Tvätt med Descutan innan operation?

Mia_R

Trådstartare
Nu är jag lite förvirrad och klockan är sen men jag hoppas någon kan svara här ikväll.
Jag ska operera foten i morgon och har fått köpa hem Descutan som jag ska tvätta mig med ikväll, bäddat rent i sängen och ska duscha och tvätta mig i morgon igen med Descutan. Måste jag tvätta håret med Descutan när det är foten som ska opereras? Behöver jag verkligen tvätta håret ikväll och sedan imorgon bitti igen när det är foten som ska opereras?

Nog borde det väl räcka med att jag tvättar håret ikväll och resten av kroppen och sedan att jag tvättar mig igen med Descutan i morgon utan att tvätta håret? :confused:

Nu är jag lite förvirrad och klockan är sen men jag hoppas någon kan svara här ikväll.
Jag ska operera foten i morgon och har fått köpa hem Descutan som jag ska tvätta mig med ikväll, bäddat rent i sängen och ska duscha och tvätta mig i morgon igen med Descutan. Måste jag tvätta håret med Descutan när det är foten som ska opereras? Behöver jag verkligen tvätta håret ikväll och sedan imorgon bitti igen när det är foten som ska opereras?

Nog borde det väl räcka med att jag tvättar håret ikväll och resten av kroppen och sedan att jag tvättar mig igen med Descutan i morgon utan att tvätta håret? :confused:
Tyvärr inte. Håret ska tvättas båda gångerna. Det brukar förvandlas till svinto efter andra omgången. :bag:

Vad har du fått till dig från den enhet som skall utföra operationen?

Jag har opererats ett antal gånger och varje gång har det varit olika hur mycket jag har varit tvungen att tvätta.

Vad har du fått till dig från den enhet som skall utföra operationen?

Jag har opererats ett antal gånger och varje gång har det varit olika hur mycket jag har varit tvungen att tvätta.
Jag hittade inte informationen igen så jag frågade för jag hade glömt vad tvålen hette och att jag kom ihåg att jag skulle tvätta mig på kvällen, bädda rent och sedan tvätta mig dagen efter. Nu hade jag ändå tänkt tvätta håret ikväll men det kändes väldigt onödigt att göra det imorgon igen när det är foten som ska opereras. De sa inget då om att tvätta håret två gånger.

Jag har dessutom två katter som kommer hålla mig vaken inatt om de inte får sova hos mig, under täcket, och två hundar som också kommer hålla mig vaken om de ska vara instängda i sovrummet. :meh:

jag diskuterade detta med opererande läkare när jag fixade mina karpaltunnlar. De hade helt enkelt samma rutin för alla som skulle opereras, oavsett om det var en hand, fot eller stor bukoperation.

(den största operation jag gjort - stor öppen bukoperation - gjordes för övrigt utan descutandusch, då den var ganska akut - skedde på natten mellan fredag-lördag. jag antar att jag blev ordentligt sprit-tvättad istället)

jag diskuterade detta med opererande läkare när jag fixade mina karpaltunnlar. De hade helt enkelt samma rutin för alla som skulle opereras, oavsett om det var en hand, fot eller stor bukoperation.

(den största operation jag gjort - stor öppen bukoperation - gjordes för övrigt utan descutandusch, då den var ganska akut - skedde på natten mellan fredag-lördag. jag antar att jag blev ordentligt sprit-tvättad istället)
Det är exakt det jag misstänker, att tvättråden gäller oavsett vad som ska opereras. Nu har jag iaf tvättat håret, skrubbat kroppen och klippt tånaglarna och ena katten hävdar sin rätt att krypa ner under täcket genom att krafsa med sina oklippta klor på armen. I morgon bitti ska jag duscha och skrubba mig men struntar i att tvätta håret. :cautious:

När de skulle in i led (knä) på mig skulle jag göra 3 duschar. Mitt hår blev helt ohanterbart :arghh:

Är det något nytt?
Jag har opererat min fot två gånger, 2011 och 2013.
Har aldrig behövt tvätta varken håret eller mig själv med något speciellt.

En bukoperation är mindre infektionskänslig än en operation nära leder och skelett.
Descutan tvätten håller nere mängden bakterier i upp till sju dagar efter tvätten för att operationssåret ska hinna läka utan infektion.

Men om man ”måste” eller inte går väl diskutera, får man en öppen fraktur har man oftast inte duschat i Descutan som förberedelse innan ;) men hellre safe that sorry tänker jag!
Lycka till med ingreppet!

Det är exakt det jag misstänker, att tvättråden gäller oavsett vad som ska opereras. Nu har jag iaf tvättat håret, skrubbat kroppen och klippt tånaglarna och ena katten hävdar sin rätt att krypa ner under täcket genom att krafsa med sina oklippta klor på armen. I morgon bitti ska jag duscha och skrubba mig men struntar i att tvätta håret. :cautious:
Jag "fuskade" genom att använda balsam i håret när jag opererades förra året. Har långt hår med tunna, fina hårstrån och det hade trasslat ihop totalt annars... Flätade det också före operation och använde nåt litet snöre som fanns med i operationskläderna som "snodd" :D Katterna sov med mig i sängen natten före operation och genast igen första natten hemma - hade blivit ett j***a liv på dem annars!

Hoppas din operation idag går fint!!

Jag opererade foten för några år sedan och då var det hela kroppen med descutan inkl håret, två gånger som gällde. Och ingen ansiktskräm eller lotion. Trodde skinnet skulle ramla av 😆
Smörjde ansiktet direkt när jag kom hem.

En bukoperation är mindre infektionskänslig än en operation nära leder och skelett.
Descutan tvätten håller nere mängden bakterier i upp till sju dagar efter tvätten för att operationssåret ska hinna läka utan infektion.

Men om man ”måste” eller inte går väl diskutera, får man en öppen fraktur har man oftast inte duschat i Descutan som förberedelse innan ;) men hellre safe that sorry tänker jag!
Lycka till med ingreppet!
Jag opererade handlederna med två månader mellanrum på olika sjukhus och fick vid den första inga ordinationer alls, medan jag skulle tvätta mig till den andra. Var faktiskt förvånad att jag inte fick något till den första.

Senaste gången jag opererade fotleden, planerad operation, fick jag inga råd om att tvätta mig alls. De drog ur skrot ur skelettet och sydde ihop en sena.
Lite märkligt såhär i efterhand.

Senaste gången jag opererade fotleden, planerad operation, fick jag inga råd om att tvätta mig alls. De drog ur skrot ur skelettet och sydde ihop en sena.
Lite märkligt såhär i efterhand.
Det skiljer.mellan regioner och mellan länder.
Som njurtransplanterad äter jag kortison och mår inget vidare.
Fick träffa en nederländsk läkare som sa att hos dem ges inte kortion.

Så att det skiljer i desinfektion förvånar inte alls. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 052
Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag ska opereras och måste därför såklart duscha hela mig med Descutan eller Hibiscrub. Inklusive håret. Det kommer döda min känsliga... 2
Svar
34
· Visningar
10 425
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 914
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka