Uppdateringstråd 31

Ja det klart att du får! Och ännu mer på en valp. Jag som har schäfer ger normalt inte godis i ringen om det inte är valpar men väldigt många andra raser matas ganska frekvent. När jag ställer upp håller jag en hand i bringan och kanske kliar lite samtidigt som jag "monterar" ihop utställningsposen. Och står/sitter på huk brevid hunden under bedömningen.

@Lillefrun , i ditt fall skulle jag bara lägga krut på att han ska bli helt trygg på bordet, det är där jag som rs upplever att de flesta med små hundar får problem.

Tack för super bra tips, jag måste hitta någon sort guide eller regler eller något.

Visste varken att man får ha med godis i ringen eller röra dom. Det får man ju aldrig när jag tävlar. Då blir man ju diskad. Och att man kan sitta med dom där nere är ju till stor hjälp.

Nu känns det lite lättare. Bordet har jag också tänkt på för det var det enda jag kommer ihåg var svårt när jag ställde ut Alvin en gång för 14 år sen. Han ville luta sig mot mig.

Så imorgon får han stå på bord och jag ska hem till min familj så då ska jag be dom att lite försiktigt känna på honom och röra vid honom. Så det inte bara är jag.

Jag tränade ett pass ikväll och han börjar efter envist tränande förstå att stanna inte alltid betyder sitt utan att han faktiskt stod kvar när jag sa stå- stanna. Han gjorde det flera gånger. Ska fortsätta så och sen framöver ställa honom som på utställning med godis framför nosen. Jag behöver inte anmäla mig förrän 1 maj och skönt att det är lite lugnare för valparna.

Anledningen till just den här utställningen är för att det är det enda nära och att det är ras klubben Chinese crested club så det kommer vara extra många kineser och det skulle vara roligt att titta på alla andra.

Jag har plockat undan ett bord och stolar på altanen så nu har jag en rätt okej plats att träna på. Tog med mig Milou ut och tränade rally och lite backnings tricks. Att backa baklänges i slalom samtidigt som jag fortsätter gå bakåt så fortsätter han backa mellan mina ben. Det gick fin fint, började med grunden att backa runt mig bara för att göra något lätt som jag vet sitter i benmärgen så han kan göra det i sömnen och sen tränade vi på att backa i en åtta mellan benen från båda sidorna.

Super duktig pojke, han är suverän på bakbenen och alla olika former att backa. Han är så snabb när han backar. Jag ser ju själv ovanifrån och ser att det går snabbt. Sen såg jag oss i en spegel i träningshallen och fick en chock över hur snabbt och med vilken precision han backar.
Förslag, använd dig att tvättmaskinen, även när den centrifugerar, borde är ofta vingliga

Häftigt 🤩 min har lite svårt för just backningen så det jobbar vi på. Vi går en tricks-kurs online just nu som vi fick som lite extra förmån för coachutbildningen vi går 🙂 så kul och man får massa tips!
Vad kul att du också tränar på olika sorters backning. Utöver det jag skrev så gör jag andra backningar också. Jag har honom också mellan benen och backar, backar tillsammans bredvid mig på båda sidorna.

Han backar när han står på bakbenen i olika positioner (han har byggt upp enorm styrka och balans med tiden för vissa övningar kan man inte bara börja med för det är för svårt för hunden rent fysiskt och vissa hundar/raser har ju inte riktigt samma närhet till att stå på bakbenen vilket kineser har så det måste man ju ta i beaktande just kring bakbenen så inte hunden skadar sig), vi tränar på att han ska från att på håll backa med ryggen mot mig och igenom mina ben och det jag tyckte krävde tålamod till tusen var när jag skulle lära honom att backa bort från mig men jag ska stå helt stilla. Det sitter nu, han kan till och med backa i omgångar så backar han x antal steg säger jag bara backa igen och då fortsätter han backa.

Finns tusen olika sätt att backa på så något kommer säkerligen fungera för er med.

Och ja, vi gör annat än att backa också :rofl: Vi gör typ alla trick jag kan hitta på. En riktig trickmästare min Milou :heart Så lättlärd och lättroad när det kommer till tricks.

Tränade Alvin och Milou tillsammans mycket och det var bland det bästa dom visste och vill ha in Trassel också gradvis. Har börjat redan med småsaker som att Trassel ska gå under Milous mage som Alvin gjorde men mer än så har vi inte gjort för dom leker ändå så mycket med varandra hela dagarna.

Helt slut efter en halv dag med vallning för instruktör, husse och bc killar samt att syster och hennes bc hängde på. Spock fick omdömet genomarbetad och stabil vallhund där vi brister i att jag är dålig på att läsa fåren och behöver ha bättre taiming, det är på detaljerna det hänger..
Tay och husse jobbade på bra och instruktören tyckte att de absolut skulle ut och testa IK1 i år.

Imorgon blir det agilitytävling för mig, lilla M och Spock. Få se hur det går..

Spock
20250330_182508.webp

Godis o massa glada tillrop
Jag förberedde inför imorgon nu halv tre på natten vilket är jätte rimligt med att lägga på hundarnas duschmatta, en sådan där med sugproppar så han får lite stabilitet och inte halkar ner.

Jag tänker så här. Det blir vår första utställning. Men vid utställningen kommer han bli 4 månader dagen innan. Vi är nybörjare båda två och gör så gott vi kan.

Senast ändrad:
Jag förberedde inför imorgon nu halv tre på natten vilket är jätte rimligt med att lägga på hundarnas duschmatta, en sådan där med sugproppar så han får lite stabilitet och inte halkar ner.

Jag tänker så här. Det blir vår första utställning. Men vid utställningen kommer han bli 4 månader dagen innan. Vi är nybörjare båda två och gör så gott vi kan.
Säg också till domaren att du inte ställt ut förut. Då kommer domaren guida dig hur du ska gå och var hen vill att du ska ha hunden. En del domare vill göra hela bedömningen på bordet dvs det blir en lång stund där han ska stå på bordet. Men ingen fara, bara klappa och mata med godis samt rätta till honom när han sätter sig eller ställer sig knasigt. Sen när han är mer tränad kommer han kunna stå som ett ljus men det kan vi inte kräva av en liten valp som inte förstått än vad det hela går ut på.
Andra domare kollar bara snabbt på bordet (kollar tänder och känner igenom hunden) för att sen göra resterande bedömning med hunden på marken framför domaren. Så öva på båda samt gå i koppel. Och man måste inte heller ha utställningskoppel på en liten valp. Vanligt halsband går fint.

Säg också till domaren att du inte ställt ut förut. Då kommer domaren guida dig hur du ska gå och var hen vill att du ska ha hunden. En del domare vill göra hela bedömningen på bordet dvs det blir en lång stund där han ska stå på bordet. Men ingen fara, bara klappa och mata med godis samt rätta till honom när han sätter sig eller ställer sig knasigt. Sen när han är mer tränad kommer han kunna stå som ett ljus men det kan vi inte kräva av en liten valp som inte förstått än vad det hela går ut på.
Andra domare kollar bara snabbt på bordet (kollar tänder och känner igenom hunden) för att sen göra resterande bedömning med hunden på marken framför domaren. Så öva på båda samt gå i koppel. Och man måste inte heller ha utställningskoppel på en liten valp. Vanligt halsband går fint.
Tack för bra tips! På mina tävlingar i främst Rallylydnad har man ju en gemensam samling innan start och då frågar dom alltid om man tävlat förr eller tävlat i den klassen. Dom brukar ju också säga lite vad dom vill se och man går banan och kan fråga saker. Som hur ska jag veta i vilken ordning i ringen vi ska springa till exempel? Tar man bara en plats eller ropas man upp?

Vem kommer inte charmas av den här killen?

IMG_3518.webp

Tack för bra tips! På mina tävlingar i främst Rallylydnad har man ju en gemensam samling innan start och då frågar dom alltid om man tävlat förr eller tävlat i den klassen. Dom brukar ju också säga lite vad dom vill se och man går banan och kan fråga saker. Som hur ska jag veta i vilken ordning i ringen vi ska springa till exempel? Tar man bara en plats eller ropas man upp?

Vem kommer inte charmas av den här killen?

Visa bifogad fil 165135
Man har nummerlappar, det är ordningen, tills domaren börjar peta ut hundar o pekar var han vill ha dig o dom andra

Det blev vinst och pinne för lilla M i ett av loppen!
Spock var duktig första loppet men jag var lite klantig, hans andra lopp (och mitt fjärde) var jag fullkomligt urusel på att lotsa runt honom 😜..

Husse var iväg till fårhagen med Tay medans vi var borta till Tays glädje 😀.

Jag är trött men glad efter en intensiv helg med hundarna!

20250406_174846.webp

Långpromenad, mysigt men ändå jobbigt när han fick spel på en hund som sprang lös och kom för nära. Känner mig som världens sämsta som har en hund som reagerar såhär när alla andra kan bete sig :cry:

Långpromenad, mysigt men ändå jobbigt när han fick spel på en hund som sprang lös och kom för nära. Känner mig som världens sämsta som har en hund som reagerar såhär när alla andra kan bete sig :cry:
Näe. Alla andra kan inte bete sig.
Jag har en lydig trevig hund som får tokspel vid möte med hundar eller människor. :(

Bor på landet och ser andra hundar max en gång i månaden om vi inte åker till hundparken på småhundstimmen.

Ska vi träna så får vi sätta oss i bilen och åka till stan . Gör det emellanåt och han är svårkontaktad ....

Så jag kan skämmas tillsammans med dig ;)

Varför?
Alla andra hundar kan ju definitivt inte bete sig och det var uppenbarligen en jobbig situation.
Det handlar inte BARA om uppfostran utan våra hundar har alla olika egenskaper, upplevelser och "ryggsäck"..
Om det bara handlade om uppfostran borde alla mina hundar vara stöpta i samma mall för alla får samma förutsättningar här hos oss men så är det ju inte. Jag har haft allt från hundar som gått som tända ljus i koppel till hundar som kan få spel av att se en annan hund (varav två där det troligen berodde på deras smärtproblematik som upptäcktes efteråt) fast man tränar sig blå. Numera sitter jag lite still i båten då det i regel ger med sig med mognad och att man inte utsätter hunden för sånt som kan ställa till det.

Just nu har vi Tay som ser ut som en väluppfostrad, mysig nallebjörn (definitivt en ulv i fårakläder för är det nån av hundarna jag tror kan svara upp på riktigt så är det han), Spock som är ömsom vin ömsom vatten ibland funkar hundmöten utmärkt och ibland uselt (han känner sig väldigt trängd i koppel, lös ignorerar han andra hundar) och Lilla M som gärna kaxigt moffar på andra när hon har de stora killarna på släptåg medans på egen tass går hon som en ängel..
Alla är olika och har olika förutsättningar i hundmöten, Tay har mognat och är trygg, Spock har dåliga erfarenheter av att ha blivit påhoppad ett par gånger när han varit kopplad och lillsnorken är bara i skyngelåldern och gillar sin egen röst just nu..

Fast min labbe är rätt väluppfostrad och sköter sig exemplariskt på tränings och tävlingsplatser. Men hemma där vi aldrig möter någon i normalfallet blir han inte trevlig alls dom få gånger vi möter någon. Då gäller det bara att ta avstånd. Skulle någon fara fram lös till honom på en tävling/träning skulle han säkert reagera då också. Tycker inte att han är det minsta ouppfostrad för det. Så tycker jag absolut inte att du ska känna!

Xarko försöker släpa mig fram till andra hundar 😅 Han vill verkligen bara leka men det ser ju inte så kul ut för mötande när 34kg dobermannhane hänger sig i kopplet vid hundmöte 🙈

Ja, ni har nog rätt. Hamnade i värsta regnmolnet mentalt efter promenaden, men det är skönt att känna att jag inte är ensam. :heart man gör bäst man kan

Vi försöker att alltid hålla avstånd till andra hundar på promenaderna men ibland går det inte och så blir det kaos. Speciellt jobbigt när man har en liten hund som folk redan antar kommer vara en bjäbbo :bag:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 245
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 173
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 474
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 595
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka