Uppdateringstråd 31

Ja, ni har nog rätt. Hamnade i värsta regnmolnet mentalt efter promenaden, men det är skönt att känna att jag inte är ensam. :heart man gör bäst man kan

Vi försöker att alltid hålla avstånd till andra hundar på promenaderna men ibland går det inte och så blir det kaos. Speciellt jobbigt när man har en liten hund som folk redan antar kommer vara en bjäbbo :bag:
För oss fungerar det att avleda med mjukosttub framför nosen. Att slicka är lugnande och tar fokus från annat. Jag tar bort korken från tuben och sätter på korken från en colgate-tandkräm så har du lock och perfekt ”slickpip” för hunden. Mjukost fungerar så mycket bättre än godis i bitar för oss. Har vi ett nära möte så åker tuben fram i god tid och så håller jag den kvar framför nosen och låter henne slicka tills vi passerat den andra hunden.
Du kan vänja honom vid tuben inomhus först. En del hundar behöver några gånger för att fatta att det kommer gotta ur tuben och att den inte är läskig och innehåller gott. Här är det rökt ren och bacon som är hundarnas favoritsmak 😄

För oss fungerar det att avleda med mjukosttub framför nosen. Att slicka är lugnande och tar fokus från annat. Jag tar bort korken från tuben och sätter på korken från en colgate-tandkräm så har du lock och perfekt ”slickpip” för hunden. Mjukost fungerar så mycket bättre än godis i bitar för oss. Har vi ett nära möte så åker tuben fram i god tid och så håller jag den kvar framför nosen och låter henne slicka tills vi passerat den andra hunden.
Du kan vänja honom vid tuben inomhus först. En del hundar behöver några gånger för att fatta att det kommer gotta ur tuben och att den inte är läskig och innehåller gott. Här är det rökt ren och bacon som är hundarnas favoritsmak 😄
Vad smart med tubost!! Är det den vanliga rökt ren i matbutiken?

Långpromenad, mysigt men ändå jobbigt när han fick spel på en hund som sprang lös och kom för nära. Känner mig som världens sämsta som har en hund som reagerar såhär när alla andra kan bete sig :cry:

Men det var väl snarare den andra ägaren som var sämst som lät sin lösa hund komma nära din? Inte så konstigt att din hund tyckte det var obekvämt, särskilt inte om den hade koppel?

Men det var väl snarare den andra ägaren som var sämst som lät sin lösa hund komma nära din? Inte så konstigt att din hund tyckte det var obekvämt, särskilt inte om den hade koppel?
Ja, ägaren kom åkandes på inlines och hunden sprang lös bredvid. När min började gnälla så sprang den andra hunden närmare, men det var fortfarande typ som en ”drive by” 😅 vet inte hur man förklarar.

Men han reagerar på kopplade hundar som ignorerar oss totalt också. Har aldrig testat hur han är med andra hundar när han är lös, är för rädd att han hade bitit på riktigt.

Tack för bra tips! På mina tävlingar i främst Rallylydnad har man ju en gemensam samling innan start och då frågar dom alltid om man tävlat förr eller tävlat i den klassen. Dom brukar ju också säga lite vad dom vill se och man går banan och kan fråga saker. Som hur ska jag veta i vilken ordning i ringen vi ska springa till exempel? Tar man bara en plats eller ropas man upp?

Vem kommer inte charmas av den här killen?

Visa bifogad fil 165135
Alla får nummerlappar (oftast skickade till mail ungefär en vecka innan utställningen, den behöver du kunna skriva ut och ta med dig). Nummerlappen ska under tiden du är i ringen sitta synlig på dina kläder. Vissa har en hållare för dem på armen, själv har jag en modell med säkerhetsnål som jag sätter fram på ena höften.

Ringsekreteraren hjälper domaren och ropar högt ut vilken klass som startar och vilka startnummer som ska vara med. Alla ställer upp sig i nummerordning. Blir man osäker på var man ska stå, då frågar man! (Det gjorde jag senast igår, trots att jag ställt ut ganska mycket genom åren).

Domaren berättar sedan hur hen vill ha det. Vilka som ska springa, om det ska vara som i en cirkel eller rakt fram och tillbaka, säger var hunden ska ställas upp osv. Samma sak där, blir du osäker, fråga.

När domaren tittar på hunden är det bra om det går att se hur hunden ser ut, dvs, då är det bra om hunden står åtminstone hyfsat uppställd. Med en ung valp brukar det räknas som bra om alla fyra tassar är på marken ungefär samtidigt ;) Du kan sitta på huk bredvid hunden, klia den på halsen om det är vad som får den att stå still, mata med godis, låta den slicka på en godistub... Det du inte ska ha är leksaker som låter och du ska inte kasta godisar på marken. Det är helt ok att klappa och gulla med sin hund, och kan vara bra att göra med en ung hund för att den ska tycka att det är roligt i ringen.

Och justja, när den ska trava, då är det en fördel om det blir ungefär trav. Ofta med valpar ser det mest ut som att någon kopplat en tornado, men då kan det ju bli svårt för domaren att få ett hum om hur hunden rör sig.

Värre än så är det inte :)

Ja, ägaren kom åkandes på inlines och hunden sprang lös bredvid. När min började gnälla så sprang den andra hunden närmare, men det var fortfarande typ som en ”drive by” 😅 vet inte hur man förklarar.

Men han reagerar på kopplade hundar som ignorerar oss totalt också. Har aldrig testat hur han är med andra hundar när han är lös, är för rädd att han hade bitit på riktigt.

Ah, fattar.
Hundmöten kan vara skit alltså. Min 7åriga hund är röten på det. Vi har tränat det massor men..njä. 😅
Det jag tycker fungerar bäst är att hon får leta godis men då krävs det ju att hunden tycker Det är mer intressant än mötet. Annars tycker jag med att mjukost är en bra grej!

Jag tycker också det är smart med mjukost!
Men vill lägga till att det är rätt bra att träna på att följa tuben hemma i lugn och ro innan det är skarpt läge.

Harom dagen trodde Jag nastan att Tate skulle ata upp en liten hund som kom farande langst ut I ett flexikoppel. For oss fungerar det att saga till honom att ga formell fot och han gar for som om livet hangde pa att han fokuserade pa mig for da, om han gor ett bra jobb sa kommer BOLLEN fram. En av mamma's bollar med snore. Det ar Mammas aldeles egna boll men ibland far han leka med den och det ar det viktigaste I livet.

Tar det tid med att komma forbi sa tar jag fram bollen och haller den I vanster hand medan han fortsatter ga fot. Jag misstanker att han skulle slappa en annan hund anda fram att rora mid honom innan han bryter sin focus pa mig. Det absolut basta I hans liv ar att trana och fa "lana" min BOLL.:D

Vad smart med tubost!! Är det den vanliga rökt ren i matbutiken?
Ja precis! Matbudgeten för mjukost har skjutit i höjden här men vi har på mycket bättre promenader så det är det värt 😄
Jag har för övrigt testat igenom nästan alla godis på tub till hund men återkommer ändå till mjukosten. Billig och lätt att trycka ut, smular inte och förpackningen går inte sönder när man börjar vika/rulla ihop den.

Min hund som inte är speciellt reaktiv kan också flippa på hundar som kommer nära när dom är lösa och springer fort. Han vill inte att dom kommer fram.

Ja, ni har nog rätt. Hamnade i värsta regnmolnet mentalt efter promenaden, men det är skönt att känna att jag inte är ensam. :heart man gör bäst man kan

Vi försöker att alltid hålla avstånd till andra hundar på promenaderna men ibland går det inte och så blir det kaos. Speciellt jobbigt när man har en liten hund som folk redan antar kommer vara en bjäbbo :bag:
Min slyngel ÄLSKAR hundar och människor. Så han exploderar av förväntan och kärlek om folk tittar på honom. Alla hundar är potentiella lekkamrater.
Det är påfrestande, jag gillar det inte.Mest för att jag har noll kontakt.
Antar att jag varit lat. Han är ju lätt att hantera, jag kan alltid lyfta upp honom. Hade bättre koll påmina tidigare stora glada grabbar. Eftersom jag måste

När jag läser här känner jag att jag har ett gott liv, möter vi skällande hundar, fäller Gissa upp radiobilsvansen o vänder huvudet bort, verkar dom trevliga så kan hon ev vara intresserad av att hälsa men det är bara för mig att säga gå framåt eller nej,hon går ju lös.
Här känner hon dom bofasta hundarna, problemen kommer när turisterna anländer.
I skånehuset är det värre, en aussi o en rotta som är livsfarliga och så den mindre trevliga RR dom snurrar runt en stolpe, den o rottan vänder jag för och överväger om jag ska lyfta upp henne.
Hon går generellt bra med andra hundar, sen är hon ju väldigt van, bor hos en uppfödare och leker med det hon kan o får leka med sen valpben.

Mjukosttipset får 10/10 av hunden :p

IMG_9633.webp

Alla får nummerlappar (oftast skickade till mail ungefär en vecka innan utställningen, den behöver du kunna skriva ut och ta med dig). Nummerlappen ska under tiden du är i ringen sitta synlig på dina kläder. Vissa har en hållare för dem på armen, själv har jag en modell med säkerhetsnål som jag sätter fram på ena höften.

Ringsekreteraren hjälper domaren och ropar högt ut vilken klass som startar och vilka startnummer som ska vara med. Alla ställer upp sig i nummerordning. Blir man osäker på var man ska stå, då frågar man! (Det gjorde jag senast igår, trots att jag ställt ut ganska mycket genom åren).

Domaren berättar sedan hur hen vill ha det. Vilka som ska springa, om det ska vara som i en cirkel eller rakt fram och tillbaka, säger var hunden ska ställas upp osv. Samma sak där, blir du osäker, fråga.

När domaren tittar på hunden är det bra om det går att se hur hunden ser ut, dvs, då är det bra om hunden står åtminstone hyfsat uppställd. Med en ung valp brukar det räknas som bra om alla fyra tassar är på marken ungefär samtidigt ;) Du kan sitta på huk bredvid hunden, klia den på halsen om det är vad som får den att stå still, mata med godis, låta den slicka på en godistub... Det du inte ska ha är leksaker som låter och du ska inte kasta godisar på marken. Det är helt ok att klappa och gulla med sin hund, och kan vara bra att göra med en ung hund för att den ska tycka att det är roligt i ringen.

Och justja, när den ska trava, då är det en fördel om det blir ungefär trav. Ofta med valpar ser det mest ut som att någon kopplat en tornado, men då kan det ju bli svårt för domaren att få ett hum om hur hunden rör sig.

Värre än så är det inte :)
Tack för tips, jag tränade lite på att stå kvar genom att sätta ihop orden stå-stanna i ett ord så då hörde han både orden stå och stanna direkt så då damp rumpan inte ner. Utan han stod still en stund, inte länge för jag ville inte pressa gränsen men länge nog för att slicka på min knutna hand där jag hade en korv som han sen fick i en rörelse framåt så att stå inte betyder sitt direkt efter eller bakåt tänk

IMG_3538.webp

När ståendet sitter ska jag prova ställa upp honom lite ordentligt och träna på att stå på tvättmaskinen hade jag tänkt att vi ska vi göra idag om jag bara lyckas ta mig för det, har nästan 39 grader feber efter 2 Panodil så jag är rätt mosig. Förstod inte varför jag var så trött och seg och huvudvärk och försökte mig på en långpromenad. Lyckades ca 35-40 minuter… Och kände mig inte alls som en bra hundägare, Milou vill ju komma ut mer, men det gick verkligen inte. Så var det med den promenaden. Hade bestämt mer. Men med det sagt har vi varit ute på altanen sen • och båda har varit lösa på tomten flera gånger mellan kl 10-15.15

Trassel vill helst gå precis på mig men kör små busryck och leker av sig, kommer tillbaka till mig och sen lite glädjefnatt igen.

Jag kände att jag inte vågade släppa Milou på tomten efter en gång när han sprang iväg. Han var utom synhåll men kom snabbt hem igen och han var lika panikslagen som jag för jag hörde hur han sprang runt i skogen och pep för att han inte visste hur han skulle komma hem igen. Sen dess har vi legat i hård träning så idag ville han verkligen visa hur duktig han är och gick fot hela tiden. Ögonkontakt hela, hela tiden. Gav tillåtelse att leka med Trassel men det var han inte intresserad av. Så han kommer få vara lös mer här hemma igen som förr.

Och efter promenaden slocknade äntligen Trassel så jag får vila en liten stund innan han vaknar och då måste vi ju ut och dagens stressigaste stund pågår då på eftermiddag/kväll då han lever rövare i evigheter. Då får Milou roa honom och han leker lika bra själv när han är i bus läget. Då är allt roligt men det är svårt att hålla koll så han inte kissar inne för han är överallt i vardagsrummet till och med under soffan. Jag hoppas det dröjer tills han kommer upp i soffan och fåtöljen. Enda sättet att fly från honom när han blir ett monster. Tror tyvärr inte det tar så länge till.

Grabbarna myser nedanför mig på bilden, är så glad att det blev en så otroligt bra kombo, jag visste att Milou är snäll och Trassel utan några dåliga erfarenheter och från en bra uppfödare som tränade dom med olika störelser och ljud och intryck och tog med dom ut ett par gånger. Till djuraffären, hennes lilla uteplats och hälsa på en snäll vuxen hund. Så dom två passar verkligen ihop för Milou har bra med energi och väldigt, väldigt mycket bus i sig.

Visa bifogad fil 165207
När ståendet sitter ska jag prova ställa upp honom lite ordentligt och träna på att stå på tvättmaskinen hade jag tänkt att vi ska vi göra idag om jag bara lyckas ta mig för det, har nästan 39 grader feber efter 2 Panodil så jag är rätt mosig. Förstod inte varför jag var så trött och seg och huvudvärk och försökte mig på en långpromenad. Lyckades ca 35-40 minuter… Och kände mig inte alls som en bra hundägare, Milou vill ju komma ut mer, men det gick verkligen inte. Så var det med den promenaden. Hade bestämt mer. Men med det sagt har vi varit ute på altanen sen • och båda har varit lösa på tomten flera gånger mellan kl 10-15.15

Trassel vill helst gå precis på mig men kör små busryck och leker av sig, kommer tillbaka till mig och sen lite glädjefnatt igen.

Jag kände att jag inte vågade släppa Milou på tomten efter en gång när han sprang iväg. Han var utom synhåll men kom snabbt hem igen och han var lika panikslagen som jag för jag hörde hur han sprang runt i skogen och pep för att han inte visste hur han skulle komma hem igen. Sen dess har vi legat i hård träning så idag ville han verkligen visa hur duktig han är och gick fot hela tiden. Ögonkontakt hela, hela tiden. Gav tillåtelse att leka med Trassel men det var han inte intresserad av. Så han kommer få vara lös mer här hemma igen som förr.

Och efter promenaden slocknade äntligen Trassel så jag får vila en liten stund innan han vaknar och då måste vi ju ut och dagens stressigaste stund pågår då på eftermiddag/kväll då han lever rövare i evigheter. Då får Milou roa honom och han leker lika bra själv när han är i bus läget. Då är allt roligt men det är svårt att hålla koll så han inte kissar inne för han är överallt i vardagsrummet till och med under soffan. Jag hoppas det dröjer tills han kommer upp i soffan och fåtöljen. Enda sättet att fly från honom när han blir ett monster. Tror tyvärr inte det tar så länge till.

Grabbarna myser nedanför mig på bilden, är så glad att det blev en så otroligt bra kombo, jag visste att Milou är snäll och Trassel utan några dåliga erfarenheter och från en bra uppfödare som tränade dom med olika störelser och ljud och intryck och tog med dom ut ett par gånger. Till djuraffären, hennes lilla uteplats och hälsa på en snäll vuxen hund. Så dom två passar verkligen ihop för Milou har bra med energi och väldigt, väldigt mycket bus i sig.
Tillbaks till doktorn, marsh!

Tack för tips, jag tränade lite på att stå kvar genom att sätta ihop orden stå-stanna i ett ord så då hörde han både orden stå och stanna direkt så då damp rumpan inte ner. Utan han stod still en stund, inte länge för jag ville inte pressa gränsen men länge nog för att slicka på min knutna hand där jag hade en korv som han sen fick i en rörelse framåt så att stå inte betyder sitt direkt efter eller bakåt tänk
Tips när man ska träna stående är omvänt lockande. Googla på det, träna in det (min fattade ögonabums) och sen har du ett otroligt bra verktyg i allt som kräver stadga.

Jag är så besviken. Popcornet och jag skulle tävla rally på lördag. Men han hatar planen där tävlingen är. Var där för en dryg vecka sedan och så fort han kom till planen sloknade svansen, han kurade ihop och försökte klättra upp på mig. Gav det en ny chans idag och han betedde sig exakt likadant. Åkte iväg till nästa klubb, och där är han superglad och taggad. Så nu strök jag oss. Så himlans trist. Tror han reagerar på några ljud runt omkring, men han brukar inte vara så känslig på andra platser.

Nåja, bara att sikta vidare på en annan tävling 😀.

Tillbaks till doktorn, marsh!
Doktorn säger bara marsch hem, jag vill ha någon utredning eftersom jag hela tiden får hög feber. Det började vid covid och fortsatte så så det räknades som post covid eftersom jag också hade lunginflammation och svårt att andas, så jag fick åka in akut för syrgas och skulle lagts in om det inte redan var fullt men att jag var på gränsen så att det fanns en risk att faktiskt dö. Läkarens ord. Typ så är vården här.

Jag har ingen lunginflammation nu så då ser dom bara till febern och då kollar dom om det är virus eller bakterier och om det går sätter dom in antibiotika eller säger att jag ska komma tillbaka om jag mår sämre. Har gått på 7 antibiotikakurer i år.

Blev bra för hundarna ändå. Milou och Trassel roade sig och medans grytan puttrade på spisen satt vi och låg på golvet och varandra i en liten hög och gosade. Trassel somnade och Milou njöt med slutna ögon och jag kom ner i varv.

Sen har kvällen varit lugn. Faktiskt den lugnaste sen Trassel flyttade hem. Milou har klamrat sig fast vid mig i soffan och Trassel sover i sin grotta. Det blev ännu en runda till i trädgården förut och vi ska ut igen om en stund. Det är fördelen med att bo i hus. Dom kanske inte får motion som vid promenader men dom får möjligheten att springa om dom vill och rastas när jag inte riktigt klarar det. Jag har stor tomt så vi kan variera om vi vill gå i skogsmark, ängsmark, gräsmatta eller på stigarna.

Tacksam att mina grabbar har känt av läget och låtit mig vila. :heart

Haft n kompis på besök i helgen. Sparven som är väldigt osäker på människor är SÅ bekväm med henne, det är så fint att se!
Hon ska passa hundarna när jag ska på bröllop i sommar, så vi passade på är hon fick vara kvar hemma med dem en stund när jag gjorde ärenden både lördagen och söndagen. Inga långa stunder, men viktigast är att se att de inte blir tok-stressade (han har även separationsångest), och det blev de inte. Kommer ha nära hem under bröllopet om det skulle behövas, men tror det kommer funka fint :) Skönt att ha stämt av, och ska åka till henne igen veckan före kalaset så Sparven ska påminnas om att hon är bra 🤩

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
45
· Visningar
1 780
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 251
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 507
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka