Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gång 2 på valpkursen. Rhiannon var väldigt ofokuserad i början, men det blev faktiskt bättre! Att gå i koppel med återkommande ögonkontakt känns dock som om det ligger lååångt borta.:D

Dagens roligaste övning var inkallning med efterföljande "fritt följ". Kursledaren höll valpen och föraren gick ifrån gruppen. Sedan kallade man in valpen och därefter skulle man komma tillbaka till gruppen med valpen lös. Generellt sett var valparna jätteduktiga! Rhiannon gjorde dock det hela på ett eget sätt. Medan de andra valparna faktiskt gick lugnt och fint med fokus på föraren alternativt på godis drog mitt lilla spöke åttor runt mig i extrem (!) fart på vägen tillbaka. Jag såg att hon hela tiden hade koll på mig och höll sig inom rimligt avstånd, men att hon faktiskt kom när jag ropade och satte sig istället för att springa till någon av de andra valparna (hon har speciellt spanat in en springer, han verkar måttligt intresserad) var en bonus. Hon var även riktigt duktig i en annan övning där de var lösa. Gå i koppel är svårare.

Mitt mål är träna för start på spanielprov (nybörjarprov då vilt inte fälls) men jag har verkligen ingen koll på Rhiannons anlag för själva söket. När hon galopperade runt mig rörde hon sig på ett sätt som gav goda vibbar, marknära och med hög intensitet.

Nu ska vi träna kontakt till nästa gång. Vi håller också på att träna uppställning på bord. Men det känns som att det kommer att dröja till det blir aktuellt med utställning.

Alla tävlingarna vi hade planerat in har blivit inställda. Gissar att det inte kommer bli några på ett bra tag, så istället har jag bokat några vallningsträningar. Ska bli roligt att plocka upp det igen, slutade bara för att det blev för dyrt med kurser, tävlingar OCH vallning. Men nu kommer det ju bara vara vallning, så då har jag gott och väl råd :D
Ska bli intressant att se om Asni har någon talang för det, hon har aldrig provat.

Då kan vi kryssa av femte gången i elstaketet för Emiron ikväll och inte bara med en smäll utan två eftersom han först satte näsan i elbandet och därefter hoppade framåt in i staketet när han fick den första stöten och fick ytterligare en.

Det värsta med det hela är skrikandet. Det är inte att han skriker till kort och blir lite rädd utan han vrålar rakt ut i säkert 10-15 sekunder. Det är så man ser hur det tänds i fönstren i husen intill och man ser hur folk tittar fram bakom gardinerna... Bara väntar på den dagen det kommer brev från LS om att jag blivit anmäld för djurmisshandel :cautious:

Då kan vi kryssa av femte gången i elstaketet för Emiron ikväll och inte bara med en smäll utan två eftersom han först satte näsan i elbandet och därefter hoppade framåt in i staketet när han fick den första stöten och fick ytterligare en.

Det värsta med det hela är skrikandet. Det är inte att han skriker till kort och blir lite rädd utan han vrålar rakt ut i säkert 10-15 sekunder. Det är så man ser hur det tänds i fönstren i husen intill och man ser hur folk tittar fram bakom gardinerna... Bara väntar på den dagen det kommer brev från LS om att jag blivit anmäld för djurmisshandel :cautious:
Vinthundar...;):p

Alla tävlingarna vi hade planerat in har blivit inställda. Gissar att det inte kommer bli några på ett bra tag, så istället har jag bokat några vallningsträningar. Ska bli roligt att plocka upp det igen, slutade bara för att det blev för dyrt med kurser, tävlingar OCH vallning. Men nu kommer det ju bara vara vallning, så då har jag gott och väl råd :D
Ska bli intressant att se om Asni har någon talang för det, hon har aldrig provat.

Är Asni tillbaka igen? 😊

Igår när vi gick kvällsrastning så fick vi syn på en liten JRT en bit bort. Den gick lugnt med grönblinkande halsband och var inte så brydd om något alls. Aysu däremot ansåg att den var vidrig, vrålskällde och kastade sig framåt i kopplet :banghead: Jag sa åt henne att skärpa sig, och då tittade husse upp och sa "De kan ju få hälsa istället!".

Jag vet att mina hundar är jättesnälla bara de får hälsa, så det var väldigt välkommet. Vi gick fram till dem och Aysu smög bakom Ebrah och försökte se osynlig ut, samtidigt som hon var tydlig med att hon var nyfiken och ville fram. Lilla hunden hälsade lite på Ebrah (som blev jättebusig) och när jag sedan kliade lite på den så kom Aysu fram för att nosa. Ungefär två sekunder efter att Aysu nosat så såg man hur hon slappnade av, sket i den lilla och helst bara ville gå hem igen eftersom det var lite blött och kallt ute.

Husse var jättetrevlig, så det blev att vi stod och pratade en bra stund innan vi fortsatte åt varsitt håll. Den lilla JRTn visade sig vara riktigt gammal och lite skröpplig, vilket förklarar varför den var lugn :p Den tyckte mest att jag skulle klappa på den hela tiden. Just då passade det oss utmärkt.

Jag förstår ju verkligen(!) att folk inte vill hälsa på hundar som beter sig så som Aysu ibland kan göra, men det blir så bra när hon väl får göra det. Det går i perioder det där med hur hon är vid hundmöten och blir det längre perioder där hon bara umgås med Ebrah och ser andra otrevliga hundar på promenad så blir det värre. Sedan är det ju inte alla hon reagerar på heller. Vi mötte tex flera olika mindre hundar i dagsljus igår och då brydde hon sig inte om någon av dem. Önskar att jag kunde förstå precis vad hon reagerar på och att jag kunde förklara för henne att hon ibland överreagerar.

Floki kan vara lite likadan. Blir så sjukt störd på att han ska hålla på och muppa sig när han egentligen vill hälsa och är snäll.

Detta med att uppfödare tar sitt ansvar och är försiktiga med sin avel..

Jag fick avliva min Jack russell terrier Kira 2018 efter att vi i flera veckor kämpat med att hon hade inflammation i hela kroppen, kramper och att organen dog.
Hon gick från att ena dagen verka okey till att några veckor senare vara död. Det gick så otroligt fort och hon låg inlagd, fick kortison samt smärtstillande men inget hjälpte.
Jag gjorde ingen obduktion då jag var helt förkrossad då min mamma i samma period fick diagnosen leukemi.

Men jag ringde och hade en dialog med Kiras uppfödare under hela processen och ringde henne och berättade när Kira somnade in.
Hon bara slog ifrån sig och sa hon aldrig haft en hund med liknande sjukdom tidigare.

Nu har dock Kiras systerson börjat få kramper och inflammation i sköldkörtel :( :(.
Ser bara Kira framför mig och han har fått negativt på EP. Hoppas för familjens skull det inte är vad Kira hade :(.

Floki kan vara lite likadan. Blir så sjukt störd på att han ska hålla på och muppa sig när han egentligen vill hälsa och är snäll.
Aysu vill mest att alla bara ska försvinna så att hon får vara ifred, men om de nu vägrar försvinna så kan de ibland vara roliga. Vissa hundar är hon mycket(!) förtjust i, men det är oftast sådana som hon fått bekanta sig med vid ett flertal tillfällen. Tex har grannen skaffat en chihuahuakorsning och bara hon känner lukten av den i trapphuset så börjar svansen vifta :p

Kan inte låta bli att fundera lite på nästa sommar. Jag kommer ha sparat en semestervecka för att kunna ha rejält med ledig tid, sedan är planen i dagsläget att plugga till hösten. I så fall blir det 2-3 relativt korta skoldagar och sedan hemmaplugg (jag har noga kollat upp det för att veta hur det löser sig med hundarna). Eventuellt jobbar jag två dagar i veckan då för att få in lite extra pengar.

Visst låter det som ett utmärkt läge för att skaffa valp? Jag har också fått nys om en mycket spännande kull som planeras till nästa sommar, och där tikägaren gärna vill sälja till mig. Det finns dessutom andra intressanta planer hos andra, men är inte helt säker på att det verkligen blir till nästa sommar.

Meeeen. Vill jag ha tre hundar? Egentligen inte. Det är dyrt, krångligt att hitta hundvakt och dyrt. Framförallt eftersom jag aldrig har vett nog att hitta små hundar som är billiga i drift. Å andra sidan vet jag med säkerhet att jag absolut inte vill ha bara en hund och att det inte alltid finns bra chanser att skaffa bra valp. Aysu är trots allt 9 år nu (herregud, jag tänker mig hela tiden att hon bara är 8...) och Ebrah är 5 1/2, vilket visserligen inte är jättemycket, men tex hennes mor blev bara 9.

Åh. Jag vet inte hur jag ska tänka. Jag är dessutom lite inne på att skaffa hund av annan ras. Det känns läskigt, men rent teoretiskt skulle det passa utmärkt med den rasen till mig. Inte minst för att jag älskar promenader med lös hund, och en till saluki som är så lätt som Aysu lär jag aldrig få igen...

Kan inte låta bli att fundera lite på nästa sommar. Jag kommer ha sparat en semestervecka för att kunna ha rejält med ledig tid, sedan är planen i dagsläget att plugga till hösten. I så fall blir det 2-3 relativt korta skoldagar och sedan hemmaplugg (jag har noga kollat upp det för att veta hur det löser sig med hundarna). Eventuellt jobbar jag två dagar i veckan då för att få in lite extra pengar.

Visst låter det som ett utmärkt läge för att skaffa valp? Jag har också fått nys om en mycket spännande kull som planeras till nästa sommar, och där tikägaren gärna vill sälja till mig. Det finns dessutom andra intressanta planer hos andra, men är inte helt säker på att det verkligen blir till nästa sommar.

Meeeen. Vill jag ha tre hundar? Egentligen inte. Det är dyrt, krångligt att hitta hundvakt och dyrt. Framförallt eftersom jag aldrig har vett nog att hitta små hundar som är billiga i drift. Å andra sidan vet jag med säkerhet att jag absolut inte vill ha bara en hund och att det inte alltid finns bra chanser att skaffa bra valp. Aysu är trots allt 9 år nu (herregud, jag tänker mig hela tiden att hon bara är 8...) och Ebrah är 5 1/2, vilket visserligen inte är jättemycket, men tex hennes mor blev bara 9.

Åh. Jag vet inte hur jag ska tänka. Jag är dessutom lite inne på att skaffa hund av annan ras. Det känns läskigt, men rent teoretiskt skulle det passa utmärkt med den rasen till mig. Inte minst för att jag älskar promenader med lös hund, och en till saluki som är så lätt som Aysu lär jag aldrig få igen...

Var också sugen på en till hund, har ju bara två, men kommer ihåg att allt blir mkt krångligare med tre hundar. :p Hoppet mellan två och tre är stort.

Var också sugen på en till hund, har ju bara två, men kommer ihåg att allt blir mkt krångligare med tre hundar. :p Hoppet mellan två och tre är stort.
Ja, jag har hört det från flera. Är mycket tveksam till tre salukis, skulle nog inte vilja ha dem lösa på icke-inhägnat område då eftersom det skulle vara så svårt att verkligen ha koll på dem. Däremot om jag skaffar annan ras som är betydligt lättare att ha lös, då kanske det blir en annan sak. Tänker också att jag då lättare kan tex ta separata promenader med hundarna för att träna på olika saker. Då är det alltid två tillsammans hemma. Inte som nu när jag går ut med Aysu och Ebrah blir den mest ensamma och övergivna i hela universum (enligt henne själv).

Dags för kursdag 3 på lydillityn och ja är faktiskt imponerad av min lilla fislisa. Hon gör det mycket enklare än jag trodde sen att jag gör en massa missar och tränar dåligt mellan gångerna. Vi kör några snabba sitt och försöker få in fot mycket mer.

Agilityhindren tyckte hon vart riktigt kul speciellt balanshindren. Gungbrädan var lite otäck på grund av ljudet när den slog i backen men med lite hjälp så gick hon den lätt..

Märks atta vi är mindre i kursen instruktören hinner med och förra gången försvann i en rasande fart.

Misstänker starkt att nån smugit in här och bytt ut min hund.

Ganska plötsligt har han börjat visa tillgivenhet. Han lyssnar när jag ber om något (som att gå in med mig). Han ber om att bli klappad.

Det har hänt ganska plötsligt även om det funnits dagar ibland när han varit trevligare.
Jag är lättad och väldigt väldigt glad.

Nu jäklar kan det bli livat, snart har jag förhoppningsvis en egen släpharemaskin :banana: Kommer nog ta ett tag att få hem prylar, bygga den, lära sig köra den och justera så att den verkligen går i rätt hastighet osv, men ändå. Det vore underbart att låta hundarna springa efter trasa igen och att inte vara beroende av att någon annan ordnar träningar.

Efter jobbet idag tog jag och sambon en promenad till affären för att kompletteringahandla lite. Sambon gick in och handlade medan jag satt satt kvar utanför med hundarna. Kom förbi ett gäng, ca 4-5 st killar på runt 20 år. Först utbrister dom ”en dalmatiner” och sedan bromsar dom in och en av killarna kommer fram till mig. ”Lyssna tjejen, jag ska baxa din hund!” säger han till mig. Lycka till, svarar jag, han bits! Då hånskrattar dom och går in på affären. Efter ett tag kommer de ut igen, denna gång tar de en lång omväg runt mina hundar och försvinner runt hörnet. Strax därpå kommer en av killarna tillbaka med en bullhund som han försöker släpa mot mina hundar. Oklart vad hans poäng är, men hans hund är uppenbart obekväm, lägger sig ner och vägrar gå. Min sambo kommer ut från affären just då och vi går därifrån.

En aning obehagligt, men jag är inte direkt rädd för att de ska lyckas stjäla min hund. Han lämnas aldrig obevakad och han är inte en hund som man rycker till sig kopplet på och springer.

Pysslingen har gått och blivit katt :cautious:

Han är oerhört chill, och sitter och tittar på världen...
Han är vänlig, men han undviker alla som uppmärksammar honom...
Träna :confused::laugh:
Sitter med i Skype-möten...sitter med på datorn...
Hyper-kelen och kryper upp...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 033
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror