Tror "skall" dör ut med tidenI de flesta fall spelar det ju ingen större roll vad som står i skrivregler (jag råkar jobba med just den typen av text, men det är många jurister som envisas med att skriva "skall" fortfarande).
Det värsta som händer annars är väl att man riskerar att betraktas som lite kufisk om man envisas med ett arkaisk språkbruk.
Själv blir jag mest irriterad på folk som skriver väldigt slarvigt och inte bryr sig om att läsaren får lägga massa extra energi på att tolka, men det lär ju ju inte kunna uppfostra bort från folk så jag försöker blunda och hoppa över de inläggen (för det är nästan bara på nätet jag stöter på det).
Ja det syns mycket på nätet, men i mitt fall även på jobbet där vårdpersonal skriver själv. Det märks att fler och fler inte kan sitt modersmål i skriven form. Jättetråkigt, där har hela tiden vi sekreterare varit de som ordnar till svenskan så det ser vettigt ut, när taligenkänning och "vi ska spara tid- skriver själv"läkare tar vid allt mer så ser det ut som mellanstadiesvenska. En väldigt trist utveckling som vi inte behöver ha, förutom att det är rent estetiskt fult så är det patientosäkert. Kan de liksom inte göra som man alltid gjort och sköta det de är utbildade för? Helt klart ingår ju inte svenska i det...