Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tvättar allt som går att tvätta! Vi har en skinnsoffa som är lätt att tvätta av tack och lov!
Finns det något annat jag kan göra för att lindra detta för hunden?
Har spolat en gång nu i duschen.
Men inga bölder eller liknande vad jag kan känna. Verkar inte vara öm heller.
Tvätta med ljummet vatten och milt schampo. Jag testade att tömma analsäckarna genom att klämma utifrån sas men fick inte ut något och kände i princip inte dem heller så tror att när jag väl badade honom så hade de redan tömts tidigare. Det finns massor med instuktionsvideos på youtube hur man tömmer analsäckarna själv.

Röntgat idag. En, för mig, ny klinik då den kliniken jag vanligen röntgar på inte hade några tider som passade mig. Brukar inte vara så petig, hunden har ju de höften den har oavsett vart jag röntgar. Men alltså.. Jag är inte nöjd :down: Kommer fortsättningsvis åka till min vanliga klinik, om jag så behöver ta en semesterdag.

Jag fick inte vara med inne på röntgen, och jag fick inte ens se bilderna innan de redan hade gett uppvaksprutan. Bilderna var inte direkt bra, den sista var väl ok men inte perfekt.. De lovade att bara skicka den sista bilden dock, även om jag hört att det är nya regler att alla bilder ska skickas ?!

Höfterna var inte heller jättebra, tyvärr. Inget han bör ha problem av i framtiden men jag skulle tippa på att han får HD C. Det återstår att se vad det blir. Oavsett så spelar det inte speciellt stor roll. Får han C blir han dock min första hund med C :p

:banghead:
Det har sina sidor att vara jordens tråkigaste matte. Vi gick ut för att elda i pannan, köra lite ved och leka lite. När det var dags att gå in tittade han på mig och frågade om jag var säker.
Han tyckte det var en urdålig idé.

Gah vad jag längtar tillbaka till mina retrivrar som GILLADE mig.
Torsten tycker mest jag är en praktisk möbel. När jag tycker han varit duktig i sök eller annat och instinktivt vill klappa om så står han stilla och väntar på att jag ska sluta. Klappar och beröring är ingen favorit.
Du har inte funderat på att omplacera honom? Ni verkar ju inte vilja samma saker och inte ha så kul ihop? Det ska vara roligt att ha hund och roligt att vara hund. Så som du beskriver honom i det här inlägget så låter det väldigt mycket som hur mina hundar är mot personer som de inte har någon direkt relation med. Ni kanske helt enkelt inte klickar tillräckligt bra utan att det för den sakens skull behöver vara något fel på någon av er? Är han likadan mot andra människor som mot dig?

Jag börjar bli rätt irriterad på SKK nu. Har mejlat dem två gånger om att Emirons födelsedata inte stämmer i hunddata men är det någon som bemödar sig att svara? Nej.... Var och vaccinerade honom idag och veterinären blev lite ställd när det var olika datum i passet och på vaccinationskortet.

Jag börjar bli rätt irriterad på SKK nu. Har mejlat dem två gånger om att Emirons födelsedata inte stämmer i hunddata men är det någon som bemödar sig att svara? Nej.... Var och vaccinerade honom idag och veterinären blev lite ställd när det var olika datum i passet och på vaccinationskortet.
I hunddata står det 2020-04-01 istället för 2020-01-04 så den som skrev in det har bara slängt om siffrorna. Borde vara enkelt att fixa tycker jag...

Du har inte funderat på att omplacera honom? Ni verkar ju inte vilja samma saker och inte ha så kul ihop? Det ska vara roligt att ha hund och roligt att vara hund. Så som du beskriver honom i det här inlägget så låter det väldigt mycket som hur mina hundar är mot personer som de inte har någon direkt relation med. Ni kanske helt enkelt inte klickar tillräckligt bra utan att det för den sakens skull behöver vara något fel på någon av er? Är han likadan mot andra människor som mot dig?
Emellanåt har vi skitkul. Men så kommer det dagar när allt är tvärs och tråkigt.
Han är ganska lika mot alla. Vill helst busa och leka, med inställningen att människan är till för honom. Han är mitt i ett pälsbyte också. Det kanske stör honom?
Han är ung och det händer saker hela tiden. Det är inte mer än nån månad sedan som han spontant ville komma upp i famnen.
Jag tror vi lär oss varann och framförallt jag lär mig honom. Han är så väldigt olika alla tidigare hundar jag haft.

Prova att ringa växeln istället.

De verkar vara underbemannade, min vän som har ett ärende i ukk/disciplinnämnden har haft svårt att få tag på dem med.

Jag tänker att det kanske inte alltid är ett tvång att klicka, liksom. Eller att själva tvånget till att "klicka" blir en form av press. Hunden är väl inte ens ett år gammal? Jag äger en hund som är jobbigt att leva med. Men han är inte omplaceringsbar. Ibland blir det som det blir helt enkelt, och man lär sig att leva med det.

Tvättar allt som går att tvätta! Vi har en skinnsoffa som är lätt att tvätta av tack och lov!
Finns det något annat jag kan göra för att lindra detta för hunden?
Har spolat en gång nu i duschen.
Men inga bölder eller liknande vad jag kan känna. Verkar inte vara öm heller.
Ibland kan hundar spontantömma utan att det behöver vara problem. Haft några som gjort så - främst yngre hundar som kanske varit lite veka/mjuka (då lämnar man inte sin doft hur som helst) och då kan det komma lite när dom slappnar av eller sover :) På unga hundar brukar det försvinna efter ett tag.

Ibland kan hundar spontantömma utan att det behöver vara problem. Haft några som gjort så - främst yngre hundar som kanske varit lite veka/mjuka (då lämnar man inte sin doft hur som helst) och då kan det komma lite när dom slappnar av eller sover :) På unga hundar brukar det försvinna efter ett tag.
Jag testade att klämma (kollade på youtube) men kom inte ut något. Har spolat med ljummet vatten två gånger. Hoppas att det går över av sig själv! :)

Tass kommer numera på inkallning även när han fått upp viltspår, så nu får han ränna runt helt lös på den dagliga långrundan. Han är överlycklig 😁

Nästan löjligt hur snabbt det ändrar kroppen och rörelserna när de får sträcka ut, klättra och balansera fritt en god stund om dagen. Han rör sig med bättre schvung, mer rygg och mindre passaktighet, mjukheten över revbenen är borta och ryggen är redan fylligare. Dessutom sover han gott inne och har fattat att han varken behöver vakta eller pilla med maten. Dagens kvällsmat försvann i ett nafs och han kunde hjälpa de andra fyra att diska tallrikar efter middagen 😁

Bifogade filer

• 20201215_110619(0).webp
    20201215_110619(0).webp
    417,3 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:
Emellanåt har vi skitkul. Men så kommer det dagar när allt är tvärs och tråkigt.
Han är ganska lika mot alla. Vill helst busa och leka, med inställningen att människan är till för honom. Han är mitt i ett pälsbyte också. Det kanske stör honom?
Han är ung och det händer saker hela tiden. Det är inte mer än nån månad sedan som han spontant ville komma upp i famnen.
Jag tror vi lär oss varann och framförallt jag lär mig honom. Han är så väldigt olika alla tidigare hundar jag haft.
Mormor till min nuvarande hund hade jag lite svårt att begripa mig på ett tag. Det blev en stor omställning för henne på flera olika plan när hon flyttade till mig från kenneln. Hon var väldigt olik mina andra hundar och alla hundar jag mött.
Jag klickade inte med henne direkt. Det dröjde ett tag. Precis som det dröjde innan jag förstod mig på henne helt. När vi hittat varann så kom klicket. Men hon var inte redo att släppa in mig helt förrän då. Många tyckte hon var så himla svår iom att hon inte sökte eller behöll kontakt och tänkte i lite märkliga banor. Hon var ju snäll och lättsam liksom. Men mkt udda i hur hon utförde saker ibland. Det löste sig för oss och vi fick en väldigt enkel och nära relation.

Nuvarande har ärvt vissa tendenser. Hade jag inte haft mormorn hade jag inte haft facit klart så att säga för denna. Hon är ju inte som mormorn på så sätt att folk inte fattar henne. Men lite udda ändå.
Sambon som trots att han levt med BC och jobbar med häst kunde behöva lite pointers i början för att greppa henne. Jag upplever er som lite lika personlighetsmässigt och i vad ni vill ha i en hund.
Pappisar är ju väldigt signalkänsliga. Och sambon har fått lära sig både skruva ner egna signaler i vissa fall och framför allt läsa yttepytte-signaler som han annars inte tänkt på. Han tycker min lille hund varit en av de bästa lärarna han haft i livet. Och de har en fin kontakt även om hon kan slå dövörat till ibland om hon tror jag kan lägga in veto.
Här om dagen skulle han släppa in henne från rastning på tomten och ber henne stanna i hallen(för att kolla så hon inte släpat med sig saker in). Hon hör absolut men liksom bara blir styv i kroppen och travar raskt förbi, styv i kroppen, uppspärrade tomma ögon och fällde ner öronen för att snabbt sticka till matte. Ett milt "fuck you gubbjävel". Är jag inte hemma funkar det fint för dem. 😂
Min hund hade tydligen inte lekt med människor förut. Fick henne som 5-åring och då hade hon bara lekt med hundar(eller själv). Mormorn lekte lite speciellt. Så jag körde den grejen och hunden lekte hej vilt med först mig och sedan även sambo.

Tror nog du och Torsten kan landa i en förståelse och då också mer friktionsfri och tightare relation med allt vad det innebär. Är det olika förutsättningar mot vad man är vad vid kan det ju få ta lite tid.:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V