Korrekt svenska i pressen?

Inte_Ung

Trådstartare
Skall inte journalister skriva korrekt svenska i våra tidningar?
Är inte det del av deras utbildning?

Jag ser felaktig grammatik och dålig stavning både litet här och där.
Hur skall nästa generation kunna få till ett korrekt språk när de inte får läsa det till vardags?

Läsa, skriva och kunna kommunicera utan missförstånd är jätteviktigt.
Media har ett ansvar där som jag inte tycker att de tar.

Hur skall nästa generation kunna få till ett korrekt språk när de inte får läsa det till vardags?

Jag håller med. När jag orkar brukar jag skriva till dem. De svarar aldrig. Däremot har jag alltid fått svar från P1 när jag påpekat till exempel felaktigt uttal av namn.

Vild gissning: har tempot i nyhetsflödet idag tvingat ner den språkliga nivån i media? Det finns inte utrymme till språkvård när händelser rapporteras mer eller mindre i realtid.

Med det sagt så är det sällan jag noterar språkliga felaktigheter. Om det beror på att jag inte ser misstagen som görs (är språkpolis/logoped till yrke och aktivt tar av mig de glasögonen på min fritid) eller om jag har "tur" med mina nyhetskällor är svårt att säga. Jag följer sällan snabba nyhetsflöden utan väntar oftast in de mer genomtänkta efterhandsanalyserna.

Problemet kommer från skolan. De växer upp utan att kunna sitt eget språk. Det syns även i sjukvården när AT-läkare skriver sina egna anteckningar eller använder taligenkänning. Fy fan, jag skäms. Och jag blir så otroligt arg, att vi som skriver korrekt ska ersättas av slafset som de producerar-svenska på mellanstadienivå många gånger. Av svenska läkare.

Det har pratats mycket om svenska folkets försämrade språk av tex arbetsgivare inom många olika yrken, men jag antar att när äldre allt mer byts ut mot yngre försvinner också "problemet" och blir normalt istället.

Finns det journalister idag? När min mamma fick sluta som journalist var det för att tidningarna tog in skribenter istället, de var billigare.

Det är pinsamt ofta låg nivå på både kunskap och skrivande. Jag tar ibland foto/skärmdump och lägger upp på t.ex. Instagram. Mamma gör samma sak men på Facebook.
Inte för att det hjälper så mycket men de som ser våra bilder kan åtminstone reflektera över just den felaktigheten.

Tidningar hade en gång i tiden korrekturläsare, de kostade för mycket, så när rättstavning och liknande dök upp, fick de gå. Och inte blir det bättre av att om man inte publicerar en nyhet snabbt, så hinner någon annan före, och får klicken. En kombination av detta gör att det blir mycket felaktigheter, både språkligt och faktamässigt.

Men JA, jag blir så matt... 🫤
SVTs lokala reportrar hör till de sämre både vad gäller grammatik och stavning (jag följer flera län över hela landet) och skulle jag följa deras uppmaning om att maila om felaktigher i texten skulle det lätt ta en halvtimme per dag...
Nyhetsprogrammen på TV är inte bättre när det kommer till remsorna i nederkant och jag ser ingen skillnad mellan SVT och reklamfinansierade kanaler.

Ibland blir det lite komiskt - marschen anordnades av PRO och det går ju att fundera på om det var löständerna som avsågs. 😉

Bifogade filer

• PXL_20250315_172524663.webp
    PXL_20250315_172524663.webp
    90,9 KB · Visningar: 53
OT men det gjorde min lärarinna i lågstadiet också :D
Sen så sa hon att det bara är hundar som skäller, vi gör inte det ;)
Men skall är väl en godtagbar äldre form av ska? Jag föredrar ska dock, är ett finare ord rent estetiskt. Ungefär som bägge och båda där båda är ett finare ord, tycker jag, samt gett och givit där givit är ett finare ord.

Men skall är väl en godtagbar äldre form av ska? Jag föredrar ska dock, är ett finare ord rent estetiskt. Ungefär som bägge och båda där båda är ett finare ord, tycker jag, samt gett och givit där givit är ett finare ord.

Enligt aktuella skrivregler för tex myndigheter och lagtext ska man inte använda skall, så formellt sett finns det få tillfällen där skall är "rätt" annat än i ålderdomlig text.

Jag har dyslexi och har lärt mig orden som bilder.

Bilderna sitter hårt fast och jag fick lära mig i skolan att det heter skall.
Hundar skäller.
Hundar ger också skall. När man ber en hund skälla säger man tex "skall!".

Jag kritiserar inte ordet som sådant, det är bara en äldre variant av ordet ska. Inget fel i det? Jag har inte dyslexi men vägrar det moderna "dom" istället för de/dem, jag har lärt mig de/dem helt enkelt. Tror det är så för de flesta av oss, det vi lärde oss som små är det vi föredrar att använda?

Jag hade jättesvårt att vänja mig av med ordet "skall". Jag gillar det fortfarande i vissa texter där det känns rätt men använder det inte i vardagligt skriftspråk.
Blev aldrig någonsin rättad för det i skolan.

Aha, det visste jag inte! Ser det väldigt sällan och då bara av ..förlåt @Inte_Ung något äldre personer. :)

I de flesta fall spelar det ju ingen större roll vad som står i skrivregler (jag råkar jobba med just den typen av text, men det är många jurister som envisas med att skriva "skall" fortfarande).

Det värsta som händer annars är väl att man riskerar att betraktas som lite kufisk om man envisas med ett arkaisk språkbruk. :angel:

Själv blir jag mest irriterad på folk som skriver väldigt slarvigt och inte bryr sig om att läsaren får lägga massa extra energi på att tolka, men det lär ju ju inte kunna uppfostra bort från folk så jag försöker blunda och hoppa över de inläggen (för det är nästan bara på nätet jag stöter på det).

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 187
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 704
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 608
Senast: ptr
·
R
Western Hejsan allihoppa... Jag har fått besluts ångerst. Hoppas få några tips av er här på Buke! Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av...
Svar
19
· Visningar
1 944
Senast: Zand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka