Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har sista valpen flyttat och kvar är bara Imperia. Det är ju tur hon har en sån barnslig morsa som Impa för kul ihop det har dom. Och säkert 70% av gångerna är det Impa som drar igång den lilla för bus. Hon är verkligen en supermamma som gjord för att ha valpar och helt underbar ihop med dom små ❤
Åh så mysigt att dom leker ihop. Det värmde till att läsa det på något sätt. Ska du ha kvar Imperia?

Jag är med i Vinthundsklubben när jag måste pga lure coursing, men that's it ungefär... Jag hade så gärna sett en förändring, men vet inte hur sjutton det skulle vara möjligt. Och som nu, när SKK har två "specialtidningar" utöver vanliga hundsport... Jakt och utställning. Alltså. Visst finns brukshundklubben med deras tidning, men varför inte ha tex Jakt, utställning och en för aktiva hundar som handlar om hundar som tex jobbar på gårdar som dina hundar, terapihundar, aktiva sällskapshundar osv? Det är ju inte som att sådant får speciellt mycket plats i tidningen hundsport eller andra tidningar heller för den delen.
Jag tror att det är för att de inriktningarna har sina egna tidningar och kontaktnät, och för att vara rent krass så tycker jag att specialtidningen jakthunden är helt värdelös, den riktar sig mest till den som just kommit i kontakt med jakthundar och vill lära sig allmänt om jakt och alla olika jaktraser. Den blir liksom för ytlig för att den ska vara intressant. Rena jakttidningar har ofta betydligt djupare artiklar och reportage som ger mer.
Arbetande hundar kanske vore en intressantare tidning från SKK, där man kanske har olika teman för olika nummer, jakthunden, terapihunden, vallhunden, gårdshunden osv. Men tyvärr känns det som om SKK största intresse är utställning och dessutom för redan insatta. Där saknar jag verkligen grunderna, hur tränar man för utställning, hur anmäler man, hur beter man sig på en utställningsplats osv.

Alvins och Milous uppfödare försökte få mig att köpa en valp nu i november/december. Hon tycker om mig (och jag henne så klart) så hon ville att en valp skulle komma till mig.

Började prata om valp innan det ens var parning och skickade bilder på föräldrarna och berättade hur dom var, att dom klarat alla prover och sen små påminnelser och sen bilder på valparna. Men jag insåg ju direkt att det aldrig skulle gå med valp nu även om det är mycket roligt, dra på mig alla kläder flera gånger per natt och springa ut från innergården mitt I vintern för där man inte får rasta hundar. Och ta hand om något busigt litet knytte när jag har min intensiva, busiga och yrvädriga Milou. Och bära runt på valpen när vi går längre promenader. Och inte kunna lämna hemma. En försäkring till, mer mat och mer av allt. Och som du säger träna en till hund.

Dagens promenad blev lite uppdelad. Hade tänkt gå kring åkrarna här hemma, men stötte på jägare nästan direkt. Det är första gången på fyra jaktsäsonger jag sett jägare där. De var trevliga och sa att de ju inte kunde hindra mig att gå, men att de skulle uppskatta om jag gick någon annanstans just idag. Så vi vände, till hundens förvåning - vi hade ju bara gått 10 minuter.

Gick hem och hämtade bilnyckeln och åkte till gamla elljusspåret i stället. Ett populärt ställe men jag ville inte åka längre då tanken var att vi skulle hinna gå en rejäl runda innan regnet kom, och jag vet ju att hunden inte brukar gå fram till främmande och att hon stannar på kommando, även om just inkallning inte alltid funkar. Vi gick i sicksack på stigar i skogen i mitten i stället för att följa spåret, så vi mötte ingen utan såg bara folk på avstånd, så hunden fick springa mycket lös.

Nu vill hon sova och blänger irriterat när matte gör små utrop när det går bra/dåligt för Sverige i skidskyttet.

En väldigt trött liten Tass efter sin första (halva) dag här 😂

Bifogade filer

• 20201212_120452.webp
    20201212_120452.webp
    84,9 KB · Visningar: 68
Dessa djur är ju fantastiska. Jag har legat däckad i migrän idag och Yatzy har hållt sig nära mig utan att vara påträngande. Då och då har hon slickat mig i ansiktet för att kolla att jag är med ändå. Först nu när jag vaknat till ordentligt har hon gått och lagt sig i hallen (där det inte är golvvärme) och somnat :heart

Impa är snart 8 år gammal men lika vild och galen som när hon va 2 och Testa är 20 månader. Så de behöver en del aktivering och Testa vill jag tävla upp och är Imperia så bra som jag tror så ska hon med tävlas och brukset kräver ju en del timmar 😅
Är det lätt eller svårt att se på valpar hur dom kommer utvecklas? Som uppfödare tänker jag

Idag träffades vi för första gången i en träningsgrupp inom den lokala Cockerklubben. Syftet var att träna spanielarbete, så vi gick igenom första stegen i sökmönster och apportering. Så pratade vi lite om stadga.

Det var kul att ha några att träna tillsammans med. Nu blev det väldigt mycket att jag, som var den enda med någon som helst erfarenhet, försökte visa på en galen femmånadersvalp så för Rhiannon blev det inte så mycket träning. Däremot en hel del socialträning och sen fick hon leka med en av de andra deltagarna. Trött hund!

Är det lätt eller svårt att se på valpar hur dom kommer utvecklas? Som uppfödare tänker jag
Det är olika. Vissa saker ser man snabbt, andra tar tid. Däremot med hjälp av erfarenhet, MH, MT, tidigare avkommer, släktbild osv kan man ana lite. Det här är ju min första kull så jag har stor hjälp av 2 uppfödarvänner och deras erfarenhet. Men tiden får utvisa om jag har rätt eller fel :)

Jag tycker så synd om Asni. Hennes osäkerhet blir bara värre, men speciellt med redskap så som dammsugare, krattor, spadar etc. Dammsugaren (en stående, liten) får man inte ens röra vid utan att hon tjuter. Även om man stänger ut henne, hör hon att den rör vid golvet, så tjuter hon. Skakar i hela kroppen och är fullkomligt utom sig, och är hon i rummet så försöker hon attackera den. Även spadar och krattor attackeras.

Min lilla toka, så svårt när man är en liten Asni som vill ha kontroll på precis allt :(

Jag tycker så synd om Asni. Hennes osäkerhet blir bara värre, men speciellt med redskap så som dammsugare, krattor, spadar etc. Dammsugaren (en stående, liten) får man inte ens röra vid utan att hon tjuter. Även om man stänger ut henne, hör hon att den rör vid golvet, så tjuter hon. Skakar i hela kroppen och är fullkomligt utom sig, och är hon i rummet så försöker hon attackera den. Även spadar och krattor attackeras.

Min lilla toka, så svårt när man är en liten Asni som vill ha kontroll på precis allt :(
Lämnade du bort henne en stund men du fick hem henne igen?

Alltså hundfan besitter något jäkla korp-gen. Han stjäl saker så fort han får chansen, och ingen skam har han i kroppen heller. Glasunderläggen på vardagsrumsbordet är en favorit :confused: med vad som helst går hem. Disktrasan, skor, ljusstakar, fjärrkontroller, kläder, papper/tidningar. Det går inte att ha nånting framme :meh: Han klättrar glatt på diverse möbler för att komma åt nånting, vad som helst. Framför ögonen också, men då kan man ju ryta i åt honom så kommer han av sig. Men det är ju lite svårare när han gör det bakom ryggen :p

Alltså hundfan besitter något jäkla korp-gen. Han stjäl saker så fort han får chansen, och ingen skam har han i kroppen heller. Glasunderläggen på vardagsrumsbordet är en favorit :confused: med vad som helst går hem. Disktrasan, skor, ljusstakar, fjärrkontroller, kläder, papper/tidningar. Det går inte att ha nånting framme :meh: Han klättrar glatt på diverse möbler för att komma åt nånting, vad som helst. Framför ögonen också, men då kan man ju ryta i åt honom så kommer han av sig. Men det är ju lite svårare när han gör det bakom ryggen :p
Min förra älskade att tugga på glasunderlägg. Tror jag hade ett enda som såg okej ut kvar till sist :p

Milou är lite likadant men har växt från stadiet att sno saker när jag är med. Förutom förra veckan då han bara klev ut på soffbordet för att tag på något. Jag stänger alltid dörren till sovrummet när jag går hemifrån för där hittar han alltid saker. Han kan dock öppna dörrar, öppna syltburkar med hårt åtskruvade lock, länsa fickorna på jackor, öppna dragkedjor på väskor, öppna matlådorna, krypa in under sängen och puffa ut en låda som är längst in bakom andra lådor utan att knuffa ut allt annat, öppna brev och paket på rätt sätt som vi människor gör och sen låtit bli posten eller varan.

Han snor allt han kommer åt så jag har steriliserat vardagsrummet och så fort jag går hemifrån plockar jag bort det sista. Stänger till sovrummet och badrummet. Men är ändå nojig varje gång när jag går iväg ifall han ska ha hittat på något.

En sak som hjälpt är att ge en tuggpinne med kyckling när jag går iväg.

Han är en busunge

Senast ändrad:
Vad gör han med det efter att han har stulit?
Skrället är ju en förbannad mattjuv, men han älskar också att sno handskar, yllesockar och liknande. Svansen är aldrig så hög, hållningen så stolt och jaga-leken är aldrig så rolig som när han snott någon av våra saker. Hans leksaker är inte alls samma sak. Jag har ev förstärkt beteendet lite (massor) för att han är så jävla gullig, :angel: Olaterna en matte lär sin hund. Nu har vi ändå lyckats få till det till när det är okej lek och när det är allvar att stanna och släppa, det har varit lite svårare innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar