Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod

DL2
15:28 Blacksmithfarm röstar på fio
21.45 Gabby_Ossi röstar på Snurrfian
21.47 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.48 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.50 Snurrfian röstar på Gabby_Ossi
21.55 Idahoe röstar på fio
21.59 fio röstar på Blacksmithfarm
21.59 Breaktown röstar på Idahoe

fio 2
Snurrfian 1
Blacksmithfarm 3
Gabby_Ossi 1
Idahoe 1

Min hjärna är helt blåst efter en heldag med konferens, men om jag fattar det rätt så tolkar de flesta det som om fårulven måste ha röstat på någon annan är BSF? Eller? Jag är inte så pigg på att godförklara folk hur som helst, jag har som ulv blivit hårt jagad av @LenaH som också var ulv i lyan så jag vågar inte på något sätt godförklara vara sig henne eller någon annan bara för att de röstade på en som visade sig vara ulv.

Deltagarlista:
1. Harrysen
2. qitis
3. LenaH
4. Gabby_Ossi
5. Blacksmithfarm
6. cirkus
7. Idahoe
8. Breaktown
9. Snurrfian
10. fio

Jag försöker förstå rollistan och jag börjar förstå varför jag inte förstår. :rofl: Men jag tror som många andra säkert redan har förstått att det finns två ulvar kvar, jag vet att jag inte är ulv. Men utöver det, jag är många gånger för cynisk för att ens våga lita på någon som verkar god. Men jag ska försöka fundera några varv.

Äh. O_o
I get the party started🙈

Jag tror oavsett Idahoes roll att breakdown torde vara fårulven med tanke på gårdagens röstning
Hon väntade till sist med att rösta igår
det är fakta och för mig känns det mest graverande hittills när jag läst om leken
Jag synar hellre breakdown än
Idahoe idag helt enkelt baserat på vad som skrivits i leken och hur röstningarna kommit.
Jag är inte heller så säker idag på att de var lottning igår.
Men inte så säker att jag kan avskriva det heller.

Men inalles

Qitis röstar på Breakdown

Jag vill lämna en kommentar också till varför ulvarna inte fick käka inatt
De har inte valt bland de fyra som var uppe på tapeten att kunna vara onda minst två av dem är ju goda. (Tre onda till är omöjligt balansmässigt med 10 deltagare tycker jag ändå 😅 )
Jag tror de valt bland de som verkade vara goda efter igår 😊
Så ulvarnas bekymmer är ju mest om de hittade den välsignade eller om goda lyan skyddade rätt tänker jag

Det kan de få fundera på :D

Precis som du säger är det inte så troligt.
Men inte omöjligt det håller jag ändå med om
Men tror inte det var det som hände helt enkelt :)

Jag är mer intresserad av att få veta vilka du håller som troligt onda /goda så här långt :)

Ja alltså jag var mer ute lite det som också @Snurrfian nämnde senare. Att det var en snabb slutsats att dra och det är mer intressant. Så här i efterhand så hade det ju onekligen varit en rätt bra plan av dig eller @LenaH att göra just så eftersom det sen konstaterats att ni inte "kan" vara fårulven. Men jag tror inte att det var scenariot utan att det var lite väl avancerat i det läget.

Förstår det! Har varit en halvt hysteriskt dag och har inte haft mycket tid alls. Ska försöka lyckas med bättring nu!

Gör om och rätt utan djäkla autocorrect 😬
Äh. O_o
I get the party started🙈

Jag tror oavsett Idahoes roll att breaktown torde vara fårulven med tanke på gårdagens röstning
det är fakta och för mig känns det mest graverande hittills när jag läst om leken
Idahoe idag helt enkelt baserat på vad som skrivits i leken och hur röstningarna kommit.

Men inalles

Qitis röstar på Breaktown

Idahoe är den första som skriver lite mer spel-inriktat inlägg, inte bara valspråk. Jag antar att första raden är ironi 😅 . Sedan är det mest speltekniska tankar, inget om någon specifik spelare.

Sedan kommer LenaH in och säger sig "sätta igång" leken. Hon lägger första rösten som hamnar på qitis utifrån dennes valspråk. Hon är den första som kommer med någon riktig misstanke även om Snurrfian nämnde att andra språk kunde vara misstänkt och Idahoe också tyckte q lät totalitär. Känns som en klassisk DL1-röst.

Idahoe hugger emot lite om LenaHs kommentar om att sätta igång leken, qitis håller med. Och ja, det är ju vanskligt att leta hintar när det inte finns någon anledning för någon på den onda sidan att hinta, de är väl snarare extra försiktiga för att inte bli misstänkta. Men samtidigt finns det ju inget annat att gå på än speltekniska frågor och det känns ju alltid lite taskigt att gå på den som frågar mest bara för att den varit aktiv.

Idahoe röstar på LenaH, också klassisk DL1-röst, vill man inte rösta på den som varit aktiv eller göra en tunn bop-röst med motivering från obligatorisk fråga kan man ju alltid rösta på den som har röstat med den tunn DL1-motivering.

BSF kommer in och nämner i första hand Qitis och Idahoe som misstänkta (eller, utstickande), men vill sedan "fundera vidare".

Här är då Idahoes inlägg som jag högg och röstade efter igår. Var ju i viss tidsbrist så hann inte riktigt utveckla min motivering, men min tankebana var i alla fall att ulvarna, "hovdamerna", beskrivs i lekstarten som äregiriga, så en ulv borde då vara extra försiktig för att inte uppfattas äregirig, alltså ulvigt med icke-ambition.

Bsf lägger en andraröst på LenaH, lite utstickande men är ju många kvar att rösta så inte direkt avgörande. Andraröster blir ju ofta lite extra granskade så frågan är om BSF som ulv hade vågat göra så. Å andra sidan pratas det också ganska mycket om att ulvar inte borde lägga andraröster så som med allt inom ulvlekar kan man ju vända på det och säga att det kan vara en taktik för att inte bli misstänkt. Nu klarade ju LenaH sig så det är svårare att analysera BSFs röst än om vi hade fått veta hennes roll.

Jag håller inte riktigt med här, jag tyckte inte heller att det fanns så många riktiga teoriinlägg innan LenaHs röst. Snurrfian sammanställde valspråkssvar med en kortkommentar om vad som eventuellt skulle kunna vara misstänkt (annat språk än svenska, men ingen utveckling om varför det skulle vara misstänkt) och Idahoe skrev en kommentar om qitis. Och frågor och funderingar om rollistan men som sagt inte så mycket om deltagare. Så det fanns ju inte så många konkreta misstankar och när jag läser i efterhand så skulle jag säga att det var LenaHs röst som satte igång leken ordentligt. Inte för att det säger så mycket om hennes roll. Inte om Idahoes eller q's heller för den delen :rofl:

Snurrfian kommer in och har visst ungefär samma tankar som jag fick om det som hänt 😅

Här håller jag nog mer med q, BSF inlägg är mer underbyggt än de flesta andra, men hon skriver ju också att BSF brukar vara vettig både som ond och god så skulle inte direkt säga att hon godförklarar någon?
En på riktigt väl underbyggd teori är ju i princip omöjlig att få till halvvägs in i DL-röstningen.

Breaktowns första riktiga fundering, tänker också lite likadant som jag.

Snurrfian lägger första rösten på cirkus, när cirkus liksom jag blev distraherad och glömde bort leken. Cirkus visade ju sig vara bybo så det gör ju att jag ändå vill hålla lite extra koll på Snurrfian. Känns som lite väl lätt röst att rösta på någon som inte skrivit något spelrelaterat i tråden. Men Snurrfian hoppades kanske att ingen skulle hänga på så att hon kunde flyta med lite obemärkt?

Sedan kommer lite diskussion där jag håller med qitis och Breaktown att fio märker ord lite väl (;)) mycket.

Breaktown röstar på fio och eftersom jag själv tänker lite likadant så ser jag inget direkt misstänkt med den rösten.

LenaH ändrar röst för att rädda sig själv, inte så konstigt eftersom den enda man har koll på är sig själv osv. Men cirkus är ju en som onda sidan ofta vill ha ut så kan ju också vara en ond som passar på. Men med så få som röstat var ju det enda alternativet hon hade fio, så var ju bara att välja mellan aktiv och inte skrivit alls.

Fio har ju haft ganska mycket åsikter som bl.a. q men slänger sedan fram en röst på mig som inte heller skrivit något. Sen uddaröst som inte har någon påverkan på resultatet.

q röstar på bsf, också en sen förstaröst men hon går istället på den som hon tycker har skrivit mest underbyggd teori. Är det för att q blev lite nervös för att hon blev anklagad för att godförklara Bsf och kanske vill distansera sig lite från henne, om de nu skulle vara i lyan tillsammans? Eller så ville q bara inte vara med och avgöra röstningen.

Ja men när hon inte har skrivit något i tråden är det ju betydligt lättare för en ond att veta att hon är god än för en god att veta att hon är ond, tänker jag...

Ja och du hade ju inte så mycket att välja på så är inte jättemisstänkt i nuläget men ändå något jag tänkte på.

Jaaa men inlägget där du extra mycket ville hålla fram hur icke-ambitiös du var kom väl efter om-lottningen? :angel1:

Jag har skrivit på flera ställen att du skrivit ett bra inlägg med speltekniskt men inte om deltagare. Och det kan man ju göra oavsett roll, på ett sätt är det ju et bra sätt för ulvar att verka aktiva och nyttiga utan att behöva ta ställning.

Är det ingen om tänker rösta eller? 😅

Gabby_Ossi röstar på Snurrfian

för hon var den första som röstade på cirkus som vi vet var god och lade upp henne för lynch. Lite billig röst att lägga på någon helt utan inlägg förtom obligatoriska frågan såpass sent i leken.

Jag såg din förklaring men tycker ändå det är en lätt röst från en ev ond som kan försöka få ut cirkus. Jag hade ju t.ex. bidragit precis lik mycket/lite som cirkus (ännu mindre eftersom jag aldrig skrev valspråk), varför tog du cirkus över mig t.ex.?

Sist jag tyckte fio och q var skumma och hamnade i luven på varandra lynchde jag fio och hon var god så försöker att inte hänga upp mig på de som hänger upp sig på varandra denna gången. 🙈

Ja alltså Snurrfian hade ju lite mer att välja på ä du om du ville ha chans att rädda dig själv

LenaH ändrade ju för att rädda sig själv så hon hade ju inte lika många alternativ
Jag blir ännu mer fundersam på Gabby Ossi, långa sammanställningar om saker som har hänt - men lägger sen en enkel röst på mig för att jag lägger en första röst i dl 1 på en som visade sig god. Samtidigt som hon tidigare skriver att hon har samma tankar som jag redan hade skrivit. Hur går tankarna nu när du vet att BSF är ulv? Sätter du LenaH åt det goda eller onda hållet utifrån rösten i dl 1?

Äh. O_o
I get the party started🙈

Jag tror oavsett Idahoes roll att breakdown torde vara fårulven med tanke på gårdagens röstning

Men inalles

Att du väljer mellan de spelare du gör i jakt på fårulv kan jag absolut köpa utifrån resonemangen (uteslutningarna) vi haft tidigare. Men varför skulle specifikt det att jag röstade sist (samtidigt som fio) vara argumentet för att jag var fårulven? Att vänta ut röstningen som fårulv känns ju som att man sumpar möjligheterna med den kraften, just eftersom det blir så uppenbart? Jag tänker om det är något man "borde" göra i det läget hade varit att rösta tidigt och sen sitta och ändra den dolda rösten allt eftersom hur röstningen går. Fast jag har iofs aldrig varit med i en lek där den rollen varit med förut.

I det här sammanhanget reagerar jag mer på att @Idahoe lägger en ganska även enligt sig själv mindre motiverad andraröst på fio som var den spelare som jag argumenterat mot hela dagen när det är just jag och fio kvar att rösta. Det var ju den spelare jag "borde" röstat på om man tittar på var jag hade teoriat.

Min första spontana var att jag reagerar på de som reagerar på @LenaH s röst än själva rösten. Det var väl ändå uppenbart vad som menades med att starta igång leken osv. Samtidigt är det ju också fullt begripligt att man använder sig av det som finns. Plus att lite kan jag ju hålla med. Jag fattar ju att Lena inte utgick från något annat än valspråken, men kunde ju lika gärna valt ett som inte redan pratats om…

Kontentan är väl att jag inte är alls mycket klokare efter denna fundering…

Det här reagerade jag också på. Väl underbyggt var väl en lite lätt överdrift.
Samtidigt blir det ju lite otacksamt när man vänder och vrider på varje ord vi som de vi som är aktiva skriver, samtidigt som andra (mig själv inkluderad hittills) knappt skrivit något som går att reagera på… och godförklara har hon väl verkligen inte gjort? Mig veterligen kan även ulvar skriva väl underbyggda teorier…

Breaktown röstar på fio

För att jag tycker det var att dra väl lätta slutsatser om godförklaring bara utifrån det. I kombination om det jag skrev i förra inlägget om att aktiva spelare blir ”utsatta”.

Nja, nu ja. Det inlägg som jag reagerade på var ditt första teoriinlägg i tråden, och då hade @qitis och några till skrivit mer, fått reaktioner och reagerat på varandra. Så det blir ju inte jämförbart. Sen har det ju hänt mer sen dess.

För att det inte var därför jag röstade på dig?

Jag skrev i det inlägget att jag också reagerade på ordvalet, men resonerade sedan kring varför det fanns fler sidor om saken. Och sen röstade jag på dig eftersom du påstått att @qitis godförklarat folk med noll info, när det var långt från vad hon gjort i mina ögon, tillsammans med det att aktiva spelare i början ofta blir utsatta.

Skrev som hon gjorde här eller godförklarade? ;)

Det känns ju onekligen fel att skriva hur jag "alltid" brukar göra eftersom det var tre evigheter sen jag spelade sist :D Men en sak som jag alltid brukade göra iaf var att misstänka folk som räddar sig själva. Iaf när röstningarna inte är direkt avgörande i början.

Men jag vet också att folk tycker olika om det där så går ju inte att säga att någon är ond bara därför. Men noterar det gör jag allt ;)

Jag har aldrig spelat med en röstfifflare förut så vet inte hur den rollen "brukar" spela. Men jag tänker att det finns väl också en risk för en god fifflare i att avslöja sig själv om man använder den i en röstning där rösterna faller väldigt olika? När det dessutom var så att @LenaH ändrade sin röst precis innan deadline så känns det ju lite osannolikt att fifflaren använt sin röst om denne är någon annan än LenaH då. Kan ju precis lika gärna vara någon annan som valt att inte använda den.

Breaktown röstar på Idahoe

Egentligen bara baserad på röstinlägget nu. Absolut är det ju bättre att samla röster, om man känner sig säker på vem som är ulv. Annars känns det som en bra ursäkt att till att lägga en andraröst man gärna vill lägga.

I teorin skulle väl iofs fårulven kunnat ha röstat på samma person i tråden och dolt och resultatet blivit detsamma? (Och en öppen på bsf inte räknats)

Sen ser jag väl inte att det är ett särskilt troligt scenario. Främst eftersom jag inte direkt ser poängen iom bsf:s roll.

Ja alltså jag var mer ute lite det som också @Snurrfian nämnde senare. Att det var en snabb slutsats att dra och det är mer intressant. Så här i efterhand så hade det ju onekligen varit en rätt bra plan av dig eller @LenaH att göra just så eftersom det sen konstaterats att ni inte "kan" vara fårulven. Men jag tror inte att det var scenariot utan att det var lite väl avancerat i det läget.

Förstår det! Har varit en halvt hysteriskt dag och har inte haft mycket tid alls. Ska försöka lyckas med bättring nu!
Äh. O_o
I get the party started🙈

Men inalles

Jag har försökt titta igenom Breaktowns inlägg för att förstå Qs röst och det hjälpte inte särskilt mycket. Visst hon röstar sist, men det är ju fler som skulle kunna vara fårulven. Vad är det som gör att det är troligare att Breaktown är ulv än Idahoe?

Bsf lägger en andraröst på LenaH, lite utstickande men är ju många kvar att rösta så inte direkt avgörande. Andraröster blir ju ofta lite extra granskade så frågan är om BSF som ulv hade vågat göra så. Å andra sidan pratas det också ganska mycket om att ulvar inte borde lägga andraröster så som med allt inom ulvlekar kan man ju vända på det och säga att det kan vara en taktik för att inte bli misstänkt. Nu klarade ju LenaH sig så det är svårare att analysera BSFs röst än om vi hade fått veta hennes roll.

Menar du dl 2 eller varför skulle man kunna sätta LenaH åt ena eller andra hållet efter rösten i dl 1?
Nej dl 1, BSF andra röst på LenaH, LenaH är ju fortfarande kvar i leken men man kan analysera BSF röst utifrån hennes roll.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 575
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30