När mina barn var små, i mitten av 1980-talet, så var maten, som den andel av den disponibla inkomsten som läggs på mat, statistiskt sett betydligt dyrare än idag. Jag vill minas att matkostnaderna peakade någon gång mellan ca 1980 och EU-inträdet ungefär, när billig mat från EU började importeras.
Ost och kött var fruktansvärt mycket dyrare än i dag jämfört med inkomsten. Men kaffe var billigt.
Att maten (vissa matvaror) var "dyr" under den perioden syns om man råkar ha tillgång till kokböcker utgivna under den tiden: det syns t.ex. på recept som innehåller köttfärs, eftersom man då för tiden oftast räknade med att en köttfärssås för fyra, skulle innehålla 400 gr köttfärs. I ett mer nutida recept, så anges ofta 500 gr köttfärs för fyra personer.
Men ännu är vi inte där vi var i slutet av 1980-talet kostnadsmässigt, alltså som andel av disponibel inkomst.
Å andra sidan så laborerade dåtidens politiker med olika sätt att dämpa priserna på mat, egentligen utan större framgång, förutom det där med att gå med i EU då.
Fast det går ju liksom inte att göra en gång till.
Nu är det vissa varor som blivit rejält dyrare, medan andra ligger mer stabilt i pris, och några gått ner i pris.
Olivolja och apelsinjuice, kaffe och en del annat har blivit rejält mycket dyrare t.ex. De här varorna tillhör de råvaror som handlas på börser, och där priset inte enbart visar på faktiska produktionskostnader, och att det finns en verklig brist, utan det finns också element av förväntan om framtida priser inbakat.
Sedan så måste man komma ihåg, att vi bönder har fått rejält höjda kostnader för att kunna producera livsmedel också.
Priserna på instsvaror (gödsel, bekämpningsmedel) och även reservdelar till redsakp och traktorer har stigit. Gudskelov så har dieselpriserna sjunkit på senare tid.
Att priset på allt som kommer från mjölk, som smör och fil m.m. har stigit, beror på att vi i Europa har pressat bort ett stort antal mjölkbönder genom att ge uselt betalt för varan.
Jag har inte ändrat så värst mycket, kanske därför att jag dricker relativt lite kaffe. Kött kommer från egen eller grannarnas uppfödning, samt vilt, potatis och lök klarar vi åtminstone halva vintern med eget eller lokala inköp direkt från odlaren, liksom en del grönsaker.
Jag kanske har konstiga inköpsvanor, men vi har ändrat mycket litet.