Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit på stadspromenad idag. En tjej ordnar, bara för att få ihop ett kul gäng och träffas.

Arton hundar mötte upp. Några terriers som skällde oavbrutet i den dryga timmen vi gick, andra var mer skygga och några glada och framåt. Kort sagt en salig blandning. Väldigt nyttigt för både hundar och ägare. Torsten sköter sig exemplariskt. Själv är jag lätt ledbruten efter att ha promenerat i raskt tempo på asfalt. :)

Det lilla papillonhuvudet är överfullt av intryck och han är trött. Få se hur peppad han är på en kvällskiss-runda....
Ush, låter vidrigt att gå i sällskap av såna hundar 😱😬

Jag hälsade på en Berner Sennenhund idag, vars ägarfamilj var ute på picknick i skogen intill där jag bor. Vilken fantastiskt trevlig hund! Lite för stor egentligen men hade jag inte redan haft labradoren hade jag gärna haft en sån som sällskap här vid stugan.

4-åringen har blivit väldigt kelig på senare tid. Nu numera vill han nästan alltid krypa upp och lägga sig bredvid mig i fåtöljen om kvällarna. Finns inget som är så mysigt som att ha en ihoprullad dvärgschnauzer bredvid sig. "Valpen" ligger helst på golvet vid mina fötter.

Känner mig så lyckligt lottad och så tacksam för mina fina pojkar :love:

Tja...min hund avslutade lydillitykursen med intryck igår.

Genom att bajsa 2 ggr inne på arenan. ände liksom att WTF vi var ute på långpromenad innan då bajsade hon. Gick en snabbis utanför området ingenting kommer in börjat ställa iordning banan vänder mig om tittar tillbaks och tada. Bajs.

Mitt i kursen tar vi en paus jag rastar henne ute vi kommer in ändrar om i banan och när vi ska gå banan tada. Bajs igen.

Vet inte om hon protestbajsar för att det är slut på godiskursen liksom. Aldrig varit med om att hon bajsat så mycket på så kort tid.

AQnnars gick kursen mycket bra. Jag ommer aldrig bli någon tävlingsmänniska i detta men kommer nog köra en prova på kurs snart igen.

Nu gav mig hund nummer 2 onda ögat för ag försökte klappa henne med kalla händer. Inte populärt alls.

Va och HD/ED röntgade Testa igår och nu nojjar jag över om hon kommer vara fri eller ej. Hon kan ha lite dåligt bakstöd på ena så i värsta fall får hon C. Vore skit för det är bara hon och brodern kvar med Saulos linjer.

Ett mirakel hände, Alvin brukar ju hata att backa, tycka det är läskigt och vi kämpade i flera år fram till det att jag la det på hyllan när jag slutade träna och tävla rally.

Men idag när jag tränade ett av Milous favorit moment, att gå genom mina ben,ställa sig med ryggen mot mig och backa en bra bit bakåt och komma genom mina ben igen så dök plötsligt Alvin upp som aldrig, aldrig gjort det och gick in mellan benen, gick fram en bit framför mig och backade tillbaka :love: Fattar inte hur det gick till, kanske kände han sig trygg med Milou med sig och Alvin har uppenbarligen studerat oss för jag har inte lärt honom det, lilla fantastiska hund. Tränade lite mer trick, balans och rally med båda och dom var suveräna. Roligt när båda gick fram och backade mellan mina ben tillsammans. Fick stå brett :D

Roligt/nödvändigt att träna lite tävlingsmoment med bara Milou ibland men Alvin kan vara med på väldigt mycket. Seriöstränade idag med båda, lite extra att hålla koll på men jag tycker det är så roligt. Vi blir så glada alla tre och så fint att vi kan umgås så och ha det roligt tillsammans. Hundar är det bästa som finns!

Givetvis blev resultatet HD: C-A :cry:

Jag har god lust att radera hela 2020 och börja om. Det har inte bestått av annat än elände, undantaget Impas valpkull. Jag har nog aldrig varit sjuk såhär mycket som detta året, bla 6 veckor hemma då jag rök på covid-19, sen jobbade jag 3 veckor innan knät gick sönder och nu väntar jag på operation. Efter 9 v valpledighet börjar jag med att sjukskriva mig pga förkylningssymtom så nu är jag covid-19 testad igen. Och inget har gått som planerat med hundarnas träning/tävling. Börjar året med skada på Impa, sen ryker tikarna ihop och Testa behövde plåstras om lite. Plus att jag va tvungen att ta bort Saulos. Nä, nu har jag gnällt färdigt och satsar på ett kanon 2021 istället för det förtjänar jag. Sådeså!! 💪

Jag har god lust att radera hela 2020 och börja om. Det har inte bestått av annat än elände, undantaget Impas valpkull. Jag har nog aldrig varit sjuk såhär mycket som detta året, bla 6 veckor hemma då jag rök på covid-19, sen jobbade jag 3 veckor innan knät gick sönder och nu väntar jag på operation. Efter 9 v valpledighet börjar jag med att sjukskriva mig pga förkylningssymtom så nu är jag covid-19 testad igen. Och inget har gått som planerat med hundarnas träning/tävling. Börjar året med skada på Impa, sen ryker tikarna ihop och Testa behövde plåstras om lite. Plus att jag va tvungen att ta bort Saulos. Nä, nu har jag gnällt färdigt och satsar på ett kanon 2021 istället för det förtjänar jag. Sådeså!! 💪
Jag är verkligen inte insatt i dom sakerna, kan lite men vad räknas som godkänt och underkänt? Är det samma på alla raser dvs kan Alvins och Milous föräldrars resultat räknas på samma sätt som större hundar? Korkade frågor inser jag, skäms lite :o

Senast ändrad:

Det är ok att gnälla ibland, tycka synd om sig själv och önska att saker vore annorlunda så "gnäll" hur mycket du vill :heart

Jag är verkligen inte insatt i dom sakerna, kan lite men vad räknas som godkänt och underkänt? Är det samma på alla raser dvs kan Alvins och Milous föräldrars resultat räknas på samma sätt som större hundar?

Det beror på aktuell ras och de hälsoprogram som finns. För hoffe antar jag att HD C inte får användas i avel (dessutom är det ju tråkigt om det är tänkt att hunden ska användas i arbete, speciellt som höfterna är så olika - kan medföra att hunden inte håller för det som är tänkt). För andra raser finns HD-index utan krav, där får C-höft användas i avel men det är önskvärt att kombinationen når minst 100 i index (dvs att C-hunden har ett bra index trots sin egen höft och paras med en hund med index över 100). Än så länge (vad jag vet) finns ingen ras som infört krav på HD-index över 100 för parning, men jag vet att det har diskuterats i flera raser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Valet i USA