Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag när jag gick en morgonpromenad med alla hundarna fick vi möte på ett ställe vi inte brukar få möte på. Bortsett från att största gjorde lite utfall gick det hyfsat bra. Men det roliga är att det var en stor prickig typ :love:

Imorse var det någon som ropade på mig, jag hörde inte vad hon sa, hon fick upprepa flera gånger så jag gick mot henne. Det hon ropade var att hon undrade om det var nakenhundar jag har. Hon tyckte Milou var så fin och maffig att hon var tvungen att se på nära håll. Folk reagerar av förklarliga orsaker mest på honom.

Hon hade sett oss på håll och kört efter oss, hon hade också en kines. Milou vägrade acceptera henne, skällde först ut henne och vägrade sen gå fram till henne trots godis utan höll sig så långt från hennesom möjligt, Alvin tog emot godiset men jag håller med Milou om att hon var konstig. Vem vänder bilen, stannar på gatan där det är parkerings förbud och ropar efter okända människor?

Alvin tog emot godiset men jag håller med Milou om att hon var konstig. Vem vänder bilen, stannar på gatan där det är parkerings förbud och ropar efter okända människor?

Jag tror i och för sig inte att det var av samma anledningar som din hund reagerade, men jag hade väl inte tyckt att det var jättekonstigt om det var en fellow rasägare. Min ras är liten, så man reagerar ofta när man ser dem och jag blir alltid nyfiken på vilka hundar det är, varifrån de kommer osv. Kan jag stanna gör jag gärna det.

Håller helt med @Fruentimber i det här @Lillefrun. Inom båda mina raser är det inte ovanligt att man jagar efter folk eller stannar på konstiga ställen för att fråga om hunden.
Hög igenkänningsfaktor! Maken blev stressad när vi var i Idre och han hade Ville. En kille tvärnitade sin cykel och frågade om stam, kennel, hur han var att jaga med osv. 😂Maken kunde svara på jakten men kennel hade han svarat "Småland tror jag" och på stam, "mamman heter något med vapen" 😂🙈😂 Nåja Ladda kan man väl koppla till vapenhantering om man är långsökt.

Håller med övriga. Vissa hundar måååååste man bara gå efter och byta några ord med ägaren och kanske upplysa ägaren om att man hade en liknande hund en gång eller så där.. Jag vet att man framstår som rätt knäpp men det kan liksom inte hjälpas. Mycket viktigt tydligen.
Omvänt så får jag med jämna mellanrum lyssna på någons historia om någon hund som deras granne hade när de var små eller nått sånt :)

Hög igenkänningsfaktor! Maken blev stressad när vi var i Idre och han hade Ville. En kille tvärnitade sin cykel och frågade om stam, kennel, hur han var att jaga med osv. 😂Maken kunde svara på jakten men kennel hade han svarat "Småland tror jag" och på stam, "mamman heter något med vapen" 😂🙈😂 Nåja Ladda kan man väl koppla till vapenhantering om man är långsökt.
Som när min pappa glatt berättade för en nyfiken att vår ceskyterrier var "en blandras mellan skotsk terrier och sealyhamterrier". Han hade ju delvis rätt för rasen togs från början fram ur de raserna, men vår lille Zvante var ju inte en blandras mellan de två 😂

@Lillefrun Jag var också med om några såna möten med Zvante, han var som sagt av den extremt ovanliga rasen ceskyterrier. Minns en kvinna som gjorde exakt så - vände bilen och körde ikapp oss :laugh: Min förvåning i det mötet handlade dock om att hon faktiskt kände till rasen, DET hörde verkligen till ovanligheten. 9 av 10 som stoppade oss frågade vad han var för ras alternativt frågade om han var en korsning mellan dvärgschnauzer och tax 🤪:D

Idag är Aysu inte halt :banana: Hon är något besvärad visserligen, rör sig inte helt rent, men var mycket nöjd med att få gå på en lugn långpromenad och få stretching efteråt. Ska hålla henne kopplad ett tag till, men ja, jag är väldigt glad åt att hon är i princip bra nu. Tror att de flesta inte hade sett något konstigt alls i hur hon rör sig.

Imorse var det någon som ropade på mig, jag hörde inte vad hon sa, hon fick upprepa flera gånger så jag gick mot henne. Det hon ropade var att hon undrade om det var nakenhundar jag har. Hon tyckte Milou var så fin och maffig att hon var tvungen att se på nära håll. Folk reagerar av förklarliga orsaker mest på honom.

Hon hade sett oss på håll och kört efter oss, hon hade också en kines. Milou vägrade acceptera henne, skällde först ut henne och vägrade sen gå fram till henne trots godis utan höll sig så långt från hennesom möjligt, Alvin tog emot godiset men jag håller med Milou om att hon var konstig. Vem vänder bilen, stannar på gatan där det är parkerings förbud och ropar efter okända människor?

Alltså, bland shibaägare är det i alla fall FULLT normalt och oftast uppskattat. Jag blir helpepp och prillig när jag ser en shiba jag inte känner och kan utan tvekan börja hojta eller vinka. Blir bara glad när andra gör det om de får syn på min också. En av få gånger det är okej att ta spontan kontakt med främmande männsikor. :D

Jag har inga problem med att någon stannar mig och vill prata om de har/gillar rasen. MEN vi har en som bor i kommunen som har stannat med bil bredvid mig säkert tio gånger och varenda gång ger han mig sitt visitkort och vill att jag ska ringa honom så att jag kan komma hem till honom och hälsa på hans hund typ. (hade det inte varit för att jag har sett hans hund hade jag varit osäker på om han verkligen var seriös.) En gång när jag gick genom centrum hörde jag att någon visslade på oss flera gånger, jag ogillar när folk ska pocka på min hunds uppmärksamhet så jag gick snabbare. Han som visslade började springa efter oss, och vem tror ni att det är? Han med visitkorten såklart:banghead: Snacka om att inte kunna ta en hint.

• Ledsen
Reactions: Sel
Jag har inga problem med att någon stannar mig och vill prata om de har/gillar rasen. MEN vi har en som bor i kommunen som har stannat med bil bredvid mig säkert tio gånger och varenda gång ger han mig sitt visitkort och vill att jag ska ringa honom så att jag kan komma hem till honom och hälsa på hans hund typ. (hade det inte varit för att jag har sett hans hund hade jag varit osäker på om han verkligen var seriös.) En gång när jag gick genom centrum hörde jag att någon visslade på oss flera gånger, jag ogillar när folk ska pocka på min hunds uppmärksamhet så jag gick snabbare. Han som visslade började springa efter oss, och vem tror ni att det är? Han med visitkorten såklart:banghead: Snacka om att inte kunna ta en hint.
Men herregud vilken obehaglig människa :eek: Jag hade känt mig riktigt illa till mods av det där..

Haha, vilken respons. Jag har inga problem med uppmärksamhet och frågor, det får jag typ varje dag och jag tycker det är mysigt och roligt med beröm och pratstunder. Det var just den här kvinnan som jag tyckte betedde sig konstigt, hon vände och körde efter mig med bilen och körde i fel fil i fel riktning, parkerade mitt i vägen och sprang efter mig...Sen ville hon visa sin hund som satt i bilen och jag tänkte att det skulle vara roligt att träffa en till kines men när hon öppnade dörren kastade sig hunden ut och satt fast i en bilsele och hängde utanför dörren i selen och sprattlade och hon visade i princip ingen reaktion på det.

Suck. Gick långpromenad direkt efter jobbet idag. Passerade då brukshundklubben och på vägen hem så var det en som tränade där med lös hund. Inget konstigt såklart, hunden höll sig nära trots att den var lite loj. Jag gav Ebrah en pinne för att distrahera henne och på så sätt blir det mycket lättare att hålla Aysu avslappnad också.

När vi passerat hann jag inte tänka mer än "Så skönt att äntligen få till ett bra hundmöte" innan vi hör "NEJ! STOPP! STANNA!" och så kommer den där hunden i full fart mot oss. Jag släppte fram Ebrah mer än Aysu och den okända hunden reagerade iaf med att springa i en cirkel runt oss men med rest ragg. Efter en liten stund sprang den tillbaka till matte som kom gående mot hunden och matte bad sedan om ursäkt ett flertal gånger.

Men ja. Inte riktigt vad jag hade hoppats på idag, och kort efter när vi såg en stor rottis så blev Aysu mycket upprörd. Ebrah reagerade dock med att vilja flyga runt och busa. Sååå. Hundgodis med på alla promenader nu helt enkelt. Känns som om jag igen behöver träna Aysu på att slappna av och just det där att de triggar varandra är hopplöst. Även om Ebrah bara vill leka så får det Aysu att bli mycket mer spänd.

Vi har en ny stående punkt på schemat varje dag nu. Jag köpte en fotboll för att träna trick till freestyle och för skojs skull för jag vill alltid ha något projekt på gång. Nu spelar vi fotboll varje dag, Alvin är en stjärna och han blir som en valp och leker och ger järnet med bollen, knappt Milou får röra den för att Alvin sparkar omkring den så mycket. :D 😍

Alvin har jag lärt att sparka och knuffa med tassen på bollen och Milou vill jag ska putta på den med nosen framför sig.

Vi har så himla kul varje gång vi spelar fotboll här hemma. Roligt när både Alvin och Milou uppskattar det så mycket

Gick en härlig förmiddagspromenad på ett ställe där vi sällan går. Det är en jättefin sträcka av vandringsleden, men på sommarhalvåret går det djur där och på helger och skollov är det ett populärt ställe, så då kan hon inte gå lös så mycket. Men idag mötte vi bara en traktor och såg en annan hund på avstånd.
Funderar på att gå där i morgon också, det ska bli väldigt fint väder.

Tog fram klippmaskinen och ansade Torsten på magen.
Det måste väl ändå vara ett konstruktionsfel när en hund blir blöt under halva magen när den kisssar. :D

Överlag är det lite väl mycket päls överallt. Pälsen på halsen hamnar i munnen på honom men jag kan inte bestämma mig om jag ska ansa den eller inte. Han verkar inte bekymrad över att ha lockar av pälsen i munnen. Nog bara jag som stör mig. Jag har kortat svansen också för när han inte bär den så släpar den i marken (och blir lerig och blöt)

Han är 11 månader i övermorgon. De ska vara fullpälsade vid ungefär tre års ålder. Vad månde bliva :nailbiting:

Lilla pälsmonstret. :heart

Humla tycker det är dötråkigt när jag jobbar hemma så mycket. Hon kommer och slår mig för att hon vill ha uppmärksamhet :rofl: Märks så tydligt att hon återhämtat sig ännu mer nu, då hon börjar kräva att får jobba ordentligt igen :love:

Mina föräldrar fick hämta henne och ta henne med till sommarstugan, så hon får lite roligare :) Såhar jag bokat både agility och nw-träning till helgen, så ska hon förhoppningsvis bli lite mer nöjd inför nästa vecka :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 035
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar