Trassel är en otrolig valp, han kan sitt namn, Kom, gå fot bredvid mig när han är lös, att vänta innan man får göra vissa saker som att gå in och ut ur dörren och innan man får mat. Det går att trimma hela honom, bada honom, klippa klor, stå i en plastlåda med vatten så att jag kan tvätta tassarna och han håller upp en tass i taget, han kan Sitt, han kan Stanna och vänta flera sekunder eller att jag backar några steg innan han kommer till mig när jag säger Varsågod eller Kom, idag lärde han sig Ligg och vi leker med att snurra och att nudda handen med tassen.
Fast vi gör ju inte allt varje dag och alltid bara några minuter i taget. Jag slutar alltid när han är på topp och vill fortsätta. Han tycker det är jätte roligt. Så plockar vi upp det där några dagar senare och då klickar det i princip alltid. Vi avslutar när jag och hunden känner oss klara och det är långt innan dom andra är det när jag är på kurs och då när jag slutar sitter det ju perfekt och jag känner inget behov att fortsätta 20-30 minuter till bara för att kursen slutar då. Tränar hellre flera gånger per dag än ett långt pass. Även om vi jobbar upp uthålligheten också sen när han är mycket äldre.
Men jag är stressad hela tiden för att han inte ska bli rumsren. Det händer olyckor någon gång nästan varje dag och jag vet att det är normalt men jag önskar jag hade ögon överallt. Och att han skulle säga till som Alvin och Milou gjorde redan som små men det kanske kommer, han är ju bara 10 veckor trots allt.
Idag var första gången han var ute i regn i hela sitt liv. Han pep och skuttade runt och såg lite allmänt undrande ut och ställde sig på mina skor för att få skydd av mig.
När han är igång är han igång på riktigt och Milou är inte sen att hoppa på. Lite skönt att dom kan roa varandra.
Idag låg Milou i soffan och Trassel kommer och slår med tassen på honom. På huvudet och manen och in in Milous mun. Dom där två lever loppan. Milou lyckas alltid få till snygga miner på bild…Favoriten från idag. Och ja det är Trassel själv som stoppar in tassen i Milous mun, Milou som blev både förvånad, irriterad och busig samtidigt.
Visa bifogad fil 164741