Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter några timmars gruvande anmälde jag mig till en nosework-kurs i januari.

Kanske kan jag få lite bukt med Torstens rastlöshet och träna hans skalle lite. Det jag hittar på räcker uppenbarligen inte.
Känns som en välbehövlig om än desperat grej.

Kanske kan jag få lite bukt med Torstens rastlöshet och träna hans skalle lite. Det jag hittar på räcker uppenbarligen inte.
Låter som en jättebra idé. Jag märkte stor skillnad på min äldsta när vi började med nosework. Hans skällande minskade ordentligt.

Jättebra ju! 🥰
Och tycker inte det är desperat, snarare grymt. Även en liten pappis kan behöva använda skallen tänker jag 😁

Jag har varit lite off ett tag, bland annat på grund av ICD-/pacemakeroperation, men nu har jag återhämtat mig (och kan använda även vänsterarmen igen :D)

Jag har faktiskt varit lite vågad, och påbörjat en agilitykurs med Marvin! :nailbiting: Agility har egentligen aldrig känts som "min" grej, men det känns väldigt mycket som Marvins grej – han älskar att springa och hoppa och röra på sig, och att samarbeta och lyssna på mig (tro det eller ej!) så det fick bli en sådan kurs ändå.

Idag var första tillfället, och jag är väldigt glad över och imponerad av honom! Det var något halvår sedan vi gick kurs sist, men det var förhållandevis väldigt lugna och lätta kurser (valp och allmänlydnad). Det här är något helt annat, med svårare övningar och större störningar (förutom de andra ekipagen i vår kurs, så tränades det även för fullt precis intill bakom ett draperi och både människor och hundar gapar ju så att en själv hoppar till ibland :laugh:). Ingen piece of cake, inte för lilla Marvin i alla fall! Han hade definitivt kunnat vägra göra någonting annat än att sitta hos mig och stirra.

Han klarade faktiskt av varenda övning, till och med flera repetitioner! Han överraskade mig med att utan vidare springa från mig genom tunneln till instruktören (en främling!) som ropade på honom – min blyga, försiktiga Marvin! :eek::love: Dessutom klarade han slalom (med stödbågar) riktigt fint, krävde minimal hjälp av mig och körde på hela vägen igenom. Första gången han fick testa slalom. Wow! :heart

Han var absolut inte helt oberörd och stencool, för han är ingen sån hund – han är en sådan som tar in alla detaljer i omgivningen, och alla energier och signaler från människor och hundar, och när det är mycket nytt på en gång att förhålla sig till så tar det lite tid innan han känner att han har koll på läget. Det var en liten chansning med den här kursen alltså, men gick det såhär bra första gången så lär det bara gå ännu bättre framöver! Roligt hade vi också, icke att förglömma :D

IMG_20201020_183540_339.webp

Bild på den lille kämpen, som får åka väska ibland på promenaderna :)

Hur kommer det sig att inte armbågarna röntgas? Görs det sällan på flyttar? Stort grattis till fint resultat! 👏
Jag röntgar armbågar, rygg och bog på alla mina egna hundar. Detta är en fodertik så det är inte jag som har bestämt. Uppfödaren röntgar bara ED på hanar. Överlag inte så vanligt att röntga ED på flattar.

Jag röntgar armbågar, rygg och bog på alla mina egna hundar. Detta är en fodertik så det är inte jag som har bestämt. Uppfödaren röntgar bara ED på hanar. Överlag inte så vanligt att röntga ED på flattar.

Röntgar bara ED på hanar? Vet du varför?

Jättebra ju! 🥰
Och tycker inte det är desperat, snarare grymt. Även en liten pappis kan behöva använda skallen tänker jag 😁
Han använder hjärnan hela tiden. Till fel saker... :D
Det snurrar fort därinne och ibland går det fel. Som när han bestämde sig för att undersöka vad som fanns bakom tapeten. Det blir dyrt att åtgärda.

Jag har aldrig haft en så rastlös och energisk hund tidigare. Hoppas att få lite metoder att använda. Jag kan inget mer om detta än det jag ser på youtube.

Hundkursen med Effie på lydillity går faktiskt riktigt bra. Fösrat kusren vadagslydnad med Trolla var jag inte så imponerad över men den här är riktigt rolig. Dels är vi mindre folki gruppen vilket spelar in en stor del.

Effie har jag mycket llättare att bryta nu när hon ger sig tusan på något.

Största beviset fick jag igår en av mina stora skräcker utei skogarna. Stötte på et hundspann. (hndspannet brukar skicka ut sms när de är ute så vi inte kommer och stör vare sig med bil/häst eller hund.

Jag var ute och cyklade med alla 3 och får möte av dem när vi nästan är hemma. Vet nte vem utav oss som tjoade mest men jag slängde cykeln och kastade mig efter basenjin. Effie och Trolla kom på inkallning/lyssnade fint men hundspannet for åt alla håll och kanter innan han fick ordning på det. Vet inte om det var bra eller dåligt att han bara körde vidare eller ej men nu har det iallafall hänt och nästa gång hoppas jag att de skickar ut sms som de brukar.

Jag har mött den på hästryggen inga problem, lätt att gå undan. Bil är lite svårare med att kunna köra undan utan att träffas men ena grannarna dr ute kör häst och hon vill absolut inte möta dem.

De har alltid varit 2 när de varit ute tidigare och kört men nu var han själv.

Skönt det gick bra

Äntligen är min ACD friskförklarad av veterinären och osteopaten efter incidenten när vi på cykel mötte en grannes ensamma lösa hund ute på grusvägen som kom farandes.
Min vovve fick en rejäl inflammation i sträcksenan vänster bak då hon klämde in benet mellan hjul och kedja och vred om benet.

Jag vet inte vem som är mest tacksam över att vi nu kan börja jobba igen. En ACD i koppelvila i en månad frestar på. ;)

Milou fortsätter med sina upptåg, förstår inte hur han löser allt. Jag tror hemmet är Milousäkrat men då hittar han på något nytt, brukar ha allt i lådor med svåra lock och sen i sovrummet dit jag stänger när jag går iväg.

Igår skulle jag bara upp till vinden och hade ställt min ryggsäck på en för Milou hög bänk. När jag kom tillbaka 5 minuter senare så har Milou fått ner väskan och dragit upp 2 dragkedjor och spridit ut saker på golvet. Han hade snacksat i sig ungefär 3 dextrosol och jag fick panik att han skulle dö men pratade med 3 veterinärer som sa att det inte var någon fara.

Visste inte att hundar kan öppna dragkedjor. Kanske service hundar.

Jag undrar om det finns något Milou inte klarar av att lösa när han bestämt sig. Häromdagen hade han öppnat en låda i hallen utan tydligt handtag eftersom det stack ut en liiiiiten bit täcke som han dragit i för att få upp lådan och sen bara plockat ut godiset.

En leksak gick sönder och jag satte den lilla leksaksarmen på mitt finger och visade Milou, han tog tag jätte försiktigt i den längst in och drog av den. Provade igen och han var lika försiktig igen.

Han använder hjärnan hela tiden. Till fel saker... :D
Det snurrar fort därinne och ibland går det fel. Som när han bestämde sig för att undersöka vad som fanns bakom tapeten. Det blir dyrt att åtgärda.

Jag har aldrig haft en så rastlös och energisk hund tidigare. Hoppas att få lite metoder att använda. Jag kan inget mer om detta än det jag ser på youtube.

Haha ja, men använda hjärnan till rätt saker då 😁😂
Hoppas ni kommer gilla noseworken båda två. Jag tycker att det är super, och så enkelt att pyssla med själv. Går ju utveckla hur långt som helst, eller bara ha som smidig aktivering hemma. Gissar att du kommer ha en väldigt trött pappis hemma efter första gångerna iaf 😁

Ah, okej. Förstår bättre då när det inte är din egen hund. Och förstår givetvis att du inte vill diskutera vidare gällande denna hunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II