Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veterinärbesök idag med Gibbs som numera är kemiskt kastrerad. Ska bli intressant att se vad som sker beteendemässigt. Jag håller förstås tummarna för att en del av hans överdrivna beteenden lugnar sig.

Vägde in på 22 kg. Drömmen för många uppfödare, på tok för stor enligt mig. Ser inte tjock ut men den vikten på de korta benen är inte nyttig, helt enkelt. Blir bantning framöver vilket förstås begränsas av att han ännu är långt ifrån att kunna röra sig fullt ut efter op.

Veterinärbesök idag med Gibbs som numera är kemiskt kastrerad. Ska bli intressant att se vad som sker beteendemässigt. Jag håller förstås tummarna för att en del av hans överdrivna beteenden lugnar sig.

Vägde in på 22 kg. Drömmen för många uppfödare, på tok för stor enligt mig. Ser inte tjock ut men den vikten på de korta benen är inte nyttig, helt enkelt. Blir bantning framöver vilket förstås begränsas av att han ännu är långt ifrån att kunna röra sig fullt ut efter op.
Rehabar ni något efter operationen?
Annars brukar vattentrask vara väldigt bra som del i ett viktminskningsprogram, framförallt för de som inte kan motioneras lika mycket på andra sätt (tex pga artros, efter OP etc) :)

Emellanåt har vi skitkul. Men så kommer det dagar när allt är tvärs och tråkigt.
Han är ganska lika mot alla. Vill helst busa och leka, med inställningen att människan är till för honom. Han är mitt i ett pälsbyte också. Det kanske stör honom?
Han är ung och det händer saker hela tiden. Det är inte mer än nån månad sedan som han spontant ville komma upp i famnen.
Jag tror vi lär oss varann och framförallt jag lär mig honom. Han är så väldigt olika alla tidigare hundar jag haft.
Tycker det verkar som om ni är på rätt väg. Alla mina hundar utom den yngsta har tittat på mig när jag har hämtat dem, och bestämt sig direkt för att jag är deras matte forever, men inte den senaste (trots samma ras och släkt). Där har jag fått jobba på relationen, den som har kommit av sig själv med de andra hundarna.

Nu när jag börjar märka att det har lyckats är det intressant och roligt, men det har tagit ett år. Den senaste hunden är också mer social med andra människor än de andra är/har varit. Det kanske spelar in i det faktum att jag genast känt mig utvald av de andra hundarna, medan jag i början var en i mängden för den senaste.

Mitt råd är alltså att fortsätta bygga relation. Du har redan märkt att det fungerar.

Låter typ precis som Toddy. Så sjukt påhittig och smart :D Förbannat rolig att shejpa tricks med, men mindre underhållande (eller okej, även då kan han vara sjuk underhållande tills att man tröttnar :angel:) när han hittar på egna saker att lära sig.
Precis så! Underbar att träna med, lär sig otroligt fort och svåra saker och går in för allt med hull och hår men den fantasin och upptäckslusten gör att han hela tiden hittar på nya tokigheter även utanför träningen. Roande när man är hemma och har lite koll, då är han charmig. Men när jag är borta vill jag att han ska vara lugn.

När jag köpte honom när han var 6,5 månader var jag jätte ledsen och övertygad om att han var den mest korkade hund jag någonsin träffat och att det aldrig skulle gå att kommunicera med honom eller träna eller gå promenader eller något alls. Men det släppte och han visade sig vara en liten diamant.

Nyfiken fråga - vad är det för typ av beteendeproblem?

Vi var och vallade i tisdags, Nessie och jag står lite still och stampar på samma ställe så sista rundan fick syrran ta henne och hon gick jättebra (under mindre krav). Nano fortsätter att gå framåt, jag skickade henne på nåt kort hämt och hon gjorde det exemplariskt. Nu är det inte så att hon vill ut ur hagen när jag tycker att vi är klara så det har verkligen svängt 😁.
Qila och syster gick det bra för, dom är duktiga!
Igår var jag och simmade alla hundarna och så fick de vibba efteråt, det är lite av ett projekt att vara på hundsimmet själv med tre hundar. På kvällen hade vi "julfest" med coachgruppen i freestyle /heelwork och körde lite fika och uppvisningsprogram, jätte-kul!

IMG_20201216_123019.webp

Nu får vi hålla tummarna lite, blev igår kontaktad om jag var intresserad av en äldre hane på 1,5 år med MH samt röntgen gjord, vilket för min del känns skönt att allt var fläckfritt där.
Lät som en lugnare Briam fast i Schäferformat vilket värmer hjärtat lite.
Står mellan mig och en annan familj så får hoppas atr turen är på min sida denna gång.

Gav upp det här med Hurtta, provat storlek 30, 35, 40, 45 men inget passar. Ligger ute med 7500 kr bara med täckena tills returpengarna kommer :eek: :nailbiting:. Blev så mycket för att jag fick beställa så många storlekar och för att dom är så dyra. Helt galet! Har egentligen inte dom pengarna. Nu får dom klara sig ett tag med dom som dom redan har och få ha sina overaller om det blir jätte kallt alternativt att jag hittar något billigare med rätt passform.

Gav upp det här med Hurtta, provat storlek 30, 35, 40, 45 men inget passar. Ligger ute med 7500 kr bara med täckena tills returpengarna kommer :eek: :nailbiting:. Blev så mycket för att jag fick beställa så många storlekar och för att dom är så dyra. Helt galet! Har egentligen inte dom pengarna. Nu får dom klara sig ett tag med dom som dom redan har och få ha sina overaller om det blir jätte kallt alternativt att jag hittar något billigare med rätt passform.

Men varför beställer du inte på faktura? Typ hund.se har ju så man kan beställa med Klarna. Så gör jag oftast, och skickar tillbaka det jag inte vill ha 👌😁

Men varför beställer du inte på faktura? Typ hund.se har ju så man kan beställa med Klarna. Så gör jag oftast, och skickar tillbaka det jag inte vill ha 👌😁
Gör också så! Eller tar på kreditkortet om faktura inte skulle erbjudas (ovanligt). Gillar inte att ligga ute med pengar och hatar att behöva lägga nya ordrar pga byte, så beställer alltid fler storlekar både när jag handlar till mig själv eller hundarna.

Använder aldrig faktura, vill ha allt fixat med betalningen direkt. Även om man tar faktura blir det ju ändå så att man måste betala väl?

Gör också så! Eller tar på kreditkortet om faktura inte skulle erbjudas (ovanligt). Gillar inte att ligga ute med pengar och hatar att behöva lägga nya ordrar pga byte, så beställer alltid fler storlekar både när jag handlar till mig själv eller hundarna.
Hatar att ligga ute med pengar också, därför jag betalar med kort men sen tar det ju sin lilla tid att få tillbaka pengarna. Beställde 2 storlekar samtidigt, som dom haft i flera år. Tror inte Hurtta är gjorda för kineser.

Ingen tränings- och tävlingsintresserad som skulle vilja ta över en helt okomplicerad, tränad och tävlad, supertrevlig och rolig okastrerad hane på 5,5 år? :angel: Tinjas favvobrorsa kanske letar nytt hem då hon som äger honom inte har tillräckligt med tid för träning och tävling och att det är synd på sån potential att gå till spillo :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.