Uppdateringstråd 31

Finns ett par såna här med, där folk har hundarna ute utan staket :banghead: och såklart stannar inte hundarna kvar på gården 🤦🏼‍♀️ min syster har en väldigt hundrädd whippa (har blivit påhoppad 2-3 gånger av andra lösa hundar) som blir livrädd om det så är en "golvmopp" till hund som kommer springandes, de har tyvärr fått sluta gå vissa vägar pga detta, så nu har dom typ en sträcka dom kan gå utan att behöva riskera att möta en lös hund. Väldigt tråkigt när vi bor i en mindre by med hur många fina vägar som helst men där man på nått sätt måste passera något hus där det eventuellt finns en lös hund...

Finns ett par såna här med, där folk har hundarna ute utan staket :banghead: och såklart stannar inte hundarna kvar på gården 🤦🏼‍♀️ min syster har en väldigt hundrädd whippa (har blivit påhoppad 2-3 gånger av andra lösa hundar) som blir livrädd om det så är en "golvmopp" till hund som kommer springandes, de har tyvärr fått sluta gå vissa vägar pga detta, så nu har dom typ en sträcka dom kan gå utan att behöva riskera att möta en lös hund. Väldigt tråkigt när vi bor i en mindre by med hur många fina vägar som helst men där man på nått sätt måste passera något hus där det eventuellt finns en lös hund...
För att inte tala om dom där som visserligen har staket men av typen som viker sig när hund modell stor hoppar och vrålar mot det.
Fy sjutton vad jag tycker det är otäckt med dom här arga trädgårdshundarna och jag tycker människor som bygger staket åt hundarna en bit in i trädgården istället för precis vid gatan är guld värda.

Varit hos goda vänner som jagar. Han ställde upp och övade lite prickskjutning på sin bana medan vi gick en runda i skogen precis i närheten. Hon lyfte huvudet för att se var ljudet kom från, men ingen annan reaktion. Andra rundan gick vi närmre och efter avslutad skjutning var hon hur glad som helst för att springa fram och hälsa på skytten. Hon kan visst vara "all over the place" med sin energi, men ingen nervositet här, skönt!

I veckan var jag och Sparven och tränade agility för instruktör igen. 2h i hall med två kompisar. Alltså så himla roligt!

Vi började med att stämma av vår slalomträning, och det känns ändå som vårt nötande haft effekt så här långt 🤩
Sen körde vi banan i delar, och på slutet kunde jag sätta ihop banan och ta alla 16 hinder vi kört i rad. Så kul 🥳

Film om någon vill se :)
Så roligt ni ser ut att ha det båda två, härligt att se :)

Idag har fågelhunden badat, hade and jävlen hållt käften på sig istället för att kvacka efter sin make så hade inte min hund badat 2 ggr, en gång på tant and o ca 150 m bort så svarskvackade andmaken o då badade vi igen, ja ja, hon hade inga kläder på sig o vi var bara 300m från bilen, men halva baksätet fick jag ju torka när vi kom hem, nu ligger hon nöjd i soffan, skithund!

Igår o idag har vi nån kulmen av gnällspik pga löptikar.
Innan varit så glad han inte varit påverkad speciellt men idag gnisslar de och han verkar inte kunna slappna av.
Trodde cykelturen skulle hjälpa men de verkar inte som de.

Slut efter en helg med tävling och fårhage. På förmiddagen igår och idag var vi i fårhagen och sen tävling efter.
Igår körde jag både Lilla M och Spock men strök sista loppet för corgin då jag inte hade nån ork kvar. Var jättenöjd med bägge hundarna efter första agilityloppet igår även om vi diskade oss. Lopp två var Spock överallt medans jag hade noll ork så det blev pannkaka.
Idag följde husse med och fick köra Spock, bägge hopploppen var jättetrevliga även om det blev nån miss som man såklart inte har råd med. Jag körde bara första loppet med corgi-flickan men hon var superduktig! Vi kom runt med 10 fel som jag får ta på mig då jag stressade henne i slalomet så hon gick ur och sen tryckte jag bort henne så hon fick en vägran på tunnel.
Det är lite störigt att Spock ska bete sig som ett as i koppel men uppföra sig lös, aja förhoppningsvis blir det bättre. Tay som ser ut som en liten ängel numera var faktiskt inte mycket bättre i början på tävling..

Spock
20250323_134420.webp

Snart sängen så man hinner få lite sömn..

Min labbe fick somna in igår och hela min värld rasade samman. Jag är helt förstörd. Jag vet inte hur jag ska överleva utan honom. Jag har ju min andra hund som tur är men det är så fruktansvärt tomt. Jag har haft minst två hundar i över 20 år och jag visste att det skulle kännas konstigt att bara ha en hund, men det känns mycket värre än vad jag kunnat föreställa mig. Det är så tyst och tomt och det är så hemskt påtagligt när man inte har flera hundar att ta hand om/som pockar på uppmärksamhet. Det är svårt att beskriva men det är tomheten... Jag har tagit bort hundar förut och det har varit fruktansvärt, men detta är på en helt annan nivå, det känns tusen gånger värre. Han ville alltid ligga nära, var en riktig gosegris och bara så himla mysig. Nu är det ingen som är där bredvid mig längre. Min andra hund är inte särskilt gosig heller, så den tomheten är svår att fylla.

Jag har även såna fruktansvärda skuldkänslor så jag vet inte var jag ska ta vägen. Han hade artros i ena armbågen och bogen och har fått 5 librelainjektioner, veckovis laserbehandling och onsior. Vi började behandlingen i slutet av oktober. Han har under denna behandlingstiden inte haft några större förbättringar även om jag tyckte att han kändes lite bättre efter fjärde gången med librela i januari. Men efter den femte librelainjektionen tyckte jag han sakta blev sämre. Vi hade en veterinärtid i torsdags där jag in i det sista väntade med att avboka, men som jag dagen före till sist gjorde och bokade in en tid för att han skulle få somna in. Jag hade grubblat i nästan en månad hur jag skulle göra och jag kände inte att veterinärtiden vi hade skulle göra några större mirakel, vad skulle man mer kunna göra? Han hade ju ont trots smärtstillande. Men nu i efterhand så mår jag så fruktansvärt dåligt att jag inte gav honom en sista chans. Jag vet inte hur jag ska kunna leva med mig själv, att jag gjorde så. Jag förtjänar inte att leva.

Förlåt för vägg av obegriplig text, men jag kände att jag behövde få ur mig detta på något sätt. 💔
Det vi har med våra vänner är speciellt och unikt. Men jag tror att de flesta av oss som haft djur känner igen sig i den känsla du beskriver.

Jag är så ledsen över din förlust, men ibland är att släppa taget det snällaste vi kan göra

Angående hundar så ser jag tyvärr relativt ofta när vi möter personer med stora starka hundar att ägaren tydligt visar att hen inte kan hålla i den riktigt. Att hen lite släpas med och sen mordhåller den antingen själv eller tillsammans med någon. Händer väldigt ofta tyvärr. Inte just här utan överlag. Jag med en liten kines på marken och en minikines i väska blir ju självklart rädd.

Ibland handlar det om kamphundar men lika ofta om helt andra raser. Igår var det en stor golden som fick spelet så det behövdes både husse och matta för att hålla i den. Dom såg själva livrädda ut. Vilket inte känns lugnande.

Varför skaffar man sig hundar så stora att man inte kan hålla dom? Och varför gör man inget åt problemet? Hade en granne i stan med en pitbull och man fick inte titta på den för då högg den, man fick inte titta på ägarna för då högg den, om jag bara pratade med ägarna fick jag inte stå inom en viss radie för då högg den, jag ville lösa problemet med våra möten på innergården och valvet. Se om vi kunde bestämma vem som ska gå var och vänta på att den andra hunnit ta sig därifrån osv för ingen av ägarna var säkra på att dom inte kunde hålla den.

En dag mötte jag en jätte upprörd man som pitbullen precis attackerat bakifrån och huggit i hela armen. Som tur var var det vinter och mannan hade tjock jacka och tjocka handskar som hunden högg av. Så mannen klarade sig med blåmärken och öm arm men tänk om han inte haft vinterkläder? Det var inte alls kul att ha den hunden som granne 50 meter bort på samma innergård,

Angående hundar så ser jag tyvärr relativt ofta när vi möter personer med stora starka hundar att ägaren tydligt visar att hen inte kan hålla i den riktigt. Att hen lite släpas med och sen mordhåller den antingen själv eller tillsammans med någon. Händer väldigt ofta tyvärr. Inte just här utan överlag. Jag med en liten kines på marken och en minikines i väska blir ju självklart rädd.

Ibland handlar det om kamphundar men lika ofta om helt andra raser. Igår var det en stor golden som fick spelet så det behövdes både husse och matta för att hålla i den. Dom såg själva livrädda ut. Vilket inte känns lugnande.

Varför skaffar man sig hundar så stora att man inte kan hålla dom? Och varför gör man inget åt problemet? Hade en granne i stan med en pitbull och man fick inte titta på den för då högg den, man fick inte titta på ägarna för då högg den, om jag bara pratade med ägarna fick jag inte stå inom en viss radie för då högg den, jag ville lösa problemet med våra möten på innergården och valvet. Se om vi kunde bestämma vem som ska gå var och vänta på att den andra hunnit ta sig därifrån osv för ingen av ägarna var säkra på att dom inte kunde hålla den.

En dag mötte jag en jätte upprörd man som pitbullen precis attackerat bakifrån och huggit i hela armen. Som tur var var det vinter och mannan hade tjock jacka och tjocka handskar som hunden högg av. Så mannen klarade sig med blåmärken och öm arm men tänk om han inte haft vinterkläder? Det var inte alls kul att ha den hunden som granne 50 meter bort på samma innergård,

Det har väl brustit i träningen på nått sätt.
Hade inte min labrador varit bra mentalt, nog motionerad, bra tränad, van vid vardagssituationer mm hade han kunnat dra mig hit o dit med.
Det är konstigt ibland hur folk inte kan gå med hundar, stora eller små men jag har kunna gå med alla mina hästar.
Motion, träning och inse sina begränsningar?

Har en i närheten av mig en kvinna med en STOR sibiran huskey som virar runt sig o hunden vid ett träd vid möte. Hon skriker även hela tiden på hunden.

Det här är helt fruktansvärt och jag tror det hänger ihop med att folk fortfarande tror att småhundar inte är riktiga hundar.

Pittbullen borde avlivas, totalt livsfarlig :(

Hade inte min labrador varit bra mentalt, nog motionerad, bra tränad, van vid vardagssituationer mm hade han kunnat dra mig hit o dit med.
Det är konstigt ibland hur folk inte kan gå med hundar, stora eller små men jag har kunna gå med alla mina hästar.

Har en i närheten av mig en kvinna med en STOR sibiran huskey som virar runt sig o hunden vid ett träd vid möte. Hon skriker även hela tiden på hunden.
Ja djur som aldrig får lära sig att samarbeta och göra rätt samtidigt som dom är understimulerade är aldrig trevliga djur :(

Det har du helt rätt i, det var det jag menade med att dom borde ta tag i det, man borde inse när ens hund beter sig så att det finns brister i hundens uppfostran och vardag. Att hunden behöver mer än vad man ger den.

Det har du helt rätt i, det var det jag menade med att dom borde ta tag i det, man borde inse när ens hund beter sig så att det finns brister i hundens uppfostran och vardag. Att hunden behöver mer än vad man ger den.
En pitbull som gått ur händerna är en svår hund även för någon med hundvana tänk då att majoriteten som har dessa kamphundar har ganska låg kunskap. Ofta har dom bara blivit itutade att en hund blir vad man gör den till när dom köper den lilla valpen sen står dom där med en 50 kg tung unghund sen går det dom det går :(

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 215
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 050
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 392
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 361
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kangal!