Uppdateringstråd 31

Det har väl brustit i träningen på nått sätt.
Hade inte min labrador varit bra mentalt, nog motionerad, bra tränad, van vid vardagssituationer mm hade han kunnat dra mig hit o dit med.
Det är konstigt ibland hur folk inte kan gå med hundar, stora eller små men jag har kunna gå med alla mina hästar.
Motion, träning och inse sina begränsningar?

Har en i närheten av mig en kvinna med en STOR sibiran huskey som virar runt sig o hunden vid ett träd vid möte. Hon skriker även hela tiden på hunden.
Vi har en motsvarighet till den i skånebyn, fast en RR, i sele o ett ganska osäkert koppel, jag vänder för det känns allt utom säkert.

Då har vi varit in för tandkontroll på salukipojken. När vi fixade hans tänder förra sommaren så sa de att vi troligen behövde komma in och fixa mer ett år senare, men eftersom jag ser att tänderna är sämre nu så finns det ju ingen anledning att vänta. Veterinären kan konstatera att två tänder måste dras, sedan är det två som det är mer osäkert med. Det vet vi först efter röntgen. Och tja, som alltid kan röntgen visa fler otrevliga överraskningar också. Vi har iaf en tid för tandfix om drygt två veckor. Lillgubben. Jag hoppas att det blir bra för honom.

Jag känner mig så osäker kring hur jag ska tänka när det gäller tänder. Spontant tänker jag att han ju måste ha tänder kvar. En hund måste ju ha tänder. Men veterinären verkar mena på att han kan leva ett fullgott och fint liv även om det knappt är några alls kvar efter ett tag. Sedan är det ju frågan hur mycket man ska utsätta honom för i form av operationer m.m. Han är snart 10 år, men utöver de usla tänderna har han inga hälsoproblem och han är i utmärkt kondition.

Men ja. En operation till blir det ju nu i alla fall. Och så ska vi kämpa på med tandborstning. Han har vant sig med att jag gnuggar med bomull dagligen, så jag ska se till att hitta hans tandborste igen...

Jag kan med hundra procent säkerhet säga att jag officiellt fått världens bästa valp :D
IMG_2917.webp

En söt kille som inte kunde bry sig mindre att vi blev fast på ett tåg i 5 timmar. Han fick vara ensam för första gången när jag sprang till bistron och han somnade bara om. Min förra hade galen separationsångest, jag kan knappt förstå hur lugn han är. Här är en till med världens bästa valp!!!!!

IMG_8999.webp

För tillfället heter han Vincent men det kan komma att ändras :D

Angående hundar så ser jag tyvärr relativt ofta när vi möter personer med stora starka hundar att ägaren tydligt visar att hen inte kan hålla i den riktigt. Att hen lite släpas med och sen mordhåller den antingen själv eller tillsammans med någon. Händer väldigt ofta tyvärr. Inte just här utan överlag. Jag med en liten kines på marken och en minikines i väska blir ju självklart rädd.

Ibland handlar det om kamphundar men lika ofta om helt andra raser. Igår var det en stor golden som fick spelet så det behövdes både husse och matta för att hålla i den. Dom såg själva livrädda ut. Vilket inte känns lugnande.

Varför skaffar man sig hundar så stora att man inte kan hålla dom? Och varför gör man inget åt problemet? Hade en granne i stan med en pitbull och man fick inte titta på den för då högg den, man fick inte titta på ägarna för då högg den, om jag bara pratade med ägarna fick jag inte stå inom en viss radie för då högg den, jag ville lösa problemet med våra möten på innergården och valvet. Se om vi kunde bestämma vem som ska gå var och vänta på att den andra hunnit ta sig därifrån osv för ingen av ägarna var säkra på att dom inte kunde hålla den.

En dag mötte jag en jätte upprörd man som pitbullen precis attackerat bakifrån och huggit i hela armen. Som tur var var det vinter och mannan hade tjock jacka och tjocka handskar som hunden högg av. Så mannen klarade sig med blåmärken och öm arm men tänk om han inte haft vinterkläder? Det var inte alls kul att ha den hunden som granne 50 meter bort på samma innergård,

Det ar inte alla hundagare som tranar hundarna som de bor, vare sig de har stora eller sma hundar. Jag ser ocksa stora hundar som slapar sina agare ibland och jag blir lika stressad som dig. Om den hunden kommer fram till min Malle sa kanske min hund ocksa far bett som gor att han maste tas bort, blir skadad for livet, eller dor pa platsen.

Efter att jag varit med om att ga med tva rottisar som blev overfallna av en grupp hundar gar jag aldrig mer med tva stora hundar samtidigt, da jag inte har en chance att ens forsoka skydda tva stora hundar som blir overfallna gar jag med en hund I taget.

Eller min svagerska, som hade en Bernese Mountain Dog som hon var tvungen att hitta ett trad eller nagot att linda kopplet runt for att kunna halla honom om hon motte en annan hanhund.

Nar jag var I Sverige och sag det patalade jag att jag kunde visa henne hur hon kunde trana honom. Nar hon klart uttalade att det inte var intressant foreslog jag att jag kunde komma och tana honom och sedan visa henne hur hon skulle gora ... men inte ens det var intressant.

Det finns allt for manga som inte vill trana sin hund. Ofta sager de, "Hunden maste ju fa vara en hund" som om det var sjalvklart att en hund som ar tranad inte alls beter sig som hundar langre, att en hund ska vara hopplost oupfostrad for att vara en riktig hund.

Då har vi varit in för tandkontroll på salukipojken. När vi fixade hans tänder förra sommaren så sa de att vi troligen behövde komma in och fixa mer ett år senare, men eftersom jag ser att tänderna är sämre nu så finns det ju ingen anledning att vänta. Veterinären kan konstatera att två tänder måste dras, sedan är det två som det är mer osäkert med. Det vet vi först efter röntgen. Och tja, som alltid kan röntgen visa fler otrevliga överraskningar också. Vi har iaf en tid för tandfix om drygt två veckor. Lillgubben. Jag hoppas att det blir bra för honom.

Jag känner mig så osäker kring hur jag ska tänka när det gäller tänder. Spontant tänker jag att han ju måste ha tänder kvar. En hund måste ju ha tänder. Men veterinären verkar mena på att han kan leva ett fullgott och fint liv även om det knappt är några alls kvar efter ett tag. Sedan är det ju frågan hur mycket man ska utsätta honom för i form av operationer m.m. Han är snart 10 år, men utöver de usla tänderna har han inga hälsoproblem och han är i utmärkt kondition.

Men ja. En operation till blir det ju nu i alla fall. Och så ska vi kämpa på med tandborstning. Han har vant sig med att jag gnuggar med bomull dagligen, så jag ska se till att hitta hans tandborste igen...
Min nu 12 åriga hund har inga tänder kvar.Dom sista drogs när hon var 10.Hon lever precis som vanligt,det enda är att tungan hänger ut lite överallt men det verkar inte besvära henne alls😊

Det ar inte alla hundagare som tranar hundarna som de bor, vare sig de har stora eller sma hundar. Jag ser ocksa stora hundar som slapar sina agare ibland och jag blir lika stressad som dig. Om den hunden kommer fram till min Malle sa kanske min hund ocksa far bett som gor att han maste tas bort, blir skadad for livet, eller dor pa platsen.

Efter att jag varit med om att ga med tva rottisar som blev overfallna av en grupp hundar gar jag aldrig mer med tva stora hundar samtidigt, da jag inte har en chance att ens forsoka skydda tva stora hundar som blir overfallna gar jag med en hund I taget.

Eller min svagerska, som hade en Bernese Mountain Dog som hon var tvungen att hitta ett trad eller nagot att linda kopplet runt for att kunna halla honom om hon motte en annan hanhund.

Nar jag var I Sverige och sag det patalade jag att jag kunde visa henne hur hon kunde trana honom. Nar hon klart uttalade att det inte var intressant foreslog jag att jag kunde komma och tana honom och sedan visa henne hur hon skulle gora ... men inte ens det var intressant.

Det finns allt for manga som inte vill trana sin hund. Ofta sager de, "Hunden maste ju fa vara en hund" som om det var sjalvklart att en hund som ar tranad inte alls beter sig som hundar langre, att en hund ska vara hopplost oupfostrad for att vara en riktig hund.
Jag är också rädd att mina svarar tillbaka, Alvin gjorde det definitivt. Honom släppte jag aldrig fram till okända hundar och kom en stor hund springandes var jag tvungen att skydda både honom och hunden som hoppade på oss vilket är helt rimligt, han var jätte snäll innan han blev attackerad.

Och Milou vaktade Alvin och nu Trassel. Han är genomsnäll men om någon hotar hans lilla familj kan nog han säga ifrån och jag vill inte testa hur mycket ifall det händer igen att någon inte kan hålla sina hundar alls.

20250324_102108.webp

Sarek drygt 14 år har varit på återbesök för att ULa hjärtat. En klaff till är kass nu, men i sin helhet mår inte hjärtat mycket sämre nu än för ett år sedan. "Vi ses om ett år" sa veterinären och verkade mena det.

Han har dock varit lite tröttare än vanligt av och till. Senaste månaden har han fått en "gammelhundssvans" som hänger slappt och en liten taktstörning i höger bak i skiftet skritt-trav. Vi skippade grundlig undersökning (ger inte mer värde än att stilla nyfikenhet egentligen) och gick direkt på Librela. Men vad kostar det egentligen? Betalar man för ett normalt veterinärbesök varje månad, eller blir det som en lite dyrare vaccination?

Visa bifogad fil 164447
Sarek drygt 14 år har varit på återbesök för att ULa hjärtat. En klaff till är kass nu, men i sin helhet mår inte hjärtat mycket sämre nu än för ett år sedan. "Vi ses om ett år" sa veterinären och verkade mena det.

Han har dock varit lite tröttare än vanligt av och till. Senaste månaden har han fått en "gammelhundssvans" som hänger slappt och en liten taktstörning i höger bak i skiftet skritt-trav. Vi skippade grundlig undersökning (ger inte mer värde än att stilla nyfikenhet egentligen) och gick direkt på Librela. Men vad kostar det egentligen? Betalar man för ett normalt veterinärbesök varje månad, eller blir det som en lite dyrare vaccination?
Beror på klinik, jag tror att du kan få ut det och ge sprutan själv till och med. Själva medicinen kostade mig ca 1100:-/2 doser. Läggs under skinnet i nacken så är lätt att göra hemma.

En hund kan leva fint även utan tänder. De brukar inte ha något problem att äta ☺️ Finns ingen anledning att spara en rutten tand.

Imorse fick jag en påminelse om varför jag aldrig går morgonpromenaden genom byn.
Man blir jagad av andra hundar och deras ägare.
Min ena hund bajsade vilket syndes tydligt ändå ska en person med en stor yvig hund gå rakt på oss istället för att stanna upp och låta henne bajsa färdigt och personer med hundar som skriker och gapar men ska ändå passera med 2 meters avstånd med hunden hängandes i kopplet på vår sida och hundar i trädgårdar som lever fan.

Vi fortsätter gå åt andra hållet framöver med dvs till skogen 🙈

Imorse fick jag en påminelse om varför jag aldrig går morgonpromenaden genom byn.
Man blir jagad av andra hundar och deras ägare.
Min ena hund bajsade vilket syndes tydligt ändå ska en person med en stor yvig hund gå rakt på oss istället för att stanna upp och låta henne bajsa färdigt och personer med hundar som skriker och gapar men ska ändå passera med 2 meters avstånd med hunden hängandes i kopplet på vår sida och hundar i trädgårdar som lever fan.

Vi fortsätter gå åt andra hållet framöver med dvs till skogen 🙈
Oj, vad är det för by du bor i?!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 208
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 049
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 374
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 302
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025