Ändrade köpvanor

Nebraska

Trådstartare
Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor?
Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet.
Köper aldrig juice, något jag ofta handlade hem till helgerna.
Bunkrar smör, bregott och ost vid extrapriser.
Köper mindre mängder av tomater, lök och potatis. Stapelvaror för mig som jag inte oroade mig för förr om jag förköpte mig på.
Skippar ofta avocado till tacosen pga. priset.

Nä köper nöt fortfarande från bonden direkt de har inte ökat i pris. Samma med kyckling lamm och ägg direkt från producenten. Annars Samma som tidigare faktiskt.

Nej, inte när det gäller mat, jag köper det jag vill ha/behöver men lusläser reklambladen för bästa pris.
Reklambladen har jag alltid kollat över men åker inte runt halva stan ändå. Men har inte gnällt heller och lägger ungefär samma summa idag som för typ 6 år sedan på mat.

Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor?
Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet.
Köper aldrig juice, något jag ofta handlade hem till helgerna.
Bunkrar smör, bregott och ost vid extrapriser.
Köper mindre mängder av tomater, lök och potatis. Stapelvaror för mig som jag inte oroade mig för förr om jag förköpte mig på.
Skippar ofta avocado till tacosen pga. priset.

Ja! Blir enformigare mat, äter nästan aldrig ute, och dragit ner på andra saker för att kunna äta roligare hemma. Nöjeskontot fick ta smällen. På jobbet blir det mycket gröt, annars matrester. Har nästan noll i matsvinn numer, är lite lökskal osv men sparar mer av även små rester.

Detta är också för att jag inte vill lägga såna enorma summor på vardagsmat. Bonus att gilla bönor. Jag lägger massa pengar på mat ändå.

Jag storhandlar inte längre utan det blir ca 3 ggr/vecka istället. Tror att jag lyckas hålla nere matsvinn på det viset.

Använder mer margarin istället för smör, så som vi gjorde i min barndom.

Mindre färska grönsaker, tyvärr. :( Annars har jag inte speciellt dyra matvanor sen tidigare, köper hellre kokkött av bra kvalitet än billigare andra detaljer. Har i princip alltid lunchlåda, har aldrig tyckt att det känns värt att lägga 130 spänn om dagen på en standardlunch.

Nä, vi handlar som vanligt. Har inga dyra vanor direkt. Sommartid är vi självförsörjande på paprika, tomat och gurka.
Vintertid blir det mycket rotsaker. Burkmajs.

Äter inget eller lite animaliskt.

Jag har alltid tagit första sikte på "kort datum" hyllan i varje butik och gör det fortfarande, sedan planerar jag typ resten av måltiderna därifrån (om jag planerar alls), så jag har inte ändrat på mycket.
Köper kanske mindre ost men det är nog bara bra för mig. :angel:

Så länge jag minns har jag kollat erbjudanden i butiken och storköpt när det finns lagringsbara varor.

Sommartid odlar jag och då är foderstaten väldigt odlingsbaserad. Fryser in det som går.

Mina smaklökar har emigrerat så jag längtar sällan efter mat och äter för att jag måste. Det förenklar matinköpen rejält :)

Jag köper betydligt mindre frukt än innan :(
Smör, kött och kyckling försöker jag hitta på extrapris, annars äter vi vego. Konserverade basvaror som krossad tomat, majs och bönor bunkrar jag vid extrapris. Gurka, sallad och tomat köper jag öht inte under höst och vinter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vem kör och varför?
  • Ändrade köpvanor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka