Uppdateringstråd 31

Jäklar vad vallningen har gett bättre lydnad i vardagen. Var ute och tränade apportering med Bog på morgonen, när jag skickar honom på apporten så hoppar det fram en rådjursbock bara 10-20 meter framför honom och jag kunde ropa "Nej, stanna" och sen "tack det räcker" och han jagade inte rådjuret, utan lyssnade. Sist det hände så stack han och var borta i typ en minut innan han kom tillbaka, hemskaste minuten i hela mitt liv... så himla pinsamt också.

Han har extremt mycket jakt i sig men att behöva titta på när fåren springer bort och vara tvungen att ligga still har nog hälpt massor.
Ja, när man får till kontroll/relation hos fåren så är allt annat lätt sen 😅

Hundskrälle.
Igår kväll var jag på kurs. Kom hem, och tog ut hunden för en sista toalettrunda. Han stod vid dörren när jag öppnade så jag kopplade loss samtidigt som jag öppnade.

Då tvärvänder han och försvinner som en vit blixt runt knuten.
Tittar och han har sprungit ner till bäcken och jag ser vitt pälsmolm ila mellan åkerkanten och bäckslyn.

Försökte få kontakt men han bara tittade på mig från nån eyers håll och meddelade att han inte var klar. Så jg gav upp och traskade hem. Lämnade ytterdörren öppen

Eftr en kvart kommer han in, glatt viftande och vill busa. Jag var inte så sugen.

Va roligt! Bra gjort :)

Jag tror många just undviker vilt eller att ha dem lösa t.ex istället för att just träna på det.
Men jag är så van att träna våra jakhundar att kunna vara lösa i stan/på vanliga promenader och respektera vilt. Settrarna måste även vara viltrena och inte gå efter hare t.ex i fågeljakt.

Kul iaf o höra 💪
Skulle vara kul att höra hur du brukar träna det med settrarna 🙂

Skulle vara kul att höra hur du brukar träna det med settrarna 🙂

Vi har alltid haft hundarna lösa sen valp och det fungerar bäst om en börjar direkt.
Sen beror det på hur intresset ter sig, vill den nosa, vill den springa efter mm
Hellst skvallertränar jag med " tack för du visa vart den är men den låter vi va" De gör inget att de "pekar ut djuren" men de får inte springa efter.
Jag är även sämst på att förklara men som vi skrev i en annan tråd, endel reagerar på att en försvinner, gömmer sig och lär sig då att hålla reda på matte. Endel springer en efter och bannar.
Min inkallning är en visselsignal men reagerar inte Knut på den kan jag säga "Knut!" t.ex och då lyssnar han.
Men de finns individer inte så mycket biter på 🙈
Inte ge upp :heart😅

Men liksom vad är intresset, följa efter? Spåra? Då kan en kanske försöka träna mer på just det och hoppas en kan göra dem nöjda innan de ger sig av på egna äventyr.

Vi har alltid haft hundarna lösa sen valp och det fungerar bäst om en börjar direkt.
Sen beror det på hur intresset ter sig, vill den nosa, vill den springa efter mm
Hellst skvallertränar jag med " tack för du visa vart den är men den låter vi va" De gör inget att de "pekar ut djuren" men de får inte springa efter.
Jag är även sämst på att förklara men som vi skrev i en annan tråd, endel reagerar på att en försvinner, gömmer sig och lär sig då att hålla reda på matte. Endel springer en efter och bannar.
Min inkallning är en visselsignal men reagerar inte Knut på den kan jag säga "Knut!" t.ex och då lyssnar han.
Men de finns individer inte så mycket biter på 🙈
Inte ge upp :heart😅

Men liksom vad är intresset, följa efter? Spåra? Då kan en kanske försöka träna mer på just det och hoppas en kan göra dem nöjda innan de ger sig av på egna äventyr.
Tack för svar 🥰 ibland fastnar man i sina egna tankebanor så alltid bra med lite input från andra, man kan alltid lära något nytt. Här har det gått lite bättre under våren(just nu är han ju i lina på promenad i och med bäbistiden i naturen), han har inte alls samma stress att leta efter harar längre och betydligt bättre fokus/impulskontroll. Han hade en jobbig tonårstid hormonellt under vintern och det gjorde nog inte saken bättre. Det finns kanske hopp 😅 han har också varit lös sen valp med massa fokus på inkallning och nödstoppsignal men så poppa ju den där första haren upp där allt misslyckades och den var ju såå sjävbelönande 🙄

Passade på att miljöträna lite efter att vi varit på klubben idag. Gick genom stadsparken, där det på valborg samlas 20-30k personer här i Lund för att fira under dagen.

Xarko tyckte inte det var några problem alls, han ville mest hälsa på polishästarna. Vi fick även vatten vid vattenstationen och kunde konstatera att dricka ur pappmugg inte var problem heller ;) 18 grader i Lund idag!
Så himla skönt med hundar som bara hänger på och så skönt att han landat så mycket från sin tidigare tillvaro på landet.

https://www.instagram.com/stories/wingates/3622175157568896451/

Tack för svar 🥰 ibland fastnar man i sina egna tankebanor så alltid bra med lite input från andra, man kan alltid lära något nytt. Här har det gått lite bättre under våren(just nu är han ju i lina på promenad i och med bäbistiden i naturen), han har inte alls samma stress att leta efter harar längre och betydligt bättre fokus/impulskontroll. Han hade en jobbig tonårstid hormonellt under vintern och det gjorde nog inte saken bättre. Det finns kanske hopp 😅 han har också varit lös sen valp med massa fokus på inkallning och nödstoppsignal men så poppa ju den där första haren upp där allt misslyckades och den var ju såå sjävbelönande 🙄

Jag tror han kommer växa från de om du gör som du gör nu 🙂 inte undvika utan träna.
Knut går vissa promenader kopplad med för jag inte orkar hålla koll. Eller han har knäck i öronen/det är tusen harar ute 😅
En får välja sina dagar!

Husse är iväg på vallkurs med Tay, syster har tagit Spock tills imorgon och skulle ge honom ett pass hos fåren och den lilla rödräven har fått köra lite agility med mig idag.

20250430_135153.webp

Har lagt in kortare pass lydnad på morgonpromenaderna med killarna då jag ska tävla dem nästa helg. Det går bra och vi har fått ihop det mesta även om jag borde få in nåt pass med kommendering för att de ska vänja sig. Nu i helgen ska jag tävla IK1 med Spock igen, vi får se hur det går..

Jag har hittat Trassels ”knappar”. Grabbarna klarade en vecka hos mina föräldrar och mina föräldrar blev förälskade i honom. Det jag tränat på satt även utan mig. Hemma har vi fått till så bra rutiner och struktur att det går väldigt, väldigt bra. Jag känner honom utan och innan nu.

Senaste veckan har han börjat gå jätte fint i koppel, precis som vi tränat på. Pälsvården och hudvården är minimal. Såååå skönt! Han får några vita små strån som jag trimmade bort, fram till två veckor märks det knapp men jag trimmar honom när jag tycker det stör mig. Jag räknade ut att det var 22 dagar sen men men för några dagar sen hade lite strån. Det går inte att kalla det som nakenhundar på hans nivå är för päls, Det är hårstrån och håret på huvudet och benen borstar jag någon gång men det behövs knappt inte, oljar in honom ibland, badar honom ibland men inte för ofta. Väldigt snäll vid hantering.

Trassel och Milou har verkligen funnit varandra och är sen dag ett oskiljaktiga.
Jag tröstar mig med den tanken ibland för valptiden är ju ändå oavsett hur snäll ens valp är ingen dans på rosor hela tiden även om det är roligt. Trassels rosor har inga piggar. Speciellt om man av olika omständigheter fått det jobbigt som definitivt inte skulle uppfattas som särskilt jobbigt. Med det sagt är det jätte spännande att träna upp och forma en ny individ.

Men jag märker mer hur äldre och mognare han är mentalt. Han har i allt vi gjort aldrig visat rädsla för NÅGOT

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 853
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 457
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 294
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka