Uppdateringstråd 31

En hund kan leva fint även utan tänder. De brukar inte ha något problem att äta ☺️ Finns ingen anledning att spara en rutten tand.
Nä, spara på dåliga tänder tänker jag inte utsätta honom för, det förstår jag ju att måste vara obehagligt/skapa smärta även om han är tillsynes ok med allt. Han är så löjligt snäll. Även nu när jag gör rent i munnen och fixar och har mig så säger han inte ett pip. Visst, han gillar det inte, men han är helt still och låter mig göra vad jag vill. Det är jättesvårt(!) att veta om han har ont eller inte. Även när han kom till mig med munnen full av tandsten och lösa tänder så försökte han tugga tuggben och först hos veterinären när de tryckte på olika punkter i munnen så sa han ett litet lågt pip :( Tycker så synd om honom som på något vis måste ha vant sig vid att ha ont. I dagsläget tror jag inte att han har ont, så illa är inte munnen, men jag vill ju såklart inte att han hamnar där igen.

20250325_105821.webp

Har ett stycke snart 1 år gammal Nisse som är otroligt missnöjd över att de regnade ute, så blev bara en kortkort promme så han fick göra ifrån sig.

Beror på klinik, jag tror att du kan få ut det och ge sprutan själv till och med. Själva medicinen kostade mig ca 1100:-/2 doser. Läggs under skinnet i nacken så är lätt att göra hemma.
Jag tänker att det blir minst ett besök till på klinik (Distriktsveterinärerna) innan det är aktuellt. Men jag vågar inte ge spruta själv pga ultrakänslig hund, undrar om Dr @Wingates är tillgänglig? :angel:

Allt för att tjäna pengar, dock tror jag det är så det ska gå till, eller har i alla fall varit förut, då skulle man ha sprutkompetens för att få spruta djur, gick en kurs för 100 år sen.
Ja fast jag gav sprutor till min häst i över en månad i sträck flera gånger, penicillin. Det var visserligen 100 år sen det med känns det som. Hade lätt gått med på att ge Alvin om någon visade hur för han brukade inte bry sig alls om sånt.

Allt för att tjäna pengar, dock tror jag det är så det ska gå till, eller har i alla fall varit förut, då skulle man ha sprutkompetens för att få spruta djur, gick en kurs för 100 år sen.
Distriktsveterinärerna är rätt pragmatiska med det mesta, men de är antagligen noga med att man ska veta vad man gör. Vet du var man kan gå sådana kurser?

Det går förvisso på försäkringen, och besöket med undersökning och spruta landade på knappt 1500 igår. Tror alltså inte det är stora summor ur min ficka för bara sprutan framöver. Men det är en bit att köra, jag måste ta ledigt från jobbet etc. Så det hade varit smidigt att fixa själv.

Distriktsveterinärerna är rätt pragmatiska med det mesta, men de är antagligen noga med att man ska veta vad man gör. Vet du var man kan gå sådana kurser?

Det går förvisso på försäkringen, och besöket med undersökning och spruta landade på knappt 1500 igår. Tror alltså inte det är stora summor ur min ficka för bara sprutan framöver. Men det är en bit att köra, jag måste ta ledigt från jobbet etc. Så det hade varit smidigt att fixa själv.
Om du har god kontakt med en veterinär så de kan visa dig så brukar det gå fint. Säkert svårare om man går via "random" veterinärkontakt på större klinik.

Jag gick min kurs på Ultuna, men det var i början på 90 talet

Milou är så låg idag, han är inte helt nöjd med att inte få allt fokus som han fick några månader efter Alvins död. Jag ger verkligen allt jag kan till honom också men det blir rörigt när han vill träna tillsammans med Trassel så jag tar dom en åt gången men när det då är hans tur vill han inte alltid längre. Ibland tycker han det är jätte roligt som vanligt men vissa dagar bara tittar han på mig och ser ut som sju svåra år för att jag ber honom göra något han brukar gilla. Så fort det blir varmare bygger jag upp en agility plan på tomten och så får Trassel sitta i en liten bur och titta på

Men jag borstar Milou lugnt och noga, bad mina föräldrar vara barnvakter så jag kunde ta en tur med bara Milou i söndags. Han är den enda som får vara i soffan och i sängen osv osv, det går alltså ingen nöd på honom. Dom får båda så mycket jag kan ge dom, dvs hela mina dagar. Och idag har jag nästan 39 graders feber och orkar inte med någon långpromenad. Dom lider inte av det för det är kallt och regnigt men i vanliga fall går vi ju alltid ett par rundor,

Men ändå, jag verkar inte räcka till tycker Milou. Jag tänker att det ger sig snart men det är väldigt jobbigt när han är så här.

Milou är så låg idag, han är inte helt nöjd med att inte få allt fokus som han fick några månader efter Alvins död. Jag ger verkligen allt jag kan till honom också men det blir rörigt när han vill träna tillsammans med Trassel så jag tar dom en åt gången men när det då är hans tur vill han inte alltid längre. Ibland tycker han det är jätte roligt som vanligt men vissa dagar bara tittar han på mig och ser ut som sju svåra år för att jag ber honom göra något han brukar gilla. Så fort det blir varmare bygger jag upp en agility plan på tomten och så får Trassel sitta i en liten bur och titta på

Men jag borstar Milou lugnt och noga, bad mina föräldrar vara barnvakter så jag kunde ta en tur med bara Milou i söndags. Han är den enda som får vara i soffan och i sängen osv osv, det går alltså ingen nöd på honom. Dom får båda så mycket jag kan ge dom, dvs hela mina dagar. Och idag har jag nästan 39 graders feber och orkar inte med någon långpromenad. Dom lider inte av det för det är kallt och regnigt men i vanliga fall går vi ju alltid ett par rundor,

Men ändå, jag verkar inte räcka till tycker Milou. Jag tänker att det ger sig snart men det är väldigt jobbigt när han är så här.
Och här tänker jag påpeka att förvaring i bur är olagligt om det inte är en bilbur eller vet krav

Jag har sprutat det mesta själv. De verkade lita på att jag är diabetiker och har varit med ända från glassprutornas tid :D
jag med men då var det en del vettar som var kinkigare och hästvet har väl alltid låtit ägarna spruta så dom slipper åka dit varje dag i en vecka typ

Hissen är läskig. :( Första gången vi åkte var det inga problem så vet inte varför han har bestämt sig för att hissen är en hemsk plats, han vill inte gå in över huvud taget (spökålder?). Vi försöker träna på att sitta utanför, inte reagera på ljuden, att gå in och ut utan att faktiskt åka någonstans. Men samtidigt kan jag liksom inte hålla hissen hela dagen, folk ska ju använda den. 😅 Så det går långsamt, långsamt...

Och här tänker jag påpeka att förvaring i bur är olagligt om det inte är en bilbur eller vet krav
Kan väl inte stämma vid träning? Rätt många på tränings/tävlingsplatser i så fall som skulle åka dit för där är ju jättevanligt med typ canvasburar. Främst vid agility jag sett det. Ser inte problemet med det heller, dom hundarna verkar älska sina mysiga burar. Har själv blivit uppmuntrad av instruktör att ta med bur till agilitykurs

Ser att jag missat träning o tävling

När bur är tillåtet att använda
• Hundar och katter får förvaras i bur i samband med transport.Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar när bilenstår stilla.
• Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling ochprov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt påminst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timme.
• Hundar får förvaras i bur i samband med jakt i max åtta timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 221
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 072
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 454
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 459
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka