Ändrade köpvanor

Vi har inte ändrat oss nämnvärt, jag har alltid varit medveten konsument medans maken glatt köper svindyr frukt. Jag väntar med den diskussionen tills han gått i pension för då är det slut på sötebrödsdagarna. Under tiden så förbereder vi oss genom att börja odla det som är ekonomiskt och rationellt att förvara. Dels för att sälja och utöka inkomsten. Investeringsmässigt kommer det inte att bli pengar på kistbotten men förhoppningsvis mer varierad kost och förhöjd livskvalite.

Jag har sedan innan alltid planerat inköp utifrån vad som är rabatt och köpt både smör och Bregott och fryst in så fort det varit billigare.

Dricker vatten vanligtvis, men lyxar med äppeldryck på helgen.

Har aldrig nåt svinn, jag lagar bara det jag äter upp. Så nej, inget ändrat här.

Funderar på om jag ska minska på chokladinköpen, som är enda lasten jag har här i livet.

Jag insåg att jag hordar smör o flora när jag kom hem o kollade frysen här, har 3 paket smör i skåne o 4 flora, hemma visade det sig att jag har 6 pkt smör :eek: o 2 flora och nötfärs så jag kan leva på den resten av året typ, o det sista jag gjorde innan jag körde hem var att köpa 2.5kg nötfärs, jösses!!! :o🙈

Jag insåg att jag hordar smör o flora när jag kom hem o kollade frysen här, har 3 paket smör i skåne o 4 flora, hemma visade det sig att jag har 6 pkt smör :eek: o 2 flora och nötfärs så jag kan leva på den resten av året typ, o det sista jag gjorde innan jag körde hem var att köpa 2.5kg nötfärs, jösses!!! :o🙈
Jag som "alltid" köper sånt på extrapris har gett mig själv köpförbud. Nu ska det jag har ätas upp innan jag får köpa mer.

Jag som "alltid" köper sånt på extrapris har gett mig själv köpförbud. Nu ska det jag har ätas upp innan jag får köpa mer.

Om du kommer på hur man gör, hojta gärna till! Jag köper mer till extrapris än jag hinner äta upp 🙈 Särskilt som jag är en person (plus katt) så räcker en bit kött eller kyckling länge.

Sammanfatta länkarna så vi som inte läser DN får veta vad det står?
Det är inte jättelätt att sammanfatta något som i princip består av en lång lista på livsmedel.

DN tycker jag är en tidning värt att betala en liten slant för. De har ofta bra erbjudanden till både nya och gamla prenumeranter. Jag betalar t.ex. bara 49 kr/mån i ett halvår. Tror till och med att man kan läsa gratis (med konto) just nu... :)

Det är inte jättelätt att sammanfatta något som i princip består av en lång lista på livsmedel.

DN tycker jag är en tidning värt att betala en liten slant för. De har ofta bra erbjudanden till både nya och gamla prenumeranter. Jag betalar t.ex. bara 49 kr/mån i ett halvår. Tror till och med att man kan läsa gratis (med konto) just nu... :)
Jag har haft den tidigare men då jag flyttat så tycker jag SvD är bättre. DN är för mycket focus på Sthlm och jag bantar ner antalet prenumerationer. Kan jag inte öppna artikeln struntar jag i den, vägrar Klarna så jag kan inte ta en tillfällig prenumeration heller.

Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor?
Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet.
Köper aldrig juice, något jag ofta handlade hem till helgerna.
Bunkrar smör, bregott och ost vid extrapriser.
Köper mindre mängder av tomater, lök och potatis. Stapelvaror för mig som jag inte oroade mig för förr om jag förköpte mig på.
Skippar ofta avocado till tacosen pga. priset.

Nej, nästan inte alls. Har alltid nästan uteslutande haft matlåda och ser till att köpa sånt som är stor åtgång på när samma vara är billigare.

Har ganska lite lagringsutrymme i kyl o frys, så butikerna får gärna sköta det mesta av lagringen.

Avokado för mixning körs ofta på fryst, dels billigare och dels aldrig ”brun” när man ska använda den. Men inte riktigt samma resultat.

Bra och god mat är en högt prioriterad utgift, i princip allt annat är av mindre vikt.

Jag har haft den tidigare men då jag flyttat så tycker jag SvD är bättre. DN är för mycket focus på Sthlm och jag bantar ner antalet prenumerationer. Kan jag inte öppna artikeln struntar jag i den, vägrar Klarna så jag kan inte ta en tillfällig prenumeration heller.
Ja, gillar man inte DN ska man ju naturligtvis inte prenumerera på den.

Har de ökande matpriserna fått dig att ändra dian köpvanor?
Jag har nästan uteslutande med mig matlåda på jobbet.
Köper aldrig juice, något jag ofta handlade hem till helgerna.
Bunkrar smör, bregott och ost vid extrapriser.
Köper mindre mängder av tomater, lök och potatis. Stapelvaror för mig som jag inte oroade mig för förr om jag förköpte mig på.
Skippar ofta avocado till tacosen pga. priset.

Jag har nästan helt slutat köpa choklad men det ser jag inte som något negativt. Äter mer sällan nötkött, har minskat konsumtionen i takt med stigande pris. Har en bra frukt och grönsaksaffär som fortfarande håller bra priser så där är konsumtionen intakt. Annars äter jag nog som jag alltid har gjort.

Köper i princip aldrig juice numera, var något om jag alltid hade hemma tidigare.
Köper margarin istället för smör.
I övrigt jag köper sånt jag vill äta annars äter jag inte/äter dåligt.
Lagar mindre mat med tomater men det har med att efter jag fick covid så smakar lagad tomat inte bra. Speciellt inte med färs.

Jag har slutat köpa yougurt till normalpris. Tycker att en stor förpackning (1kg eller 1 liter, också krympflation) nästan har dubblats i pris. Åt förut till frukost eftersom jag är morgontrött och vill göra minsta möjliga ansträngning på morgonen, men nu blir det oftast gröt istället. Köper om det är nedsatt pris. Har egentligen råd men tycker att priset har ökat oanständigt mycket.

Köper som vanligt kaffe, ost, choklad, smör, yoghurt och allt det där som skenar orimligt mycket...Dock passar jag/vi absolut på när det är lite billigare och så lägger vi storbeställning på CG en gång i månaden på 10% rabatten.

Det jag försöker bättra mig på är att inte köpa mer frukt och grönt än jag äter upp- riskerat få kasta titt som tätt förut. Likadant med kvarg och keso som jag kan bestämma jag ska ha och yoghurt och variera men det funkar ju sällan för något riskerar ju bli dåligt och få kastas och det är på tok för dyrt och slöseri så det är jag noga med att hålla efter numera.

Hos mig ater hundarna oftast upp farska gronsaker jag overkopt mig sjalv pa. Utom sadant som inte ar bra for dem forstass samt vissa sallads typer som de inte gillar. Yogurt gor jag sjalv utav 4 liter lactose free mjolk och den haller I flera veckor utan problem. Vanligtvis behover jag dock gora ny sats en gang i veckan ungefar.

Jag behover ata mer "heart healthy" sa darfor har jag andrat vad jag handlar och hur jag lagar mat. Mycket mindre rott kott och nar jag koper det sa ar det 98% "lean" och mycket farsk fisk, men det har jag alltid haft och det ar ganska billigt har mindre an en timma fran stillahavs kusten.

Numera gor jag nastan alla condiments (Ajvar och liknande) sjalv for att kunna dra ner pa sodium och bakar nastan allt brod sjalv for att ha kontroll pa vad det innehaller. Mer avokado som jag skivar eller mosar med citron och kryddor till allt fran att anvanda istallet for smor och att bara ha till en ratt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka