Ändrade köpvanor

Jag köper mindre grönsaker och sen bakar jag mindre nu när smör, choklad och kakao är så galet dyrt. Socker har också blivit dyrare. Vilket är tråkigt, men såklart inget livsviktigt.

Köper inte juice längre, ytterst sällan ost, mycket sällan fisk, sällan frukt eller efterrätter, generellt tråkigare mat än tidigare. Det köps för att ätas, äta bör man annars dör man liksom, men det blir inget avancerat eller "storslaget" eller lyxigt. Äter inte ute, har inte gjort på över 2 år om man inte räknar pizzan sonen köpte i julas. Bakar hellre eget bröd än köper i affären.
Smör köpte jag ibland tidigare om det var extrapris på det, inte så ofta dock, är uppvuxen med att margarin fungerar lika bra, och det gör det, speciellt nu till de här smörpriserna. Paprika köper jag, men tomat och gurka sällan tex. Frysta grönsaker har jag dock alltid hemma och orkar jag inte tillaga grönsaker tar jag en näve frysta ärter till maten. ;) Tyvärr leder också tråkig mat till överhoppade måltider eller ersatta med knäckemacka, bara för att jag måste äta något. Jag är sugen på god middag och öppnar kyl och frys men vet inte ens vad jag ska göra, för motivationen att göra något gott finns inte längre-pasta med pastasås eller ris med gryta av något slag, det går att frysa in i matlådor och kostar inte lika mycket som annat. Och om man äter det flera gånger i veckan tröttnar man.

Däremot handlar jag knappt något vid sidan om längre, tex kläder.

Slutat med smör och faktiskt dragit ner massa på godis/läsk.
Äter inte mycket kött generellt o har tur som inte gillar kaffe (vad jag förstått är dyrt)
Matlådor är de alltid.

Ja. Ekologiskt kött har nästan försvunnit så jag har accepterat att Svenskt kött får vara ok till familjen. Men passar på att köpa EKO när jag hittar.

Yoghurt och Proviva köps på kort datum eller erbjudande.

Färska grönsaker har gått upp mycket det med, och köps med måtta. Blomkål har blivit tre-fyra gånger så dyrt :(
Och ost.

Äh allt har ju gått upp.
Choklad också :cautious:

Nä, typ samma. Brukar numera bunkra typ smör och ost när det är bra pris men jag tror att det snarare handlar om att jag flyttat och har en större kyl än innan men visst tar det emot att köpa Bregott till fullpris nu för tiden 😅

Köper knappt avokado längre heller men där vet jag inte heller riktigt om det beror på priset eller en ökad medvetenhet om deras klimatpåverkan…

Ingen större skillnad tyvärr, önskar jag hade lite mer ekonomiskt sinne men det föddes jag utan... Och ofta handlar jag även hos icahandlaren i byn som man inte kan gå in till utan att det kostar 300 spänn, istället för att storhandla på till exempel Lidl eller Willys. Mannen är duktigare på att åka till stan och storhandla.

Jag kollar alltid reklambladen för affärerna runt mig och handlar på extrapris. Är ju en person så tyvärr köper jag ibland fortfarande för mycket grönsaker som blir dåliga. Kött fryser jag in till den milda grad att jag bokstavligen inte får plats med mer. Har pippi på just extrapriser.

Annars har väl inte mina matvanor som så ändrats, den lyx jag verkligen unnar mig är körsbärs och baby plommontomater. Rödlök. Klementiner/satsumas på extrapris, äpplen ditto.

När mina barn var små, i mitten av 1980-talet, så var maten, som den andel av den disponibla inkomsten som läggs på mat, statistiskt sett betydligt dyrare än idag. Jag vill minas att matkostnaderna peakade någon gång mellan ca 1980 och EU-inträdet ungefär, när billig mat från EU började importeras.

Ost och kött var fruktansvärt mycket dyrare än i dag jämfört med inkomsten. Men kaffe var billigt.

Att maten (vissa matvaror) var "dyr" under den perioden syns om man råkar ha tillgång till kokböcker utgivna under den tiden: det syns t.ex. på recept som innehåller köttfärs, eftersom man då för tiden oftast räknade med att en köttfärssås för fyra, skulle innehålla 400 gr köttfärs. I ett mer nutida recept, så anges ofta 500 gr köttfärs för fyra personer.

Men ännu är vi inte där vi var i slutet av 1980-talet kostnadsmässigt, alltså som andel av disponibel inkomst.

Å andra sidan så laborerade dåtidens politiker med olika sätt att dämpa priserna på mat, egentligen utan större framgång, förutom det där med att gå med i EU då.
Fast det går ju liksom inte att göra en gång till.

Nu är det vissa varor som blivit rejält dyrare, medan andra ligger mer stabilt i pris, och några gått ner i pris.
Olivolja och apelsinjuice, kaffe och en del annat har blivit rejält mycket dyrare t.ex. De här varorna tillhör de råvaror som handlas på börser, och där priset inte enbart visar på faktiska produktionskostnader, och att det finns en verklig brist, utan det finns också element av förväntan om framtida priser inbakat.

Sedan så måste man komma ihåg, att vi bönder har fått rejält höjda kostnader för att kunna producera livsmedel också.
Priserna på instsvaror (gödsel, bekämpningsmedel) och även reservdelar till redsakp och traktorer har stigit. Gudskelov så har dieselpriserna sjunkit på senare tid.
Att priset på allt som kommer från mjölk, som smör och fil m.m. har stigit, beror på att vi i Europa har pressat bort ett stort antal mjölkbönder genom att ge uselt betalt för varan.

Jag har inte ändrat så värst mycket, kanske därför att jag dricker relativt lite kaffe. Kött kommer från egen eller grannarnas uppfödning, samt vilt, potatis och lök klarar vi åtminstone halva vintern med eget eller lokala inköp direkt från odlaren, liksom en del grönsaker.

Jag kanske har konstiga inköpsvanor, men vi har ändrat mycket litet.

Rent krasst så har jag fortfarande råd att köpa det jag vill så jag har inte ändrat mycket. Det är mest vissa varor som jag visserligen har råd med men som jag inte tycker är värda vad de kostar idag, dvs jag köper dem inte (iaf inte till ordinarie pris utan när de är på erbjudande). Jag har smidig tillgång till alla större kedjor så jag kollar alltid annonsbladen men det har jag alltid gjort.

Det enda jag dragit ner på hittills är choklad. Vi brukar alltid ha några kakor mörk choklad hemma. Såg igår att Ica-butiken där jag köpte min lunch ”lockade” med två Lindt-kakor för 80 kr :jawdrop: Normalpris i mina ögon är två för ~45 kr.

Kort datum kan vara bluff med. Ica här i byn har ibland satt röd lapp på, nu senast bacon men där visade sig vara högre kg-pris än motsvarande kampanjvara. Dessutom var kvalitén usel! Var så mycket fett i det så ett paket blev knappt en portion när det vart stekt.

Ökade priset är en sak - men bristen på kvallité är än allvarligare.

Ingen stor skillnad. Däremot köper jag oftare nu produkter som är på extrapris och planerar utifrån det samt att jag bunkrar mer än innan (tex smör och ost).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka