Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som när min pappa glatt berättade för en nyfiken att vår ceskyterrier var "en blandras mellan skotsk terrier och sealyhamterrier". Han hade ju delvis rätt för rasen togs från början fram ur de raserna, men vår lille Zvante var ju inte en blandras mellan de två 😂

@Lillefrun Jag var också med om några såna möten med Zvante, han var som sagt av den extremt ovanliga rasen ceskyterrier. Minns en kvinna som gjorde exakt så - vände bilen och körde ikapp oss :laugh: Min förvåning i det mötet handlade dock om att hon faktiskt kände till rasen, DET hörde verkligen till ovanligheten. 9 av 10 som stoppade oss frågade vad han var för ras alternativt frågade om han var en korsning mellan dvärgschnauzer och tax 🤪:D
Ceskyn är fantastiskt fin, och jag kan verkligen förstå att man tycker att det ser ut som en kombo av dvärgschnauzer och tax :D :love:

Mvh dvärgschnauzerägare

Tog fram klippmaskinen och ansade Torsten på magen.
Det måste väl ändå vara ett konstruktionsfel när en hund blir blöt under halva magen när den kisssar. :D

Överlag är det lite väl mycket päls överallt. Pälsen på halsen hamnar i munnen på honom men jag kan inte bestämma mig om jag ska ansa den eller inte. Han verkar inte bekymrad över att ha lockar av pälsen i munnen. Nog bara jag som stör mig. Jag har kortat svansen också för när han inte bär den så släpar den i marken (och blir lerig och blöt)

Han är 11 månader i övermorgon. De ska vara fullpälsade vid ungefär tre års ålder. Vad månde bliva :nailbiting:

Lilla pälsmonstret. :heart
Det du kan göra är att borsta lite "oförsiktigt" så att mer päls än nödvändigt försvinner :) Tyvärr har ju många hundar opraktisk päls nu och bland sällskapsraserna är det ännu vanligare.

Idag efter jobbet kunde vi ta en tur till våra favorithagar. Det blev ungefär 45 minuter lösspring för dem och det kändes jättebra att de då kunde varva spring med strosa runt och lite allt möjligt. Jag hade med två leksaker till Ebrah och passade på att träna inkallningar lite extra. Herregud vilken fart hon får när hon vet att leksakerna är med, och flera gånger kom hon i så hög hastighet att jag undrade om hon skulle hinna stanna innan hon kom fram :D

Aysu verkar ha klarat det hela bra också, hon sprang en del och var jätteglad men verkar inte ha något problem alls nu med benet som hon var halt på för några dagar sedan. Det känns skönt.

Åh vad en del i mig fick sug efter en valp efter att ha sett föräldrarna till kommande kull. Från samma kennel som Alvin och Milou och släkt. Valparnas farfar är bror med Alvin. Pappan har jätte häftig färgteckning, både mamman och pappan har bra steg, på videorna ser jag att det som syns iaf är väldigt positivt mentalt också.

Men det tar bara 30 sekunder innan jag inser att det skulle bli så jobbigt för att dom kommer kunna flytta mitt i vintern och jag är inte sugen på att springa ut stup i kvarten och även på nätterna i iskyla. Och Milou är så ung, det räcker med att hålla koll på hans energi och upptåg och träna med honom. Och jag vill ge både Alvin och Milou all uppmärksamhet. Svårt att promenera med 3 hundar i stan, svårt att hålla koll på ännu en till lös hund i skogen osv. Nej, ju mer jag skriver desto säkrare blir jag på att 2 är lagom.

Pysslingen ska bli vegetarian - veterinären rekommenderade ett foder på hydroliserat soja 😱

Jag förstår mig inte på vad "hydroliserat" egentligen innebär och tvekar. Vi fick en provpåse och jag har blandat den i hans fodertunna- hans utlåtande är varken smakligare eller nödvändigtvis äckligare.

Det du kan göra är att borsta lite "oförsiktigt" så att mer päls än nödvändigt försvinner :) Tyvärr har ju många hundar opraktisk päls nu och bland sällskapsraserna är det ännu vanligare.
I så fall får jag skaffa munkorg :D
Han är håröm och biter hårt. Jag får inte ens reda ut tovor utan måste klippa snabbt och omärkligt.

Klippmaskinen fixar han om jag håller i honom hårt och fyar vid varje rörelse.

Har jobbat hårt med belöning och stillaliggande men han fattar inte varför. HAN vill inte så vad finns det för motiv till att stå ut? Inget, om du frågar honom 🤣

En vänlig påminnelse från moderator att fundera över om era inlägg verkligen inte är värda en egen tråd innan ni postar dem här. :) Nu har jag brutit ut tre olika trådar under morgonen, för ska vi behålla ett levande forum får inte intressanta diskussioner försvinna i evighetstrådar. Ibland är det såklart svårt att förutse att det ska bli en diskussion av ens uppdateringsinlägg, men i många fall går det.

Tumregel: innehåller inlägget en fråga? Ge det en egen tråd.

Som exempel:
”Idag på promenaden träffade jag och Fido på en gammal hundkompis, så de fick leka med varandra” är absolut lämpligt i uppdateringstråden, i och med att det är en ren uppdatering.
”Idag på promenaden kom det en lös hund framspringandes till Fido. Hur hanterar ni lösa, framspringande hundar?” Ska istället ha en egen tråd i och med att det är något folk förväntas att svara/spinna vidare på.

Och fortsätt gärna rapportera när ni ser inlägg som borde ha en egen tråd. :)

/Mod

Pysslingen ska bli vegetarian - veterinären rekommenderade ett foder på hydroliserat soja 😱

Jag förstår mig inte på vad "hydroliserat" egentligen innebär och tvekar. Vi fick en provpåse och jag har blandat den i hans fodertunna- hans utlåtande är varken smakligare eller nödvändigtvis äckligare.
Hydrolyserat innebär att proteinet är nedbrutet i så små delar att kroppen ska kunna klara av det även om den är känslig.

När man ligger sådär skönt på förmiddagsvilan och så kommer Hjördis den jäkla kärringen och avbryter. Inte Ok! Mvh jääävligt kränkt hund 😤
601E9FBE-D7B5-4C79-B6B2-166569EADDBA.webp

Sitter i soffan, äter lunch och tänker på hur saker förändras ändå.

När Aysu kom till mig så vågade hon inte äta i samma rum som mig. Så fort hon fick något ätbart så rusade hon iväg, gömde sig bakom en soffa och kastade det i sig. Råkade man titta på henne så morrade hon med stirrig blick. Skitstressad. Det gick över snabbt ändå, så fort hon insåg att hon kunde lita på mig.

Nu sitter vi här på samma schäslong. Hon ligger halvt ihoprullad mot min rygg och tuggar på ett tuggben, troligen tycker hon det är bra att ha mig som ryggstöd precis så som jag uppskattar att ha henne som ryggstöd. Visst hade jag blivit förvånad om hon efter 6 år hos mig inte varit såhär, men ändå :p

Humla tycker det är dötråkigt när jag jobbar hemma så mycket. Hon kommer och slår mig för att hon vill ha uppmärksamhet :rofl: Märks så tydligt att hon återhämtat sig ännu mer nu, då hon börjar kräva att får jobba ordentligt igen :love:

Mina föräldrar fick hämta henne och ta henne med till sommarstugan, så hon får lite roligare :) Såhar jag bokat både agility och nw-träning till helgen, så ska hon förhoppningsvis bli lite mer nöjd inför nästa vecka :D

Åh, Humla! Underbart namn!
Jag hade två andra insekter, Mygga och Fluga. Har alltid skojat om att nästa ska heta humla. ❤️

Har varit och röntgat om flatten idag, det var en spännande upplevelse. Tog ca 10 min från att vi gick in genom dörren tills vi gick ut igen..

Hon är en fodertik och uppfödaren röntgade henne hos ”sin” klinik, men hon låg snett så jag fick åka tillbaka för att ta nya bilder idag. Jag har röntgat alla mina andra på en annan klinik och är van vid lite andra rutiner :p

Jag har sån beslutsångest om huruvida jag ska spara på en valp här hemma eller lämna bort alla. Där är en tik jag är lite extra kär i och jag har ett gott öga till den blonda hanen.

Håller på att bli vansinnig på Floki. Han är besatt av att ligga i sängen i sovrummet, och får han inte ligga där så piper han eller klättrar på mig för att jag ska ge mig och släppa in honom dit. Funderar på att banna honom ifrån att vara där inne ett tag så att han slutar. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar