Uppdateringstråd 31

Han är 5 månader och en vecka, den börjar på måndag. Det är den enda kursen i mitt område som vi kommer hinna gå till innan han blir för gammal. 😅
Åh vad roligt att du fick en plats, jag har aldrig gått valpkurs så ser fram emot att höra dina erfarenheter. Jag och Trassel börjar i slutet av april.

Jag har inte sett Milou så här glad på jätte, jätte länge. Trassel kommer in som en storm och vänder upp och ner på allt. Jag räcker bara inte till för Milou älskar Trassel men vill ha mig för sig själv. När jag ligger i soffan och läser på plattan kan han lägga sig överallt men väljer mitt på plattan

Trassel är en otrolig valp, han kan sitt namn, Kom, gå fot bredvid mig när han är lös, att vänta innan man får göra vissa saker som att gå in och ut ur dörren och innan man får mat. Det går att trimma hela honom, bada honom, klippa klor, stå i en plastlåda med vatten så att jag kan tvätta tassarna och han håller upp en tass i taget, han kan Sitt, han kan Stanna och vänta flera sekunder eller att jag backar några steg innan han kommer till mig när jag säger Varsågod eller Kom, idag lärde han sig Ligg och vi leker med att snurra och att nudda handen med tassen.

Fast vi gör ju inte allt varje dag och alltid bara några minuter i taget. Jag slutar alltid när han är på topp och vill fortsätta. Han tycker det är jätte roligt. Så plockar vi upp det där några dagar senare och då klickar det i princip alltid. Vi avslutar när jag och hunden känner oss klara och det är långt innan dom andra är det när jag är på kurs och då när jag slutar sitter det ju perfekt och jag känner inget behov att fortsätta 20-30 minuter till bara för att kursen slutar då. Tränar hellre flera gånger per dag än ett långt pass. Även om vi jobbar upp uthålligheten också sen när han är mycket äldre.

Men jag är stressad hela tiden för att han inte ska bli rumsren. Det händer olyckor någon gång nästan varje dag och jag vet att det är normalt men jag önskar jag hade ögon överallt. Och att han skulle säga till som Alvin och Milou gjorde redan som små men det kanske kommer, han är ju bara 10 veckor trots allt.

Idag var första gången han var ute i regn i hela sitt liv. Han pep och skuttade runt och såg lite allmänt undrande ut och ställde sig på mina skor för att få skydd av mig.

När han är igång är han igång på riktigt och Milou är inte sen att hoppa på. Lite skönt att dom kan roa varandra.

Idag låg Milou i soffan och Trassel kommer och slår med tassen på honom. På huvudet och manen och in in Milous mun. Dom där två lever loppan. Milou lyckas alltid få till snygga miner på bild…Favoriten från idag. Och ja det är Trassel själv som stoppar in tassen i Milous mun, Milou som blev både förvånad, irriterad och busig samtidigt.
IMG_3156.webp

Lily är så söt :heart: Nu när det var dags att lägga sig så hade hon redan lagt sig i sängen. Men när jag kom, då flyttade hon på sig för att göra plats åt mig och ville sedan bli kliad på magen lite. De andra två, de mest ligger i vägen och tänker att jag får knöla ner mig där jag råkar få plats :rofl:

Trassel är en otrolig valp, han kan sitt namn, Kom, gå fot bredvid mig när han är lös, att vänta innan man får göra vissa saker som att gå in och ut ur dörren och innan man får mat. Det går att trimma hela honom, bada honom, klippa klor, stå i en plastlåda med vatten så att jag kan tvätta tassarna och han håller upp en tass i taget, han kan Sitt, han kan Stanna och vänta flera sekunder eller att jag backar några steg innan han kommer till mig när jag säger Varsågod eller Kom, idag lärde han sig Ligg och vi leker med att snurra och att nudda handen med tassen.

Fast vi gör ju inte allt varje dag och alltid bara några minuter i taget. Jag slutar alltid när han är på topp och vill fortsätta. Han tycker det är jätte roligt. Så plockar vi upp det där några dagar senare och då klickar det i princip alltid. Vi avslutar när jag och hunden känner oss klara och det är långt innan dom andra är det när jag är på kurs och då när jag slutar sitter det ju perfekt och jag känner inget behov att fortsätta 20-30 minuter till bara för att kursen slutar då. Tränar hellre flera gånger per dag än ett långt pass. Även om vi jobbar upp uthålligheten också sen när han är mycket äldre.

Men jag är stressad hela tiden för att han inte ska bli rumsren. Det händer olyckor någon gång nästan varje dag och jag vet att det är normalt men jag önskar jag hade ögon överallt. Och att han skulle säga till som Alvin och Milou gjorde redan som små men det kanske kommer, han är ju bara 10 veckor trots allt.

Idag var första gången han var ute i regn i hela sitt liv. Han pep och skuttade runt och såg lite allmänt undrande ut och ställde sig på mina skor för att få skydd av mig.

När han är igång är han igång på riktigt och Milou är inte sen att hoppa på. Lite skönt att dom kan roa varandra.

Idag låg Milou i soffan och Trassel kommer och slår med tassen på honom. På huvudet och manen och in in Milous mun. Dom där två lever loppan. Milou lyckas alltid få till snygga miner på bild…Favoriten från idag. Och ja det är Trassel själv som stoppar in tassen i Milous mun, Milou som blev både förvånad, irriterad och busig samtidigt.
Visa bifogad fil 164741
Om rumsrenheten. Oskar kissade inne väldigt länge.

Jag hade blöja länge. Dvs skvättskydd med en dambinda i. Det går ju över med tiden men vissa har svårare att hålla sig länge. Eler hålla sig när de blir jätteglada.

Om rumsrenheten. Oskar kissade inne väldigt länge.

Jag hade blöja länge. Dvs skvättskydd med en dambinda i. Det går ju över med tiden men vissa har svårare att hålla sig länge. Eler hålla sig när de blir jätteglada.
Ja det tar verkligen olika lång tid. Alvin lärde sig att säga till redan första veckan. Milou var halvt rumsren när han kom. Det fungerade fin fint i några år innan han blev inkontinent. Han vet at han ska kissa ute och han är duktig med att säga till om han hinner men han kan framförallt på natten kissa på sig. Så i vissa perioder har han skvättskydd och sen kan det gå många månader när allt fungerar normalt och han äntligen slipper skvättskyddet.

Om jag är ute med Trassel och han har kissat och bajsat säger han ibland till och vägrar gå. Jag trodde först det var hans vanliga envishet men när jag följer efter så visar det sig att han behöver kissa eller bajsa mer än jag trodde, så då är han jätte duktig. Så han fattar nog processen. Att man kissar och bajsar ute. Men ibland när han leker massor kan han sätta sig ner under leken, så då måste ja på något sätt veta när han lekt klart och till han snart kissar på sig. Svårt det där för jag vill inte störa honom i leken. Han måste ju få leka och busa.

Plockade första (eller sista för förra året) på nyårsafton, strax innan tolvslaget. I Uppland. Tog en bild och skickade in till "rapportera fästing" till SVA. Det har jag däremot inte gjort för vårens första fästing från början av mars, det kanske jag borde gjort 🤔

Jag tog första fästingen i februari 😬 tack och lov ingen sen dess dock. Men gav fästingmedel för ett par veckor sen redan för säkerhets skull..

Inne på sista praktikveckan nu!

Imorse fick vovvarna leta föremål på promenaden och när jag kom hem åkte husse till fårhagen med Tay och corgin. Corgin hade tydligen varit så taggad på att få gå en runda (fast hon mest följde med som sällskap) så husse hade varit snäll och gått lite på fåren med henne 😆. Tay hade gjort jättefina hämt enligt husse.

Spock fick vara hemma med mig och vi tog en promenad i solen och tränade lite rally också. Har anmält till en till tävling och tänkte att jag ska försöka träna lite mer inför den 😀.

Spock
20250331_174410.webp

IMG_9403.webp

Valpkurs försök 1 avklarat! Om du letar efter ett snabbt och garanterat sätt att få tinnitus har jag en chihuahua att sälja dig. :up::banghead: Han skäller liksom inte, han sjunger i falsett.

Aja, trots att han betedde sig som ett as och sprängde mina trumhinnor vissa stunder var han faktiskt väldigt duktig på kontaktövningarna och han tittar mig i ögonen hela tiden. :) Vi blev kvar med en annan valp en liten stund och när vi sen gick ut tillsammans var han jättesnäll och tyst, så förhoppningsvis vänjer han sig. Önskar vi hade en lugn äldre hund att öva med!

Visa bifogad fil 164797

Valpkurs försök 1 avklarat! Om du letar efter ett snabbt och garanterat sätt att få tinnitus har jag en chihuahua att sälja dig. :up::banghead: Han skäller liksom inte, han sjunger i falsett.

Aja, trots att han betedde sig som ett as och sprängde mina trumhinnor vissa stunder var han faktiskt väldigt duktig på kontaktövningarna och han tittar mig i ögonen hela tiden. :) Vi blev kvar med en annan valp en liten stund och när vi sen gick ut tillsammans var han jättesnäll och tyst, så förhoppningsvis vänjer han sig. Önskar vi hade en lugn äldre hund att öva med!
Bor du i min närhet så ställer Gissa upp.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 097
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 351
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 509
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka