Korrekt svenska i pressen?

I de flesta fall spelar det ju ingen större roll vad som står i skrivregler (jag råkar jobba med just den typen av text, men det är många jurister som envisas med att skriva "skall" fortfarande).

Det värsta som händer annars är väl att man riskerar att betraktas som lite kufisk om man envisas med ett arkaisk språkbruk. :angel:

Själv blir jag mest irriterad på folk som skriver väldigt slarvigt och inte bryr sig om att läsaren får lägga massa extra energi på att tolka, men det lär ju ju inte kunna uppfostra bort från folk så jag försöker blunda och hoppa över de inläggen (för det är nästan bara på nätet jag stöter på det).
Tror "skall" dör ut med tiden :D Stöter inte på det alls så ofta längre faktiskt, var vanligare för typ 15 år sedan, tycker jag.

Ja det syns mycket på nätet, men i mitt fall även på jobbet där vårdpersonal skriver själv. Det märks att fler och fler inte kan sitt modersmål i skriven form. Jättetråkigt, där har hela tiden vi sekreterare varit de som ordnar till svenskan så det ser vettigt ut, när taligenkänning och "vi ska spara tid- skriver själv"läkare tar vid allt mer så ser det ut som mellanstadiesvenska. En väldigt trist utveckling som vi inte behöver ha, förutom att det är rent estetiskt fult så är det patientosäkert. Kan de liksom inte göra som man alltid gjort och sköta det de är utbildade för? Helt klart ingår ju inte svenska i det...

Jag tycker att det ar sa synd att Svenska spraket har ord som blir "omodarna" och darfor sorteras bort som olampliga att anvanda. I Engelska sa anvands alla ord ... och den som anvander lite aldre och/eller ovanliga ord anses bara ha ett rikt ordforad.

For cirka 15 ar sedan nar jag var i Sverige och skulle skriva en text pa Svenska och printa fran en lanad dator. Det kom hela tiden roda "wiggly lines" under orden och i flera fall sa ordprogrammet att det var ett "gammaldags" ord och darfor borde bytas ut. (Utan att ge mig ett annat alternativ, kan jag lagga till.)

Skall inte journalister skriva korrekt svenska i våra tidningar?
Är inte det del av deras utbildning?

Jag ser felaktig grammatik och dålig stavning både litet här och där.
Hur skall nästa generation kunna få till ett korrekt språk när de inte får läsa det till vardags?

Läsa, skriva och kunna kommunicera utan missförstånd är jätteviktigt.
Media har ett ansvar där som jag inte tycker att de tar.
Hur många gånger har jag inte suckat över just detta....
Jag ser också ofta dlrekta fel.

Däremot svider det lite i mig varje gång rättstavningsprogrammet ska vissa rätta saker som jag lärt mig helt annorlunda och därmed känns mest rätt.
Jag är alltså lite dålig på att hänga med hur språket förändras. Jag kan ibland se något ord jag trodde var talspråk men så slår jag upp ordet i SAOL och hoppsan det var nog vedertaget numera 🙄

Ett exempel jag kommer på är att ändra mail till mejl. Det har jag inte helt fått in i skallen.
För stavningen mail finns väl inte i svenskan om jag förstått rätt.

I skola vara snälla med de stackars skriftställarna... ty det äro icke lätt att tvingas vara flyhänt med språket givet det facila i att begagna sig av AI, oaktat de erbarmliga resultaten därav.

:angel:

Jag ber dock ödmjukast om tillgift, jag lyckades inte få in "barockt" i ovanstående text. Jag var en aning trött :(

Edit: När jag gick på Komvux brast hela klassen ut i skratt (inkl läraren) när vi jobbade med att förenkla en text genom att använda synonymer... det var ingen som tyckte att mina synonymer var enklare. Jag kan också ha blivit beskylld, vid samma tillfälle, för att ha ett aning ålderdomligt språk :angel: (det var helt ok att de skrattade - det var en mycket trygg och vänlig grupp och de skrattade främst för att det var så väldigt jag :rofl:).

Hur skall nästa generation kunna få till ett korrekt språk när de inte får läsa det till vardags?

Vissa ord som du skriver är ju också fel. Som skall och grand

Det låter bara så fel och förlegat. Nu är du troligtvis ingen journalist men jag hade reagerat på det om en artikel hade haft dessa ord med.
Ja det är ju omodernt, men det var fortfarande korrekt före 2007.
Det som jag vänder mig emot har aldrig varit korrekt, varken nu eller tidigare.
Gamla böcker blir ju inte felaktigt skrivna bara för att de blir gamla även om språket ändar sig.

Sedan så kan man ju också fundera på om man verkligen vill att ålderdomligt språkbruk skall försvinna?
Isländska t.ex. är tillräckligt väl bevarat så att islänningarna kan läsa de 1000 år gamla sagorna.
Vill vi kunna läsa vår litteratur 100 år, 200 år eller kanske även ännu längre tillbaka i tiden?

Jag har ärvt gamla familjebrev från slutet på 1700-talet till början av 1900-talet, och det vore ju sorgligt om jag inte skulle kunna läsa dessa utan att behöva en översättare.

Nej jag är varken journalist eller skribent även om jag har skrivit litet tekniska instruktioner.
Dessa var dock på engelska och formatet samt språket var extremt uppstyrt.

De yrken som jag är utbildad till är programmerare, tekniker/ingenjör inom It och telekom samt busschaufför.
Jag har planer på att skriva en bok eller två, men det kommer då att bli på ålderdomlig Svenska för att placera handlingen tidlöst.

Men orden i sig är inte fel. Jag har inga problem med att språket utvecklas, det är svårt att förhindra... men jag är också lite av en arkaisk luddit som förfäras över språkets (in mina ögon) changering.
Det blir inte bra om man tappar det äldre språket.
Eftersom att det skulle ge svårigheter med att läsa äldre litteratur och hålla liv i vår gemensamma historia.

Jag skulle tycka det var otroligt tråkigt om inte språk utvecklades! Tror dock inte att språkets utveckling är anledningen till att tidningar trycker eller publicerar felaktiga rubriker med syftning- eller stavfel, utan det beror snarare på skolors dåliga ekonomi och att redaktionerna inte längre har tid eller råd med korrekturläsning. Allt ska gå fort, du måste ut med nyheter "nupåengång". Spela roll om det är något felaktigt här eller där. I skolan är det lite samma historia, har själv fått be om att få mina inlämningar rättade, men blivit nekad av läraren då det är innehållet och inte skrivandet som skulle rättas...

Det blir inte bra om man tappar det äldre språket.
Eftersom att det skulle ge svårigheter med att läsa äldre litteratur och hålla liv i vår gemensamma historia.
Här är jag tyvärr oerhört dålig på. Försökte läsa en bibel för flera år sedan. Minns inte årtalet men nån gång på 1800-talet och tyvärr förstod jag inte mycket.

Här är jag tyvärr oerhört dålig på. Försökte läsa en bibel för flera år sedan. Minns inte årtalet men nån gång på 1800-talet och tyvärr förstod jag inte mycket.
Det är ju så som det blir om man inte tar med sig även det gamla språket in i det moderna språket.
Som en ny dator som inte är bakåtkompatibel så att inga gamla program fungerar.

Dessutom så länkar det äldre språket oss till andra språk.
Det är lättare att förstå Norska om man är bekant med de äldre Svenska orden och uttrycken.

Ordet skall (ska) visar t.ex. sambandet med Engelskans "shall".

Det är intressant hur kraven på grammatik och stavning lättats. När jag gick i Internationella skolan i Kenya hade jag en samhällskunskapslärare som berättade att när hon gick på universitet i USA så, vägrade läraren att ens rätta en uppsats med mer än två stavfel. Bara ett stort rött F kom det tillbaka med.

Det är intressant hur kraven på grammatik och stavning lättats. När jag gick i Internationella skolan i Kenya hade jag en samhällskunskapslärare som berättade att när hon gick på universitet i USA så, vägrade läraren att ens rätta en uppsats med mer än två stavfel. Bara ett stort rött F kom det tillbaka med.

Tur det inte hande mig nar jag gick pa Amerikanskt Universitet.😳 Nu var jag mer tolerant an de flesta nar jag rattade skrivet sprak som larare ... och nar jag undervisade arskurs 4-7 I "creative writing" var jag annu mer generos I mitt rattande och manga stavfel och gramatiska fel fick bara ett litet streck och eleven var manad att "Titta pa det har" for da var ju innehallet det viktiga. Sedan AR det lattare nar ord inte blir "omodarna" och darfor bor undvikas ... och sa mycket mer fullstandigt sprak.

Jag tänker inte lägga mig i språkfrågorna, men jag tror faktiskt inte att det stora problemet här ät att journalister (vilka? alla?) skriver inkorrekt svenska (enligt vem?) utan att så få barn och ungdomar läser tidningar och tittar på public service.

Jag har tusen gånger hellre ett samhälle med en god, bred och oberoende nyhetsrapportering med vissa språkfel, än ett samhälle där folk får sina nyheter från en Tiktok-algoritm.

Det verkar för övrigt finnas få saker vi har så svårt att släppa som de (ibland helt bisarra) språkliga käpphästar vi lärde oss på mellanstadiet. När gick din svensklärare i skolan? Det kan man fråga sig själv. Och kanske chilla lite.

(Ok, jag la mig i språkfrågorna. Lite.)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 199
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 714
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 620
Senast: ptr
·
R
Western Hejsan allihoppa... Jag har fått besluts ångerst. Hoppas få några tips av er här på Buke! Jag gick 1:an på gymnasiet men hoppade av...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Zand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka