Jag läser inte i inlägget att TS inte visar sådan hänsyn du skriver? Hon går ju in till sidan och visar att hon sett dem, där är plats att passera? Hon låter hunden nosa men det betyder ju inte att hunden har 3 meter koppel?Jag har en reaktiv hund och irriterar mig enormt på när den framför inte gör det minsta försök till att låta oss passera på ett tryggt sätt, dvs hålla in hunden och gå undan, inte låta den nosa med långt koppel utan att flytta sig en bit in från vägen.
Jag gör likadant när någon passerar mig. Förstår ärligt talat inte problemet, ta in hunden i några sekunder så de andra kan passera på ett säkert och tryggt sätt, och låt hunden sen strosa igen?
Går min hund lång fram kallar jag in. Går den bredvid mig och luktar låter jag den göra det samtidigt som jag tar ett steg åt sidan så jag är jämte den alternativt ställer mig som en barriär mellan min hund och de som passerar, ihop med att jag kortar upp lite i kopplet så det inte blir att hunden kan gå hur långt som helst. Har inga krav att min hund inte får fortsätta nosa, varför skulle jag ha det om min hund inte reagerar på andra?