... Min Aysu har 55 i vissa täcken, 60 i andra och hon kan ha 62 i vissa som finns i den storleken. Ebrah växlar mellan 60 och 65. Nu har ju vi problemet att det mesta är för stort och bylsigt, men jag kan ju tycka att själva längden på täcke borde vara samma oavsett modell? Men nejSå irriterad på Hurtta. Alvin brukar ha storlek 40 i täcken för han är ca 37 cm lång och Milou som är ca 38 cm är lite kraftigare brukar ha antingen 40 eller 45 i storlek. Nu har jag fått beställa hem 3 omgångar täcken och ligger ute med absurda summor pengar. Verkligen galet mycket pengar.
Provat 45, 40 och 35. Allt är för stort. Nu beställde jag storlek 30 och passar inte det ger jag upp
Bli så dyrt för båda behöver 2 täcken var för att dom inte hinner torka mellan rundorna och jag inte vill ta på dom blöta täcken.
Blir så frustrerad när inget passar, stl 30 har dom inte haft sen dom var små.
@tanten, sån skillnad som Lillefrun skriver om är det för mina hundar också.Det är klurigt med vikten på hundar, Alvin och Milou är exakt 34 cm höga båda två och det skiljer bara 1 cm på längden. Ändå skiljer det ca 1,5 kg mellan dom och båda har fått beröm från flera veterinärer för att dom är i så fint hull och dom är jätte fina. Dom är bara helt olika byggda. Milou är ett muskelknippe, synliga och tydliga och kännbara muskler. Mormor och morfar har en hund i samma kroppstyp som Milou och dom väger ungefär lika och han är för tjock.
Jag håller alltid koll på Alvin för han går lätt ner i vikt så jag nojjar en del men veterinären var nöjd sist och andra innan också så jag vet var han ska ligga viktmässigt, han ligger bra nu. Tror Alvin bara naturligt är smal men han får extra mat för att hålla vikten.
Jo det vet jag, mina grabbar lever i täcken stor del av sin tid. Håller med, jag mäter dom inför varje köp (onödigt men lite tvång) så jag vet ju hur långa dom är och läser måttbeskrivningen noga, ändå stämmer det inte.Sånt där är så väldigt varierande mellan olika modeller på täcken... Min Aysu har 55 i vissa täcken, 60 i andra och hon kan ha 62 i vissa som finns i den storleken. Ebrah växlar mellan 60 och 65. Nu har ju vi problemet att det mesta är för stort och bylsigt, men jag kan ju tycka att själva längden på täcke borde vara samma oavsett modell? Men nej
Vad är det för Hurrta täcken du tittat på? Jag har ett gäng,eller ska kanske säga Gissa o mopsen har ett gäng, jag köpte ju 70 11 st förra åretJo det vet jag, mina grabbar lever i täcken stor del av sin tid. Håller med, jag mäter dom inför varje köp (onödigt men lite tvång) så jag vet ju hur långa dom är och läser måttbeskrivningen noga, ändå stämmer det inte.
Alvin har i princip alltid 40 och Milou 40-45, oftast 40 han med. Har samma storlek i nästan alla tröjor och täcken så dom kan dela på allt. Men 30 har dom inte haft sen dom var valpar
Hoppla...
Dags för vaccination. Så vi for till kliniken i byn. Väl framme drar han mot dörren. Jag hade tänkt att han skulle vara tveksam eftersom senast vi var där var efter schäferattacken och han mådde pyton. Men icke. Glad och viftande när J dök upp. Inga trista minnen kvar.
Vägde honom och han vägde 5 (FEM!!) kg. Jösses. Frågade om hans hull och han får högst bantas ett hg - sedan är han perfekt.
Det är mycket för en papillon. Han var tydligen minst i kullen som liten men det har han tagit igen med råge.
Kollar lite i Tidningen Hundsport. "Rasen har en mycket gammal historia som jakthund men används numera enbart som sällskapshund" står det... Fint då att jag har en afghanhundsägande vän som känner flera personer som har just afghanhundar till jakt, och att ingen någonstans i texten om afghaner verkar nämna att det finns flera typer av afghanhund Utställningsvarianten som inte jagar är inte den enda afghanen...
Det finns ju fortfarande lure coursing och kapplöpning, lure coursing är vinthundarnas bruksprov. Även om kapplöpningen inte går under SKK så är det fortfarande populärt och i tex Finland går det att bli kapplöpningschampion. Jag tycker oavsett att det blir trist när en tydligt uppdelad ras får med bara ena typen i artiklar om rasen. För mig känns det lite som att man skulle skriva en text om golden retriever men bara skriva om utställningsvarianten.Vilken jakt kan/får man använda Afgahner till i Sverige ?
Edit; Missade halva mitt inlägg ! Jag tänker att artikeln kanske är inriktad mot Sverige, för här finns det väl bara sällskapsafgahner (även om jag håller med om att det är fel att skriva att de inte alls används till jakt om man tittar över världen och de fortfarande används)
Vilken jakt kan/får man använda Afgahner till i Sverige ?
Det finns ju fortfarande lure coursing och kapplöpning, lure coursing är vinthundarnas bruksprov. Även om kapplöpningen inte går under SKK så är det fortfarande populärt och i tex Finland går det att bli kapplöpningschampion. Jag tycker oavsett att det blir trist när en tydligt uppdelad ras får med bara ena typen i artiklar om rasen. För mig känns det lite som att man skulle skriva en text om golden retriever men bara skriva om utställningsvarianten.
Det är också en anledning till att jag inte är med i SKK... (och jo, jag vet att det krävs att "bra" personer är med, jobbar för förändring osv för att något ska ändras, men i dagsläget är jag nog inte rätt person att göra det och som passiv medlem känns det mer som att man stödjer galenskapen)Ja det håller jag absolut med om! Men jag tyckte att ditt inlägg var mest inriktad på jaktdelen, därför jag frågade .
LC och andra arbetsprover borde verkligen nämnas. Men SKK suger ju ofta på att lyfta upp arbetande delar hos NÅGON hundras...
Torsten var osedvanligt välkomnande är han äntligen fick mig att vakna. Så jag lyfte upp honom i sängen medan jag klädde mig.
När jag sedan skulle lyfta upp honom för att bära ner honom fick jag inte tag i honom. Hur kan en papillon vara så snabb och retfull att man inte klarar att fånga honom i en 1,20-säng? Han bara busade.
Knäpphund
Samma här. Jag gick med stor sorg med i specialklubben för att göra VP åt en vän, men vill helst inte ha med SKK och deras ubderorganisationer att göra. Känns som att försöka vända ett kryssningsfartyg med handåra att vara med där och jobba för arbetande hundar...Det är också en anledning till att jag inte är med i SKK... (och jo, jag vet att det krävs att "bra" personer är med, jobbar för förändring osv för att något ska ändras, men i dagsläget är jag nog inte rätt person att göra det och som passiv medlem känns det mer som att man stödjer galenskapen)
Jag är med i Vinthundsklubben när jag måste pga lure coursing, men that's it ungefär... Jag hade så gärna sett en förändring, men vet inte hur sjutton det skulle vara möjligt. Och som nu, när SKK har två "specialtidningar" utöver vanliga hundsport... Jakt och utställning. Alltså. Visst finns brukshundklubben med deras tidning, men varför inte ha tex Jakt, utställning och en för aktiva hundar som handlar om hundar som tex jobbar på gårdar som dina hundar, terapihundar, aktiva sällskapshundar osv? Det är ju inte som att sådant får speciellt mycket plats i tidningen hundsport eller andra tidningar heller för den delen.Samma här. Jag gick med stor sorg med i specialklubben för att göra VP åt en vän, men vill helst inte ha med SKK och deras ubderorganisationer att göra. Känns som att försöka vända ett kryssningsfartyg med handåra att vara med där och jobba för arbetande hundar...
Det är den modellen som heter Extra warmer. Vilken storlek har dina i Hurtta? Vilka modeller har du? Skiljer det i storlek för er också i Hurtta jämfört med andra märken?Vad är det för Hurrta täcken du tittat på? Jag har ett gäng,eller ska kanske säga Gissa o mopsen har ett gäng, jag köpte ju 70 11 st förra året