Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pratade med veterinären - hen tror inte på ett samband mellan att man vissa dagar inte kan ha sele och magont :(

Samtidigt - den dag då jag beslutade att börja nysta igen, skrek han bara jag nuddade vänster sida - vilket fick en telefonveterinär att misstänka bukspottkörteln. Och det var just den reaktionen som gjorde att jag råddade i att åka in akut.

Igår åkte vi iväg och promenerade hundarna i elljusspåret, det hinner ju liksom bli becksvart ute innan jag vaknar på eftermiddagagarna. Har inte promenerat där tidigare och det var en hel del folk där, antagligen mer än det brukar vara pga covid så många passar väl på att träna ute istället för på gymmet. Bra miljöträning och trevligt för dom att få sniffa på nytt ställe. Dan innan var jag iväg och körde rally på färdig byggd bana, stötte ihop med en tjej som vi gått nybörjarkurs med och då hennes hundar hann bli trötta fort så fick hon låna Nessie och Nike nån runda också 😁. Nano var superduktig, så skönt att det inte verkar bli en utdragen skendräktighet utan att hon är tillbaka. Idag ska husse ta Nano och åka till fysio då han hann bli nojjig för att hon har ont nånstans när hon var så låg, det skadar ju inte att kolla igenom henne för säkerhets skull även om hon är sig själv igen nu.
Kikar på kurs i viltspår, tänker att det skulle vara lite kul att testa nåt nytt och man är ju utomhus.
Har börjat klicka in Nano med klicker och hon blir supertaggad när klickern kommer fram 😁. Nessie har jag börjat träna på att hon ska fokusera bort från mig då hon har en tendens att hänga mig i ögonen när vi tränar och lilla Nike kör jag lite trick med. Brukar träna ett litet pass varje morgon och då är frukosten "godiset".
Imorgon blir det agilityträning igen 😊.

Tjejerna
IMG_20201106_125014_216.webp

Cykelträningen har ny gett att 9 ggr av 10 när vi möter cykel så stannar Yatzy och vill ha godis :D :up: har även introducerat gåstavar och de skiter hon fullkomligt i. Det känns bra eftersom jag ska opereras på tisdag och lär behöva stavarna för att orka följa med på promenad efter den.

Äntligen är min ACD friskförklarad av veterinären och osteopaten efter incidenten när vi på cykel mötte en grannes ensamma lösa hund ute på grusvägen som kom farandes.
Min vovve fick en rejäl inflammation i sträcksenan vänster bak då hon klämde in benet mellan hjul och kedja och vred om benet.

Jag vet inte vem som är mest tacksam över att vi nu kan börja jobba igen. En ACD i koppelvila i en månad frestar på. ;)
Jag fasar redan nu inför Briams vila. Räcker med vilan från i somras när han trashade en hel vägg 🙂

Upptäckte precis att det står fel födelsedatum på Emiron i hunddata, 2020-04-01 istället för 2020-01-04 :cautious:

Alltså, Humla var en jäkla stjärna på kvällens träningsträff i NW 🤩
Vi började utomhus I regnet med ett typ behållarsök där hon tog båda gömmorna direkt, med riktigt tydliga markeringar! Sen ett sök med massor av gömmor längs ett plank där hon hittade 3 gömmor relativt enkelt :)

Inomhus var det två gömmor i köket. Ganska stort område där hon hittade den första gömman rätt fort. Sen var hon superduktig och fortsatte söka länge (hon brukar inte vara så uthållig)och hittade den något klurigare gömman :love:

Sista söket var ett sök där 9 stolar ställts i en kvadrat. Denna övning har vi gjort flera gånger, och Humla hartidigare haft svårt att söka in emellan stolarna, då det blir lite trångt, men idag klarade hon att hitta gömman på mittenstolen🤩

Idag åkte vi och promenade i ett naturreservat och tog med en termos med varm choklad, så mysigt!
Sen så åkte vi förbi h***s och husse gick in med Nano och inhandlade ett bot nättäcke till henne som fysio hade rekommenderat.
Imorgon har maken bokat halltid och ska köra agility igen, om jag orkar tänkte jag försöka följa med och heja på. I veckan har jag vallning, sen ska vi åka och prata bc med en agility människa också. Har anmält mig till coachgrupp i htm/freestyle (jag som inte skulle lägga mer pengar på hund denna månad) 🙈.

Nano
IMG_20201114_142942.webp

Halleluja.
Torsten är nu 11 månader (och 6 dagar :) )

Idag har jag för första gången borstat honom utan att han protesterat, morrat och bitit. Han har också legat stilla i mitt knä i flera minuter. När jag visar att jag vill klappa så ligger han stilla. Och verkar periodvis njuta.

Det finns hopp.

Igår när vi gick kvällsrastning så fick vi syn på en liten JRT en bit bort. Den gick lugnt med grönblinkande halsband och var inte så brydd om något alls. Aysu däremot ansåg att den var vidrig, vrålskällde och kastade sig framåt i kopplet :banghead: Jag sa åt henne att skärpa sig, och då tittade husse upp och sa "De kan ju få hälsa istället!".

Jag vet att mina hundar är jättesnälla bara de får hälsa, så det var väldigt välkommet. Vi gick fram till dem och Aysu smög bakom Ebrah och försökte se osynlig ut, samtidigt som hon var tydlig med att hon var nyfiken och ville fram. Lilla hunden hälsade lite på Ebrah (som blev jättebusig) och när jag sedan kliade lite på den så kom Aysu fram för att nosa. Ungefär två sekunder efter att Aysu nosat så såg man hur hon slappnade av, sket i den lilla och helst bara ville gå hem igen eftersom det var lite blött och kallt ute.

Husse var jättetrevlig, så det blev att vi stod och pratade en bra stund innan vi fortsatte åt varsitt håll. Den lilla JRTn visade sig vara riktigt gammal och lite skröpplig, vilket förklarar varför den var lugn :p Den tyckte mest att jag skulle klappa på den hela tiden. Just då passade det oss utmärkt.

Jag förstår ju verkligen(!) att folk inte vill hälsa på hundar som beter sig så som Aysu ibland kan göra, men det blir så bra när hon väl får göra det. Det går i perioder det där med hur hon är vid hundmöten och blir det längre perioder där hon bara umgås med Ebrah och ser andra otrevliga hundar på promenad så blir det värre. Sedan är det ju inte alla hon reagerar på heller. Vi mötte tex flera olika mindre hundar i dagsljus igår och då brydde hon sig inte om någon av dem. Önskar att jag kunde förstå precis vad hon reagerar på och att jag kunde förklara för henne att hon ibland överreagerar.

Började dagen med en rejäl långpromenad där hundarna kunde vara lösa massor. Hade med Ebrahs leksaker och kameran, så nu har jag bilder både på när hundarna busar och när Ebrah är allmänt glad åt leksakerna. Det är kul att hon verkligen älskar leksakerna så mycket. Herregud vad fokuserad hon blir på mig när de är med :D Supersmidigt.

På vägen tillbaka såg vi ett gäng med retrivers som var ute och tränade, tror det bara var labradorer. Såg inte exakt vad de gjorde, men tydligt var att de hade med dummys och att de kunde styra sina hundar med visselsignaler. Såg bland annat en labbe som sprang i full fart mot en dummy, mitt i tvärstannade och vände sig med fokus på ägaren när denne visslade och sedan fortsatte mot dummyn på nästa signal. Tycker att det är otroligt imponerande att se sånt där. Jag har sett dem där ute några gånger och går alltid lite långsamt förbi för att hinna titta lite extra.

(sedan är det lite kul, för där trots att de är lösa så skiter Aysu i dem. Hon bryr sig å andra sidan normalt sett inte om hundar på brukshundklubbar heller. Hon verkar förstå att där tränar de och då är det lugnt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II