Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det start på valpkurs. Det var en blandad grupp där de flesta hade gått kurs men tog igen missat tillfälle. Dessa valpar var alla runt halvåret. Så var det Rhiannon och en valp till som var 3,5 månad och nya. Jag hade inledningsvis en skällande, ofokuserad, koppeldragande valp men det blev bättre. Mycket nyttigt att träna med många andra valpar (och människor) runt!

Det jag faktiskt blev imponerad över var när valparna fick testa att springa igenom en ganska lång agility-tunnel. Kursledaren höll valpen och ägaren lockade i andra änden. Rhiannon drog rakt igenom tunneln och det tycker jag var modigt av henne! Jag gick en agilitykurs med en av mina gamla hundar och hon hade väldigt lätt för sig - utom just tunnel som tog låååång tid. (Min andra gamla hund tyckte å andra sidan att tunnlar var det enda som var meningsfullt med agility och sprang spontant genom dem och UNDER alla hinder!).

Jag är fortfarande lätt fascinerad över att ha en hund som är så intresserad av andra människor! Mina tidigare cockrar har tyckt att andra människor varit meningslösa när matte varit närvarande. Inte så med detta lilla djur. I alla fall inte ännu.

Kan de få flera spökåldrar?

Jag trodde allt lugnat ner sig efer att han var väldigt hormontinn ett tag.

Men senaste veckan har han gjort inne flera gånger, senast kissade han på badrumsmattan medan jag var i badrummeet. Han skäller på det mesta. Han morrade seriöst på grannen när vi stannade för att prata. I morse bet han mig på allvar när jag skulle borsta honom. Han morrar och nafsar i luften när jag lyfter honom för att gå upp till övervåningen.

Tränade lite inkallning uppe i skogen och han skiter totalt i mig. Jag lockar med godis och han tittar bara på mig och vänder åt andra hållet. Han drar i kopplet åt alla håll. Framåt, kastar sig åt sidan ner i diket och tvärnitar för att lukta.

11 månader nu - när blir han en normal hund?
:crazy::crazy::crazy:

Men senaste veckan har han gjort inne flera gånger, senast kissade han på badrumsmattan medan jag var i badrummeet. Han skäller på det mesta. Han morrade seriöst på grannen när vi stannade för att prata. I morse bet han mig på allvar när jag skulle borsta honom. Han morrar och nafsar i luften när jag lyfter honom för att gå upp till övervåningen.

Tränade lite inkallning uppe i skogen och han skiter totalt i mig. Jag lockar med godis och han tittar bara på mig och vänder åt andra hållet. Han drar i kopplet åt alla håll. Framåt, kastar sig åt sidan ner i diket och tvärnitar för att lukta.

Den perioden brukar vara mellan ca 9-18 mån ålder. Sorry :D

Tycker inte det där låter som spökålder alls..

Det där med morrandet och bitandet mot dig hade jag tagit på allvar. Något i er relation tycks inte riktigt fungera?
Har han ont någonstans? Det är en sak att de har integritet, men i så fall har det ju gått över styr.

Jag vill inte låta elak här men baserat på allt du skrivit i olika trådar om Torsten så ställer jag mig ganska frågande till mentaliteten på honom. Nog för att man brukar säga att små hundar kan vara sena med rumsrenheten, ha lite temperament osv men allt detta du skriver om Torsten tycker jag låter rätt oroande.

@Wingates och @iNHALE
Det är ju så dubbelt. För det mesta är han "go och gla kexchokla". Glad och flamsig. Vill leka.

Men så komme de där attackerna av att inte vilja bli tagen på, och framförallt inte lyft. När han vill, så är det ok men ibland vill han bara inte och då blir han bitsk. Det går ju över, men han markerar.

Jag har känt igenom honom så gott jag kunnat och det jag kan notera är att han inte gillar att jag tar i hans bakdel och bakben när jag lyfter eller när jag har honom i famnen. Däremot visar han inget om jag känner igenom honom utan att lyfta.

Han har ju aldrig varit speciellt förtjust i hantering men det har blivit bättre. Han vill bli kliad på magen numera. Det ville han inte alls tidigare.
Han söker kontakt men backar oftast när jag vill röra. Han vill bara leka.

Dt finns stunder när jag vill ge upp. Men så tänker jag hur det skulle blir här i min ensamma karantän och kämpar vidare. Och gläds åt de stunder när han är trevlig och sällskaplig.
Kanske är det bara min novemberblues...

@tanten jag håller med tidigare inlägg om att det låter skumt. Min uppfattning av spökåldern är att den inte brukar omfatta den aggression mot ägaren som du beskriver. Visst att morra eller skälla på främmande människor på avstånd, det tycker jag inte är konstigt. Men att bita dig för att du ska borsta - nej.

Jag har för mig att du skrivit tidigare att Torsten inte går i din trappa och därför bär du honom, stämmer det? På vilket sätt går han inte i trappan? Det låter lite märkligt för en hund som ändå närmar sig året och jag funderar på om det kan vara ett tecken på att något är fysiskt fel, vilket gör att han ibland inte vill hanteras för att han har ont. Förslaget är att börja med att verkligen kolla upp detta hos veterinär. Sedan gå vidare därifrån. Om de hittar något fysiskt fel kan det kanske fixas. Om inte, kontakta någon som kan hjälpa dig att hitta vägar för att arbeta med hunden.

Personligen tycker jag det du beskriver inte låter roligt alls. Självklart är det inte alltid roligt att ha hund och valpar kan verkligen vara skitjobbiga :crazy: . Men när hunden är nästan ett år och har visat tendenser till vad jag tycker känns som tveksam mentalitet i perioder sedan han kom (som jag har uppfattat dina inlägg) så tror jag att det är dags att verkligen ta tag i det hela och ta hjälp.

@tanten jag håller med tidigare inlägg om att det låter skumt. Min uppfattning av spökåldern är att den inte brukar omfatta den aggression mot ägaren som du beskriver. Visst att morra eller skälla på främmande människor på avstånd, det tycker jag inte är konstigt. Men att bita dig för att du ska borsta - nej.

Jag har för mig att du skrivit tidigare att Torsten inte går i din trappa och därför bär du honom, stämmer det? På vilket sätt går han inte i trappan? Det låter lite märkligt för en hund som ändå närmar sig året och jag funderar på om det kan vara ett tecken på att något är fysiskt fel, vilket gör att han ibland inte vill hanteras för att han har ont. Förslaget är att börja med att verkligen kolla upp detta hos veterinär. Sedan gå vidare därifrån. Om de hittar något fysiskt fel kan det kanske fixas. Om inte, kontakta någon som kan hjälpa dig att hitta vägar för att arbeta med hunden.

Personligen tycker jag det du beskriver inte låter roligt alls. Självklart är det inte alltid roligt att ha hund och valpar kan verkligen vara skitjobbiga :crazy: . Men när hunden är nästan ett år och har visat tendenser till vad jag tycker känns som tveksam mentalitet i perioder sedan han kom (som jag har uppfattat dina inlägg) så tror jag att det är dags att verkligen ta tag i det hela och ta hjälp.
Om trappan. Jag förstår honom. Han har lite taskig kroppskotroll och väldigt hala tassar. När han står eller sitter på golvet, utan matta så glider tassarna hela tiden. Han får trampa om för att han glider iväg.

Han hoppar up på stenar och stubbar i skogen, men inomhus där underlaget är halkigt så hoppa han inte upp i möblerna. Trappan är öppen mellan stegen och stegen är smala. Så att den är läskig är inte konstigt. Han vill varken gå ner eller upp. Även en del personer tycker den är lite läskig.
20201109_215831.webp

Om trappan. Jag förstår honom. Han har lite taskig kroppskotroll och väldigt hala tassar. När han står eller sitter på golvet, utan matta så glider tassarna hela tiden. Han får trampa om för att han glider iväg.

Han hoppar up på stenar och stubbar i skogen, men inomhus där underlaget är halkigt så hoppa han inte upp i möblerna. Trappan är öppen mellan stegen och stegen är smala. Så att den är läskig är inte konstigt. Han vill varken gå ner eller upp. Även en del personer tycker den är lite läskig.
Visa bifogad fil 59889
Har du inte klippt ur tassarna?

@Wingates och @iNHALE
Det är ju så dubbelt. För det mesta är han "go och gla kexchokla". Glad och flamsig. Vill leka.

Men så komme de där attackerna av att inte vilja bli tagen på, och framförallt inte lyft. När han vill, så är det ok men ibland vill han bara inte och då blir han bitsk. Det går ju över, men han markerar.

Jag har känt igenom honom så gott jag kunnat och det jag kan notera är att han inte gillar att jag tar i hans bakdel och bakben när jag lyfter eller när jag har honom i famnen. Däremot visar han inget om jag känner igenom honom utan att lyfta.

Han har ju aldrig varit speciellt förtjust i hantering men det har blivit bättre. Han vill bli kliad på magen numera. Det ville han inte alls tidigare.
Han söker kontakt men backar oftast när jag vill röra. Han vill bara leka.

Dt finns stunder när jag vill ge upp. Men så tänker jag hur det skulle blir här i min ensamma karantän och kämpar vidare. Och gläds åt de stunder när han är trevlig och sällskaplig.
Kanske är det bara min novemberblues...
Jag kommer att tänka på en bild som du visade på Torsten för ett tag sen, där det framgick tydligt att hans bakparti tycks större än frampartiet (proportionerna). Kanske är det så att han har ont? Det är inte normalt beteende för spökåldern att bitas eller agera på det sättet som Torsten ibland gör. Jag tycker nog du bör söka hjälp hos en veterinär för att få honom genomsökt. Hundar som har ont kan ju ta till tänderna. Trappan är heller inte orimlig för en hund att gå i, framförallt inte en liten ras som papillon.

@tanten - jag skulle tycka att det var skitläskigt att gå i den trappan och att bära en hund i den ska vi bara inte prata om (dålig balans förkroppsligad=jag). Däremot tycker jag som @Tuggben att trappan inte ser orimlig ut för en hund av lagom storlek även om det beroende på individ kan krävas en del pedagogik för att får en del hundar att göra det.

Låter märkligt att tassarna glider iväg när hunden sitter eller står. Jag hade ibland liknande problem med en av mina gamla hundar, men hon var 14+ och kroppen började bli svag. Vissa dagar noterade jag att hon kunde ha svårt att hålla emot och därför gled på det sätt du beskriver på parketten. Jag löste det genom att lägga ut en matta de dagarna och hunden, som var en mycket klok gammal dam, gick/satt på mattan och var nöjd. Dagen därpå kunde hon vara som vanligt igen. Men din hund är ju ung.

Vi har åkt iväg och promerat i lite olika naturreservat när jag haft tid (jobbat mkt), för att hundarna och vi ska få lite miljöombyte. Det finns ju inte så jätte mycket att roa sig med nu när coronan tagit fart igen men det mysigt, särskilt när det bjuds på ☀.

Idag åkte vi och vallade, finlir och precision med Nessie och instruktören skällde lite på mig att jag måste skärpa till mig lite för att hålla jämna steg med hunden. Det är himla svårt för när jag gör nån rörelse så reagerar Nessie blixtsnabbt vilket innebär att hon hamnar fel då hon fortfarande går väldigt mycket på kroppsspråk även om de muntliga kommandona börjar sitta. Sen så skulle jag väl behöva få in att börja vissla också men även om jag är rätt haj på visslan nu så har jag svårt att få samma ton konsekvent ur den 😅. Nano som jag gett upp på senaste passet var superduktig idag, kanske börjar skendräktigheten ge sig? Qila var också med med syster men det var fullt ös medvetslös runt hagen även om hon kom in och balanserade mellan varven jättefint. Hon kommer få gå i lina framöver så hon inte bara motionerar sig själv på träningarna.

Nano
IMG_20201105_134409.webp

Pysslingen har verkligen ont i sin mage

Vi var för att träna nosework i ett garage idag. Innan körde vi ett kort spår. När han hade sele kunde han inte gå och skrek som en gris. När jag kopplade om följde han spåret men tog inte emot någon belöning -varken godis, beröm eller lek.

När träningen började ville han inte gå ur bilen utan låg och tryckte :( Han brydde sig inte ens om att främmande hundar sökte på hans bil. (Naturligtvis måste man inte vara med då - men han brukar älska sitt jobb)

Hunden vill bara sova. Magen knorrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar